Olievat 2 is klaar Dunsz.
Mooi Jef

P.s de kaarten voor Intermodellbauw al besteld ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Olievat 2 is klaar Dunsz.
Een extra stoom verdeler gemaakt voor de aansluiting van het stoom voor de machine en voor de druk van de gasregelaar.............Gasleiding aangesloten
maar het is wel een heel leuke uitdaging om het voor elkaar te krijgen.........![]()
Vraag 1: is deze extra stoomverdeler aangesloten op de oververhitter?
Vraag 2: wat is de functie van de spiraalleiding naar de brander?
Op deze foto is de stoomleiding naar de machine goed te zien. Duidelijk ook de aansluiting op de brander/gasregeling.
Vraag 3: kan je een schema geven van de aansluitingen van de getoonde aansluitingen.
Punt van commentaar: sluit NOOIT de stoomfluit aan op de aansluiting/manifold van het peilglas.
Door het fluiten/snel afblazen van stoom, ontstaat het gevaar van "opkoken" en wordt het peilglas leeg getrokken en vervolgens gevuld met ketelwater en dampbellen. Resultaat?
- Geen betrouwbare ketelniveau weergave.
Dit is een regelmatig gebruikt "foefje" door de firma Regner en hier verkopen ze het voor.
Bovendien bij de locomotiefjes van Regner zit het op een soortgelijke manier en die hebben daar dan kennelijk geen last van ........
OK,Hoi Stoompomp............als je belooft dat dit (weer) geen discussie gaat worden ....................................
Wat aan het (uit) vogelen geweest met de aansturing van de machine. De vooruit/achteruit aansluiting.
Voor de stoomregeling heb ik eerst een steuntje gemaakt waar de kraan los, maar door de loop van de leiding toch geklemd in ligt. Alles uitgeprobeerd met een servotester en met luchtdruk
Ik wil geen discussie beginnen, maar alleen mijn ervaringen delen.
Eerstens, mooie oplossing voor de verstelling van de Stephenson schaar, vooral met de kogelkop op de servo,
Een Stephenson schaar heeft 3 standen :
- Vol vooruit.
- Middenstand STOP.
- Vol achteruit.
Als ervaringsdeskundige:
Ik had eerst ook een stoomregelafsluiter in mijn Dockyard.
Bij demo varen ontdekte ik, dat het reageren van de stoommachine op de verstelling van de stoomregel afsluiter niet snel genoeg was. Het regelen van de vaarsnelheid was ook niet optimaal en "hakerig", het was moeilijk om snel een goede stand/scheepssnelheid te vinden. Bij manoeuvreren was het een ramp.
Het schip reageerde veel, veel sneller op de verstelling van de schaar. Het voordeel van de schaar is, dat bij de tussenstanden tussen "Vol" en "STOP" de stoom toevoer geknepen wordt, gelijk aan de functie van de stoomregelafsluiter.
De servo gestuurde stoomafsluiter heb ik verwijderd en vaar nu alleen met de servo op de schaar.
Als je de stoom naar de machine wilt afsluiten, dan kan je altijd nog een afsluiter monteren.
M.b.t. de S-schaar dat weet/wist ik
M.b.t. de/mijn stoomregeling/kraan .................deze doet het heel goed.
Spreekwoord: Niets is wat het lijkt en ook dat is niet op wat het lijkt.
Groeten
Henk
Dunsz, Dat wordt toch allemaal veel te mooi om in bedrijf te stellen? Die machinist poetst zich later een ongeluk! Steeds weer een plezier om naar te kijken. Waarmee heb je je oude zender omgebouwd naar 2,4 Ghz? Recentelijk een MPX Cockpit MM van een FrSky module met bijpassend ontvanger voorzien. Ben er zeer content mee. Gr. Klaas.