Tamiya 4WD Nitro car, Heropbouw

Tamiya%20logo.jpg
Hallo, Twee jaar geleden ben ik gestopt met het rijden met mijn Tamiya Nitro auto. Ik heb helemaal geen verstand van nitro auto's en alles wat daarbij hoort. Toen ik dus gestopt ben heb ik alles in een doos gestopt en in de smeerkelder neer gezet. Heb er verder nooit meer naar omgekeken.

Tot vanmiddag, Ik was op Youtube filmpjes aan het kijken van Rc heli's, Dit omdat ik zelf al een poos vlieg met een E-sky Honey Bee FP. Maar na een paar video's bekeken te hebben kwam er opeens één voorbij van een Rc Nitro auto, het sprak mij direct weer aan. Direct dacht ik Heee zo'n auto heb ik ook nog liggen, dus ik haalde vanmiddag de doos weer uit de smeerkleder, en zo ziet ie er nu uit na 2 jaar in een kelder gestaan te hebben.
( ik heb geen foto's van het geheel alleen van losse onderdelen)

Foto-WXXP8J4Z.jpg

Bodemplaat, (bovenkant)

Foto-KBCAQXCN.jpg

Bodemplaat, (onderkant)

Foto-GNHNLDPX.jpg

Motor, Tank & Uitlaat

Over de onderdelen die op de auto zitten heb ik niet veel informatie, dit omdat ik er zo weinig vanaf weert.

Onderdelen.

Motor: SMT, PK’s Onbekend, (iemand een idee)
Foto-UD3IJSKC.jpg

Foto-PJSFYSUM.jpg

Foto-3AOQKI3Y.jpg

Foto-WI7BAAYA.jpg

Uitlaat: Tamiya, meer weet ik er niet over.
Foto-UHOYDBEN.jpg

Onvanger: Acoms, 2 channel, 40 Mhz
Foto-S7AH66AT.jpg

Servo’s: Acoms, AS-12, IC servo
Foto-LNGKWAUW.jpg

De opbouw. Ik ben gewoon rustig begonnen met het herbouwen, ben aan de voorkant begonnen met de ophanging.
Foto-VIRGIULS.jpg

Foto-OTOKYBMM.jpg

Toen heb ik een heel deel gemist met foto’s maken, Dit is alweer naar een paar stappen verder. Toen heb ik de achterophanging erop gezet samen met de aandrijf as voor de 4WD.

Foto-SXNGHLBE.jpg

Foto-JS33ZRPJ.jpg

Uiteindelijk alles erop gezet. En is nu bijna helemaal al af. Ik mis alleen nog 2 dingen.
1-Gloeiplug
2-Glowdriver

Foto-GROZWWMT.jpg

Foto-IGJPZTHS.jpg

Foto-OKZXVOEK.jpg

De kap:

Het is een model van een lamborghini murcielago. Ik mag heb wel eens heel goed poetsen.
(let niet op het raampje dat moet ik nog bijwerken)

Foto-FEIDKFTE.jpg

Foto-LOTV7RQZ.jpg

Reageren is niet verboden.!

*Iemand die meer informatie heeft over

*De onder delen die erop zitten?
*Goedkope website die gloeiplug en gloeipen verkoopt?
* Goedkope website die metanol verkoopt?

Gr Ramon.

*Update. [::11::juli::]

Er zat in probleem in de methanol toevoer, deze werd gekneld door de trekstarter. De beste optie leek mij om het tankje iets meer naar buiten te laten steken zodat het benzine slangetje gewoon recht door kan lopen. Zo gezegd zo gedaan even beugeltje ervoor gemaakt en ben er zelf zeer tevreden mee

Foto-TEM3WAFS.jpg

Foto-PO6KMUZV.jpg

Zoals je ziet moet het benzine slangetje een paar bochten maken voordat deze naar de inlaat gaat.
Dit is mijn oplossing;

Foto-P78GP3UW.jpg

Foto-HSDEP3RA.jpg

Vond het tankje er nu een beetje los bij bungelen dus maar even een beugeltje gemaakt.

Foto-RAS86GQ7.jpg

Gaatje geboord in de plastic ombouw. Daar onder zat al een pijpje voor de stefigheid, hier heb ik die helemaaal doorheen geboord want aan de onderkant zat al een schroef.

Foto-RK4KXMYF.jpg

Foto-FILTTPZP.jpg

Dit gat zat er dus al, deze heb ik alleen wat groter geboord.

Foto-MB6HILSD.jpg

Foto-6NWUMJGL.jpg

Boutje erdoor en klaar.

En alles zit nog mooi vrij van de grond.
Foto-8JHIOGME.jpg

Dit was het dan voor vandaag. Denk dat ik voor een gloeiplug ga met een middel warmte graad.
Dit omdat de motor echt zeer veel compressie heeft.

Mvg Ramon.

Laatst bewerkt:
Ramon!

Ik vond het echt grappig om jouw foto's te zien...
Dit omdat ik ook een tamiya auto heb, 1 van ong 9 jaar oud ondertussen, die ook redelijk snel uit de verkoop gehaald is.

Nu valt het mij op dat veel onderdelen van jouw auto hetzelfde zijn als de mijne, alleen heb ik een Mad Bison van tamiya (offroader)
En het is mij een tijd geleden gelukt om onderdelen voor hem te vinden.
Je bent alleen een hoop tijd kwijt met zoeken naar de juiste sites.

Bepaalde fabrikanten nemen nl de productie van reservedelen over van tamiya als deze dat zelf niet meer maakt.

Misschien als je onderdelen zoekt, dat je de mijne eens in moet typen
Of gewoon domweg de typenummers van de betreffende onderdelen (als je het boekje nog hebt, ander smisschien eerst die ergens downloaden)

Succes

He, die auto ken ik! Die zag ik staan bij iemand van wie ik mn auto heb gekocht. Het is de eerste versie van de tamiya tg10, dus niet de tg10 mk2. Al redelijk oud. Die persoon had dus nog meer staan: 1 rijklare tg10, en 1 die opgeknapt moest worden. Ook nog de Mad Bison, het off-road broertje van de tg10. Dus als je onderdelen nodig hebt kun je me altijd een pm sturen! Dan zal ik eens kijken of ik nog wat kan doen.

Als je zeer veel compressie hebt kun je je gloeiplug een beetje losser draaier, is de motor gestart draai je hem weer vast ;)

Als je zeer veel compressie hebt kun je je gloeiplug een beetje losser draaier, is de motor gestart draai je hem weer vast ;)
Bedankt voor je reactie Mixit. Maar dan is een middel hitte graad toch wel goed.? Want ik heb gelezen hoe warmer de graad is hoe eerder de ontsteking plaats vind. En wil hem niet super hoogtoerig hebben dus dan lijkt mij middel goed.

Misschien iemand anders nog een mening hierover?
Laat het gerust horen.

Ik wou alleen vertellen dat je niet eerst naar de winkel hoeft als je de auto zonder al te veel ocmpressie wilt starten ;)

52Mhz?
VOlgens mij is dat verboden toch?

EDIT: het is kanaal 52 en GEEN 52Mhz

Kanaal 52 betekend dat je op 40Mhz rijdt. wat dus minder storingsgevoelig is.. dat is dan weer een voordeel op dat oude autootje..
ziet er grappig uit..

Back