T-Rex 450 Pro Flybarless?

Discussie in 'Flybarless' gestart door TdeB, 19 aug 2009.

  1. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Vond het eerst ook een beetje, gaui? :confused:

    Maar werkt prima!
     
  2. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    heb m toch maar besteld, de gaui kop, las er toch veel goeds over en er is voor de rest OPDITMOMENT dus geen beters, en zelf wat fabriceren schijnt ook minder te zijn dan een echte fbl kop....ben benieuwd, hoop dat ik snel wat spulletjes verkoop dan kan ik 1 minivstabi bestellen, of 2,...
     
  3. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    vandaag ook mijn fbl maiden op de 450 pro,...

    450 pro
    Mini Vstabi
    Gaui kop icl meenemer
    3xDS11scb hyperion atlas servo's op de swash
    align ds510 tailservo

    verleng kabeltjes gebruikt voor aileron en pitch servo,...

    Alles heel mee naar huis genomen, mooi weinig wind voor de trimvlucht...

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2009
  4. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    na een overweldigend enthousiasme op mn vorige post nog maar eens wat fototjes...

    T is allemaal verre van mooi weg gewerkt maar heb wel leuke plaatjes gezien van super strak weggewerkte Vstabi's op 450's maar dan moet je echt alles proppen en langs zaken waar ik niet echt 100% vertrouwn in heb dus ik hebt voorlopig zo, in de lucht zie je er niks van,...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Inmiddels ook de mini v-bar besteld, toch met de flybarless head van de CY Rave. Ik wil ook met wat lagere toeren gaan vliegen en gebrek aan demping in de gaui kop heeft mijn blik een andere kant opgezet.

    Nog ff een vraagje:
    Ik vlieg met de standaard align motor en esc (met bec). Dien ik nog een extra bec op de heli te zetten? Ik vlieg spektrum, dus ik hoef geen aparte ontvanger in te bouwen, dus ik heb miss nog wat ruimte over.

    Kunnen jullie me ook vertellen, hoeveel ampere jullie power supply is?

    Bedankt alvast!

    Tim de Boer
     
  6. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Hoi Tim,

    Ook op lage toeren doet de guai kop het goed. Bijzonder wel ja! Vlieg zelf rond de 3300 RPM maar rond de 2800 doet de gaui het ook prima.

    Gebruik de BEC van de hobbywing, 3A dacht ik. Die van de Align zal het wel trekken. Hoewel die van mij overleden is bij de normale servo's/paddles... zal wel pech hebben gehad.

    Een externe BEC kan nooit kwaad trouwens!

    @bart: hoe is de staart van de 450? helemaal strak?
     
  7. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    ik heb nog een heel klein beetje wag, maar nog niet heel veel kunnen testen wegens tijdgebrek en slecht weer....
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @ bartjuuuhhh

    Zelf ben ik ook aan het kijken om de gaui kop op mn Trex 450 te gaan zetten.
    Maar wat heb je, naast de kop, meenemer en electronica nodig om het geheel passend en werkend te krijgen?
    Ik doel hierbij een beetje op de linkjes en kunststof oogjes (weet even de officiele naam niet)

    Een stuk terug las ik iets over de links voor de Trex 600, maar hoe zit dat met de oogjes, en hoe verbind je dat spul met de stock swash (andere maat oog, of een verruimde 450 versie)?

    Als ik ga bestellen, lijkt het me heel prettig om alles in 1 keer goed te bestellen :D
    scheelt wachten
     
  9. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Ja ik snap wat je bedoelt,

    idd die kop met meenemer, en dan heb ik zelf in een zakje van de 500, de linkage rods genomen van 30mm,(thankz to barrrrrrrrt) en de ball-links van de 500/600, die passen gewoon op de swash en de gaui head, op de swash gingen ze erg mooi soepel maar op de gaui balls gingen ze wat stroef dus iets ruimen...

    voor de rest moet je de balls op de swasharmpjes op 12.5mm zetten.

    Gaaf man! Zeer leuke techniek om mee bezig te zijn!

    Heb btw nog wel een SK360 te koop staan, hint hint...
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Hint taken:D

    Punt is alleen..
    Ik vind de techniek van het helivliegen gewoon erg gaaf, en het lijkt me gewoon gaaf om een heli te hebben die vliegt en reageert als een echte.

    Digitale flybars (dat zijn het stiekem) geven weer een heel ander gevoel in de heli, en je bent weer afhankelijk van het zoveelste extra stuk electronica. Ook qua instellingen kun je vel aanpassen, en dus ook goed fout doen.
    Nu weet ik ook wel dat die dingen vaak ontvangers en staartgyro in 1 zijn, maar ik heb voor die taak al goede apparatuur aan boord...

    Dus ik wil de heli flybarless vliegend maken zonder verdere electronische aanpassingen, dus gewoon zoals hij nu vliegt.
    Verder is het ook wel leuk om een heli te hebben waar niet iedereen zomaar even mee wegvliegt :D

    Ben ook aan het kijken om mijn 250 zo simpel mogelijk om te bouwen, maar daar zitten nog wat haken en ogen aan...
    Heb wel wat manieren gevonden, maar de uitvoering kan nog wel eens interessant worden:rolleyes:

    Maar goed, het is druk op mn werk, ben net verhuisd en heb nog ergens een loslopende cursus tussendoor, dus ik vermoed dat het me even aan tijd gaat ontbreken...

    Als het zover is voor 1 van de twee zal ik er wat foto's van schieten.
     
  11. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hehe, zo das een tijdje geleden. Wat is er intussen allemaal gebeurt:
    -Montage Mini V-bar
    -Montage Rave Flybarless Head
    -Montage BEC

    De heli heeft inmiddels al een autotrimvlucht achter de rug, toch twijfel ik nog aan sommige waardes in mn setup.
    Cyclic gain: 41 (cyclic ring: 70)
    Collective: 50

    Bovendien denk ik dat het mechanisch ook nog niet helemaal klopt.

    Hier even wat foto's van het resultaat:
    [​IMG]
    Hier begint de twijfel
    [​IMG]
    Dit bevestigd het...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Heej Tim,

    Die kop is niet helemaal in orde nee! Spindle lagers etc allemaal goed erin?

    Je kunt de standaard preset van de 450 pro uit de vbar pakken. Daar klopt de c-ring en gain van. (zie nu dat je niet cylic gain bedoelt onder expert manneke)(collective van 50 is ook ontzettend laag, hoeveel graden pitch heb je dan?)

    De strap om de mini zou ik weglaten tenzij je echt vrees hebt dat ie niet blijft plakken.

    Is je zwaartepunt 100% correct? Piro's zijn mooi level?
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2009
  13. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hey Bart,

    Tja, die kop, ik weet het niet. Voor zover ik weet goed gemonteerd, maar het resultaat is er niet naar...
    Voor setup heb ik idd de standaar preset van de 450 pro gepakt.
    Hier staat wel bij dat het is met een mikado head conversion, die het hele verhaal van collective en cyclic gain door de war gooit.
    Bij 50 collective heb ik ong 12 gr pitch en de cyclic gain (weet nog steeds niet wat het nu precies is) heb ik bepaald door volle cyclic uitslag te geven en vervolgens opmeten, gereduceerd tot 11 gr. Dat uitrekenen, wat schijnt te kunnen, snap ik niet helemaal, doel is toch om op 11 gr uit te komen?

    Zwaartepunt is voor zover ik weet in orde. 'k Had maar weinig autotrim correcties:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan die piro, is grappig dat je daar over begint, die is dus niet level.
    De piro is wel zonder drift, maar absoluut niet level. Hier snap ik ook niks van. Maar ja, nog maar weinig gevlogen, dus of dit nog beter kan worden??

    Ik heb ook nog eens naar de foto's van Bas de Groot z'n FBL Rave gekeken ([89672] mini-v-stabi), is ook een foto van de bovenkant van de head bij. Lijkt precies op mijn probleem, maar is niet heel duidelijk te zien. Ik heb ook ontdekt dat Bas op de zelfde school zit als ik (andere studie zelfde gebouw), dus miss dat ik hem eens kan spreken en dat we er even naar kunnen kijken...

    Tim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  14. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Cyclic gain onder expert kun je beter zien als cyclic throw. Op de vbar site staat een programma waarmee je die waardes kunt berekenen. De 11 graden cyclic onder setup pas je dan aan met cyclic ring.

    Op hoeveel mm heb je de servohevels zitten?

    Collective op 50 en 12 gr pitch is buiten het optimale bereik als ik het me goed kan herinneren.

    Als je piro niet level is, fase in orde? Piro opt. rode stipje volgt de neus? (servo)Channel 1 en 3 omgedraaid?

    Heb je niet ruimte op de spindle voor een spacer? De stabi kan wellicht wel goed vliegen met een niet 0 delta. Heb daar zelf geen ervaring mee. Toch zijn zover ik weet alle ombouwkits met 0 delta.
     
  15. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hey Bart,

    Dus standaard waarde van preset gebruiken en dan met cyclic ring terug naar 11 gr (door te meten? in setup mode?)

    Collective ga ik nog eens nameten...

    Piro: fase is goed, stipje volgt de neus, channels zijn goed, ik weet het niet meer... ik ga ff kijken naar de plaatsing van de mini v-bar, kijken of ie wel goed is uitgelijnd enzo...

    Tim

    P.s. bedankt voor je hulp tot dusver.
     
  16. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Calculate CG | CG Berechung

    Daar kun je precies de cyclic gain berekenen mocht er iets anders aan je heli zijn.

    Ik zou de strap er ook afhalen, mini mag ook niets van het frame raken behalve de plaktape. CoG moet ook goed zijn. Swash zo goed mogelijk levelen op het oog met de software. Dan heb je 9 van de 10 keer niet eens een trimvlucht nodig! Heb het pas 1 keer gedaan op flink wat verschillende setups.

    p.s niks te danken joh ;)
    Als ie eenmaal lekker vliegt, probeer eens de stick response wat feller te zetten. Geeft een directere feel. Proberen waard ;)
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2009
  17. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Heeeeeel lang geleden dit topic begonnen....
    En nu vliegt ie eindelijk goed!!
    Wat is er veranderd?:
    - servo hevels naar 10 mm, voor betere resolutie
    - Mini V-bar los van de antirotation bracket geplaatst ivm trillingen
    - Zwaartepunt zijdelings goed gezet (piro is nu level)

    Hij vliegt en hoe!!!:

    Autorotatie:


    Groeten,

    Tim de Boer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Netjes gevlogen!
     
  19. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Thnx!!
     

Deel Deze Pagina