T-rex vreemde crash vandaag

Hallo,

Vandaag wezen vliegen met m'n t-rex,had er een nieuwe motor in zitten(align 430 4050) met 15 t pinion,op een ALign 25 A ESC en met een nieuw lipo-pakket.

Nou heb ik vorige keer gemerkt met een nieuw lipo-pakket dat ie even tot leven moest komen en dat ie pas na een paar ladingen optimaal werkt.

Dus ik dacht laat ik het toerental niet te hoog zetten om wat rustig rond te vliegen,stond in idle-up op maximaal 75%.

AL na een paar minuten hoveren merkte ik dat ie inzakte qua vermogen.
Met een nieuwe accu nr 2 dacht ik even wat verder te gaan vliegen.
Plotseling ging ie op alle functies gek doen en kreeg hem dus niet meer heelhuids aan de grond :?

Nou vermoed ik dat ik 2 dingen verkeerd heb gedaan:

-De ALign 430 4050 motor op een 25A regelaar,en dan met 15t pinion(kan ie dat wel aan?)
-Met nieuwe accu's gelijk gaan rondvliegen.

Volgens mij was de crash een combinatie van deze beide factoren.
Hiervoor had ik de ALign 420 erin met 11T en dat werkte prima.

Iemand wat tips?

Groeten,
Marcel

Welke BEC heb je?

Als het die van de 25A regelaar was zou dat er iets te maken mee kunnen hebben. Je hebt je regelaar waarschijnlijk overbelast.

Hey Marcel,

25 amp is wel te weinig om zo'n 4050kv te voeden, vraag me niet hoe ik dat weet :oops:
Plaats je nieuwe regelaar er maar eens aan, met 13 t pinion en 3 cellen, je gaat niet weten wat je meemaakt.

Met nieuwe accu's kan je perfect rondvliegen, zelfs 3Den.

Effe off topic...wat betreft Komen, nu is zelfs na een ruzie het voortbestaan van de club in gevaar door klachten van de naaste gebuur :(

Groetjes

Chris

euh ff vermelden dat de 430 4050kv normaal gevlogen word met een 11T en minimum een 35, liever een 45 Ampere regelaar.

Zelf zoek ik nog een kleinere pinion te steken dan 11, maar 15 is echt te veel hoor. Ff snel gerekend met throttle van 75% zit je al op een 3000 toeren op de kop met een 15T dus echt te veel !!! Ik vlieg met me 11T op 70% throttle en dan heb ik +/- 2300 toeren op de kop.

Chris,jij vloog de 4050 wel met 15 t pinion toch?

Marcel hij paste nu weer gemakkelijk in je koffertje.

Haha inderdaad Herman,maar ondanks de harde klapper valt de schade erg mee:

Bladhoudertjes
padlle-as
landingsgestel

En ze zien er goed uit ,maar voor de zekerheid vervang ik deze ook voor die paar centen extra:
Rotorbladen
hoofd-as
blad-as

Groeten,
Marcel

maar goed dat dat trex SE kapje hier nog maar in de tape ligt en niet op de rex zat marcel :wink:

Hey Marcel

Dus nog niet zo'n succes die nieuwe motor :wink:

Maar is toch wel vreemd. Dat dan alle functies in een keer gek doen. Want als de regelaar overbelast is dan zou de servo's nog gewoon aan gestuurt moeten worden. of heb ik dat verkeerd begrepen ?

peter

nieuwe lipo's hoeven nauwelijks tot niet wakker te worden, althans mijn thunderpowers niet. Zal dan wel overbelasting zijn geweest vermoed ik. Als je regelaar erg heet wordt kan je bec hier ook door opwarmen en doordat deze heter is dan normaal kan deze uitslaan, waardoor je nauwelijks tot geen ontvangst meer hebt....

Ik ben ook een beetje een leek op electro gebied Peter ;-)
Vond het ook raar,maar de heli was totaal onbestuurbaar.

Ik denk een combinatie van nieuwe accu,verkeerde pinion en verkeerde regelaar... :oops:

Ik heb trouwens aan de motor en regelaar gevoeld en die waren gewoon koud...

hey

Nou ik heb er ook niet zo gek veel verstand van :oops:. Maar wat Tadango zegt dat zou best is kunnen. Toch is dat gek want meestal blijft de bec gewoon daar gaan. ik vind die align regelaar toch al vaag hoor :? die van mij schakeld ook wel eens uit. Zo maar is eens heel even net of dat je pakket leeg is. Ik zit er toch aan te denken om er aan andere regelaar op te zetten. :wink:

peter

ff stroom meten voor je de boel (functioneel)gaat gebruiken je kunt immers nooit weten :roll:
ik heb het tot gewoonte gemaakt om dat bij al mn electromotoren te doen als ik ze voor het eerst gebruik ,of na een crash.
er kan namelijk ook iets stroef lopen waardoor de motor ook een hogere stroom op gaat nemen.
groeten Gertjan

Hallo Marcel en anderen,

Je Align controller is volgens mij de oorzaak. Heb zelf ook recent van die problemen gehad. Onbetrouwbaar spul. Reden te meer dat Align thans enkel nog in de nieuwe combo kits de 35A bijleverd.
Voor zover ik het nu weet en hoor crasht elke Trex bezitter vroeg of laat in onverwachte omstandigheden in verdachte omstandigheden, steeds hebben zij een Align controller. Uiteraard zijn er die dit niet ondervinden maar die vliegen er alleen maar mee rond hun benen.

Had ook plotseling onbestuurbare heli, minder leuk als je met je nieuwe heli wat kortbij vliegt voor je woning en plotseling onbestuurbaar over de daken van je buren begint te knallen.

.........antwoord van mijn dealer, Tja, Align is nu eenmaal een low budget heli en het produktieproces van hun controllers en motors is niet konstant.
Het antwoord hierop zal ik best voor me zelf houden.

Enfin, mocht dan een Phoenix 35a proberen van een vriend en alle problemen waren opgelost.
tduc

Hoi Tduc,

Nu ben ik bezig de Quark esc in te bouwen,in combinatie met de Medusa motor,dat zal hopelijk beter gaan ;-)

Nog even een algemeen vraagje:
Maakt het uit als de regelaar dichtbij de motor zit?

Groeten,
Marcel

Hallo Marcel

Even een vraag offtopic
Ik vroeg me eigen af waarom iemand met jouw
vliegkunsten niet mee doet met de Dutch3D ?

gr Albert :?:

Hoi Albert,

Ik zag het dit jaar niet zitten om competities te doen,vanwege diverse redenen:

Kheb winterstop gehad,en heb veel te weinig gevlogen tot nu toe.
Met competities heb ik veel last van stress,en aangezien ik ook migraine heb is dat niet prettig.
Ik kan niet de discipline opbrengen om fanatiek te gaan oefenen/trainen.
En ik wil dit jaar vliegen voor de fun,en nieuwe figuren bij leren(niveau opkrikken),want als je wedstrijden vliegt moet je steeds je heli's heelhouden en kun je niets nieuws proberen ;-)

Maar wie weet wat het nieuwe jaar brengt....

Groeten,
Marcel

Back