Tamiya FF-03 Pro met Scirocco Gt24 kap

Robert,

Heb even mijn profiel aangepast, woon dus in Alphen aan den Rijn.

Heemstede, Gouda en Zoetermeer zijn redelijk goed bereikbaar voor mij.

De pins waren mij inderdaad niet opgevallen, noem het onervarenheid. Ik had niet in de gaten dat deze pinnen verschillend waren. Thx.

Groet Adrie
 
nog steeds een leuk bouwverslag..

En nu merk je ook, dat kleine foutjes gelijk gezien worden;).. En je hier je voordeel mee doet.

Groet Dennis
 
Adrie,

Als je een keer op HFCC (Den Haag) wilt rijden, ik heb de sleutel!
Stuur maar een PBtje.
Gouda is ook dichtbij :-), kan ik de sleutel ook van regelen.

Overigens is deze Blog erg goed om te lezen. Er wordt dan wel een 417X gebouwd, het bevat nog steeds erg goede methodes!
The TC Hub

Groet Robert
 
NP :)

Om nog meer druk weg te halen boor ik ook altijd een gat (1 ~ 1,5mm) in de shock cap

images


Zo kan de Bladder (rubberen afsluit membraam) meer ingedrukt worden, wanneer de piston in het huis komt, omdat er geen vacuum ontstaat tussen de Bladder en de ShockCap. Er zijn twee topics waar ik dit al eerder heb beschreven. Dat is mijn eigen bouwverslag van de TOP Photon EX, en er was laatst een Rebound topic op MBF.

In het kort is het zo dat Rebound (de uitveer van je shock piston onder enkel de olie druk) zo minimaal mogelijk moet zijn wanneer we buiten rijden, en een "klein beetje" moet zijn voor indoor. Dit laat de auto veel makkelijker rijden en geeft een 'fijner' gevoel. Daarom dat ik er voor probeer te zorgen dat de Rebound altijd 0 is.

Op het WK reed Jilles bijvoorbeeld met een auto waar zelfs Inbound op zijn dempers zat. Dat gaat dus shock shaft dus automatisch naar binnen door een onderdruk die er is, wanneer de shockshaft uitgetrokken is.

Groet Robert
 
Het inbound verhaal heb ik inderdaad gezien op 1 van zijn filmpjes, hij noemde het overigens gewoon rebound. Maar omdat de piston halverwege zat klopt inbound eigenlijk beter.

Gisteravond maar meteen de pinnen van de voor en achterkant gewisseld, echt bizar dat me dat niet is opgevallen.

Tamiya-FF03PRO2728_zps5827e1c6.jpg

Voor de derde keer m'n shocks in elkaar gezet na een gaatje in shockkapjes te hebben geboord met 1 mm boortje.

Tamiya-FF03PRO30_zps593c198d.jpg

Wat we vanavond gaan doen ;)

Tamiya-FF03PRO31_zps08ed9052.jpg

Motor en tandwiel op z'n plek.

Tamiya-FF03PRO32_zps9577eaa7.jpg

De motor (Carson Shooter BL 16T) past er maar net in vanwege de terminals.

Tamiya-FF03PRO33_zps6ba345b8.jpg

Kapje erop.

Hier weer een overzicht van de werkzaamheden van gisteravond, veel tijd heb ik niet op een avond 1 tot max 2 uurtjes kan ik eraan werken.

:proost:
 
Adrie,

Ik denk dat je moet oppassen met Inbound en Rebound.

Rebound is als je de shock induwt en hij veert zelf weer uit slechts door de olie druk.
Inboud is als je hem uit trekt en hij veert meer dan 50% weer in door olie onderdruk.

Moeilijk te zien, maar die tandwielen, zitten die niet een beetje strak op elkaar?
Kun je eens een foto van recht voor nemen?

Groet Robert
 
Robert,

Inbound, rebound blijft lastig nog voor mij, zal is kijken naar de artikelen die jij geplaatst hebt.

Zal vanavond even een foto plaatsen van recht voor. Ik was er zelf ook al over aan het twijfelen. Had wel een foto recht genomen maar die staat nog op de camera denk ik.

Had juist foto's genomen met een echt fototoestel omdat dan de details toch wat beter in zicht komen.

Er staat in de handleiding niets over vet op de tandwielen, moet dit of inderdaad helemaal niet?

Groet Adrie
 
Robert,

Inbound, rebound blijft lastig nog voor mij, zal is kijken naar de artikelen die jij geplaatst hebt.

Zal vanavond even een foto plaatsen van recht voor. Ik was er zelf ook al over aan het twijfelen. Had wel een foto recht genomen maar die staat nog op de camera denk ik.

Had juist foto's genomen met een echt fototoestel omdat dan de details toch wat beter in zicht komen.

Er staat in de handleiding niets over vet op de tandwielen, moet dit of inderdaad helemaal niet?

Groet Adrie

Geen vet!!!!!! Werkt prima zonder!!!

Groet Robert
 
Adrie,

Even tip voor je speling van je pinion tegenover de spur..
Ik gebruik meestal een stukje papier wat ik meedraai tussen de tandwielen.Dan even vastdraaien.

Dan heb je de juiste speling. Vond hem op de laatste foto wat veel speling hebben

Groet Dennis
 
helemaal goed :thumbsup: .

zelf doe ik het zonder papier, maar met gevoel.
als je nu je spur heel zacht heen en weer beweegt voel je dat er spelling tussen de tandwielen zit.
dus hij tikt tegen je pinion aan.
als je deze spelling onthoud dan hoef je nooit iets te gebruiken om hem af te stellen.
alleen met gevoel ;) .

gr Sander.
 
Dank allemaal voor de adviezen, ik vind het in elkaar zetten erg leuk. En zo met behulp van jullie maakt het nog leuker. :thumbsup:

Groet Adrie
 
Inderdaad prima...:p.. En na een poosje heb je het papiertje inderdaad niet meer nodig..:rolling:...

Dit is ook de bedoeling van modelbouw...Elkaar helpen, en van elkaar iets leren.;)

Groet Dennis....
 
Leuk, zo'n bouwverslag. Het bouwen van auto's heeft toch wel iets speciaals. Ik heb destijds nog voor 2 klasgenoten een auto in elkaar gezet, omdat ze zelf het niet zo zagen zitten om te bouwen, en omdat ik het ook heel graag wilde. ;)

Wat betreft de pinion, wat ik ook wel eens deed is het inbusje van de pinion los draaien, zodat het tandwielen losjes op de motoras kan draaien, en dan voelen welke afstelling het minste weerstand gaf. Moet je wel een soepele drivetrain hebben, zodat je het verschil kan voelen, maar dat is bij de moderne auto's meestal geen probleem. Maar met een papiertje en later op gevoel is waarschijnlijk nog handiger.
 
Tamiya-FF03PRO43_zps3d67d9a5.jpg

Alle onderdelen voor stap 29 en 30. Ik ga gebruik maken van een Blue Bird BMS 631 MG Servo, en maak daarom gebruik van onderdeel Q1.

Tamiya-FF03PRO44_zpsa920bbfc.jpg

De servo saver leek mij moeilijk in elkaar te zetten, maar dit viel echt 200% mee.
De eerste ring is het makkelijkst, en daarna schuif je de andere ringen er met een beetje kracht over heen.

Tamiya-FF03PRO45_zpsf7c667e0.jpg

Systeem test. Passed!:celebrate:
(De motor stekkers heb ik maar even in de gaten van het bumper foam gestoken zodat ze elkaar niet kunnen raken)

Tamiya-FF03PRO46_zps219b69c6.jpg

Stap 30. Moest hier gebruik maken van J3 of J4 al naar gelang servo groote :confused:.
Voorlopig maar J4 ertussen gezet, en een klein beetje aangepast.

:proost:
 
Back
Top