Jaren terug hebben we op de club een Zagi-hype gehad. Uit piepschuim verpakkingsmateriaal sneden we de Zagi's en met een Sp480 en zwaar 8x KAN1050 pakket was het combat geblazen. De zelfgesneden Zagi's hadden een matig vlieggedrag, mede dankzij het hoge gewicht destijds (+500 gram) Uiteindelijk zijn al deze styropor Zagi's ten onder gegaan en is deze rage stilletjes uit het beeld verdwenen…
…tot er een paar weken terug een clublid op het idee kwam om weer te gaan combatten. Na wat brainstormen over snel te bouwen .15 vliegtuigjes en delta’s van ondervloer en Coroplast uiteindelijk voor het gemak weer op het nürvleugel principe uitgekomen: de Zagi. Echter had ik nog een ongebouwde Swift II van MS Composit liggen, en naar het schijnt vliegt deze erg goed. Prima optie dus!
Je kunt voor 40 euro excl. verzendkosten een kant en klare kit kopen, maar dat geld kunnen we beter besteden aan de setup. En mocht er iets sneuvelen, dan bouw je in een avondje een nieuw model als het moet. Vandaar zijn we maar aan de slag gegaan met het maken van de benodigde mallen. Het vleugelprofiel uitgezet op triplex en van karton de contourmallen van de Swift II gemaakt. Ook heb ik nog wat EPP platen staan, dus de materiaalkeuze was gauw gemaakt. Lekker duurzaam en crashbestendig.
Als setup gaan we natuurlijk voor brushless, hiermee zullen de vliegeigenschappen ook aanzienlijk toenemen verwachten we. Het gewicht neemt namelijk aanzienlijk af, 100 gram is zeker te winnen. Daarnaast, als het model lichter wordt kan het ook beter de mishandelingen van het combatten aan zonder dat er iets kapot gaat. Het principe van massa en energie dus. Voorheen was zeker de zware Sp480 altijd een zwak punt, dat moet met een +/-35 gram brushless motortje verleden tijd zijn.
Als setup hebben we het volgende in gedachten:
De originele Swift II van MS Composit gezamenlijk met alle snijmallen.
De snijbeugel glijdt dankzij de zwaartekracht recht door het EPP en hoeft niet begeleid te worden. Al denk ik na over een soort guillotine met ladegeleiders om het echt mooi recht te krijgen. Soms verloopt de snijdraad toch nog iets namelijk.
2 blokken EPP in de juiste vorm, klaar om het vleugelprofiel te snijden.
Wordt vervolgd.
…tot er een paar weken terug een clublid op het idee kwam om weer te gaan combatten. Na wat brainstormen over snel te bouwen .15 vliegtuigjes en delta’s van ondervloer en Coroplast uiteindelijk voor het gemak weer op het nürvleugel principe uitgekomen: de Zagi. Echter had ik nog een ongebouwde Swift II van MS Composit liggen, en naar het schijnt vliegt deze erg goed. Prima optie dus!
Je kunt voor 40 euro excl. verzendkosten een kant en klare kit kopen, maar dat geld kunnen we beter besteden aan de setup. En mocht er iets sneuvelen, dan bouw je in een avondje een nieuw model als het moet. Vandaar zijn we maar aan de slag gegaan met het maken van de benodigde mallen. Het vleugelprofiel uitgezet op triplex en van karton de contourmallen van de Swift II gemaakt. Ook heb ik nog wat EPP platen staan, dus de materiaalkeuze was gauw gemaakt. Lekker duurzaam en crashbestendig.
Als setup gaan we natuurlijk voor brushless, hiermee zullen de vliegeigenschappen ook aanzienlijk toenemen verwachten we. Het gewicht neemt namelijk aanzienlijk af, 100 gram is zeker te winnen. Daarnaast, als het model lichter wordt kan het ook beter de mishandelingen van het combatten aan zonder dat er iets kapot gaat. Het principe van massa en energie dus. Voorheen was zeker de zware Sp480 altijd een zwak punt, dat moet met een +/-35 gram brushless motortje verleden tijd zijn.
Als setup hebben we het volgende in gedachten:
- HiModel 18A brushless ESC (€23,-)
- HiModel 2208/12 – 1800 Kv (€14,50)
- GWS 7x6 (€2,50)
- 3s1p 1500 mAh LiPo (€35,-)
- 2x Hitec Hs55 (€15,- p/s)
- Simpel ontvangertje (€40,-)
Totaal: €145,-
De originele Swift II van MS Composit gezamenlijk met alle snijmallen.

De snijbeugel glijdt dankzij de zwaartekracht recht door het EPP en hoeft niet begeleid te worden. Al denk ik na over een soort guillotine met ladegeleiders om het echt mooi recht te krijgen. Soms verloopt de snijdraad toch nog iets namelijk.

2 blokken EPP in de juiste vorm, klaar om het vleugelprofiel te snijden.

Wordt vervolgd.