Een paar weken geleden heb ik een DF-03Ra Mitsubishi Lancer Evo X bestelt, en die heb ik eergisteren binnengekregen. In Duitsland heb ik de kap van een Dark Impact bestelt om te gaan gebruiken als chassiscover.
9 december 2009:
Pakketje met Dark Impact kap en verf aangekomen:
Kap gelijk uitgeknipt:
Verf:
29 december 2009:
Vandaag zijn ook de DF-03Ra en 2 setjes koolborstels binnengekomen:
De doos is goed gevuld
Dit is de elektronica die ik ga gebruiken:
Dit motortje blijft dan dus over. Ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Misschien gooi ik hem in de verkoop, maar dan verschijnt hij wel in het te koop gedeelte.
De bouw:
Eerst even gekeken wat er in het metal parts bag A zit:
Best een hoop spullen
Dan komt stap 1. Hierin moet je de achterdiff maken. Eerst moet je met secondelijm het metalen plaatje aan het stukje plastic lijmen:
Daarna de kogeltjes in het tandwiel klikken, er ball diff grease op doen en de rest van het diff in elkaar schroeven. Het handige van dit diff is dat je zelf kan bepalen hoe soepel het differentieel moet zijn door het schroefje vaster of losser te draaien:
Hierna moest het diif in de behuizing voor de tandwieloverbrenging geplaatst worden:
De rest van de overbrenging aan de achterzijde moest toen in de behuizing worden gelegd en de behuizing moest worden afgesloten:
Hierna was het tijd om de aluminium plaat die de motor vasthoud en de motor, pinion gear en spur gear te plaatsen. Bij dit pakket worden twee verschillende pinion gears en twee verschillende spur gears geleverd, en met een handig tabelletje in de handleiding kan je makkelijk zien welke overbrenging voor jou het best is.
Hierna moest de behuizing van de pinion en spur gear erop,
en je moest er nog een kapje op draaien:
Nu komt een extra stap: ik heb namelijk de bodyposts van een Dark Impat geplaatst zodat de binnenkap daar straks op kan rusten:
Toen moest de achterste shocktower met bodyposts erop:
En daarna kwamen de onderste draagarmen van de double wishbone ophanging:
en de ashouders en assen:
Toen moest de achtertrein aan het chassis worden gemonteerd:
Hierna was het tijd voor metal parts bag B.
Eerst kwam het voordiff. Let er wel even op dat de kogeltjes niet wegrollen! Ik heb ze maar in de vouw van het boekje gelegd:
Het voordiff is ongeveer gelijk aanhet achterdiff:
Nadat je het asje met het kegeltandwiel hebt gemaakt moet je het asje en het voordiff in hun behuizing plaatsen en de behuizing dichtschroeven:
Toen kwamen de voorste shocktower en bodyposts:
Daarna moest de bodemplaat van de voortrein aan het chassis worden gemonteerd en moesten de houders van de stuurinrichting worden geplaatst:
(sorry voor de wazige foto's, het begon nu al een beetje donker te worden maar ik wou geen flits gebruiken omdat het dan al helemaal niet meer duidelijk was)
Daarna moest je de stuurinrichting in elkaar zetten en aan het chassis monteren, daarna de voortrein monteren aan het chassis en daarna kwamen de onderste draagarmen van de double wishbone:
Hierna was de accu van mijn camera leeg. Ik was doorgegaan met bouwen, maar heb daar geen foto's meer van kunnen maken. Eerst moest ik de draagarmen afmaken, daarna de hydraulische schokdempers in elkaar zetten en inbouwen en daarna de elektronica installeren. Als dat is gedaan moet je de assen afmaken en de wielen monteren en daarna de voor en achterbumper plaatsen. Dan rest alleen het spuitwerk aan de kap nog.
Ik heb nog wel wat foto's genomen na de bouw:
Ik ben nu al erg blij met het chassis, ook al heb ik er buiten nog niet mee gereden, omdat het zwaartepunt erg laag ligt (zo'n twee tot drie cm boven de grond) en dat terwijl de auto toch nog een vrij aardige bodemspeling heeft (als je hem in de set-up laat zoals die in de handleiding staat uitgelegd)
30 december 2009:
Ik ben nu bezig met de kap (of beter gezegd: mijn broer is nu bezig met het spuitwerk
) en ik hoop dat morgen de laatste verf erop gaat (spoiler en zijspiegels zijn al gespoten en hebben met X-18 hun tweede kleur gekregen en de kap heeft de zijn zwarte grille, diffuser en nummerplaat al, alleen het zilver moet nog op de kap) en dat ik dan overmorgen de decals kan aanbrengen. Ik zal het resultaat daarvan ook nog posten.
De zwarte verflaag zit al op de kap en de maskeertape is eraf zodat morgenochtend direct het zilververf erop kan. Waarschijnlijk ga ik dan morgenmiddag de stickers opplakken.
Zijspiegels en voorste nummerplaat (helemaal af):
Kap (met spoiler er los op):
Spoiler, helemaal klaar:
Achterkant kap:
31 december 2009:
De zilveren kleur zit er nu op. Vanmiddag de laatste masking tape eraf halen, de beschermfolie eraf halen, de stickers erop plakken en de spoiler, nummerplaat en zijspiegels monteren. Dan kan ik morgen gaan rijden! (als er niet te veel sneeuw ligt: ik wil eerst rijden op een droge weg.)
Hier even dryfitten:
Daarna de stickers opgeplakt en nu ben ik helemaal klaar:
9 december 2009:
Pakketje met Dark Impact kap en verf aangekomen:
Kap gelijk uitgeknipt:
Verf:
29 december 2009:
Vandaag zijn ook de DF-03Ra en 2 setjes koolborstels binnengekomen:
De doos is goed gevuld

Dit is de elektronica die ik ga gebruiken:
Dit motortje blijft dan dus over. Ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Misschien gooi ik hem in de verkoop, maar dan verschijnt hij wel in het te koop gedeelte.
De bouw:
Eerst even gekeken wat er in het metal parts bag A zit:
Best een hoop spullen

Dan komt stap 1. Hierin moet je de achterdiff maken. Eerst moet je met secondelijm het metalen plaatje aan het stukje plastic lijmen:
Daarna de kogeltjes in het tandwiel klikken, er ball diff grease op doen en de rest van het diff in elkaar schroeven. Het handige van dit diff is dat je zelf kan bepalen hoe soepel het differentieel moet zijn door het schroefje vaster of losser te draaien:
Hierna moest het diif in de behuizing voor de tandwieloverbrenging geplaatst worden:
De rest van de overbrenging aan de achterzijde moest toen in de behuizing worden gelegd en de behuizing moest worden afgesloten:
Hierna was het tijd om de aluminium plaat die de motor vasthoud en de motor, pinion gear en spur gear te plaatsen. Bij dit pakket worden twee verschillende pinion gears en twee verschillende spur gears geleverd, en met een handig tabelletje in de handleiding kan je makkelijk zien welke overbrenging voor jou het best is.
Hierna moest de behuizing van de pinion en spur gear erop,
en je moest er nog een kapje op draaien:
Nu komt een extra stap: ik heb namelijk de bodyposts van een Dark Impat geplaatst zodat de binnenkap daar straks op kan rusten:
Toen moest de achterste shocktower met bodyposts erop:
En daarna kwamen de onderste draagarmen van de double wishbone ophanging:
en de ashouders en assen:
Toen moest de achtertrein aan het chassis worden gemonteerd:
Hierna was het tijd voor metal parts bag B.
Eerst kwam het voordiff. Let er wel even op dat de kogeltjes niet wegrollen! Ik heb ze maar in de vouw van het boekje gelegd:
Het voordiff is ongeveer gelijk aanhet achterdiff:
Nadat je het asje met het kegeltandwiel hebt gemaakt moet je het asje en het voordiff in hun behuizing plaatsen en de behuizing dichtschroeven:
Toen kwamen de voorste shocktower en bodyposts:
Daarna moest de bodemplaat van de voortrein aan het chassis worden gemonteerd en moesten de houders van de stuurinrichting worden geplaatst:
(sorry voor de wazige foto's, het begon nu al een beetje donker te worden maar ik wou geen flits gebruiken omdat het dan al helemaal niet meer duidelijk was)
Daarna moest je de stuurinrichting in elkaar zetten en aan het chassis monteren, daarna de voortrein monteren aan het chassis en daarna kwamen de onderste draagarmen van de double wishbone:
Hierna was de accu van mijn camera leeg. Ik was doorgegaan met bouwen, maar heb daar geen foto's meer van kunnen maken. Eerst moest ik de draagarmen afmaken, daarna de hydraulische schokdempers in elkaar zetten en inbouwen en daarna de elektronica installeren. Als dat is gedaan moet je de assen afmaken en de wielen monteren en daarna de voor en achterbumper plaatsen. Dan rest alleen het spuitwerk aan de kap nog.
Ik heb nog wel wat foto's genomen na de bouw:
Ik ben nu al erg blij met het chassis, ook al heb ik er buiten nog niet mee gereden, omdat het zwaartepunt erg laag ligt (zo'n twee tot drie cm boven de grond) en dat terwijl de auto toch nog een vrij aardige bodemspeling heeft (als je hem in de set-up laat zoals die in de handleiding staat uitgelegd)
30 december 2009:
Ik ben nu bezig met de kap (of beter gezegd: mijn broer is nu bezig met het spuitwerk

De zwarte verflaag zit al op de kap en de maskeertape is eraf zodat morgenochtend direct het zilververf erop kan. Waarschijnlijk ga ik dan morgenmiddag de stickers opplakken.
Zijspiegels en voorste nummerplaat (helemaal af):
Kap (met spoiler er los op):
Spoiler, helemaal klaar:
Achterkant kap:
31 december 2009:
De zilveren kleur zit er nu op. Vanmiddag de laatste masking tape eraf halen, de beschermfolie eraf halen, de stickers erop plakken en de spoiler, nummerplaat en zijspiegels monteren. Dan kan ik morgen gaan rijden! (als er niet te veel sneeuw ligt: ik wil eerst rijden op een droge weg.)
Hier even dryfitten:
Daarna de stickers opgeplakt en nu ben ik helemaal klaar:
Laatst bewerkt door een moderator: