Synapse Experimental Airlines

mv0ymf.jpg

Mijn Axon heeft plaats gemaakt voor de dit topic: [/B]
Stall speed: 27 km/h
Topspeed: 68 - 82 km/h
Hierbij zou een prop van 8x4 of 9x6 goed kunnen passen, volgens dit programma. Hoe bepalen anderen welke prop ze kiezen bij welke setup/vliegtuig? En hoeveel Ampère het gaat trekken?

Ed van EA zegt een thrust/weight ratio van 1:1 of meer is het beste. Uiteindelijk wil ik nog een Gopro, ledverlichting en airbrakes plaatsten. Het gewicht zal dus nog toe nemen met minimaal 240 gr.
Er zit nu een servo op 'gear' van de AR600 ontvanger waarmee ik parachutes kan afwerpen. Deze zal uiteindelijk plaats maken voor de airbrakes.

Overigens lijkt het vliegtuig met deze setup(en lager gewicht) al efficiënter te vliegen.
Bij een vliegtijd van 5 min. was de laagste celspanning 3.81V en werd er 475 mAh bijgeladen. Tegenover de Axon die bij 5 min. een laagste celspanning had van 3.77V en 701 mAh werd bijgeladen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een vliegende vleugel die vliegen per definitie erg efficiënt.
De efficiëntie is natuurlijk wel sterk afhankelijk van de romp en andere aerodynamische onvolkomenheden.
Bepalen van het zwaartepunt is wel kritisch.

Grotere prop is nu ook geen optie tenzij terug naar 2 cellen en/of een motor met lager kv.

Gewicht en vleugel oppervlak is niet erg veel anders.

8x4 of 9x6 is een heel verschil en als je voor efficiëntie gaat is 9x6 een geschikte maat maar niet met een 2200kv op 3S.

Dus we houden het dus op een 9x6 prop op je oude 3S 1000mAh lipos.
De vraag is dan welke motor te kiezen.
Ik gebruik altijd deze simpele prop calculator.

http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

Ik vlieg zelf met een vergelijkbare setup in een lichter vliegtuig maar op 2S met een 1000kv motor van 60 gram.
Om op hetzelfde toerental te komen zal je een motor kv van 1000x 2/3=666 kv moeten kiezen.
Toerental bereken je als volgt.
motor kv x accuspanning x rendement
666 x 11.1 x 80%=5914rpm
Als we die gegevens in voeren moeten we een accustroom invullen zo dat het rendement tussen 70 en 80% uit komt in dit geval 8A.
Dan komen we op rendement 72% en 596 gram thrust.
Een beetje weinig dus gaan we een hogere motor kv kiezen van 850kv.
Het belaste toerental is dan 850 x 11.1 x 80%=7548 rpm
Max prop thrust 994gram
Suplied power 178Watt
Efficiëntie 75.2%
Static Pitch speed 69 km/h
Level flight speed 82 km/h
je hebt dus een 850kv motor nodig die 16A dus 180 Watt makkelijk aan kan.
En zo kan je ook nog wat andere optie berekenen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
De 8 x 4 prop kan ook maar zal toch weer erg veel toeren moeten draaien.
Een 10 x 6 of 10 x 4.7 zou ook kunnen met een wat lagere kv maar handstarts moet je ook niet ver gaan maar dat moet de praktijk uitwijzen.:)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg. Met de 6x4 prop heeft hij ongeveer 900 gr thrust. Maar met een grotere propeller zou ik toch simpelweg minder toeren moeten maken en dus minder gas geven? Of is dit te kort door de bocht?

Hoe veel gas je moet geven hangt af van de prop grootte maar ook van de spoed en niet te vergeten de motor kv en zelfs van de motor grootte vliegklaar gewicht en vleugel belasting..
Daar is dus niet zo veel over te zeggen.
De mate waar in het vliegtuig is over of onderpowerd is van invloed op de benodigde gasstand.
De prop speed heeft ook invloed invloed op de snelheid en bepaald bij welke gasstand je vliegtuig de snelheid heeft waar bij hij het prettigste vliegt.
Maar in het algemeen een grote prop op een grote laag kv motor op een vliegtuig met een lage vleugelbelasting zal het meest efficiënt vliegen.;)

Vandaag gevlogen met de Gopro aanboord. Vliegsnelheid lig nu veel hoger en had wat 'up' elevator trim nodig. De Gopro is bevestigd op de vleugel en daardoor voelt het minder stabiel aan. Hiervoor wil ik nog een oplossing gaan vinden.
jh7nl5.png

Laatst bewerkt:
De Synapse is gecrashed, Gopro toch te zwaar denk ik. Ik vloog met de wind mee, toen het vliegtuigje opeens naar beneden dook en reageerde op geen enkele input.
Ik denk dat de stuurstangen van de servo te slap waren en daardoor verbogen. Ik had lasdraad gebruikt. Of de servo's werden te zwaar belast en begon op en neer stoten (dat gebeurde ook toen ik per ongeluk een servo geblokkeerde), wat het klapperen veroorzaakte zoals in de video. De Gopro zat vast onder het elastiek, misschien dat daardoor de beweging versterkt werd.

Resultaat:
13zmhec.jpg

Lipo tot de helft de grond in
1zzq9e1.jpg

Laatst bewerkt:
Jammer was je elektronica nog heel?
Wat ik nu zou doen is een nieuwe bouwen maar dan groter en goed op gewicht en airodynamica letten en de zelfde setup gebruiken.
De vliegtijd zou dan beter worden wand niets gebruikt zo veel energie als een hoge vleugelbelasting.;)

Ja, inderdaad jammer. Elektronica was gelukkig nog heel, de lipo laadt gelukkig zonder bijzonderheden bij. Uiterlijk is er ook niks aan te zien. Daar was ik het meest bang voor want die heeft een aardige klap gemaakt.
Je ziet bij de Synapse dat de vleigsnelheid met Gopro veel hoger ligt, dan bijvoorbeeld de Axon. Terwijl de Synapse zonder camera net zo snel of nog langzamer vloog als de Axon.

Reden van de crash is denk ik flutter en door de snelheid van het duiken was het voor de stuurstangen vervolgens te zwaar om de elevons te bewegen, die daardoor verbogen.

Ik ga de Noobtube bouwen, ook van Experimental Airlines, met de vleugels van de Synapse. Zonder Gopro vloog de Synapse super. Maar ik mis een richtingsroer.

Laatst bewerkt:
De Noobtube met die Synapse vleugels zal goed vliegen maar met Gopro zal het ook weer een een zenuwachtig ding worden met te veel vleugel belasting.
De Photon is dan misschien een beter keuze.
Alle Experimental Airlines modellen zijn leuke modellen degelijk en simpel te bouwen maar voor een echt goed vliegend vliegtuig moet je leren veel lichter te bouwen.
Dat lukt meestal niet met het eerste de beste bouw voorbeeld.
Je moet dan je eigen bouw systeem ontwikkelen.
In dit voorbeeld filmpje b.v.worden dingen beweerd die niet kloppen.
Hij geeft aan dat dit zijn favoriete setup is omdat hij veel thrust heeft namelijk 800 gram.
Met een laagtoerige 1000kv motor met een grotere 10x4.7SF prop en 2S lipo kom je daar ook op met een veel lager stroom verbruik.
Zijn servos zitten helemaal in de staart waar door hij een heel lange neus moet hebben om het gewicht te compenseren
Zijn prop was niet uitgebalanceerd dan kon je bij de start al horen en even later kwam hij daar ook achter toen zijn motor er af brak door het waanzinige toerental.
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Hij is in mijn ogen dus niet echt goed bezig maar heeft wel leuke modellen die mij inspireren.
Ze zijn echter voor verbetering vatbaar.:confused:;)

Laatst bewerkt:
Er is veel wat beter kan. Het foamboard dat ik gebruik is alleen al veel zwaarder dan dat 'Dollar Tree foamboard' wat hij gebruikt. Maar goed het zijn wel redelijk robuuste vliegtuigen en inderdaad heel makkelijk te bouwen en (omdat ik niet veel anders gewend ben) vindt ik ze goed vliegen.
Over die propeller zegt hij ook dat hij juist een kleine wilde voor minder lucht weerstand als hij de motor niet gebruikt.

Misschien wordt het tijd om wat meer geld in de setup te steken. Heb jij misschien wat bouw topics? Ik hoor dat ik er een hoop van kan leren :)

Laatst bewerkt:
Een setup hoeft niet zo veel te kosten als je het vermogen wat beperkt houdt.en dus je vliegtuigen licht.
Als je met een camera vliegt zal je wel aan een minimum grootte gebonden zijn.

Ja ik weet er wel een paar.
Hier 600 stuks incl link naar bouw beschrijving.
Ik heb er diverse van gebouwd zoals de
Big nasty
Sts seaplane
Shark bait.
Lazy bee

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1333878

Laatst bewerkt:
Hee bedankt voor die link staan een hoop mooie vliegtuigen tussen. Waar bouw jij dan mee? Foamboard dat ik gebruik ik stevig maar ook zwaar.
De 'Noobtube' is inmiddels af. Ik weet nu ook weer waarom ik die romp nog over had. Was zo krom als het maar kan.
Wingspan is 120 cm en vliegklaar weegt het vliegtuig 835 gr.
10o0504.jpg

Ik werk met depron 3mm en bij grotere modellen 6mm.
Dat weegt ongeveer 1gram en 2gram per vierkante dm.
Soms ook met selitac 2.2mm voor vleugels met depron ribben dat is nog lichter en zeer buigzaam in 1 richting en word per rol verkocht.
Jouw vliegtuig zou dan vliegklaar(zonder camera) de helft minder kunnen wegen en dat vliegt een heel stuk beter en langer.

https://www.hornbach.nl/shop/Onderv...x-16-5-mtr-dikte-2-2-mm-/7901320/artikel.html

http://www.modelbouwforum.nl/threads/vermeld-hier-je-depron-leverancier.66/page-28#post-3589609

Ik vindt jouw romp trouwens nogal kort in verhouding met de vleugellengte.
Met het ook nog al kleine kielvlak en het beperkte zijdelingse oppervlak van de romp kan het zijn dat hij wat slecht reageert op het rudder.

Laatst bewerkt:
Ja, de romp is 59cm erg kort. Dit was het laatste restje foamboard dat ik nog had. Kielvlak is wel klein, maar richtingsroer is extra groot gemaakt. Eigenlijk vliegt het best goed. Alleen niet super efficiënt, na een vliegtijd van 5 min. is de lipo op 11.28V en word er 692 mAh bijgeladen. Al bijna 70% dus.

Kun je met depron op dezelfde manier bouwen, mbv lijmpistool en 3M dubbelzijdig tape, zoals Experimental Airlines?

als je voor licht gaat: nee.
Kijk ook eens op flitetest.. Hebben ook vleugeltjes, bouwverslagen, filmpjes etc.
en gratis tekeningen...

Ga je echt voor licht, mag er geen overtollig spul in zitten.
Lijmpistool is leuk, maar in de regel leg je daar "rupsen" mee neer, die links en rechts onder de lijmnaad door komen. dat spul links en rechts is dus teveel, en zwaarder dan nodig.
Persoonlijk lijm ik de depron spullen met de hobbylijm van de action.
lijmt harde zaken (plastic hout etc) niet zo extreem, maar schuim lijmt het als de beste.
papier ook trouwens. als het er maar in kan trekken.
Dat kun je beter doseren, waardoor je minder overtollig lijm overhoudt.

ook correct gebruik van tape niet onderschatten. van die erg dunne tape die vaak wordt gebruikt om een doos mee dicht te tapen.
Kun je veel mee tijdens de bouw van een vleugel.

Dubbelzijdig tape is mooi spul, maar relatief vrij zwaar. enigste toepassing waarvoor ik dit zou gebruiken, is bv om de ontvanger op zn plek te houden.

Voor jouw idee met vliegtijden en zo.
ik bouw zelf van nature niet zo licht. ik vlieg daar een beetje te grof voor of zo.
Scharnieren in tape die bij velen niet loskomen, komen bij mij doorgaans onherroepelijk continu los.
Nu vlieg ik ook wat minder netjes met die dingen, trek hardere bochten etc etc.
Alleen mijn toestellen gaan vaak wel 2 keer zo lang mee dan degene die licht gebouwd zijn.
Mijn standaard setup is ook een 2200 kv, 6x4, 30 amp regelaar, en een 3s 2200 lipo.
ik had een rc powers F18 v2, deze kwam all in op ongeveer 800 gram. en ik vloog er 7 minuten mee.
zoals vermeld, ik vlieg niet om het meest efficiente uit de setup te halen, dit toestel was mijn volgas speledingetje ;-)

daarna een ft versa wing, identieke setup.
door een paar grove bouwfouten kwam dat ding (veel) te zwaar uit, ook ong 800 gram.
Daarmee haalde ik ook de 7 minuten.
Bij deze vleugel heb ik misschien wel een verklaring gevonden voor jouw crash met het eerdere vleugeltje: stall en zwaartepunt.
zwaartepunt kan bij een vliegend vleugeltje heftig kritisch zijn. ligt hij net verkeerd (omdat die go pro een beetje is verschoven, of je hebt hem er een tik anders op gezet), wordt hij kritisch.. dan kan hij in een bocht opeens "wegklappen", of met van tegenwind naar wind mee opeens te weinig lucht rond de vleugel hebben, zwaartepunt belemmert herstel van het toestel, en daar gaat ie..

Bedenk trouwens dat je best wat aan mag passen in een plan, het is jouw toestel.
bedenk waar de kracht van de romp of vleugel vandaan komt. materiaal in gebieden waar het niets te doen heeft, kan weg.
terwijl in sommige gebieden meestal beter een 5 mm carbon staaf gezet kan worden.

Ik werk met cre-ation alles lijm van de Action kost bijna niks en werkt prima.
Lijmpistool kan ook maar dubbelzijdig plakband geen ervaring mee maar zie geen reden waarom dat niet zou werken maar dat is wat zwaarder zo als reeds opgemerkt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties weer iets om in mijn achterhoofd te houden tijdens de volgende bouw. Ik zal eens kijken of ik die lijm kan vinden.
Volgende bouw wordt denk ik een weer een Axon. Bij de Photon ben ik bang dat de propeller in beeld van de Gopro komt. Verder wil ik een 2200mAh 3s lipo gaan kopen. Ik had uitgerekend dat de ledstips die ik wil gaan gebruiken in totaal 60mA per minuut verbruiken.
Hoe zetten jullie de servo's vast op depron?

Voor inbouw van een camera is dit bij uitstek een geschikt model die je zo in depron kunt bouwen.
Je kunt naar eigen inzicht allerlei aanpassingen aan brengen het gaat even alleen om het idee.

http://flitetest.com/articles/ft-explorer-build

Een ledstrip kan 60mA gebruiken en dat blijft zo dat is het stroomverbruik.
De toevoeging per minuut is dus overbodig hij zal ook na een uur nog steeds 60mA gebruiken.
Hoe lang hij kan branden hangt af van de capaciteit van de accu die je gebruikt en dat druk je uit in mAh.
Servos kunnen vast gezet worden met wat hot glu dat is de meest simpele manier.
Je kunt ze ook in een tiplex raampje schroeven en dat op het depron lijmen om het demontabeler te houden maar ook met alleen hot glu krijg je ze nog wel los.;)

Laatst bewerkt:
Ik plak ze vast met epoxy..
moeten ze eruit, kun je met wat geduld en een stanley breekmes ertussen snijden.
vaak lukt het wel om het recht te houden, zodat de volgende servo er zo weer in kan.
Voornamelijk belangrijk om niet extreem veel lijm ertussen te doen, dan komt het er nooit uit. maar wel genoeg om te blijven zitten..

Zelfde idee als bij hot glue.
alleen fik ik met dat spul iedere keer net mn platen door. en geen zin om daar moeilijk mee te doen, dus pak ik andere lijm ;-)

ga je voor een groter toestel, kan het op een gegeven moment lonend worden om ze netjes schroefbaar erin te zetten.
maar zolang het om relatief klein en licht gaat, en servo's die je voor 5 eur vervangt, zou ik niet te moeilijk gaan doen.
Ga je een toestel bouwen die je meerdere seizoenen bij je wilt vliegen, kan het ook handig zijn daar wat meer aandacht aan te schenken.

Dit was mijn berekening om te kijken hoelang de leds kunnen branden op mijn 1000mAh 3S lipo:
Ik heb 3 led-strips parallel geschakeld:
2x 15W, 12V
1x 12.6W, 12V

A = 42.6W / 12V = 3,55A

800 mAh / 3550 mA = 0.23 uur of 13 min en 31 sec.
800 mAh / 13.52 min = 60 mAh/min

Test: Na de leds 5 minuten te laten branden wordt er 122 mAh bijgeladen. Klopt dus ook niet met de berekening.

Konstruktielijm van Bison wil ik gaan gebruiken. Het depron is besteld, als dat binnen is zal ik de lijm en hotglue gaan testen.

Back