T-rex 500 staart problemen

Beste helimodelexperts,

ik heb een probleem met mijn trex 500 en zoals in de topicnaam staat namelijk met de staart.

Het verhaal:
In het begin had ik last van drift, dit heb ik opgelost door de gyro draadjes ver van de cyclic draadjes te houden.
Toen had ik last van bij het max pitch geven (10.5 deg +) dat de staart zou wegdraaien. dit is nu verholpen door carbon blades en het opnieuw endpoints instellen in rate mode.

Het probleem wat ik nu heb is dat als ik max invert pitch geef de staart NIET stabiel is. (10.5 deg -)
dus wanneer ik vol pitch geef, daarna vol neg pitch draait de staart 10+ graden naar links en stabiliseert daar.
dit merk ik vooral bij het inverted hoveren, het doen van loops en het geven van veel neg pitch bij het normaal rechtop vliegen.
Dit maakt het uithalen van deze manouvers extra gevaarlijk en moeilijk.

het lijkt een beetje op een "delay" maar hij compenseert zich ook niet helemaal terug.

• delay op de gyro staat op 0.
  • Geen revo mix aan.
  • Endpoints zijn goed ingesteld. (finless video gekeken)
  • Servo staat op digital, alles loopt soepel zonder binding.
  • geen subtrims op de staartservo.
  • servo is stevig vast
  • 65 <--> 80 HeadingHold geprobeerd ~75 werkt het beste

Merk alleen wel dat de servo het metaal van het verbinding naar de tail een beetje (1mm) buigt bij het max links en rechts draaien van de staartservo.

Dit ziet er niet heel erg uit dus ik denk haast dat het hier niet aan ligt. Maar ik zeg het er maar voor de zekerheid bij.

tot nu toe dus niet tevreden over mijn 401+9650 combinatie, het presteert niet zoals het zou moeten.

Help mij ! :worship:

M.V.G

Paul

Hoi,

Meestal komt dit voort uit :

Of te weinig toeren op de kop
of te veel pitch .

Veel trex 500 piloten gaan over op K&B tailblades ( plastic ) deze zijn net iets langer als org .

Henk

Dat met het verbuigen van metaal moet je wel even mee opletten
ik weet niet of dat gebeurt op het endpoint of tussendoor, maar als het op het endpoint gebeurd kun je je servo er mee mollen (hij moet dan teveel kracht geven op het eind)

Maar zal m.i. geen staartproblemen geven verder

Hoi,

Meestal komt dit voort uit :

Of te weinig toeren op de kop
of te veel pitch .

Veel trex 500 piloten gaan over op K&B tailblades ( plastic ) deze zijn net iets langer als org .

Henk

Mmm lijkt me sterk dat het hier aan ligt, ik gebruik 6SP1 accus (flightpower evolight 25c) en een 13t pinion.
Volgens de manual is dit geschikt voor "Extreme 3d".

Pitch is zoals ik zei ~10.5 graden + en - , in de manual wordt ~12 gespecificeerd.

Dus pitch is eerder te weinig dan te veel (maar hij is nog steeds super rap)

Dat met het verbuigen van metaal moet je wel even mee opletten
ik weet niet of dat gebeurt op het endpoint of tussendoor, maar als het op het endpoint gebeurd kun je je servo er mee mollen (hij moet dan teveel kracht geven op het eind)

Maar zal m.i. geen staartproblemen geven verder

Bedankt voor de info, ik krijg het alleen niet weggewerkt, hij blijft het steeds een beetje buigen en anders haalt hij de max uitwijking niet.

Beiden in iedergeval bedankt voor je reacties!

Hoi DaMiGe,

Ik gebruik dezelfde set-up op mijn TREX 500 (GY401/S9650) en ben daar super tevreden over.

Ik gebruik 6s1p lipo's, vlieg ook met de 13 pinion en heb in idle up 2 een vlakke gascurve van 100%.

Dit in combinatie met een FF9, zijn dit mijn volgende instellingen :

GY-menu : Hold : AVC 41% gain
Idle up 1 : AVC 31% gain
Idle up 2 : AVC 28% gain

End point Channel 4 (RUD) : 100/100
Channel 5 (GYR) : 100/100

Ow ja, als staartbladen heb ik steeds de plastic TREX bladen gebruikt (standaard dus) en heb nu sedert gisteren de Carbons van Align in huis liggen, maar die moeten nog getest worden !

Deze set-up doet het bij mij uitstekend !

Hope this helps !

Grtz,
Dirk

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, hij doet het nu beter dan eerst.

Wat ik heb gedaan:

• ander hendelding aan de staartservo. gezorgd dat het 8.5~10mm van servo verwijderd was.
  • Staart endpoints in rate mode ingesteld.
  • Staart blades LOSSER gezet (veel geholpen)
  • Throttle curve ipv 100 90 100 naar 95 95 95 gezet.

werkt nu VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL beter, enigste probleem is dat 80 gain wag geeft, 75 niet .
MAAR bij 75 gain als ik snel piros maak, en dan stop dat de staat niet meteen stil staat.
Dan heb ik wel wat wag maar binnen 0.5 sec staat hij dan recht.

Oplossing? minder gain? tips?

Bedankt!

Hoi Damige,

Kan je proberen bij te stellen met de "delay" potmeter op de GY401, hiermee regel je het gedrag van de stop na een piro..
Alhoewel je normaal gesproken met een S9650 en de GY401 op digitale stand, Delay op "0" laat staan.
Maar je kan eens proberen of dit wat doet.

Groet Eric

delay moet inderdaad werken... is het een nieuwe s9650? ik vraag het omdat servos minder snel/krachtig zijn als ze wat ouder worden. Dit probleem had ik op een andere heli na 8 maanden en had ik ook toen mijn delay 1/4 hoger gezet en was het opgelost.

hij is ongeveer 15~20 vluchten oud(2 accu's per vlucht). redelijk nieuw dus.

Delay ga ik proberen vanmiddag, zijn hier geen nadelen aan verbonden? gewoon 1/4 omhoog zetten?

Wat is kenmerkend van een te hoog delay?

delay geeft aan hoelang gyro wacht tot op de servo. Als hij te hoog is schiet je start steeds weg als je opeens stopt. Je start draait dus weg en je gyro gaat nog niet erop reageren omdat ie denkt dat je hele langzaame servo heb en dan moet hij steeds overcorigeren. lijkt op een bounce maar dan wat meer overdrijven :)

Aha thanks !

Vanmiddag even met de verkoopboer gepraat over mijn huidig klein probleempje.

Hij suggesteerde te hoveren in rate mode en te kijken wat de staart doet.
Ik heb het geprobeerd en kwam tot de ontdekking dat de staart vrij duidelijk wegdraaide in rate mode.

Na ongeveer 1 uur knutselen en steeds opnieuw proberen te hoveren in de kleine tuin is hij nu stabiel in rate mode.

Straks eens even echt proberen op het veldje in headinghold.

Zou dit het zijn? ben benieuwd !

update:

Hij doet het weer STUKKEN beter. Bedankt voor jullie hulp!

het enigste wat ik heb is dat hij een beetje lijkt te driften als ik de controls niet aanraak (meer dan standaarddrift/wind) is het slim om trim te gebruiken? of liever niet? (linkjes afstellen)

Ik merk ook dat sinds wat ik gedaan heb (zie vorige post) de piro rate echt met 3x is versneld :o wow dit is echt insane.

Ook tic-tocs gaan niet helemaal stabiel, maar ik moet dus nog maar eens met de pitch gauge gaan meten, ik denk dat ik minder neg pitch heb als positief en dat het daar aan ligt.

Nogmaals FERRIEMUTS bedankt :D

Ik gebruik dezelfde set-up op mijn TREX 500 (GY401/S9650) en ben daar super tevreden over.

Als jij super tevreden bent over een S9650, dan weet je niet wat je meemaakt als je er S9257 op zet. De S9650 is eigenlijk niet geschikt voor de tail van een T-Rex 500. Deze servo werdt ooit gebruikt op een T-Rex 450 vanwege de geschikte size en omdat hij redelijk presteerde. Maar is inmiddels uitdated en ik zou hem persoonlijk zelf niet op een T-Rex 500 zetten. Ik zeg niet dat hij niet vliegt, integendeel, maar het verschil is ECHT goed merkbaar.

Oplossing? minder gain? tips?

Bedankt!

Hou deze setup aan en zet er een S9257 op, deze servo is gemaakt voor je gyro, je zult verbaast staan van het verschil. Ik weet we zeker dat je problemen dan volledige zijn opgelost.

Ik kan natuurlijk niet in ieder zijn portomonee kijken. Suc6 met je keuze!

Bedankt voor de reacties, had het probleem bijna helemaal weg.
Toen ik er gisteravond over nadacht dacht ik er ineens aan: de spanning van de riem.

Wat is eigenlijk te strak en wat is te los?

Hij stond vrij los, ik kon van twee kanten de riem naar binnenduwen en dan raakte ze mekaar. (is fout neem ik aan? :eek:)

Daarna de staartbuis iets naar buiten getrokken en toen stond hij erg (te?) strak. Bij het draaien van de hoofdrotor (met de hand) draaide hij niet soepel en lang mee.

Heb nu de middenweg gepakt, je kan ze een beetje induwen maar niet ver, en de rotors draaien weer bijna zo soepel als eerst.

Wat is de "correcte" spanning van een riem?

Alvast bedankt

p.s Torque Tube ga ik er pas over 2 maandjes +- opzetten

p.s p.s Bij geen van de configuraties slipte de riem

het is bij elke heli net wat anders... bij hdx500 moest ik het echt strak zetten... op mijn trex450 heb ik het bijna los... t500 lijkt kwa belt systeem ook op 450, dus zou ook wat los kunnen zijn, maar niet te los natuurlijk. Als je snelle pioretjes maakt en opeens stopt, moet het niet gaan slippen.

dus liefst zo los mogelijk, maar niet los genoeg om te slippen. Niet andersom.

op hdx500 heb je geen 2e tandwiel zoals trex en belt gaat direct naar de mainas, dus kon ik het straker zetten en mijn rotorkop draaide nog steeds soepel.

maar ik ben benieuwd naar jou uiteindelijk resultaat, dat gaat veel van ons helpen :)

Na lang en veel prutsen is het me gelukt, BIJNA PERFECT-ish ... ;):D

Ben naar de Dutch3d gegaan om daar te gaan kijken maar vooral om goed rond te neusen en mensen vragen te stellen.
Wat bleek nou, onder de wedstrijden zie ik daar toch een trex 500 meedoen :o en WOW wat deed hij het beter dan mijn heli en mij.

Na de wedstrijd naar hem toe gegaan en wat vragen kunnen stellen en samen naar de heli gekeken (Bedankt Patrick!:cool:)

Een paar dingen die we nagekeken hebben en waar nodig veranderd:

• Strakheid van de riem (moest NOG strakker, nu staat hij zo strak dat de rotorkop iets minder soepel loopt)
  • Hendel op de staartservo op 90 graden recht omhoog gezet in de 50 stand van rate mode (non Heading Hold)
  • Bij verdere inspectie had ik de Gyro gain draadjes in de AUX2 poort zitten (denk ik gezien op helifreak, heb het iig niet zelf verzonnen) in plaats van het GEAR kanaal. Na het op het GEAR kanaal zetten verdeen het GYRO menu op mijn DX7 en kon ik bij de endpoints de gain instellen.
  • Ook hebben we pitch van de staartbladen op 8 graden gezet zodat in hoveren in rate mode hij stabiel blijft. hierdoor hoeft de gyro minder hard te werken.
Na al dit gedaan te hebben hield de staart zich BETER maar was de piro rate veel te hoog. en hebben we de endpoints op 66 gezet beide kanten uit.
Na dit gedaan te hebben was het al laat, de BBQ was koud en de accu's leeg. (nogmaals bedankt patrick!, ik hoop dat de drankbonnetjes goed van pas kwamen ;))

Eenmaal thuis gekomen en weer gaan vliegen ben ik er achter gekomen dat mijn staart nog een beetje bij harde piro "wagde" ik heb toen een klein beetje delay aangezet op de gyro (5 delay max+-) dit verholp alle wag die er nog op zat maar is denk ik geen idiaale oplossing.

Om mijn piro rate nog iets te verhogen heb ik daarna de endpoints op de DX7 van de staart iets verhoogd naar 85Links en 75Rechts.
Dit omdat hij harder naar rechts piro'de en minder hard naar links.

Nu kom ik bij mijn vraag (jaja ik heb er nog een):
Vandaag ben ik gaan vliegen met windkracht 4, opzich geen probleem het ging allemaal goed.
Maar op een gegevenmoment ging ik met Volle snelheid tegen de wind in en kwam er een windvlaag.
Op het zelfde moment wilde ik mijn staart een piro laten doen om om te draaien. Maar tot mijn verbasing kreeg de heli de staart NIET rond om zijn as.
Ik merk ook dat mijn piro rate in wind niet constant zijn (401 issues?)

Hoe kan ik dit het beste oplossen? moet ik de endpoints NOG verder instellen? maar dan gaat mijn piro rate ook weer omhoog (ik vind het zo goed)

Bedankt !! :grin::grin::grin:

Dat is helaas een nadeel van de 401, bij dat soort omstandigheden kan hij de piroettes minder constant laten verlopen. Ik weet niet of je gyro nu echt perfect afgesteld is, maar misschien ben je nu een limiet van de 401 tegengekomen.

Ik heb nu ook +40 gain ingesteld (vergelijkbaar met wat eerst 70 was op aux2??) wat hebben jullie op 401's?

Ik ga het vanavond / morgen proberen op 45~50 kijken of het beter word.

Moet ik gewoon het ophogen totdat de staart weer wagd? of hoe ontdek ik wat de optimale gain hoeveelheid is?

Back