Swift II EPP reproductie bouwproject

Hoi,

dank voor jullie reacties :)

Ik denk dat ik voor een Himodel motortje ga, heb ik verschillende van in gebruik en bevallen me erg goed. Mooi stil, relatief weinig stroomverbruik en niet duur :)

3110.gif

Himodel 36 grams/ 1450 Kv, voor specs klik hier.

3S Lipootje wordt dan iets tussen de 1000 en 1300 mAh.

Voor een licht motorsteuntje gebruik ik wel eens 3 mm depron met aan beide zijde een stukje liteply van 0,4 mm. Heel licht en beresterk :)

Grtz,
Menno

De 2208/14 heb ik in m'n Funky Chicken. Loopt inderdaad mooi en biedt voor €14,50 een prima prijs/kwaliteitsverhouding. Maar voor een model als de Swift zou ik toch voor een iets hoogtoerigere variant gaan. De 2208/12 bijvoorbeeld. 1800KV ipv. 1450. Daardoor kom je prima weg met een 7" prop, waar de 2208/14 een 8" nodig heeft.

@menno,

ziet er niet slecht uit inderdaad, trekt evenveel stroom als mijn motortje, maar toch wat meer thrust, geen slecht keus!

Yep, gewoon plastic. Je kunt eigenlijk allerlei afvalmateriaal gebruiken voor een motormount, echt hightech is het niet. De rechtopstaande spant loopt met een hoek van 85° terug om het schuin lopende vleugelprofiel te compenseren. Zo staat de motor in lijn met de vleugelkoorde.

Denk niet dat ik de Swift motormount als pakket ga leveren. Al dat gezaag, veel teveel gedoe. Zal wel even een tekeningetje op internet zetten anders. :)

polycarbonaat is toch gewoon plastic??

BTW, is de MSJorrit Swift motormount ook te koop als bouwpakketje:mrgreen: (dan wil ik graag 2 stuks:))

een tekeningtje zo ideaal zijn, vooral dat die motor er bij mij dan ook staks netjes opzit:)

In ieder geval alvast bedankt, denk dat de swiftjes hier morgen door de post gebracht worden:). Dan zal ik gelijk even gewichtvergelijking doen tussen origineel en namaak.

De 2208/14 heb ik in m'n Funky Chicken. Loopt inderdaad mooi en biedt voor €14,50 een prima prijs/kwaliteitsverhouding. Maar voor een model als de Swift zou ik toch voor een iets hoogtoerigere variant gaan. De 2208/12 bijvoorbeeld. 1800KV ipv. 1450. Daardoor kom je prima weg met een 7" prop, waar de 2208/14 een 8" nodig heeft.

Hoi Jorrit,

heb je dit gezien ?

HiModel Static Thrust Real Test Report
Voltage 11,1V
Prop GWS 7x6 direct drive
Typical Current(A) 10A
Peak Current(A) 13,6A
Typical Thrust(g) 440
Max Thrust(g) 550
RPM/V 873
Internal Resistance(Ω) niet opgegeven

BTW: origineel geven ze voor de Swift een Axi 1470 Kv motor op met een 2S Lipo, dat zou in een nog veel lager toerental uitkomen 8O

Ik vlieg echter op 3S, als ik uitga van een (belaste) 3S Lipo reken ik met 10V, dan zou ik een onbelast toerental krijgen van minimaal 14500 !
Dat is toch meer dan voldoende, of maak ik nu een denkfout ?

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hoi Menno,

Zo'n vleugeltje moet janken dus lekker hoog in de toeren gaan zitten.
Snel vliegt zo'n ding ook stabieler. Dus kleine prop met grote spoed.
Als je rustig rondjes wilt vliegen pak je je piper maar :mrgreen:

Kleine vleugeltje van mij zit ook rond de 15.000rpm met 4,5x4 GWS = 2300kv van 17 gram op 3s

http://www.himodel.com/electric/260...hless_Motors_W_Prop_adapter_Type_A2208_8.html

Een vriend van me heeft de 36 grams 2600kv himodel op 3s. 5x5 APC 19Amp 20.000rpm.
Kan je eventueel naar 6x4 gaan voor iets meer trekkracht.

Volgens prop calc 420 gram met 5x5 APC-e propspeed 150km/h
en bij á 19.000rpm en 6x4 APC-e 735 gram propspeed 115km/h

Het is maar een idee.

Accu kan je oplossen door er ook een klein buikje onder te maken. Hangt je bedrading er ook niet los onder.
Dat blauwe surfboard schuim wat ik heb lijkt wel wat op EPP dus dat kan je dan daar wel van maken.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
en welke stroom heb je denk je met een 5*5 prop.

Ik wil mijn andere swift namelijk echt een "screamer" van maken, hij moet echt kneiterhard gaan voor een vleugel:D. Propspeed 150 km/h, betekent dit dan ook dat het kistje zeker over de 100 km/h gaat?

19A gemeten met volle lipo. Zak wel weer ietsjes in.

Momenteel gebruik ik een Turnigy 4000kv outrunner E500 dacht ik van á 65 gram. Op een pylon400. Die draait met 4,1x4,1 op 35000rpm.
Is á 500gram thrust. en 220km/h propspeed. Maar denk dat zo'n swift de stroomlijn een beetje mist voor die snelheid.

mijn swift die ik nu heb gaat +-60 km/h (geklokked met scooter:P).

Ik zou het leuk vinden als ik dus over de 100 km/h kan gaan.

Nou ben ik echt een hobbycity shopper, dus heb je misschien een vergelijkbare motor bij hobbycity?

Scooters moet je altijd met een korreltje zout nemen hè? ;) Maar als je nu 60km/h haalt, dan moet er heel wat gebeuren om dat naar 100km/h te krijgen. Dat is een flink stuk sneller. Maar mijn Funky Chicken ging al 57km/h, en dat is niet het meest gestroomlijnde model. Dus wie weet... ;-)

Overigens ga ik m'n servo's en accu gewoon aan de bovenkant van de Swift insnijden. Aan de onderkant monteren is helemaal niet handig, behalve dat je een 'schoon' profiel hebt.

Hoi Dennis,

dank voor je meedenken, we hebben het er op de club nog wel over :)
Jij wil er gelijk een raketwerper van maken :mrgreen:

@Fabian: staat toch echt dat ie 19A trekt ...

Een vriend van me heeft de 36 grams 2600kv himodel op 3s. 5x5 APC 19Amp 20.000rpm.
Kan je eventueel naar 6x4 gaan voor iets meer trekkracht.

EDIT: ik moet toch eens wat sneller gaan typen, drie berichten voor mijn bericht ;)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
ik heb mijn servos wel aan de onderkant gedaan, maar dan wel de heveltjes beschermd, na 30 a 40 vluchten nog geen servo kapot gehad:). Het is dat de gaten al aan de onderkant zaten, anders zou ik ze ook gewoon aan de bovenkant doen.

Ik vloog toen met een 7*3.5 en dan trek ik maar 7.5A. Met een 7*6 ging ik volgens mij wel ietsjes sneller en trok ik richting de 12A. Mijn verlichte swift is gebouwd om zo licht mogelijk te zijn en voor lange vliegtijden te zorgen, snelheid was ie niet voor gemaakt.

Als dennis dan de 19A haalt met zijn motor, kan ik best wel geloven dat de 100 km/h te halen valt. Bovendien zit er op mijn huidige swift ook verlichting, die denk ik ook voor enige wrijving zorgt.

@menno
soms lees ik ook iets te snel:D

Laatst bewerkt:
Hee jongens,

ik heb ff zitten rekenen aan de hand een artikel (Magic Numbers for Modellers) van Wattflyer.com wat ik veel gebruik.

Ik ben er vanuit gegaan dat ik ongeveer 250 Watt / kilo wil hebben:

(250/1000)*350 gram = 87,5 Watt benodigd ingaand vermogen

Vermogen wat motor kan leveren (met 7 x 6 prop)
P (vermogen) = U (voltage) X I (amperage) = 11,1V x 10A - 111 Watt. Voldoende dus :)

Belaste toerental: (Kv x Voltage) x 3/4 = (1450 x 11,1) x 3/4 = 12071

Airspeed (km/h) = (Pitch (in inches) x rpm) / 800 = (6 x 12071) / 800 = 90 Km/h :)

Zou toch goed moeten komen dunkt mij :yes:

Voor de geintereseerden, hier staat het artikel.

Grtz,
Menno

ik heb ook nog even rondgekeken, en ik heb volgende motor gezien, die menno ook eerst wilde nemen.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 28-26 16A 1900Kv Brushless Outrunner $14.79

iemand vliegt deze motor met een 7*6 prop en vliegt dan met een Hyperion Reno Racer en haalt daarbij 99,5 Km/H

1250006394-19437-0.jpg

Dat kistje weegt 220-260 gram, dus ik denk dat de swift net iets minder hard gaat, maar zo'n vliegtuig heeft denk ik wel een stuk meer weerstand dan een vliegende vleugel (of heb ik dat nou fout?)

Menno ik zou echt voor meer gaan. Minimaal recht omhoog is toch wel een must op zo'n modelletje. an zit je al snel aan 300W/kilo.
Wat over is beter dus ik zeg 400W :D
Goed op basis van snelle props wordt recht omhoog nog krap met dat vermogen maar het zet sowieso een eind door.

heb toch maar de himodel motor besteld, was bijna de helft goedkoper dan de turnigy variant. Hopelijk gaat mn swift straks lekker snel!:D

Ik houd jullie wel op de hoogte.

ik heb van hc de emax cf 2812 (is niet meer te koop) met een 3s 1amp.
Met een 30 amp regelaar (had ik nog liggen).
Hiermee gaat de swift als een speer, de meeste brandstofkisten haal ik gewoon in.
Heel veel fun.
Deze motor zat eerst op mijn shokky yak 54 dat ging gewoon te hard voor depron.
Hc heeft nog wel de cf2822 deze draai je met grotere prop maar is ook zeer goed en goedkoop.
wou er een linkje bijzetten maar weet niet hoe dat moet.

groet skippie

Back