T.O.P. Racing Topic

…..Groot voordeel van het T-schock is dat het volume in de demper niet verandert….Daardoor heb je minder snel lekken en luchtbellen….
Wel heb je weer aan twee kanten een O-ring, dus 2 keer zo veel wrijving en slijtage.
Ook hoorde iemand opperen om dikkere olie in een demper te gebruiken met grotere gaten in de piston, omdat dikkere olie minder de neiging tot lekken heeft.
Ik kan niet goed overzien of je het tegen elkaar kunt wegstrepen.(dikke olie en grote gaten tegen dunne olie kleine gaten)

Alles heeft z’n voor en nadelen, 2 O-ringen aan 1 zijde dicht beter af, olie blijft beter binnen, lucht en vuil beter buiten, maar heeft hierdoor weer theoretisch meer weerstand (al hoef dit niet speciaal nadelig te wezen) dikkere olie of kleinere gaatjes in de piston geeft tenslotte ook “meer weerstand”…en dat brengen we zelf aan..!!! Daarnaast bestaan er nog O-ringen van verschillend materiaal…de 1 dicht beter af, dan de ander, en de ander geeft minder wrijving, omdat de oliefilmlaag er niet tussenuit geperst/geschraapt wordt…overal waar overdruk ontstaat verdwijnt olie, en waar vacuum heerst, trek je lucht aan, dit geldt ook voor de T-shox, door de pistonrod te bewegen, ontstaat er onder en bovendruk aan 1 van de pistonzijdes…trek je conclusie…!!

Dikkere olie en grotere gaten, dunne olie en kleinere gaten, 1 groot of meerdere kleinere gaten, hebben allemaal verschillende gevolgen op de damping karakteristiek, het is absoluut niet te vergelijken met elkaar, ook al beweren sommige dat het wel gelijk aan elkaar is…!!! Dikkere olie is ten alle tijden “trager” dan dunne olie, ook al maak je gebruik van grote gaten, dus de gewichtverplaatsing van je model en de damping, zal ook trager reageren, al wil dat niet meteen zeggen dat dit negatief is op het rijgedrag, dit kan soms zeer gewenst zijn...

De karakteristiek van een damper is zeer selectief (smalbandig) terwijl de werkgebied zeer breed moet wezen voor een optimale werking/damping, vandaar dat in geavanceerde 1:1 raceshockdampers allerlei by-passes, kleppen en membramen ingebouwd zijn, het doel hiervan is, om met al die smalle werkgebiedjes, een breed werkgebied te creëren…

Er bestaan hele dikke en gewichtige boeken hierover, en nog steeds is de ideale damping niet uitgevonden, te gecompliceerd…
 
Back
Top