Hierbij een kort bouwverslag van een swaybarkit voor de Merv, Slash 1/16 of de Rally VXl. De montage achter zal iets verschillen maar niet heel veel. Ik her er voor gekozen om de swaybar hetzelfde te monteren zoals als Traxxas dat doet bij de Erbe, en Revo 3.3
Als uitgangspunt heb ik de swaybar kit van HPI gekocht. Dit is bestelnummer 88016, E10 swaybarkit. Deze:
In deze beschrijving heb ik mijn Merv als uitgangspunt genomen. Ik heb het chasis zwart gemaakt (met textielverf), dus de basis ziet er weer als nieuw uit:
Meteen ook de motor laten zakken (ca. 2,5 mm dichter tegen het chasis):
Met de swaybarkit ben ik vooraan begonnen, dit is de lastigste. Het voordeel in mijn geval is dat ik de bearing rocker arms van Hot Racing heb (bestelnummer: VXS27F01) zodat de swaybar armen erop geschreofd kunnen worden, maar in de standaard kan dit ook. Als ze de op de schokdempers monteer zoals ik gedaan heb, moet je alleen langere schroeven gebruiken en alu hollow balls anders draai je het kapot. Ik heb tevens de aluminium schock mount van Hot Racing (bestelnummer VXS2801):
Voor heb ik de zwarte swaybar genomen en het standaard montageplaatje van HPI;
Het montage plaatje heb ik als mal gebruikt om een nieuw plaatje te maken. Want de gaten van de shockmount zitten verder uit elkaar. Maar het gaatje voor de inbus insert om de bar vast te zetten t.o.v. het gat waarmee je het plaatje vast zet, klopt wel. Eerst heb ik een plaatje gemaakt op maar van carbon:
Maar dat werkt niet echt. Met de inbus draai je het carbon stuk, het splijt. Dus het ik plaatje genomen wat een gat afdicht waar een tweede servo op de Merv past. Die had ik over. Dit plastic is zachter, waardoor de impus er makkelijker in gaat. Door het in het plastic te draaien, tap je er zelf draad in.
Gemonteerd ziet dat er zo uit:
Als het plaatje op zijn plek zit, kun je de voorste bar monteren en bij buigen.
Omdat hij beweegt als je hem monteer (de swaybar is eigenlijk te dun) heb ik een stukje krimpkous gebruikt om het op te dikken zodat je hem strakker kan monteren. Meteen even in de juiste vorm gebogen:
Aangezien ik de paarse onderdelen van HPI niet zo mooi vond (tja...) heb ik een tweede setje gekocht in de uitverkoop van een Slash 4x4. Dit is niet nodig maar daarmee heb je een mooie zwarte verstelbare as, daarop heb ik rod ends gezet van de Merv die ik over had. Je hebt dan dit:
Daarna is het tijd om alles op de voorkant te monteren en ziet het eruit alsof het er op hoort:
Dan de achterkant. Die is een stuk simpeler aangezien het standaard plaatje van HPI exact past op de montagepunten van Traxxas! Echter het plaatje is voor deze manier van monteren te slap. Je drukt de swaybar er weer makkelijk uit. Daarom heb ik van carbon met de dremel een extra plaatje gemaakt om erover heen te zetten, zodat het beter blijft zitten. Eerst het eindresultaat en dan stap voor stap:
Ik heb de swaybar dus achterop zitten. Hiervoor heb ik het plaatje van HPI gebruikt maar wel de inkeping wat dieper gemaakt voor de koperen (dikste) swaybar. En een carbon plaatje als versteviging:
Voor de armen naar de swaybar geldt hetzelfde als voor. Plus dat ik zwarte krimpkous over de koperen swaybar heb gedaan omdat het mooier staat. Het eindresultaat is weer alsof het origineel is:
En klaar is u! Veel succes, als er vragen zijn post ze, of stuur een pb.
Als uitgangspunt heb ik de swaybar kit van HPI gekocht. Dit is bestelnummer 88016, E10 swaybarkit. Deze:

In deze beschrijving heb ik mijn Merv als uitgangspunt genomen. Ik heb het chasis zwart gemaakt (met textielverf), dus de basis ziet er weer als nieuw uit:

Meteen ook de motor laten zakken (ca. 2,5 mm dichter tegen het chasis):

Met de swaybarkit ben ik vooraan begonnen, dit is de lastigste. Het voordeel in mijn geval is dat ik de bearing rocker arms van Hot Racing heb (bestelnummer: VXS27F01) zodat de swaybar armen erop geschreofd kunnen worden, maar in de standaard kan dit ook. Als ze de op de schokdempers monteer zoals ik gedaan heb, moet je alleen langere schroeven gebruiken en alu hollow balls anders draai je het kapot. Ik heb tevens de aluminium schock mount van Hot Racing (bestelnummer VXS2801):

Voor heb ik de zwarte swaybar genomen en het standaard montageplaatje van HPI;

Het montage plaatje heb ik als mal gebruikt om een nieuw plaatje te maken. Want de gaten van de shockmount zitten verder uit elkaar. Maar het gaatje voor de inbus insert om de bar vast te zetten t.o.v. het gat waarmee je het plaatje vast zet, klopt wel. Eerst heb ik een plaatje gemaakt op maar van carbon:

Maar dat werkt niet echt. Met de inbus draai je het carbon stuk, het splijt. Dus het ik plaatje genomen wat een gat afdicht waar een tweede servo op de Merv past. Die had ik over. Dit plastic is zachter, waardoor de impus er makkelijker in gaat. Door het in het plastic te draaien, tap je er zelf draad in.
Gemonteerd ziet dat er zo uit:

Als het plaatje op zijn plek zit, kun je de voorste bar monteren en bij buigen.
Omdat hij beweegt als je hem monteer (de swaybar is eigenlijk te dun) heb ik een stukje krimpkous gebruikt om het op te dikken zodat je hem strakker kan monteren. Meteen even in de juiste vorm gebogen:

Aangezien ik de paarse onderdelen van HPI niet zo mooi vond (tja...) heb ik een tweede setje gekocht in de uitverkoop van een Slash 4x4. Dit is niet nodig maar daarmee heb je een mooie zwarte verstelbare as, daarop heb ik rod ends gezet van de Merv die ik over had. Je hebt dan dit:

Daarna is het tijd om alles op de voorkant te monteren en ziet het eruit alsof het er op hoort:


Dan de achterkant. Die is een stuk simpeler aangezien het standaard plaatje van HPI exact past op de montagepunten van Traxxas! Echter het plaatje is voor deze manier van monteren te slap. Je drukt de swaybar er weer makkelijk uit. Daarom heb ik van carbon met de dremel een extra plaatje gemaakt om erover heen te zetten, zodat het beter blijft zitten. Eerst het eindresultaat en dan stap voor stap:

Ik heb de swaybar dus achterop zitten. Hiervoor heb ik het plaatje van HPI gebruikt maar wel de inkeping wat dieper gemaakt voor de koperen (dikste) swaybar. En een carbon plaatje als versteviging:


Voor de armen naar de swaybar geldt hetzelfde als voor. Plus dat ik zwarte krimpkous over de koperen swaybar heb gedaan omdat het mooier staat. Het eindresultaat is weer alsof het origineel is:




En klaar is u! Veel succes, als er vragen zijn post ze, of stuur een pb.