Tamiya Cup technische vragen en advies topic.

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 5 nov 2014.

  1. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb afgelopen zondag met blauwe (hard) voor gereden en oranje (soft) veren achter. Ik kreeg als tip van iemand om geel (medium) voor te plaatsen, dat heb ik echter niet geprobeerd omdat de auto lekker aanvoelde. Ik heb nog wel met geel achter gereden een paar weken geleden maar dat voelde niet fijn aan. Ik heb nu inmiddels wel geel voor en oranje achter geplaatst, dat ga ik binnenkort uitproberen en als het niet bevalt komt er weer blauw voor.

    Mijn achter diff zit gewoon standaard grease in en voor heb ik met 500k gevuld (zowel mijn TT-02 als mijn M-05). Dit had ik echter nog niet en had voor met AW Grease volgepropt maar je merkt dat dat na verloop van tijd toch wel soepeler wordt en tractie verliest. Ik heb vandaag de diffs met 500k gevuld. 100k is volgens mij te weinig, dat gaat er uitlopen in een TT diff, je moet daar minimaal 300k voor hebben heb ik ergens gelezen.
     
  2. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    Als er iets goedkoop is voor de tamiya tt02 zijn het de kegeldiffjes. Bovendien zijn ze in een handomdraai te vervangen. Dus is mijn advies extra setje kopen en verschillend vullen: heb een diff met putty, eentje met 500.000 en eentje gelocked. (alledrie voor de voorkant). Ik rij standaard met 500.000 aan de voorkant. Op de zaterdag kun je dan lekker ontdekken wat goed is voor het circuit (en je rijstijl). Hetzelfde geld eigenlijk voor de schokbrekers: een goede basis is volgens mij 400 rondom met 3 gaatjes (blauwe veren voor/geel achter). Ik denk overigens dat er geen algemeen goede setup bestaat.....gewoon even trainen...en kleine veranderingen toepassen....geen twee dingen tegelijk aanpassen! Neem verder van me aan dat de minimale verschillen in de verschillende demperoliemerken je als beginnende rijder niet gaat merken. Ik start altijd met een auto met onderstuur en probeer dan later wat meer stuur te organiseren (als dat nodig is). Hoe meer stuur, hoe beter je moet zijn....dus ik rij bijna altijd met wat onderstuur:p
     
  3. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Vanmiddag was het lekker weer dus ik ben even naar het plaatselijke skate baantje gereden hier met de TT-02. Een parcours uitgedacht om de skate attributen heen en sturen maar en kijken hoe het diff voorin nu bevalt met 500k er in. Tegenover AW Grease in je diff is dit echt een flinke verbetering zeg, je trekt de auto veel makkelijker de bochten door. Ook nog even met gele veren voor gereden maar ik heb nog geen mening of dit nu lekkerder rijdt dan blauwe veren voor.

    Natuurlijk is een skate baantje niet te vergelijken met een circuit maar het gaf een redelijk beeld hoe de auto zich gedroeg en ik ben zeer tevreden.

    Ik heb nu een Tamiya TBLE-02S regelaar gekocht, deze ga ik aankomende week ook nog even in orde maken en dan monteren in de TT-02. De huidige 105 regelaar die er nu in zit hou ik als backup en dan heb ik er nog 2 over (in de M-05 heb ik nu Hobbywing) en die gaan in de verkoop.
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Okee dus voorin het diff, werkt de 500K variant het beste , zelf had ik ook een optie om volledig te sperren in gedachte bedankt voor de input :)
     
  5. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik vind het prettig met 500k er in maar weet niet of het het beste is.
     
  6. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Daarom vindt ik de variant met drie verschillende voor diff.`jes met verschillende "sperrende" werkingen het mooist , zoals Viel9 dit aangeeft .Maar kan eerst volledig gaan sperren en daarna evt. de overstap naar 500K . Maar de praktijk zal het leren .....
     
  7. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb ook een setje bij gekocht maar die zijn nog nieuw in verpakking. Ik vind het wel prettig zo met die 500k er in dus laat het voorlopig zo. Ik ben al helemaal klaar voor het buitenseizoen maar het is nog zo lang wachten :(
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
  9. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Enige waarmee ik zit , is hoe goed de diff.'s van Tamiya afdichten.
    Aan de zijde van de uitgaande assen is mijn enige aandachtspunt...
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Als je de TT-02 diffs gebruikt gaat het goed, kennelijk, pt.no. 51531.

    Tamiya TT02 guide, Mods, tuning and tips for club racing | The RC Racer

    Ietsje naar beneden staat een heel stuk over de diffs. De gaten van het diff waar de assen uit komen zitten in het midden, de krachten slingeren de olie naar buiten en dus blijft de olie in het diff. Als hij niet al te dun is.

    Hugo
     
  11. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Zoals ik al eerder zei is 300k het minimum wat in de TT-02 diffs gaat zonder dat het gaat lekken.
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    En als je het helemaal Tamiya wilt hebben:

    https://www.tamiyausa.com/items/rad...plies-65500/rc-silicone-diff-oil-500000-54418

    Andere vraag. Mijn prop shaft heeft flinke deuken geslagen in de meenemers aan elk uiteinde. Nou komt dat door het misbruik met de defecte ESC, maar zijn er ook stalen meenemers van Tamiya? De prop shaft zelf ziet er nog keurig uit.

    Nog een vraag; heeft Tamiya 8mm shims voor aan de zijkanten van de diffs? Mijn diffs kunnen in de behuizing heen en weer. Ik shim het kegeltandwiel op de tussenas goed uit, maar deze ruimte heb ik nog niet eerder bekeken.

    Dank,

    Hugo
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik gebruik voor mijn auto's (geen Tamiya, maar principe blijft hetzelfde) de shims van 3 Racing. Betaalbaar, en komen in setjes van 3 verschillende diktes, 0.1, 0.2 en 0.3 mm, elk 10 stuks. Daar moet je heel ver mee kunnen komen.
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel. Ik heb voor alle maten de Tamiya shims, alleen van Tamiya kon ik de 8mm niet vinden. Dus nu inderdaad de 3racings maar aangeschaft.

    Hugo
     
  15. René H

    René H

    Lid geworden:
    21 feb 2008
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Almere-Buiten
    Even een vraagje, ik heb een M-05 pro II gekocht.

    Nu heb ik nog een tandwieldiff. uit een TA-02 liggen, is deze zo te gebruiken in de M-05?
    Scheelt weer in de kosten :cool:.

    gr. rene
     
  16. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    a. Dat gaat vast niet passen b. waarom zou je het doen? c. stop het originele diff vol met putty of dikke silliconen en je hebt het prima voor elkaar
     
  17. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland
    Vol laten lopen met 2 componenten lijm en klaar vast als een huis
     
  18. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Een vast diff schijnt niet zo goed te zijn voor je asjes heb ik gelezen, daarom heb ik mijn diff met 500k diff olie vol gegooid en dat loopt heerlijk.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    In een voorwiel aangedreven M-klasse is een starre vooras stuken sneller. De slijtage neem je dan voor lief....
     
  20. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Met mijn kwaliteiten maakt het niet uit, ik ben namelijk met geen van beiden sneller :D
     

Deel Deze Pagina