Swifti, depron mini swift.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Igor, 22 mei 2009.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Voor een vliegende vleugel is het wel prettig om er een handgreepje onder te lijmen, gewoon plaatje depron of triplex 5x1 cm.
     
  2. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Gelukkig hebben we de foto`s nog
     
  3. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoezo? Is ie gecrashed? Of bedoel je dat als ie crashed dat je foto's nog hebt?

    Heb wat foto's van mijn nieuwe motormount en handvat/werpstuk in 1.

    Bovenkant;
    [​IMG]

    Onderkant (met werpstuk);
    [​IMG]

    De motor zit op een triplex plaatje vastgeschroefd, dit plaatje heb ik tegen het depron gelijmd met smeltlijm, dit zit echt superstevig vast!
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heel leuk model, lekker wendbaar.
    En wat een goeie muziekkeuze!:worship: dat hoor je niet vaak bij YupTub.
    Vooral die instrumenten achter de eerste song.:thumbsup: Al had ik het zelf nog spannender gearrangeerd....:yes:
    Toch, Bart? :D
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik geef toe dat ik bij de eerste maten aan jou dacht Bruno....
     
  6. Fatboy01

    Fatboy01 Guest

    Swifti max,

    Ik heb Igor zijn plan gepakt en hem ongeveer 2 x zo goot gemaakt.
    Het midden stuk wat aangepast i.v.m. stevigheid vleuger.
    [​IMG]

    af en door igor en robert late testen:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Fatboy01

    Fatboy01 Guest

    Swifti max

    Model Swifti maar dan 2 x zo groot, kom ongeveer op de span van +/- 74 cm. 196 gram.
    Het midden stuk wat aangepast i.v.m. stevigheid vleugel:
    [​IMG]

    Foto klaar en gestest doot igor en robert:
    [​IMG]

    gr. robert liplijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    dat gaat natuurlijk niet Robert, linken vanaf je hardeschijf van je computer. De foto's moetne eerst ergens op het internet staan, bijvoorbeeld hier op modelbouwforum.

    zie: Modelbouwforum.nl - - uploaden van foto's naar het forum



    edit: over het plaatsen van een werpgreep: ik zou hem ongeveer op het zwaartepunt plaatsen. Dan kun je gewoon met draaiende motor het ding weggooien zonder het risico te lopen dat je de prop in je vingers krijgt.
     
  9. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Die van mij vloog als een, tsja laten we zeggen dat een scheet beter vliegt:D Dat heb ik hem dan ook vrolijk laten weten door hem maar even stuk te vliegen:snipersmile:

    Mike
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Robert, volgens mij klopt er iets niet aan de planform van je Swifti.
    Het lijkt of je eerst de elevons eráán hebt gesneden, en er vervolgens alsnog bewegende elevons aan hebt gezet.
    Is op zich geen probleem, maar klop het zwaartepunt nu wel? Lijkt me erg voorlijk...
     
  11. Fatboy01

    Fatboy01 Guest

    De elevons waren al gesneden, stukken in midden 1 en 3.
    Het zwaartepunt is oke, kan met de batterij ook nog verschoven worden.

    Volgende keer zal ik het motertje nog verder naar achter brengen.


    robert liplijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2009
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat is eigenlijk watik bedoel; omdat je aan de achterkant nogal een grote hap hebt weggesneden komt je motor tamelijk ver naar voren uit en het leek me dat je misschien niet genoeg naar achteren kon met de accu om het goed te krijgen. Vliegt-ie al?

    Ik heb 'm inmiddels ook min of meer in mekaar (ook ongeveer dubbele grootte) maar had geen 2.4 ghz ontvanger meer om erin te zetten / op te plakken... heb ik maar een 35mhz ontv. gepakt, is m'n ouwe FX18 toch nog ergens goed voor. Hoewel... ja hoor, accu leeg. Nu dus eerst accu laden voor ik de servo's kan centreren. (Ik had er op het laatst een TX-lipo in zitten maar die is nu net uitgeleend...)
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2009
  13. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Bart,

    Die swifti van Robert vliegt hoor. Ik heb em al uitgeprobeert.
    Ik heb de motor in mijn swifti ook iets naar voren gebracht, en mijn zwaartepunt mag ook nog iets naar voren misschien.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, mijn Swifti heeft vandaag ook gevlogen. Ik vind het maar matig vliegen, vraagt heel veel aandacht... maar het vlóóg wel.
    De mijne is ook 72 cm; de grondvorm is 6mm depron, de verdikking is 3mm. De winglets heb ik een stuk kleiner gemaakt (misschien dat-ie daarom wel zoveel aandacht vraagt... hoewel, hij is wél koersstabiel).
    Even een fotootje maken...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk!
    Je moet je vingers inderdaad wel aan de knuppels houden, vooral als het wat waaid en je staat op een wat hobbelig veldje (turbulentie). De kleine versie van mij vliegt met windstil weer echt kaarsrecht, kun je zonder handen rechtdoor vliegen.

    Igor
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Met de motor uit gaat-ie opeens een stuk strakker... maar dan is z'n glijhoek ook weer niet echt feestelijk.
     
  17. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Daar heb je wel gelijk in, hij zweeft niet echt.
    Van dat lastig vliegen met motor aan heb ik ook gehad toen ik een ander/kleiner propje er op had. Nu vlieg ik met een 6x3 gws, andere propjes kwijt of gebroken. Maar hiermee doet ie het ook nog prima.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik had er eerst een 6x3 klapprop op zitten, maar in combinatie met dit motortje had dat niet veel pep. (Besturing was overigens toen al net zo aandachtvragerig).
    Marcelair (ook op dit forum) had een hutkoffer met props bij zich en daar hebben we toen een vaste 6x5 bij gevonden (een 7" prop paste niet tussen de elevons). Daarmee klom hij aardig.

    Heeft een originele Swift een vergelijkbaar vlieggedrag?
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  19. Ratjetoe

    Ratjetoe

    Lid geworden:
    13 jun 2007
    Berichten:
    73
    Wat Igor en ik hebben kunnen ontdekken is dat de orginele Swift ongeveer net zo vliegt als de Swifti. Nu is de Swifti natuurlijk wel kleiner dus zenuwachtiger en kan hij minder goed tegen wind op, vooral op een veld waar veel 'turbulentie' is. Op het veld bij de club (waar dus geen bomen omheen staan en er een vlakke wind is) vliegt de Swifti prima met aardig wat wind!
    De rolrate van de Swifti is heel snel. Sneller dan de originele Swift. Dit zal denk ook weer door het formaat komen. Loopings maken doet de orginele Swift daarintegen vele malen beter!
    Ik weet niet echt of de variabelen wel gelijk zijn. Ik denk dat je het pas goed kan testen als je een Swifti maakt die precies zo groot is als de orginele Swift en met precies dezelfde set-up.

    Wat wij in ieder geval ervaren hebben dat de Swifti super vliegt! Vooral als het windstil is op de mooie zomeravonden (als die nog komen) heerlijk rondjes te vliegen op het veld in de buurt.

    En het mooie is: ik heb nu ook maar zo'n 19grams motortje bestelt, heb nog een esc liggen en nog wat accu's. Alleen nog ergens 6mm depron vandaan halen en dan kan het combaten beginnen :D Kijk maar uit Igor!!! :)

    Als mijn motortje binnen is natuurlijk een bouwverslagje en de ervaringen van de SwiftR :p
    Nee, we houden het maar bij Swifti...

    Mvg, Robert
     
  20. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Jij wel hoor.. :lol:
     

Deel Deze Pagina