Tamiya DF-03Ra Mitsubishi Lancer Evolution X

Een paar weken geleden heb ik een DF-03Ra Mitsubishi Lancer Evo X bestelt, en die heb ik eergisteren binnengekregen. In Duitsland heb ik de kap van een Dark Impact bestelt om te gaan gebruiken als chassiscover.



9 december 2009:


Pakketje met Dark Impact kap en verf aangekomen:

full


Kap gelijk uitgeknipt:

full


full


full


full


Verf:

full


full




29 december 2009:


Vandaag zijn ook de DF-03Ra en 2 setjes koolborstels binnengekomen:

full


full


De doos is goed gevuld :cool:

full


full


full


Dit is de elektronica die ik ga gebruiken:

full


full


Dit motortje blijft dan dus over. Ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Misschien gooi ik hem in de verkoop, maar dan verschijnt hij wel in het te koop gedeelte.

full



De bouw:

Eerst even gekeken wat er in het metal parts bag A zit:

full


Best een hoop spullen :D

Dan komt stap 1. Hierin moet je de achterdiff maken. Eerst moet je met secondelijm het metalen plaatje aan het stukje plastic lijmen:

full


full


Daarna de kogeltjes in het tandwiel klikken, er ball diff grease op doen en de rest van het diff in elkaar schroeven. Het handige van dit diff is dat je zelf kan bepalen hoe soepel het differentieel moet zijn door het schroefje vaster of losser te draaien:

full


full


Hierna moest het diif in de behuizing voor de tandwieloverbrenging geplaatst worden:

full


De rest van de overbrenging aan de achterzijde moest toen in de behuizing worden gelegd en de behuizing moest worden afgesloten:

full


full


Hierna was het tijd om de aluminium plaat die de motor vasthoud en de motor, pinion gear en spur gear te plaatsen. Bij dit pakket worden twee verschillende pinion gears en twee verschillende spur gears geleverd, en met een handig tabelletje in de handleiding kan je makkelijk zien welke overbrenging voor jou het best is.

full


Hierna moest de behuizing van de pinion en spur gear erop,

full


en je moest er nog een kapje op draaien:

full


Nu komt een extra stap: ik heb namelijk de bodyposts van een Dark Impat geplaatst zodat de binnenkap daar straks op kan rusten:

full


Toen moest de achterste shocktower met bodyposts erop:

full


En daarna kwamen de onderste draagarmen van de double wishbone ophanging:

full


en de ashouders en assen:

full


Toen moest de achtertrein aan het chassis worden gemonteerd:

full


Hierna was het tijd voor metal parts bag B.

Eerst kwam het voordiff. Let er wel even op dat de kogeltjes niet wegrollen! Ik heb ze maar in de vouw van het boekje gelegd:

full


Het voordiff is ongeveer gelijk aanhet achterdiff:

full


Nadat je het asje met het kegeltandwiel hebt gemaakt moet je het asje en het voordiff in hun behuizing plaatsen en de behuizing dichtschroeven:

full


Toen kwamen de voorste shocktower en bodyposts:

full


Daarna moest de bodemplaat van de voortrein aan het chassis worden gemonteerd en moesten de houders van de stuurinrichting worden geplaatst:

full

(sorry voor de wazige foto's, het begon nu al een beetje donker te worden maar ik wou geen flits gebruiken omdat het dan al helemaal niet meer duidelijk was)

Daarna moest je de stuurinrichting in elkaar zetten en aan het chassis monteren, daarna de voortrein monteren aan het chassis en daarna kwamen de onderste draagarmen van de double wishbone:

full


Hierna was de accu van mijn camera leeg. Ik was doorgegaan met bouwen, maar heb daar geen foto's meer van kunnen maken. Eerst moest ik de draagarmen afmaken, daarna de hydraulische schokdempers in elkaar zetten en inbouwen en daarna de elektronica installeren. Als dat is gedaan moet je de assen afmaken en de wielen monteren en daarna de voor en achterbumper plaatsen. Dan rest alleen het spuitwerk aan de kap nog.

Ik heb nog wel wat foto's genomen na de bouw:

full


full


full


full


full


full


full


full


Ik ben nu al erg blij met het chassis, ook al heb ik er buiten nog niet mee gereden, omdat het zwaartepunt erg laag ligt (zo'n twee tot drie cm boven de grond) en dat terwijl de auto toch nog een vrij aardige bodemspeling heeft (als je hem in de set-up laat zoals die in de handleiding staat uitgelegd)



30 december 2009:


Ik ben nu bezig met de kap (of beter gezegd: mijn broer is nu bezig met het spuitwerk :worship:) en ik hoop dat morgen de laatste verf erop gaat (spoiler en zijspiegels zijn al gespoten en hebben met X-18 hun tweede kleur gekregen en de kap heeft de zijn zwarte grille, diffuser en nummerplaat al, alleen het zilver moet nog op de kap) en dat ik dan overmorgen de decals kan aanbrengen. Ik zal het resultaat daarvan ook nog posten.

De zwarte verflaag zit al op de kap en de maskeertape is eraf zodat morgenochtend direct het zilververf erop kan. Waarschijnlijk ga ik dan morgenmiddag de stickers opplakken.

Zijspiegels en voorste nummerplaat (helemaal af):

full


Kap (met spoiler er los op):

full


Spoiler, helemaal klaar:

full


Achterkant kap:

full




31 december 2009:


De zilveren kleur zit er nu op. Vanmiddag de laatste masking tape eraf halen, de beschermfolie eraf halen, de stickers erop plakken en de spoiler, nummerplaat en zijspiegels monteren. Dan kan ik morgen gaan rijden! (als er niet te veel sneeuw ligt: ik wil eerst rijden op een droge weg.)

Hier even dryfitten:

full


full


full


Daarna de stickers opgeplakt en nu ben ik helemaal klaar:

full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit maar waarom heb je de keuze gemaakt voor een stickzender ipv een stuurwielzender?
 
@ Ghossie: Ik kon die zender voor niets overnemen van m'n broer ;) Bij mijn eigen zender wouden de sticks niet meer centreren en dus moest ik een nieuwe hebben, maar ik heb geen geld meer na aanschaf van deze wagen (en invoerbelasting)

@ $ander: Ik heb hem in Hong Kong bestelt bij Stellamodels. De Lancia is pas een maand uit en in Europa nog niet te krijgen, de Mitsubishi Lancer is al 3 maanden uit maar nog nergens in Nederland te krijgen (wel in Duitsland) :) Één van de weinige Lancers in Nederland dus :D (best leuke gedachte ;))
 
@ $ander: Ja, camber is standaard al instelbaar. De bovenste draagarmen bestaan namelijk, zowel voor als achter, uit een stuk schroefdraad met fuseekommen en dus zijn ze langer of korter te draaien. Toe-in of toe-out is voor wel in te stellen, achter niet. Achter is standaard al een beetje toe-in ingesteld door de vorm van de onderste draagarm. Succes met je keuze tussen DF-03Ra of TT-01(Ra)! (Als je DF-03Ra neemt heb je verder geen Hop-ups meer nodig, ik denk dat dat wel een goedkopere keuze zal zijn en zeker een goede keuze!)

Het chassis bevalt me wel goed. Nadeel van de bijgeleverde banden is echter dat on-road rijden lastig is als je recht wilt. Je drift namelijk alle kanten op. Maar het chassis is wel erg stevig! Kleine crashes waren niet te vermijden met al dat driften, maar het chassis heeft geen schade opgelopen. Bij mijn eerste rit verloor ik al een wiel (schijnt wel vaker voor te komen bij andere chassis als je veel filmpjes kijkt op youtube :) ) en ik ben ook al eens een band verloren (band bleef achter putdeksel haken, chassis schoof door) en verder een paar keer, ook tijdens een drift, dat een wiel bleef haken en het chassis alle kanten op werd geslingerd, maar het chassis is nog gewoon intact. Vandaag ben ik ook off-road gegaan, en daar houdt hij zich ook erg goed. De banden hebben daar ongelofelijk veel grip! Ik kan je het chassis zeker aanbevelen! (Wel raad ik aan een grote vlakte op te zoeken waar je kan rijden, die ruimte heb je zeker nodig :))

De binnenkap sloot trouwens niet helemaal goed af (tijdens het rijden klapperden de randen open en kwam er toch vuil binnen) maar vanochtend heb ik zelfklevend klittenband gehaald bij de Hema om hem wel goed af te sluiten, en dat werkt erg goed! Chassis is heel erg vies geworden in de combinatie sneeuw/modder maar in het chassis zelf zat geen vuil.
 
OK dan, dat pleit dan wel weer voor de df ja! Ik was eigenlijk van plan om naast de standaard rallybanden ook een set driftbanden te halen, en straatbanden. De oplossing met dat klitteband had ik ook in mijn hoofd, wist alleen niet of dat binnenkapje dat zou trekken, zeker bij het opzetten en eraf halen moet je dan toch best veel rekken zeg maar.

Weet je toevallig ook of je bijvoorbeeld een 206 kap van de qd erop kan zetten?

En is je kap al gespoten? Pic?

thx,
sander
 
Ik moet inderdaad nog maar eens de foto's uploaden. Kap is al lang gespoten (vorig jaar al :D). Ik heb zelf nog een kap van een QD Land Zephyr, ik zal eens kijken of dat past. Ik denk zelf eerlijk gezegd dat het wel moet passen, ik weet alleen niet wat de wielbasis is. Je kan 251 of 257 mm wielbasis instellen, maar ik denk dat het 251 mm is? (206 is een 1:10 kap dus...) Ik zal even passen en zo posten.

En de binnenkap is trouwens erg flexibel hoor! Hij is van iets dunner lexaan dan de touringwagenkappen van Tamiya en is dus erg buigzaam. Ik was zelf ook bang dat hij misschien zou breken, maar dat valt heel erg mee! Als je de kap met bodyclips aan het chassis vastmaakt kan je de zijkanten toch wel een paar centimeter omflappen. Trouwens erg slim om er gelijk straatbanden (en driftbanden) bij te halen! Dat zal die paar euro extra zeker waard zijn! De rally block banden doen hetg wel erg goed in de sneeuw. Ze hebben erg veel grip :p
 
Als je de korte wielbasis neemt, de verbredingsstukjes weglaat en een paar extra gaten maakt in de kap voor de bodyposts past de kap van een Land Zephyr makkelijk. Ik denk dat een 206 ook wel moet passen, de bodyposts zijn daar lang genoeg voor.

Verder zijn de foto's van de kap toegevoegd.
 
OK, ziet er goed uit hoor! Zou je de body niet iets laten zakken? Misschien toch een lekker gevoel dat de bumper aan de binnenkant dan wat uithaald?
 
Bumper haalt zo juist wat uit! Het is niet dat ik frontaal bots, maar meer dat de voorkant over de grond schraapt als ik over een heuvel ga, dus zo beschadigt de kap niet zo erg. En zelfs nu komen de wielen al tegen de kap bij maximaal inveren, als ik hem lager zet is dat nog veel erger. En als je rijdt heb je niet door dat de kap zo hoog staat, en het heeft ook wel iets vets natuurlijk :D
 
Dank je :D

het was wel de bedoeling dat hij goed off-road kan :) Ik heb even geprobeerd, maar ik heb het nog niet heel goed kunnen testen omdat de grond bevroren is en er een cm sneeuw op ligt. Hij reed toen ik het testte wel erg goed moet ik zeggen, maar hoe hij presteert op een wat zachtere, grovere ondergrond zou ik nog niet weten. Daarvoor is het nog te koud :( Maar ik zal het hier zeker posten zodra ik het heb (kunnen) getest(/testen).

Mvg,
Diederik
 
Leuke auto. Wil zelf ook een DF03RA halen, alleen denk dat het voor mij de Lancia Delta Integrale zou worden.

heb trouwens wel 1 vraagje, heb je de body zo niet te hoog zitten? ik vraag alleen maar, omdat je zo raar tegen die schuimbumper aankijkt nu.

Zou je me kunnen vertellen wat je nodig hebt om zo'n dark impact body als binnenbody te gebruiken? (welk nummer heeft de body, en de bodymounts? en is er verder nog iets nodig? :) )

Ziet er in ieder geval erg geslaagd uit. (is deze trouwens nog helemaal stock voor de rest? bedoel dan niet de motor of zo, maar het chassis. )
 
Nu net bij Modelsport de Lancia Delta Integrale 1992 WRC versie gekocht. ze verwachten hem de 29e te kunnen leveren. ben wel erg benieuwt naar dit chassis.
 
Heb de mijne tijdje geleden weggedaan, reed minder vlot offroad als ik verwachte. Als je gaat off-roaden op platgestampt en gladgestreken aarde gaat het wel. Ik raakte met mijne elk klein heuveltje of het chassis bleef gewoon hangen op een bergje.
 
nouja.. je moet wel bedenken dat dit in het principe een schaal auto is, een hobbeltje van 10 centimeter hoog is in het echt dan ook al 1 meter hoog, daar zie ik een echte rally auto ook nog niet zo overheenkomen, al helemaal niet op snelheid.
Moet gewoon een beetje vloeiende baan voor hebben, maar dat zal wel goed komen denk ik. :) (hoop dat er ook nog ijs ligt als deze binnen is, wil op zich wel op het kanaal rijden ermee.
 
Sorry dat ik al zo lang niet meer reageer, maar mijn PC heeft het begeven en ik wacht nog steeds op een nieuwe. Komt volgende week binnen, en dan heb ik weer wat updates! (zit nu ff op de laptop van m'n zus)

De bodymounts zitten standaard al bij de kit. Je hebt dus alleen de Dark Impact body nodig. En ik kan zelfklevend klittenband van de Hema (€1,50 voor 50 centimeter, 40 cm nodig) zeker aanbevelen!

De kap zit inderdaad hoog, maar de ophanging veert best diep door en zelfs nu komen de wielen al binnen de wielkasten te zitten bij inveren.

Hij komt inderdaad al best snel vast te zitten, maar dit is ook een gewone rallyauto en geen Dakarauto, en bij 'gewone' rally's hoeven ze niet over die hoge heuvels, dus dat respecteer ik.

@Klamath: Veel plezier ermee! Lancia is ook erg mooi! (zou mijn tweede keuze geweest zijn)
 
ziet er heel tof uit!!!
tof gedaan m8.

Lijkt me erg leuk om dit te bouwen.
is het goedkoper om er zelf 1 te bouwen?
en hoelang ben je er ongeveer mee bezig geweest?
Denk je dat ik dit ook zou kan?
een rc auto zelf bouwen?
(heb nog nooit een rc gehad)


mvg


Dursun
 
Back
Top