Swift II EPP reproductie bouwproject

Jaren terug hebben we op de club een Zagi-hype gehad. Uit piepschuim verpakkingsmateriaal sneden we de Zagi's en met een Sp480 en zwaar 8x KAN1050 pakket was het combat geblazen. De zelfgesneden Zagi's hadden een matig vlieggedrag, mede dankzij het hoge gewicht destijds (+500 gram) Uiteindelijk zijn al deze styropor Zagi's ten onder gegaan en is deze rage stilletjes uit het beeld verdwenen…

…tot er een paar weken terug een clublid op het idee kwam om weer te gaan combatten. Na wat brainstormen over snel te bouwen .15 vliegtuigjes en delta’s van ondervloer en Coroplast uiteindelijk voor het gemak weer op het nürvleugel principe uitgekomen: de Zagi. Echter had ik nog een ongebouwde Swift II van MS Composit liggen, en naar het schijnt vliegt deze erg goed. Prima optie dus!

Je kunt voor 40 euro excl. verzendkosten een kant en klare kit kopen, maar dat geld kunnen we beter besteden aan de setup. En mocht er iets sneuvelen, dan bouw je in een avondje een nieuw model als het moet. Vandaar zijn we maar aan de slag gegaan met het maken van de benodigde mallen. Het vleugelprofiel uitgezet op triplex en van karton de contourmallen van de Swift II gemaakt. Ook heb ik nog wat EPP platen staan, dus de materiaalkeuze was gauw gemaakt. Lekker duurzaam en crashbestendig.

Als setup gaan we natuurlijk voor brushless, hiermee zullen de vliegeigenschappen ook aanzienlijk toenemen verwachten we. Het gewicht neemt namelijk aanzienlijk af, 100 gram is zeker te winnen. Daarnaast, als het model lichter wordt kan het ook beter de mishandelingen van het combatten aan zonder dat er iets kapot gaat. Het principe van massa en energie dus. Voorheen was zeker de zware Sp480 altijd een zwak punt, dat moet met een +/-35 gram brushless motortje verleden tijd zijn.

Als setup hebben we het volgende in gedachten:
- HiModel 18A brushless ESC (€23,-)
- HiModel 2208/12 – 1800 Kv (€14,50)
- GWS 7x6 (€2,50)
- 3s1p 1500 mAh LiPo (€35,-)
- 2x Hitec Hs55 (€15,- p/s)
- Simpel ontvangertje (€40,-)

Totaal: €145,-

De originele Swift II van MS Composit gezamenlijk met alle snijmallen.
swift_01.jpg

De snijbeugel glijdt dankzij de zwaartekracht recht door het EPP en hoeft niet begeleid te worden. Al denk ik na over een soort guillotine met ladegeleiders om het echt mooi recht te krijgen. Soms verloopt de snijdraad toch nog iets namelijk.
swift_02.jpg

2 blokken EPP in de juiste vorm, klaar om het vleugelprofiel te snijden.
swift_03.jpg

Wordt vervolgd.

je kunt makkelijk een nog lichtere setup nemen hoor

ik heb een 24 grams motortje van hobbycity (1500 kv) en een 3S1000 mah accu, hiermee kun je makkelijk 30 minuten mee rondvliegen, echt rondsjezen denk ik 10 minuten.

Leuk. Wij combatten op de club ook nog zeer regelmatig en snijden de zagi achtigen ook zelf op de snij machine. We vliegen nu met brushless maar dan met 2s A123 cellen. Dat gaat ook prima en ze zijn beter tegen combat bestand dan de lipo's. Ik gebruik een 3600kv klein hobbycity motortje, maar Robin en Nando hebben een andere die eigenlijk nog iets beter is.

Goed om te horen dat er meer gecombat wordt met Swift's en Zagi's. ;) Lipo's zijn inderdaad wel kwetsbaar, misschien dat we daar iets op moeten verzinnen. Inpakken in 5mm EPP en dan goed intapen. Bij vliegtijden van 30 minuten bijvoorbeeld wordt de accu toch niet echt warm. Misschien een optie om te bekijken...

hebben jullie de grote swift al bekeken, is minder beweeglijk maar wel veel sneller te maken..

De Swift Maxi is wel erg groot gelijk denk ik. En daarnaast zoeken we niet direct naar snelheid, voor combat is beweeglijkheid juist in het voordeel. En in dat geval moet ik eerst 89 euro 'investeren' om daar mallen van te kunnen maken, terwijl ik de originele Swift II al had liggen. :)

Inmiddels ben ik klaar met het snijden van de Swift II. Ben erg te spreken over het resultaat.

Hier de snel gebouwde guillotine. Zo worden de kopse kanten echt kaarsrecht gesneden.
swift_04.jpg

Het snijden...
swift_05.jpg

Met de draad mooi langs het malletje.
swift_06.jpg

Twee gesneden vleugeldelen, klaar om uitgepakt te worden.
swift_07.jpg

Ben best te spreken over het eindresultaat, mooi strak oppervlak.
swift_08.jpg

Nog even 2 winglets erbij gesneden van EPP.
swift_09.jpg

De doe-het-zelf EPP Swift II naast de originele Swift II van MS Composit.
swift_10.jpg

De 'kit'. ;)
swift_11.jpg

Wat kost de MSjorrit Swift?

Tegen de 40 euro van MS Composit valt nauwelijks te concureren. €6,20 verzendkosten ben je sowieso kwijt, vervolgens nog wat materiaal en een soort van uurvergoeding. Loon zal ik maar niet noemen, dan wordt het te duur. ;) Dat alles maakt het best prijzig. En je hebt al de Wolf K-10 van EPPshop.nl, die met plusminus 30 euro al onder die van de originele Swift II zit.

Wat zou je een redelijk bedrag vinden om een kit als dit incl. verzendkosten thuis te ontvangen?

Laatst bewerkt:
Waar kan ik dat gloeidraad vinden. Ik neem aan dat je geen gloeilampjes hoeft te slopen en alles aan elkaar hoeft te knopen :mrgreen: En hoe moet je zo'n ding voeden want het ziet er erg goed uit.

mvg
arne

voor een zagi betaald je nu bij de apeldoornse rond de 15 euro volgens mij. Inclusief verzenden zou ik +-€25 betalen voor de swift. Zijn het balsa latjes voor de ailerons? Hiervoor zou ik dan depron gebruiken, eventueel met een carbon ligger erin.

eigenlijk is de originele swift dus niet eens zo duur, als je ziet wat je er allemaal bijkrijgt (motormount, voorgesneden servogaten etc)

EDIT: verzenden kun je goedkoper via dhl doen. Kost je €5 om van servicepoint naar servicepoint te gaan. Servicepoints zijn op veel locaties te vinden:)

Laatst bewerkt:
Waar kan ik dat gloeidraad vinden. Ik neem aan dat je geen gloeilampjes hoeft te slopen en alles aan elkaar hoeft te knopen :mrgreen: En hoe moet je zo'n ding voeden want het ziet er erg goed uit.

Ik gebruik speciaal weerstandsdraad van Graupner, wordt verkocht door o.a. Hobby-In. 0,35mm als ik me niet vergis en snijdt erg prettig. Maar ooit ben ik begonnen met schuim snijden door waslijndraad te strippen en 1 kern hiervan te gebruiken. Deze breken wel wat sneller, maar is wel lokaal verkrijgbaar. En als voeding kun je een 12v-1A halogeenlamp voeding of printervoeding o.i.d. gebruiken. Dit gaat best aardig, al heb ik later een 0-40v / 0-5A regelbare voeding gekocht. Hiermee kun je de temperatuur beter controleren, want EPP is een stuk taaier dan styropor bijvoorbeeld.

voor een zagi betaald je nu bij de apeldoornse rond de 15 euro volgens mij. Inclusief verzenden zou ik +-€25 betalen voor de swift. Zijn het balsa latjes voor de ailerons? Hiervoor zou ik dan depron gebruiken, eventueel met een carbon ligger erin.

15 euro is niet duur. Doen zou ik zeggen. ;) Maar 25 euro is best redelijk denk ik. DHL is niet zo handig met verzenden. Ik moest een keer vanuit Almere naar Amersfoort (30 min met de auto) om een pakketje op te halen. Niet ideaal dus.

En die ailerons zijn 2 kartonnen malletjes. Iedereen mag zelf met balsa in de weer, ik beperk me even tot het snijden van EPP. ;) Depron en koolstof gaat alweer zijn doel een beetje voorbij. Eigenlijk wil je het zo simpel mogelijk houden, dus bijvoorbeeld Coroplast zou eerder mijn voorkeur hebben. Stijf, robuust, licht, snel en simpel te verwerken.

Hey Jorrit,

Ziet er heel goed uit!!! Hoe zeggen ze dat ook al weer? "Een goede mal is het halve werk" :D

Setup ziet er ook heel betaalbaar uit.

Peet

mijn setup was ook niet duur:)

Ik heb de volgende setup:

Motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy 2730 Brushless Motor 1500kv $9.20

Prop Hobbycity Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-7035 178x89mm) $0.85
Prop trekt 7,5A

Regelaar: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 18amp Speed Controller $15.95
Een 12A kun je dus makkelijk gebruiken, daarmee kun je nog meer gewicht besparen. Ik had alleen eerst een andere motor in gedachte, die bijna dubbele aan stroom zou gebruiken, dus daarom heb ik een 18A regelaar. Voor het zwaartepunt is ie wel prima (als deze op de motormount gemonteerd word aan de bovekant)

Accu:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Rhino 1050mAh 3S 11.1v 20C Lipoly Pack $7.19
Ik zou nu voor een Hobbycity Online R/C Hobby Store : Rhino 1050mAh 3S 11.1v 40C Lipoly Pack $14.95 gaan omdat deze met 5C geladen mag worden(dus in 12 minuten vol). Met 2 van deze accu kan je bijna continue blijven vliegen.

Servo's
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo $3.65

Ik heb met plastic driehoekjes de heveltjes van de servo beschermd, zodat de tandwielen minder snel "strippen".

Verlichting:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : High Density R/C LED Flexible Strip-Green (1mtr) $10.99
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7182

Deze gehele setup weegt "slechts" 330 gram.

Als versteviging voor de vleugel heb ik geen tape gebruikt, maar een platte carbon staaf van 1 meter lang 0,6mm dik en 8mm breed. Dit geeft de vleugel veel stevigheid en ik vind het toestel er nu netter uitzien.

Daar zit wel wat goedkoop spul bij. Die servo's zijn bijna te geef. :) Zeker iets om te overwegen...

Hoe krijg je trouwens 12v op je LED-verlichting? Rechtstreeks op je 3s lipo?

ik gebruik inderdaad mijn 3S-vliegaccu om ook de verlichting mee aan te drijven. Op deze manier kan ik met deze accu 's avonds met veel zweven zeker de 20 minuten halen, als ik lekker ga raggen houd ik ongeveer 14 minuten aan (het is 14 minuten motorloop of 20 minuten vliegtuig, licht eraan welke timer er het eerst afgaat).

De verlichting verbruikt nu +- 800mAh, dus bij 20 minuten vliegen gaat er toch aardig wat (270 mA) naar de verlichting. Als je overdag gaat vliegen kun je zeker 18 minuten lekker rondraggen met deze setup en dan is er +-600 a 700 mah uit de accu.

Verlichting is echt gaaf om op een swift te zetten, zeker omdat het gewicht van de swift lekker laag is, en dus met de verlichting nog steeds supergoed vliegt. Ik raad het aan om bij de wingtips 6 lampjes aan elke kant te doen. Wit in het midden lijkt mij ook een goed idee. Wat wel opvalt is dat de oranje kleur minder fel is dan de groene. Licht word al gezien van 1km afstand:mrgreen:, en voor dat geld is het echt een leuke bonus:)

Als je echt lang wilt vliegen, en toch gewicht laag wilt houden, zou ik gaan voor http://www.rctechnics.eu/hyperion-1300mah-p-4201.html . Deze accu is even zwaar als de andere rhino accu's maar heeft wel 250 mAh meer capaciteit, ik denk dat je daar zo weer 5-10 minuten langer mee kan vliegen

Laatst bewerkt:
n49sa1.jpg

deze setup heb in de rhino(soort zwift,, het is echt een sp300 vervanger, maar die vliegt met kwart gas super volgas gaat hij er van door)
en dat met een gunter propje

Laatst bewerkt:
Kan idd op 12V zie ik. 400 mA per meter working current
SLUUUURP, maar goed t.o.v. 7,5A motor stroom is het natuurlijk een lachertje

En gewone 'big-LED's' op een ontvangeruitgang? Verbruikt minder stroom en daar kun je ook aardig creatief mee knutselen...

ik heb gister in men nacht model 30 lampjes gedaan. Ik heb bij de action allemaal witte fiets lampjes gehaald. Dat geeft meer licht als big keer. En je kunt er meer op doen ik heb het gewoon op de ontvanger gezet. Maar als je dat veel stuurd dimt het wel. Maar heb er wat meer op als voor jou nodig gehad.

Back