Swaybar kit Merv, Slash 1/16 of Rally VXL

Hierbij een kort bouwverslag van een swaybarkit voor de Merv, Slash 1/16 of de Rally VXl. De montage achter zal iets verschillen maar niet heel veel. Ik her er voor gekozen om de swaybar hetzelfde te monteren zoals als Traxxas dat doet bij de Erbe, en Revo 3.3

Als uitgangspunt heb ik de swaybar kit van HPI gekocht. Dit is bestelnummer 88016, E10 swaybarkit. Deze:
88016_02m.jpg

In deze beschrijving heb ik mijn Merv als uitgangspunt genomen. Ik heb het chasis zwart gemaakt (met textielverf), dus de basis ziet er weer als nieuw uit:
merv1.jpg

Meteen ook de motor laten zakken (ca. 2,5 mm dichter tegen het chasis):
vxl1.jpg

Met de swaybarkit ben ik vooraan begonnen, dit is de lastigste. Het voordeel in mijn geval is dat ik de bearing rocker arms van Hot Racing heb (bestelnummer: VXS27F01) zodat de swaybar armen erop geschreofd kunnen worden, maar in de standaard kan dit ook. Als ze de op de schokdempers monteer zoals ik gedaan heb, moet je alleen langere schroeven gebruiken en alu hollow balls anders draai je het kapot. Ik heb tevens de aluminium schock mount van Hot Racing (bestelnummer VXS2801):

stand.jpg

Voor heb ik de zwarte swaybar genomen en het standaard montageplaatje van HPI;
bar1.jpg

Het montage plaatje heb ik als mal gebruikt om een nieuw plaatje te maken. Want de gaten van de shockmount zitten verder uit elkaar. Maar het gaatje voor de inbus insert om de bar vast te zetten t.o.v. het gat waarmee je het plaatje vast zet, klopt wel. Eerst heb ik een plaatje gemaakt op maar van carbon:

plate.jpg

Maar dat werkt niet echt. Met de inbus draai je het carbon stuk, het splijt. Dus het ik plaatje genomen wat een gat afdicht waar een tweede servo op de Merv past. Die had ik over. Dit plastic is zachter, waardoor de impus er makkelijker in gaat. Door het in het plastic te draaien, tap je er zelf draad in.
Gemonteerd ziet dat er zo uit:

plate2.jpg

Als het plaatje op zijn plek zit, kun je de voorste bar monteren en bij buigen.
Omdat hij beweegt als je hem monteer (de swaybar is eigenlijk te dun) heb ik een stukje krimpkous gebruikt om het op te dikken zodat je hem strakker kan monteren. Meteen even in de juiste vorm gebogen:

bar2.jpg

Aangezien ik de paarse onderdelen van HPI niet zo mooi vond (tja...) heb ik een tweede setje gekocht in de uitverkoop van een Slash 4x4. Dit is niet nodig maar daarmee heb je een mooie zwarte verstelbare as, daarop heb ik rod ends gezet van de Merv die ik over had. Je hebt dan dit:

arm.jpg

Daarna is het tijd om alles op de voorkant te monteren en ziet het eruit alsof het er op hoort:

frontmounted.jpg

sway1.jpg

Dan de achterkant. Die is een stuk simpeler aangezien het standaard plaatje van HPI exact past op de montagepunten van Traxxas! Echter het plaatje is voor deze manier van monteren te slap. Je drukt de swaybar er weer makkelijk uit. Daarom heb ik van carbon met de dremel een extra plaatje gemaakt om erover heen te zetten, zodat het beter blijft zitten. Eerst het eindresultaat en dan stap voor stap:

backmounted.jpg

Ik heb de swaybar dus achterop zitten. Hiervoor heb ik het plaatje van HPI gebruikt maar wel de inkeping wat dieper gemaakt voor de koperen (dikste) swaybar. En een carbon plaatje als versteviging:

backplate2.jpg

backplate.jpg

Voor de armen naar de swaybar geldt hetzelfde als voor. Plus dat ik zwarte krimpkous over de koperen swaybar heb gedaan omdat het mooier staat. Het eindresultaat is weer alsof het origineel is:

rearmounted1.jpg

back.jpg

backclose.jpg

backmounted.jpg

En klaar is u! Veel succes, als er vragen zijn post ze, of stuur een pb.

*Op last van robert verwijderd*

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe lang ben je er mee bezig geweest in totaal? Zou ook wel zoiets willen, maar geen zin om lang te gaan sleutelen aan dat kleine ding.

Wat zijn je bevindingen mbt rij eigenschappen so far?

++ voor bouwverslag kwaliteit.

Ziet er goed uit!

Ik heb dezelfde kit gebruikt, maar hem op een iets andere manier toegepast.

Achterkant:
sway_achter_1.jpg

De stangen zo gebogen dat ze over de draagarmen passen (zoals bij de meeste onroad en offroad auto's).
Daarna deze stangen op de achterkant vastgeschroefd met de meegeleverde plaatjes, die ik doormidden geknipt heb.
Hiervoor heb je wel een moertje en schroefje nodig. Ook heb ik met een dremel een kleine inkeping in de tower gemaakt waar de swaybar doorheen loopt.
Om heen en weer bewegen te voorkomen even een krimpkousje er omheen.
De paarse ball ends zijn aan de onderkant wat bijgevijld zodat ze niet tegen de bovenste draagarmen schuren.

sway_achter_2.jpg

Daarna 2 kleine gaatjes geboord in de onderste draagarmen, onder een hoek naar boven!. Het meegeleverde schroefje met balletje erin geschroefd. Alles verbonden met de meegeleverde plastic verbindstukjes.

Voorkant:
sway_voor_1.jpg

Principe is hetzelfde. Alleen nu hoeven de schroefjes niet onder een hoek erin en worden ze in de bovenste draagarmen geschroefd.
De swaybar zit vast onder de schroeven van de shocks met een ringetje. Om alles soepel te kunnen laten draaien, ook hier een inkeping in de shockmount gemaakt waar de swaybar netjes invalt.

Laatst bewerkt:
Hoe lang ben je er mee bezig geweest in totaal? Zou ook wel zoiets willen, maar geen zin om lang te gaan sleutelen aan dat kleine ding.

Wat zijn je bevindingen mbt rij eigenschappen so far?

++ voor bouwverslag kwaliteit.

Een 3/4 dag... Maar alleen omdat ik bedacht had dat ik dat voorste plaatje wilde maken van carbon en 3x de mist in ging! Nu ik weet hoe het moet zet ik de volgende vrij rap in elkaar. Met 2 uurtjes is het voor elkaar denk ik.

Ik heb er nog niet mee gereden, aangezien er iets aanloopt en ik ben er nog niet achter wat. Gisteren tot 23.00 uur vergadering gehad, vanavond met klant uit eten... Wordt later deze week. ;)

@ Pirelly
Ik snap niet hoe je dat aan de achterkant gedaan hebt? Ik heb ook zo'n plaatje doorgeknipt maar ik was bang dat het ging draaien en dus heb ik een nieuw plaatje gemaakt. Maar het lijkt bij jou wel of aan de achterkant een soort beugeltje om de swaybar zit...?

Om de twee gaatjes waar bij mij de schroefjes doorheen gaan, zitten twee kleine rechthoekjes.
Vlak boven het gaatje het ik met een dremel een inkeping gemaakt waar de swaybar doorheen loopt.
Het plaatje wat bij de hpi kit zat heb ik langs de gaatjes afgeknipt (het middenstukje is er dus tussenuit). Deze zitten dan onder het moertje vastgeschroefd en zorgt ervoor dat de swaybar er niet uit kan vallen. Je hoeft dit niet te doen, een ringetje werkt ook. Maar vond het mooier staan met het zwarte plastic.

EDIT:
Ik zie nu dat dit op de merv niet gaat werken. Daar zit de wingmount op gemonteerd.
Bij de merv zou je dus even de wingmount moeten verwijderen en daar een inkeping voor de swaybar moeten maken.

Laatst bewerkt:
Back