Tamiya Brat (erg oud) herstellen

Discussie in 'Electro auto's' gestart door cryothic, 30 apr 2020.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Die camera accu zal je auto niet kunnen aandrijven. Dat ding bestaat niet uit cellen die geen hoge stroom kunnen leveren en als het helemaal tegen zit zit er nog een BMS in die bij te grote stromen de accu uitschakelt. Een Tamiya type NiMh stickpack van 2000mAh of minder kost 15 tot 20 euro, daar hoef je het niet voor te laten denk ik.

    De Mabuchi motor kan inderdaad wel hogere spanningen aan maar hij mag een bepaald vermogen verwerken, ga je hem meer geven zou ik kijken of er een koelblok op de motor past om de motor niet te heet te laten worden.
     
  2. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Als die motor nog steeds tot 9V kan, zou zo'n 8,4V Traxxas accu dus een optie zijn lijkt me.
    Dan zou het boodschappenlijstje zich beperken tot een Hobbywing QuicRun (type nog even daar gelaten), Traxxas accu & lader.

    Ah, dat is wel een dingetje ja. Al ga ik geen uren achter elkaar op vol vermogen rijden denk ik. Of zou dat echt heel snel oplopen?
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kan best vlot oplopen.
    tegelijk, als je rijdt en je voelt regelmatig, kun je dit natuurlijk vlot opmerken en alsnog een koelblok plaatsen.
    maar als je dan toch besteld...
     
  4. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Sta ik op het punt om wat dingen te bestellen, blijkt RC-Point momenteel even uit de running te zijn wegens medische problemen.
    Is er een soort algemene term waar ik op kan zoeken voor die dingen? "Robbe Futuba" levert weinig op bij de meeste shops.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ontvangeraccu
    nimh batterypack

    hoeft niet merkgebonden te zijn. stroom weet niet van welk merk het is.
    alleen ff op de stekker letten. als je niet van stekker wilt wisselen.
    ander merk is niet perse slecht. maar het scheelt voor een ontvangerpakket best wat geld.

    belangrijk is dat je het voltage en formaat in de gaten houdt.
    je hebt ook 6 volt pakketten voor de aandrijving, dan zijn ze een heel erg groot stuk groter dan je nodig hebt voor alleen besturing
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt deze bij iedere modelbouwwinkel en elektronicawinkel vinden. Het is een batterijhouder voor 4x AA batterij.
     
  7. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Het ging mij om de kabel die vanaf een Hobbywing Quicrun naar de (in mijn geval) Robbe ontvanger moet.
    @Roelof kwam met een link van een verloopkabel van Futuba naar Robbe Haaks. En RC-Point is de enige winkel waar ik die tegenkom.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ah, die. Toevallig hier op het forum ook een topic:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/stekkers-van-robbe-oud-model-haaks-gezocht.262948/

    Maar die stekkers worden lastig. Als je de servo en mechanische regelaar er uit trekt heb je aan die servo de juiste stekker, moet je alleen de durf en de wil hebben om hem eraf te knippen en er een juiste huidige Futaba connector aan te solderen.

    Anders moet je denk ik wat oudgediende modelbouwwinkels benaderen met de vraag voor zo'n stekker. Quartel en Shamrock zijn van dat soort winkels die misschien noeg iets hebben hangen.

    Wat veel menden met dergelijke ontvangers gedaan hebben (ik ook bij een oude Economic ontvanger) is het connectorblokje uit de ontvanger de-solderen en er pinheaders voor in de plaats solderen, kan kan je huidige stekkers plaatsen. (maar dan moet je ook je stuurservo aanpassen.
     
  9. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik heb hier nog wat oude onderdeeltjes liggen, ik ga wel eens even kijken of ik een soort tussenoplossing kan maken tot RC-Point weer open is ofzo.
    De hoop om dit weekend te gaan knutselen kwam even te vervallen, aangezien de QuicRun in backorder staat. :D
     

Deel Deze Pagina