Tamiya Cup technische vragen en advies topic.

Ik heb afgelopen zondag met blauwe (hard) voor gereden en oranje (soft) veren achter. Ik kreeg als tip van iemand om geel (medium) voor te plaatsen, dat heb ik echter niet geprobeerd omdat de auto lekker aanvoelde. Ik heb nog wel met geel achter gereden een paar weken geleden maar dat voelde niet fijn aan. Ik heb nu inmiddels wel geel voor en oranje achter geplaatst, dat ga ik binnenkort uitproberen en als het niet bevalt komt er weer blauw voor.

Mijn achter diff zit gewoon standaard grease in en voor heb ik met 500k gevuld (zowel mijn TT-02 als mijn M-05). Dit had ik echter nog niet en had voor met AW Grease volgepropt maar je merkt dat dat na verloop van tijd toch wel soepeler wordt en tractie verliest. Ik heb vandaag de diffs met 500k gevuld. 100k is volgens mij te weinig, dat gaat er uitlopen in een TT diff, je moet daar minimaal 300k voor hebben heb ik ergens gelezen.
 
Als er iets goedkoop is voor de tamiya tt02 zijn het de kegeldiffjes. Bovendien zijn ze in een handomdraai te vervangen. Dus is mijn advies extra setje kopen en verschillend vullen: heb een diff met putty, eentje met 500.000 en eentje gelocked. (alledrie voor de voorkant). Ik rij standaard met 500.000 aan de voorkant. Op de zaterdag kun je dan lekker ontdekken wat goed is voor het circuit (en je rijstijl). Hetzelfde geld eigenlijk voor de schokbrekers: een goede basis is volgens mij 400 rondom met 3 gaatjes (blauwe veren voor/geel achter). Ik denk overigens dat er geen algemeen goede setup bestaat.....gewoon even trainen...en kleine veranderingen toepassen....geen twee dingen tegelijk aanpassen! Neem verder van me aan dat de minimale verschillen in de verschillende demperoliemerken je als beginnende rijder niet gaat merken. Ik start altijd met een auto met onderstuur en probeer dan later wat meer stuur te organiseren (als dat nodig is). Hoe meer stuur, hoe beter je moet zijn....dus ik rij bijna altijd met wat onderstuur:p
 
Vanmiddag was het lekker weer dus ik ben even naar het plaatselijke skate baantje gereden hier met de TT-02. Een parcours uitgedacht om de skate attributen heen en sturen maar en kijken hoe het diff voorin nu bevalt met 500k er in. Tegenover AW Grease in je diff is dit echt een flinke verbetering zeg, je trekt de auto veel makkelijker de bochten door. Ook nog even met gele veren voor gereden maar ik heb nog geen mening of dit nu lekkerder rijdt dan blauwe veren voor.

Natuurlijk is een skate baantje niet te vergelijken met een circuit maar het gaf een redelijk beeld hoe de auto zich gedroeg en ik ben zeer tevreden.

Ik heb nu een Tamiya TBLE-02S regelaar gekocht, deze ga ik aankomende week ook nog even in orde maken en dan monteren in de TT-02. De huidige 105 regelaar die er nu in zit hou ik als backup en dan heb ik er nog 2 over (in de M-05 heb ik nu Hobbywing) en die gaan in de verkoop.
 
Okee dus voorin het diff, werkt de 500K variant het beste , zelf had ik ook een optie om volledig te sperren in gedachte bedankt voor de input :)
 
Daarom vindt ik de variant met drie verschillende voor diff.`jes met verschillende "sperrende" werkingen het mooist , zoals Viel9 dit aangeeft .Maar kan eerst volledig gaan sperren en daarna evt. de overstap naar 500K . Maar de praktijk zal het leren .....
 
Ik heb ook een setje bij gekocht maar die zijn nog nieuw in verpakking. Ik vind het wel prettig zo met die 500k er in dus laat het voorlopig zo. Ik ben al helemaal klaar voor het buitenseizoen maar het is nog zo lang wachten :(
 
Enige waarmee ik zit , is hoe goed de diff.'s van Tamiya afdichten.
Aan de zijde van de uitgaande assen is mijn enige aandachtspunt...
 
En als je het helemaal Tamiya wilt hebben:

https://www.tamiyausa.com/items/rad...plies-65500/rc-silicone-diff-oil-500000-54418

Andere vraag. Mijn prop shaft heeft flinke deuken geslagen in de meenemers aan elk uiteinde. Nou komt dat door het misbruik met de defecte ESC, maar zijn er ook stalen meenemers van Tamiya? De prop shaft zelf ziet er nog keurig uit.

Nog een vraag; heeft Tamiya 8mm shims voor aan de zijkanten van de diffs? Mijn diffs kunnen in de behuizing heen en weer. Ik shim het kegeltandwiel op de tussenas goed uit, maar deze ruimte heb ik nog niet eerder bekeken.

Dank,

Hugo
 
Ik gebruik voor mijn auto's (geen Tamiya, maar principe blijft hetzelfde) de shims van 3 Racing. Betaalbaar, en komen in setjes van 3 verschillende diktes, 0.1, 0.2 en 0.3 mm, elk 10 stuks. Daar moet je heel ver mee kunnen komen.
 
Dank je wel. Ik heb voor alle maten de Tamiya shims, alleen van Tamiya kon ik de 8mm niet vinden. Dus nu inderdaad de 3racings maar aangeschaft.

Hugo
 
Even een vraagje, ik heb een M-05 pro II gekocht.

Nu heb ik nog een tandwieldiff. uit een TA-02 liggen, is deze zo te gebruiken in de M-05?
Scheelt weer in de kosten :cool:.

gr. rene
 
Even een vraagje, ik heb een M-05 pro II gekocht.

Nu heb ik nog een tandwieldiff. uit een TA-02 liggen, is deze zo te gebruiken in de M-05?
Scheelt weer in de kosten :cool:.

gr. rene

a. Dat gaat vast niet passen b. waarom zou je het doen? c. stop het originele diff vol met putty of dikke silliconen en je hebt het prima voor elkaar
 
Een vast diff schijnt niet zo goed te zijn voor je asjes heb ik gelezen, daarom heb ik mijn diff met 500k diff olie vol gegooid en dat loopt heerlijk.
 
In een voorwiel aangedreven M-klasse is een starre vooras stuken sneller. De slijtage neem je dan voor lief....
 
Back
Top