tamiya df-03 topic

Ik heb een Dark impact gekocht en bevalt prima en hij kan echt wel goed mee met de andere auto's. Nauw ja bij de rijders bij mijn clubje.

Ik heb dat stuur probleem ook. Dus zal de sites snel lezen.

Verder is de Dark Impact echt wel sneller en steviger te maken.

Ik ga de volgende set kopen :

http://cgi.ebay.com/Yeah-Racing-All...7242985QQihZ001QQcategoryZ34063QQcmdZViewItem

Verder kun je allerlei onderdelen goedkoop uit Hong Kong bestellen o.a. bij www.3racing.com.hk

Er zijn nu 2 Dark Impacts bij ons clubje en hoogst waarschijnlijk zal 7 januari thuis de racedag voor het eerst tegen elkaar rijden.
Ik ben zeer benieuwd. De andere rijder heeft meer rij ervaring maar ik ga er voor.... Ik zal vragen of er leden wat foto's van willen maken
 
onno w zei:
haaallooo hee
wat een informatie op die site zeg!

bedankt voor de tip.

btw. klopt het dat de DF03 0.5 module tandwielen heeft, de normale 0.6 pignons passen dus er niet op.

Klopt
 
ik heb dus net de Dark Impact gekocht om verschillende redenen. Ten eerste wil ik weer wat gaan racen in clubverband. Heb dat zo'n 12 jaar geleden (toen ik nog jong was :wink: ) ook gedaan alleen toen met 1:10 2wd. Alleen reed ik toen met Losi en Traxxas. Op dat moment vrij nieuw want iedereen reed met asso's.

Ten tweede is deze Tamiya Dark Impact gewoon een erg leuke instap klasse voor mij om het gevoel weer proberen terug te krijgen. Voor 150 euro een compleet gelagerde auto die volgens verschillende resensies niet eens zo slecht presteert ook al is hij standaard. Ok, hij is niet super en niet op het nivo als Losi of Asso maar voor dat geld mag je niet klagen denk ik. Ik heb hier nog een leuke 19T liggen die ik erin ga schroeven. verder heb ik wel meteen een slipperclutch besteld want die heb je echt wel nodig wil je alles een beetje heel houden.

Ten derde (en dit klinkt misschien een beetje raar) is het voor mij weer heel leerzaam om deze auto steeds beter te laten rijden door verschillende hop-ups toe te passen. Steeds maar weer klooien tot een beter resultaat is het leukste wat er is. Van iets leuks echt iets goeds maken! Andere dempertjes staan dus op mijn verlanglijstje.

Ik wil gewoon weer kijken of ik het allemaal weer leuk ga vinden om weer te gaan racen. Ik hoef dus niet meteen het beste spul te hebben, maar langzaam aan steeds beter vind ik wel erg leuk. Toen ik mijn eerste Losi kocht reed iedereen met Asso en die Losi vonden ze maar niks. Totdat ik in de eerste race met deze Losi als eerste over de streep ging, ja, toen had iedereen interesse. Het lag dus niet aan mijn stuurmanskunst maar meer aan de auto.

Met deze tamiyabak wil ik gewoon proberen om het maximale eruit te krijgen en voor mij is het zeer zeker een leuke instapklasse en ook een uitdaging. Als ik echt weer het gevoel terug krijg, dan koop ik later wel een technisch hoogstandje.

Heel verhaal en moeilijk uit te leggen wat ik nu precies bedoel, maar ik hoop dat jullie mij begrijpen :wink:
 
Begrijpelijk.

Goede opties zijn de alu dempers en de slipper.
Verder zijn universal shafts een goede optie.

Zorg verder dat je goede banden gebruikt. De banden die er bij zitten zijn vrij hard, ze zijn ook leverbaar in een zachter compound (53878 en 53879). Verder kan je kijken naar banden van schumacher, proline, losi, etc....
 
De mensen die een Dark Impact hebben en in dit topic er iets over geschreven hebben zijn bijna allemaal positief over de Dark Impact. Toch las ik een review op een duitse site (Heydecke RC Racing) waar men toch wel veel negatieve punten weet op te noemen. Zo hadden veel onderdelen teveel speling, was er een modificatie nodig voor de 'Lenkhebel' en moesten er op sommige plaatsen gaten geboord worden.

Wat zijn jullie ervaringen met de Tamiya Dark Impact? Ik wil er namelijk eentje gaan aanschaffen en ik heb nog geen bouwervaringen. Zou de DI veel problemen gaan geven of is jullie ervaring dat het een vrij probleemloze auto is?
 
Probleemloze auto.

Op die duitse site zal de auto waarschijnlijk worden vergeleken met een wedstrijdchassis 4WD.

Plus punten zijn (tov bv TRF501X)
- erg licht
- gunstige gewichtsverdeling
- goedkoop

Min punten
- opties nodig om de auto competatief te maken (zoals slipper, universal shafts)
- levensduur (alle onderdelen zijn van kunststof dus bij herhaaldelijk monteren/demonteren zullen de schroeven dol draaien)
- mist enkele afstelmogelijkheden (zoals anti-squat)
- modificatie aan besturing vereist
- motor krijgt weinig koeling (9T of lager niet aan te raden)

Maar voor recreatief gebruik een super auto!
 
Chris2 zei:
Probleemloze auto.

Op die duitse site zal de auto waarschijnlijk worden vergeleken met een wedstrijdchassis 4WD.

Plus punten zijn (tov bv TRF501X)
- erg licht
- gunstige gewichtsverdeling
- goedkoop

Min punten
- opties nodig om de auto competatief te maken (zoals slipper, universal shafts)
- levensduur (alle onderdelen zijn van kunststof dus bij herhaaldelijk monteren/demonteren zullen de schroeven dol draaien)
- mist enkele afstelmogelijkheden (zoals anti-squat)
- modificatie aan besturing vereist
- motor krijgt weinig koeling (9T of lager niet aan te raden)

Maar voor recreatief gebruik een super auto!

even reageren op de min punten die zijn aangegeven:
-competatief is de auto niet echt inderdaad. maar de laatste tijd zie je op heel veel sites al onderdelen en hop ups verschijnen van verschillende merken en zal dus steeds goedkoper en beter materiaal komen om de auto wél competatief te maken.

-ben ik het niet mee eens. aandrijflijn is gewoon stevig uitgevoerd en dat is het meest slijtage gevoelig.. ik heb nog geen onderdelen meoten vervangen wegen slijtage alleen vanwege crashes.

-Afstelmkogelijkheden zijn inderdaad wat beperkt IN VERGELIJING MET DE TRF501X BIJVOORBEELD. is appels met peren vergelijken.. zijn genoeg afstelmogelijkheden voor de auto om er goed mee te rijden.

-Is niet vereist.. is een optie.. auto stuurt direct en strak genoeg om er standaar dmee te rijden.. voor competaatief gebruik is dit alleen aan te raden vanwege haakse bochten etc.

- klopt maar waarom een 9T of lager erin doen??.. auto gaat ontzettend hard met een 19T V2 element. endbell koelt de motor en de motrkoelers die aan de steun vastzitten nog meer. beetje onzin om met een 9T of lager te rijdn.. heb ook eens met een 12T orion met V2 endbeel gedaan maar auto is slecht onder controle te houden.. gaat wel lekker har dop rechte stukken enzo maar hij heeft gewoon te weinig grip voor dat vermogen om er netjes mee te rijden.. hebt meer aan een 19x2 of 19x3 dan heb je veel power onderin en ga je ook ontzettend hard :? .
 
Waarom er geen 9T in doen??? Bv. in Engeland wordt er met de DF-03 vaak geraced tegen de duurdere chassis' zoals de TRF501X, Losi, Kyosho, BJ4,... en daar doet hij het niet al te slecht, en daar zitten ook brushless systemen in, het wordt dus wel gedaan :wink:
 
bono zei:
Chris2 zei:
Probleemloze auto.

Op die duitse site zal de auto waarschijnlijk worden vergeleken met een wedstrijdchassis 4WD.

Plus punten zijn (tov bv TRF501X)
- erg licht
- gunstige gewichtsverdeling
- goedkoop

Min punten
- opties nodig om de auto competatief te maken (zoals slipper, universal shafts)
- levensduur (alle onderdelen zijn van kunststof dus bij herhaaldelijk monteren/demonteren zullen de schroeven dol draaien)
- mist enkele afstelmogelijkheden (zoals anti-squat)
- modificatie aan besturing vereist
- motor krijgt weinig koeling (9T of lager niet aan te raden)

Maar voor recreatief gebruik een super auto!

even reageren op de min punten die zijn aangegeven:
-competatief is de auto niet echt inderdaad. maar de laatste tijd zie je op heel veel sites al onderdelen en hop ups verschijnen van verschillende merken en zal dus steeds goedkoper en beter materiaal komen om de auto wél competatief te maken.

-ben ik het niet mee eens. aandrijflijn is gewoon stevig uitgevoerd en dat is het meest slijtage gevoelig.. ik heb nog geen onderdelen meoten vervangen wegen slijtage alleen vanwege crashes.

-Afstelmkogelijkheden zijn inderdaad wat beperkt IN VERGELIJING MET DE TRF501X BIJVOORBEELD. is appels met peren vergelijken.. zijn genoeg afstelmogelijkheden voor de auto om er goed mee te rijden.

-Is niet vereist.. is een optie.. auto stuurt direct en strak genoeg om er standaar dmee te rijden.. voor competaatief gebruik is dit alleen aan te raden vanwege haakse bochten etc.

- klopt maar waarom een 9T of lager erin doen??.. auto gaat ontzettend hard met een 19T V2 element. endbell koelt de motor en de motrkoelers die aan de steun vastzitten nog meer. beetje onzin om met een 9T of lager te rijdn.. heb ook eens met een 12T orion met V2 endbeel gedaan maar auto is slecht onder controle te houden.. gaat wel lekker har dop rechte stukken enzo maar hij heeft gewoon te weinig grip voor dat vermogen om er netjes mee te rijden.. hebt meer aan een 19x2 of 19x3 dan heb je veel power onderin en ga je ook ontzettend hard :? .

Ik snap je commentaar niet echt. Jij hebt het over recreatief gebruik en ik over competitie. Zoals eerder genoemd is de auto voor recreatie gebruik perfect zonder enige optie en/of modificatie.
Echter voor competitie is de auto ook geschikt en kan zich onder bepaalde omstandigheden meten met bv een TRF501X. Echter zijn dan enkele modificaties en opties vereist!
 
potloodslijper zei:
Waarom er geen 9T in doen??? Bv. in Engeland wordt er met de DF-03 vaak geraced tegen de duurdere chassis' zoals de TRF501X, Losi, Kyosho, BJ4,... en daar doet hij het niet al te slecht, en daar zitten ook brushless systemen in, het wordt dus wel gedaan :wink:

Mijn ervaring is dat de motor/regelaar dan te warm wordt. Er is (te) weinig ruimte voor koeling zodat motor en regelaar overbelast worden. De auto kan het overigens wel aan (icm de slipper).
 
Met de slipper, TRF-dempers, alu as, CVD's en one-way kan de auto echt wel heel goed mee op sommige circuits met de toppers, maar over het algemeen doet het prijsverschil tussen de auto en de TRF501X zich toch gelden, bv. in de kwaliteit van het materiaal, stevigheid van de auto (de TRF501X is enorm sterk), hogere snelheid door snaaraandrijving,...
Je kan op die koelingsproblemen altijd wel iets vinden, voor 9 euro vind je bij PK Racing een koelingslichaam met een fan, en er is altijd nog Mr. Dremel waarmee je kleine aanpassingen kan verrichten.
 
Het probleem is gewoon dat de opties + de wagen waarschijnlijk evenveel kosten als een TRF501X. Het voordeel is dan weer dat je de wagen geleidelijk aan kan tunen, maar tegen de tijd dat je alles getuned hebt, kan je weer nieuwe draagarmen etc. gaan kopen omdat de slijtage bij de wagen hoger ligt.
Daarom ga ik ook een TRF501X met one-way en nog wat spullen halen, de DF-03 was ook een optie, maar deze nadelen gaven toch de doorslag.
Voor recreatie is er volgens mij geen beter alternatief voor dat geld, je krijgt echt een heel goede wagen met de DF-03, en clubraces gaan er perfect mee.
 
Als ik er een koop is het voor recreatief gebruik, dus als ik het goed begrijp is het daarvoor een prima auto. Dan nog over de modificatie van het stuursysteem: als je gewoon bouwt volgens de handleiding gaat het dan niet werken of is het gewoon niet helemaal optimaal? Dat is namelijk wel een verschil...

De DI heeft standaard geen slipper, maar deze lijkt mij niet echt noodzakelijk als je niet constant jumps maakt en geen supersnelle motor hebt. Heb ik hier in gelijk of is de slipper een must have?
 
Rij je een beetje rondjes zonder van de grond te komen is de Slipper geen Must Have. Maar zo snel je wielen van de grond komen is eigenlijk een Slipper wel een Must Have.

Ik weet niet wat ie kost maar denk dat het zeker een goede optie is die je als eerste zou kunnen plaatsen.
 
Slipper is niet nodig tenzij je heftige motoren wilt gebruiken.

Betreft de besturing deze is perfect als je de auto bouwt volgens bouwbeschrijving, geen modificatie nodig.

Modificatie is alleen nodig voor die paar tienden sneller tijdens de competitie
 
Vantage V8 zei:
Als ik er een koop is het voor recreatief gebruik, dus als ik het goed begrijp is het daarvoor een prima auto. Dan nog over de modificatie van het stuursysteem: als je gewoon bouwt volgens de handleiding gaat het dan niet werken of is het gewoon niet helemaal optimaal? Dat is namelijk wel een verschil...

De DI heeft standaard geen slipper, maar deze lijkt mij niet echt noodzakelijk als je niet constant jumps maakt en geen supersnelle motor hebt. Heb ik hier in gelijk of is de slipper een must have?

als je volgens handleiding bouwt is het prima maar bij competatief gebruik is de suuruitslag toch net even te weinig. vandaar de kleine aanpassing.
slipper is met standaard Mabuchi motor niet echt nodig.. koop je snellere motor dan is het zeker aan te raden anders kan het heel snel je tandwielen kosten

@Chris2: dit was geen aanval op jouw mening oid hoor.
ik ben het niet eens met sommige reacties die jij daar neerzette. persoonlijk zie ik het nut er neit van in om in een DI een BL setje te zetten.. 12T borstel motor gaat echt ONTZETTEND hard. Meer vermogen betekend niet altijd meer snelheid bij off-road. meer vermogen is meer verlies op grip tenzij je het lekker vind om heel zenuwachtig met je gas te spelen om grip te houden sanp je wat ik bedoel? de auto dient in zoverre aangepast te worden om nog wat aan een BL setje te hebebnd at je net zo goed de TFR501X had kunnen halen. die is ervoor gouwd om met dat soort krachten om te gaan. DI gewoon lekker voor buiten op het veldje achter het huis gebruiken. 19T erin met iets langere vertadning.. slipper clutch en vliegen maar :D
 
slipper is met standaard Mabuchi motor niet echt nodig.. koop je snellere motor dan is het zeker aan te raden anders kan het heel snel je tandwielen kosten

Zou je met een 23-turns motor (vergelijkbaar met Sports-Tuned van Tamiya) ook al problemen gaan krijgen? Het verschil met een standaard Mabuchi is immers niet zo groot. Ik heb namelijk nog een Conrad 600 BB-SP motor liggen, dit is een motortje dat meer koppel heeft en meer toeren maakt als een standaard Mabuchi 540.

Nog een ding: zowat alle modelbouwzaken hebben bij de DI staan dat er geen regelaar meegeleverd wordt of hebben i.e.g. nergens staan dat er wél eentje bijzit. Op de site van Conrad echter staat bij 'omvang levering' ook een elektronische regelaar. Weet iemand of dit een foutje is of dat Conrad in tegenstelling tot de andere zaken er wel een regelaar bijdoet?
 
Vantage V8 zei:
slipper is met standaard Mabuchi motor niet echt nodig.. koop je snellere motor dan is het zeker aan te raden anders kan het heel snel je tandwielen kosten

Zou je met een 23-turns motor (vergelijkbaar met Sports-Tuned van Tamiya) ook al problemen gaan krijgen? Het verschil met een standaard Mabuchi is immers niet zo groot. Ik heb namelijk nog een Conrad 600 BB-SP motor liggen, dit is een motortje dat meer koppel heeft en meer toeren maakt als een standaard Mabuchi 540.

Ik heb de auto met een 10T gereden zonder slipper. Tandwielen blijven heel alleen achter differentieel gaat stuk. Ik heb al optionele parts gezien die dit verhelpen, maar ook een slipper clutch voorkomt dit. Met een 23 turns geen enkel probleem gehad met de standaard auto.
 
@bono

Ik heb de DF-03 gereden vanaf begin 2006. Toen was de TRF501X nog niet leverbaar.

12T is leuk voor 2WD maar 4WD kan wel wat heftigers hebben voor de gevordende competitie rijder
 
@chris2:
tuurlijk het hangt helemaal van je rijstijl af.. als je mooie vloeiende sprongen maakt is er ook neit gauw een probleem maar als jij nm,et een klap op de grond komt zeg maar onder een hoek van 45 graden op bijvoorbeeld harde klei dan hebben je tadnwielen het heel zwaar want die vangen de klap van de ineens stilstaande wielen op.

12T kun je prima mee rijden maar als jij op wat hardere grond rijd heeft de auto gewoon zo weinig grip in de bochten dat hij te veel onderstuur krijgt en je weer veel meot remmen wat het sturen weer moeilijker maakt. bij recreatief gebruik is dit niet zo erg maar in een wedstrijd scheelt dit op een technische baan met veel geobbel al snel een aantal seconden heb ik gemerkt. strak blijven sturen is een must bij zowel on asl offraod.. top snelheid komt op de 2e plaats!!!
 
Back
Top