T-rex 600 ESP motor uitgebrand!!!

Tijdens het opstarten van de tweede vlucht vanavond haperde de motor van mijn ESP. (Het was alsof er een vuiltje in een brandstofslang zat. Dit ter vergelijking.)
Dit duurde heel even. Hierna begon de motor weer normaal te draaien.
De motor draaide al op idle-up 1, met een dikke 1900 toeren/ minuut.

Vervolgens zie ik een enorme hoeveelheid witkleurige rook onder de canopy vandaan komen.
Zo snel als ik kon aan de grond gezet. Was gelukkig nog maar op zo'n 2 meter hoogte.
Aan de grond alles zo snel mogelijk uitgezet. Regelaar niet warm, motor normaal warm, motor stonk vreselijk, accu's niet warm, BEC niet warm..

Nu zie ik dat er wikkelingen in de motor 'blauwkleurig' aangetast zijn en dat er een gedeelte van het inwendig ronddraaiende aluminium een verbrande plek vertoond.

Erg vreemd allemaal. Iemand een idee?????
Ben behoorlijk geschrokken! Gelukkig gebeurde het net voordat ik hem de sporen wilde geven...

Waarschijnlijk is er een winding van de motor kortgesloten. Helaas tijd voor een nieuwe dus.

Bij nader onderzoek nadat ik de motor uitgebouwd heb blijkt dat alle wikkelingen aan de bovenzijde beschadigd zijn.
Vermoedelijk dus iets tussen gekomen waarna dat stukje de wikkelingen beschadigd heeft en er dus sluiting ontstaan is met als gevolg de dikke rookpluim...

Heb contact opgenomen met Hong-Kong; de motor kan teruggestuurd worden en zal dan naar Align zelf terug gaan om gerepareerd/ vervangen te worden.
Ben benieuwd..

Zet je er meteen een scorpion in voor 6S... Kun je die align als hij ooit terugkomt als reserve houden of gewoon verkopen.

Ik heb daar al wel aan zitten denken idd. Moet alleen wel ff uitzoeken welke geschikt zou kunnen zijn qua prestaties en afmetingen. Ook moet ik dan weten of de Align regelaar deze motoren aan kan.

@ Holco, ik zat te twijfelen tussen een nieuwe Rigid óf een nieuwe motor ;-)
Nu ik die indrukwekkende machine van jou gezien heb moet ik eigenlijk toch maar gaan sparen :-) :-)

Standaard motor ESP type RCM-BL650L

na 20 vluchten is deze motor helemaal vastgelopen. heb een noodlanding moeten maken met m'n Airwolf waar ik de 600 had ingebouwd. Zwaar K. dus....
lees nu op vele forums dat ook deze motor van Align geen succes is.
Achteraf blijkt de as gebroken te zijn. ik vind dit een slechte zaak, en zeer teleurstellend van Align.
Ben nu aan het kijken voor een motor om ligt 3 D mee te kunnen vliegen. en een motor die ik met 6S cellen kan vliegen. Want ik ga niet nog een investering doen voor 8S.
de Scorpion motoren lijken het goed te doen, maar we gaan nog even rustig verder kijken. ik houd jullie op de hoogte.
gr
Frans,

hmm klinkt ook niet erg fijn!
Mijn motor ligt op dit moment bij Align voor service/ garantie.
Ben heeeeeeeeeeeeeeeel benieuwd wat ze ermee doen.

Motor opnieuw wikkelen. Levert nog beter rendement en hogere vermogen/gewichtsverhouding. Laat maar weten als je meer info wilt. Tot die tijd motor (nog) niet afwikkelen.

Ik hou jullie op de hoogte. Aangezien alle wikkelingen kapot waren zullen ze de motor zelf opnieuw wikkelen OF, en dat hoop ik een beetje, sturen ze een nieuwe op. Dat zou voor hen ook makkelijker zijn lijkt me.

Gelukkig stond er nog een in de hangar dus we vliegen tot die tijd gewoon rond :-)

Dat denk ik niet. Bij mijn motor is er "iets" tussen gekomen. Dat had bij iedere motor kunnen gebeuren. Doordat dat "iets" klem heeft gezeten heeft het alle wikkelingen beschadigd..:-(

maar als dat iets uit de motor zelf komt ;)

Ik las al meer over kapotte versies en gebroken assen. Vandaar.....

Die van mij doet het nog prima. Zelfs met de speling van de hoofdas. Denk dat het een beetje geluk hebben is met align.

De 100A is zo'n beetje genoeg voor bijna alle motortjes op 6S. Beste is natuurlijk 10S. Het nieuwe motortje in de 450 pro werd ook ontzettend heet.

Ik had ook een 450er met een 25A align regelaar. Motor gloeiend heet, kap kon er niet eens op. Nu met een kontronik regelaar is de motor gewoon koel.......

nooit problemen met mijn BL650 motor gehad, nooit gesmeerd en hij doet altijd keurig wat ie moet doen. ;-)

En bij mij hangt er ook nog een zware nikon d300s met cameramount aan!!

Back