tail draait weg

Hallo,

ik heb laatst mijn blue thunder van 3gx voorzien.

bij het instellen van de tail heb ik de slider exact in het midden weten te krijgen door op de pc de uitslag aan beide kanten gelijk te houden.
heb de gain op 30 gezet (spektrum) en bij het optoeren/licht worden van de heli draait hij de staart naar rechts.
nu kwam ik op een filmpje waar iemand de heli iets pitch tegen de draaiing van de staart, links, geeft en zegt erbij dat alleen de "fellows" in rate mode dit zo moeten gebruiken tegen het weg draaien van de staart. dan staat je slider niet in het midden en heb je een grotere slag met torque mee dan dat je hebt tegen torque in en volgens mij is andersom wenselijker aangezien met de torque mee je minder kracht/pitch zal moeten hebben om de staart rond te laten gaan.

nu de vraag. . is dit de goede manier of zou hij met de slider in het midden(0° pitch) in rate mode niet weg moeten driften en zit dus het probleem in de instellingen dan wel een trilling?

alvast bedankt.

Dan zou ik de versie 3.1 eens opzetten.
Versie 4.0 doet een beetje vreemd op de staart bij heli's kleiner dan een 550....

Ik had ook problemen dat ik de staart niet goed kreeg op m'n 450 met versie 4.0, zelfs kreeg ik de staart niet echt lekker op m'n 500 en nadat ik er de versie 3.1 weer op had gezet was alles weer retestrak;)

Probeer het eens en stel alles precies af zoals het in de manual beschreven staat, dan moet ie gewoon goed vliegen!

ff de algemene kennis lezen bij de gyro's.

officieel hoort een staart zo ontworpen te zijn, dat hij tegen torque veel slag heeft, en met de torque mee weinig.
je stelt hem af op hoe hij meestal vliegt, dus hoover. Dan zou je dus ongeveer 5 graden tegen torque moeten geven op het 0 punt.

in heading hold wil het wel eens schelen als je het doet op die manier, je helpt de gyro hiermee.
in rate/normal MOET je dit doen. die heeft geen terugmelding, dus controleert niet of de staart weer op het beginpunt staat.

ff de algemene kennis lezen bij de gyro's.

officieel hoort een staart zo ontworpen te zijn, dat hij tegen torque veel slag heeft, en met de torque mee weinig.
je stelt hem af op hoe hij meestal vliegt, dus hoover. Dan zou je dus ongeveer 5 graden tegen torque moeten geven op het 0 punt.

in heading hold wil het wel eens schelen als je het doet op die manier, je helpt de gyro hiermee.
in rate/normal MOET je dit doen. die heeft geen terugmelding, dus controleert niet of de staart weer op het beginpunt staat.

ja dat weet ik alleen is het andersom... bij evenveel uitslag is de pitch 0, zet ik die 5° tegen de torque in en dus als ik de slider wat verplaats is logischerwijs de uitslag tegen torque minder geworden en met torque mee meer. je geeft wel min of meer het antwoord dat ik wil hebben. ik geef hem een tik pitch tegen torque mee en zet de limits weer goed.. het enige is dat de slider dan iets uit het lood staat maar dat komt wel goed. hou genoeg pitch over om te sturen. drift hij dan nog steeds zal ik 3gx 3.1 er weer op zetten en dan weer verder kijken. komt wel goed denk ik.

wat er op die slider gebeurt, maakt eigenlijk niet uit.

als het effect maar klopt.
een heli heeft gewoon een vaste hoeveelheid pitch op de staart nodig in hoover.
daarna heb je de snelheid waarmee hij kan pirouetten. tegen torque is meestal de limiterende factor

met de torque mee zou je in jou geval dus 2 of 3 keer zo vlot kunnen pirouetten...
maar daar wordt je doorgaans niet vrolijk van :mrgreen:
kortweg, hij komt dan niet eens in dat laatste gebied.

Als je heading hold gebruikt, maakt het geen fluit uit waar je die slider hebt staan als hij stil staat.
Zolang je maar voldoende uitslag hebt. Dan regelt die gyro dat zelf wel.
Doet hij dat niet, dan heb je OF niet genoeg uitslag, OF het is een kut-gyro.... zo simpel is dat, zonder tussenweg of andere vertroebelen zaken.

Maar dan bedoel ik wel, het statisch wegdraaien... wat er gebeurt als je heftig aan die pitch begint te sleuren.... tsja.... dáár komt de kwaliteit van de gyro, de snelheid van de servo en de afstelling van de gain WEL bij kijken...

Groet, Bert

@student oké dat is precies wat ik wilde weten en ook al wel dacht maar was er niet zeker van en pinde me vast op de finless bob centre slider methode.. maar dat je tegen torque minder hard kan draaien als met torque mee leek me al logisch maar wist het niet zeker... ik ga er mee aan de slag. komt wel goed. Bedankt

ga in rate mode vliegen Bert maar het is me duidelijk.. ik ga er zeker uit komen.

De gp780 is toch niet echt een kutgyro?

edit: het gaat om de 3gx gyro niet de gp780 al zijn die 2 wel identiek dacht ik

Oh, rate mode.... maar DAN zijn er héél andere dingen aan de hand.

En nee, de GP780 is zeer zeker geen kutgyro ;) maar ik dacht even dat je problemen had in HH...

Afstellen in Rate is niks onbegrijpelijks, maar het kost meer tijd om uit te leggen...

Gaan we:

de afstelling gebeurt al test-vliegend, en daar is geen weg omheen.
Je kunt trimmen in de lucht, maar na iedere proefvlucht moet de trim weer in het midden en de stuurstang versteld worden.

Het is tamelijk belangrijk, dat je een zo constant mogelijk toerental vliegt, en dat je OF indoor invliegt, OF ten allen tijde met de neus recht in de wind blijft.
Het is ook redelijk belangrijk dat je heli zo dicht mogelijk bij midstick hoovert....

Je vliegt aanvankelijk zonder ReVo (collective pitch compensatie) hoovert op minimaal een rotor-diameter hoogte, en trimt tot de staart recht achter de heli blijft. Hierbij is opgemerkt, dat iedere pitch verandering die trim verandert, en een niet-constant toerental ook de staart onrustig maakt. Dus probeer echt even de rust in de heli te krijgen voor je trimt.

Nu land je, en de sliderpositie die je nu hebt, DAT is je middenstand. Je zet de trim neutraal, en verstelt servohevel/stuurstang tot je de gewenste middenstand hebt.
(NOTE: ga je nu in de toekomst een ander toerental draaien, zul je deze middenstand opnieuw af moeten stellen, al is het niet nodig de gehele procedure te doorlopen; gewoon trimmen en daarna stuurstang verstellen is OK).

Nu moet de Revo afgesteld, en dat is makkelijker dan het is: activeer de mixer en controleer of hij de goede kant uit reageert: als je pitch geeft, moet de hekrotor méér pitch geven, in de richting van de draairichting van de hoofdrotor. Meestal stel je bij de basisinstellingen van de heli de draairichting van de hoofdrotor in, en dan staat automatisch je ReVo ook goed qua richting.
Basisinstelling voor minimum is hekrotor op 0 graden bij pitch hoofdrotor is minimum (dus NIET hekrotor nul bij hoofdrotor nul, maar bij hoofdrotor minimum....).
De middenstand is vastgelegd bij je testvluchtjes, en vandaar dat het ook zo belangrijk is hoover op midstick te hebben, anders word afstellen van de Revo zo lastig.
Bij maximum pitch moet je hekrotor ruwweg 1.5 keer de hooverstand hebben (dus als je slider van min naar hover 2 mm beweegt, moet hij naar max ongeveer 1 mm verder bewegen).
Nu ga je vliegen, en geef je wat pitch "punches" van variërende heftigheid, en dan kun je de revo curve finetunen tot de staart onder alle omstandigheden zo rustig mogelijk blijft.

Het zal je verbazen, hoe relatief eenvoudig, je de staart relatief háárstrak kunt krijgen (in de zaal merken onze leerlingen niet het verschil tussen Rate+Revo en HeadingHold....)

Succes!

Groet, Bert

okay. Daar ga ik eens mee spelen. vroeg me al af waar revo mix voor was. klinkt vrij lastige materie maar ik ga er eens mee spelen. Maar als je meer pitch geeft moet de staart harder werken om hem erachter te houden en moet hij dus meer pitch geven tegen torque in? dat bedoel je toch. het is voor de schaal dus die hoover, 5°, bij midstick

De Revo heb je min of meer per se nodig met rate mode... hoe groter de heli, hoe meer het echt nodig is.

Reden: Rate mode reageert alleen op de snelheid van draaiing, en pro rato....
Als de heli niet draait, doet de gyro NIKS met het signaal....
Dat betekent dat als de balans tussen hoofdrotor-pitch en hekrotor pitch verstoord wordt, er een draaiing NODIG is om de gyro "iets" te laten doen. zou de gyro de draaiing weten te stoppen, keert onmiddellijk de servo naar zijn middenpositie terug (die middenpositie waarin de balans nog steeds verstoord is) en de heli begint weer met draaien.

In realiteit is het geen aan/uit/aan/uit verhaal, maar vind het systeem onmiddellijk een balans bij een tamelijk langzame draaisnelheid.

Als je de verstoring echter corrigeert nog voordat hij optreed (door collective pitch mee te mixen in het hekrotor-signaal) dan loopt op het moment dat je pitch geeft, de hekrotor zelfs sneller naar de juiste positie, dan met zelfs de allersnelste HH gyro het geval is, namelijk nog voordat de heli begint te bewegen (ook al zie je het niet, de heli MOET miniem bewegen voordat een HH gyro kan stabiliseren).

Theoretisch is een rate gyro+revo stabieler als een HH gyro, omdat de eerste proactief is, de tweede reactief. Moderne FBL systemen kunnen zo goed presteren omdat bijvoorbeeld een FBL altijd OOK een pitch-imput heeft, en die kun je simpel misbruiken om de HH gyro toch stiekum een soort van Revo mee te geven...

Groet, Bert

Bert, het is gelukt om in hoover de tail recht te krijgen. best nog wat pitch nodig maar hou zat over. had alleen iets. Hoe zit het nou met de gain. als je hem zo op deze manier strak krijgt met revo mix en je slider. ik zit nu op 30 gain in spektrum.. en weet nou niet of spektrum van 50 naar 0 telt of van 0 naar 50 wat zou betekenen ongeveer 40% true gain in rate mode in het eerste of 60% true gain in rate mode in de 2e mogelijkheid.. het was een lucky shot alleen denk dat het niet moet kunnen kloppen dat ik ineens de gain goed zet maar hij occileert niet en drift ook niet.. meer... Dus moet ik kijken wat hij doet of hij na een bocht netjes blijft staan? moet revo mix nog gaan gebruiken maar de vrouw vond de 450 in de woonkamer wat TE.. haha kreeg wel de opmerking dat ze daar niet meer hoefde te stofzuigen hahaha... Dus ga op een later tijdstip verder van de week. maar nu weet ik niet hoe ik die revo mix precies moet instellen maar daar kom ik wel achter... ik speel er wel een beetje mee. Er staat up en down plus een waarde in procenten waar ik nog niks van begrijp, graag wat uitleg als je die hebt anders vogel ik het wel uit, wat bedoelen ze bijvoorbeeld met up en down. ik ga de manual er ook eens bijpakken. groet

Revo stel je af met stijgvlucht

gewoon klimmen, draait de staart weg moet er revo bij tot hij de andere kant op draait.
Beetje in middelen.

Gain gewoon afstellen zoals je gewent bent. Korte heftige input op de staart, en kijken of er een hunt optreed.
maar strak is strak.
verwacht niet dat de staart er na een bocht netjes achter blijft hangen, dat doet hij nl toch wel.
geen terugmelding.. dus gedraagt hij zich als een windvaantje.

het is geen heading hold.
Normal is wat meer werk tijdens vliegen, als je hh gewend bent. Maar ziet er wel netter uit

Serge, ik had het al beschreven, maar nog maar een keer kort:

Je hebt nu je midden gevonden voor een goede hoover. Je schakelt je motor even los van het tandwiel (geen throttle hold gebruiken, want die schakelt heel vaak de revomixer uit, en dan kun je afstellen tot je een ons weegt.
Je zet nu de pitch stick in hooverstand, en je activeert nu je Revomixer, als het goed is, gebeurt er dan verder niks (er verlopen geen servo's of zo)
Nu trek je de pitch naar minimum, en als het goed is, loopt nu de hekrotor óók in de richting van 0 graden. Stel hem zo af, dat hij met stick achter, nul graden is. Dat is bij benadering OK.
Nu zet je de pitch weer op midstick, terwijl je goed kijkt hoeveel de slider van de tail beweegt.
Nu geef je vol pitch, en de beweging van de hekrotor van midstick naar vol, moet ongeveer de helft zijn van de beweging van minimum naar midstick.

Dit zijn ongeveer je basisinstellingen, Hiermee moet de heli zonder meer goed vliegbaar zijn.
De rest is afstellen, en hiervoor is het nodig, dat je langere stijgvluchten maakt, en langere daalvluchten.
Hou er rekening mee, dat je een stijging verticaal kunt doen, een daling niet, dat is met een schaalheli zéér gevaarlijk. ALTIJD EEN BEETJE VOORWAARTSE SNELHEID, TEGEN DE WIND IN, BLIJVEN HOUDEN BIJ EEN KRACHTIGE DALING

Gewoon rustig opbouwen, en zo nu en dan, als je een afwijking constateert, ReVo een beetje bijstellen, en binnen een paar weken heb je een verrukkelijk natuurlijk aanvoelende tail....

Groet, Bert

top! ga ik doen, mag ook gewoon mijn motor kabels loshalen toch? dan hoef ik niet mijn motor weer helemaal uit te bouwen. En je had het beschreven maar ìk snapte er niet zoveel van. Nu is het volkomen duidelijk, bedankt en ik ga er weer mee aan de slag!

Ja hoor... je mag je pinion weghalen, of je motor electrisch afkoppelen (als je regelaar daar tegen kan) of wat dan ook.... Als je rotor maar niet gaat draaien, want dat werkt zo lastig.... :D

Groet, Bert

Back