Tail hunting

Net gevlogen (het wordt wel al een beetje koud...).
Helaas werkt het instellen van de gain op 70 helaas averechts. Hoe hoger het Percentage hoe erger de staart begint te zwiepen.

Ben bang dat ie helemaal uit elkaar moet om opnieuw op te bouwen.

Wel met mijn 450 voor het eerste loopings gemaakt! :-)

wel setup gebruik je een DX7 zender en een GY401 futaba geloof ik, maar welke servo zit hier bij en hoe is je staart hevel afgesteld (loopt niet stroef door de geleiders?) het is wel een raar verhaal dat een gy401 blijft hunten

wel setup gebruik je een DX7 zender en een GY401 futaba geloof ik, maar welke servo zit hier bij en hoe is je staart hevel afgesteld (loopt niet stroef door de geleiders?) het is wel een raar verhaal dat een gy401 blijft hunten

Ik vlieg niet met de GY401. Die heb ik nog liggen. In een ESP kit zat een align GP750. Die zit er nu op.

De geleiders heb ik er al afgehaald.

Waarom zou hij helemaal uit elkaar moeten.Dat vind ik echt onzin! Ik heb mijne met de meeste precisie gebouwd en mijne doet precies het zelfde als jou.Hoe hoger de gain hoe harder hij begint te swiepen.En als je hem op bv 1 % zet zwiept hij nog alleen veel langzamer

oke ik gebruik ook een gp750 heb dit in het begin ook gehad heb je alles goed in gesteld, stap 1 groen 1520us, stap2 groen DS, stap3 rev staat wel goed anders tolt hij rond,stap4 limit goed ingesteld (servo uitslag max),stap5 ROOD delay voor kleine helis. zet de gain in je zender eens op 10% beweegt de servo langzaam (HH mode ) neem aan dat je servo goed in het midden staat (pitch0gr) in standaard mode, bij de GP750 werkt het net even in spiegelbeeld dus 70% gain is 30% voor de gP750 daarom even bij 10% beginnen en langzaam steeds met 2 a3 % erbij (mijn gain voor norm flight staat op 18% en in idl2 zelfs op 22% ) dus voor 82% en 78% gain. als je 10% gain hebt en je beweegt de staat van links naar rechts gaat de servo vrij langzaam

bekend verschijnsel. Ik heb dat met mijn 500 ook gehad (spartan 760)

Ik had last van verschillende dingen. Begin eens om je servostang van je tail bij de servo los te maken en voel goed door heen en weer te bewegen of er geen zware momenten in zitten. Moet echt heel soepel gaan. Knikjes etc kan al een oorzaak zijn. Bij mij was dat het geval dat er bepaalde dingen te strak waren aangedraaid. Het was daarna nog niet helemaal weg, in de servo kon ik (softwarematig) de felheid van reageren (starten/stoppen) wat omlaag zetten waardoor het nu helemaal weg is. Staart is na flink wat testen en afstellen helemaal strak.

Je moet je gain ook lager proberen te zetten als 70. Maar niet lager dan 50 want dan ga je uit hh. Begin eens met een gain van 60, en ga rustig verlagen tot ie strak staat. Krijg je hem met geen enkele waarde tussen 50 en 100 strak, dan ligt het probleem ergens anders...

Het is logisch dat als jij het percentage verhoogt, dat de staart begint te zwiepen. In hh mode geldt: 50 = 0% gain, 100 is 100% gain.

Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks all,

Ik had de Gyro inderdaad verkeerd staan. Delay stond nog op kleine heli's. Dit heb ik aangepast. Ook is mijn servoarm te lang. Die ga ik terugbrengen naar 10mm.

Na de aanpassingen kan ik de gain opnieuw proberen.

Helaas regent het nu, misschien kan ik het weekend weer verder testen.

Laatst bewerkt:
Waarom zou hij helemaal uit elkaar moeten.Dat vind ik echt onzin!

Je moet helemaal niets!
Ik geef alleen aan dat ik precies hetzelfde probleem had en na het uit- en in elkaar halen het probleem helemaal verdwenen was. oorzaak weet ik niet, weet alleen dat mijn staart nu retestrak is met exact dezelfde instelling als voorheen (toen ie wel last had van hunting)
Ik zal ondanks dat ik voor mijn gevoel ook heel precies te werk ben gegaan toch ergens een foutje gemaakt hebben.

Ik heb nu de gp780 strak aan het frame gemaakt met een klitteband strip om de gyro met een 3mm er onder en nu heb ik nog een kleine hunt op 30 % (futuba)

ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn 500 ESP met Spartan DS760 en Align DS620 op de staart. Servoarm inkorten, gain hoger/lager, met of zonder servo plaatje ertussen, het maakte wel iets verschil maar de staart stond nooit stil.
Uiteindelijk de hele kop en staart weer uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet en netjes alles weer ge-locktite. daarna was het probleem verdwenen.

Dit is wel de manier om zaken op te lossen, eerst kleine dingen proberen en als het dan niet is opgelost dan de boel demonteren, inspecteren en weer monteren. En zoals gezegd: NIETS MOET maar volgens mij is dit wel DE manier om je probleem op te lossen!

Gyro op HH (gear switch voor schakelen tussen HH en normal. Staat op 24%).
Effe wachten allemaal.
Zie pas net deze thread.

Eerste vraag aan Wiebe_NL:
In het menu van de DX7 heb je daar in het "INPUT SELECT" menu:
GEAR - GEAR of GEAR GYRO.
Als je hem op GEAR-GEAR hebt staan dan heb je geen GYRO menu meer maar dan stel je je GYRO gain in via het "TRAVEL ADJUST" menu kopje gear.
Positief is dan "HH" en negatief is dan "NORMAL" (Of rate).
Je kunt dan positief of negatief selecteren met je GEAR switch.
Het voordeel van GEAR - GEAR is dat je veel nauwkeuriger je GAIN in kun stellen.
Ook krijg je dan hele andere waarden dan wat de mensen hier mee komen.
Bij mij staat hij op +50 voor HH en -50 voor normal.
Bij +50 ligt hij als een blok. zelfs met een behoorlijke wind blijft hij op heading.
Die -50 daar ben ik nog mee aan het spelen.

Succes.

Effe wachten allemaal.
Zie pas net deze thread.

Eerste vraag aan Wiebe_NL:
In het menu van de DX7 heb je daar in het "INPUT SELECT" menu:
GEAR - GEAR of GEAR GYRO.
Als je hem op GEAR-GEAR hebt staan dan heb je geen GYRO menu meer maar dan stel je je GYRO gain in via het "TRAVEL ADJUST" menu kopje gear.
Positief is dan "HH" en negatief is dan "NORMAL" (Of rate).
Je kunt dan positief of negatief selecteren met je GEAR switch.
Het voordeel van GEAR - GEAR is dat je veel nauwkeuriger je GAIN in kun stellen.
Ook krijg je dan hele andere waarden dan wat de mensen hier mee komen.
Bij mij staat hij op +50 voor HH en -50 voor normal.
Bij +50 ligt hij als een blok. zelfs met een behoorlijke wind blijft hij op heading.
Die -50 daar ben ik nog mee aan het spelen.

Succes.

Hallo,

je hebt helemaal gelijk. Dit had ik moeten melden. Ik heb inderdaad in het "INPUT SELECT" menu: GEAR - GEAR.
De Gear switch bepaald dan HH of normal flight.

Vandaag gevlogen met redelijke wind.
Servo arm naar 10 mm gemaakt.
Gyro Delay staat op 'grote Heli's'

Alleen +50 voor HH en -50 voor normal gaat helemaal niet. Dan gaat ie als een gek heen en weer.
Hij staan nu op +14% en -24% (ik vlieg eigenlijk nooit in normal).
Staart staat redelijk nu, maar nog niet superstrak.
Zet ik de +14% lager gaat ie weer hunten, zet ik hem op +50 hunt ie als een gek.

Ik ben nu aan het overwegen om toch de GY401 erop te gaan zetten...

Laatst bewerkt:
Met het verkorten van de servoarm verhoog je de resolutie van je servo (hij gebruikt een groter draaibereik).
Het is belangrijk met iedere gyro (ook FBL systemen) om een zo'n groot mogelijke resolutie te gebruiken.
De digitale servo stelt dan soepeler, nauwkeuriger (meer stapjes) en heeft meer kracht over (kortere arm).

Met het verkorten van de servoarm verhoog je de resolutie van je servo (hij gebruikt een groter draaibereik).

Dit snap ik niet, verkorten is kleiner maken maar dan gebruik je volgens mij een kleiner draaibereik? De draaicirkel maak je dan toch kleiner?

je hebt nog steeds dezelfde rechtlijnige verplaatsing nodig dus de servo moet meer draaien. En dus heb je een betere resolutie omdat je een groter aantal meetpunten in je draaibereik hebt zitten.

Ik heb nu de gp780 strak aan het frame gemaakt met een klitteband strip om de gyro met een 3mm er onder en nu heb ik nog een kleine hunt op 30 % (futuba)

Werkt dat met dat klitteband? Ik heb er speciaal foamtape voor gehaald. Dacht dat je de gyro juist niet strak moet monteren.

Back