Tamiya Scania 111 neus in Melkweg Zwolle uitvoering.

Hallo Opa Wil,

:):)Bedankt voor het succes wensen:friends:
Er zullen met een gestaag tempo update's komen.
Omdat er weinig bouwverslagen zijn van chassis uit plastic zal ik alles uitgebreid fotograferen.
Voor mij is dit ook onbekend terrein maar ik denk dat het wel moet lukken met de nodige verstevigingen.

Mocht je eventueel geen plaats meer vrij hebben in de vitrinekast, ik heb plaats genoeg en anders maak ik wel plaats.

:rofl::rofl:
Ik denk dat ik nog wel een plekkie voor heb, zo niet dan hoor je het wel.:beer:

Hallo,

Waarschijnlijk waren 2 mm chassis balken wel sterk genoeg geweest maar voor de zekerheid
toch maar voor 3 mm gegaan.
50 cm lengte en 3 mm dik zagen is op mijn hobby zaagbankje vrij lastig dus heb ik de 3 mm chassisbalken gemaakt van 1,5 mm stroken.
30442111tp.jpg

30442112vp.jpg

De onderdelen voor de veren bevestiging, 2 mm plaatjes.

30442115ex.jpg

De plaat uit de vorige update is hier aan de chassis balken gelijmd.
Wegens de juiste plaatsing van de gaatjes voor de veren was zo'n plaat noodzakelijk.
Dit betekend natuurlijk wel dat er weer veel weg geslepen moet worden:mad:

30442116xd.jpg

Midden/boven is een vak op deze foto al netjes gevijld, nog 5 van zulke vakjes te gaan.

Ik zal proberen vanaf nu iets donkerdere foto's te maken omdat de onderdelen lastig te onderscheiden zijn, sorry.:oops:

Hallo,

Wegens de breedte van de veren moest er wat opgevuld worden.
2x 1,5 mm en 1x 2 mm stripjes, in totaal 5 mm.

30448253us.jpg

30448256ik.jpg

Even losjes een opstelling gemaakt.

30460006vo.jpg

Wegens de stugge veren zal alleen de middelste as al het gewicht moeten dragen, de beide andere assen komen "los" te liggen.

30460004ps.jpg

Zo ziet het eruit met een 16 cm doorsnede buis, de uiteindelijk kachelpijp wordt er één met een diameter van 15 cm.

Hallo,

De eerste chassis balken zijn ondertussen klaar, 3 mm dik en aan boven en onderzijde een 2 mm stripje.
Ook ben ik begonnen aan de spatborden, een langdurig proces dus nu het eerste deel.
Het ziet er allesbehalve netjes uit maar dat gaat goed komen. ( hoop ik )

30480133mr.jpg

30480134rr.jpg

30480135op.jpg

na inpakken 12 uurtjes wachten

30480136wk.jpg

30480137cj.jpg

30480139wb.jpg

Tot morgen:beer:

Hallo,

Dank jullie @bernardo & @peter 55 :friends::friends:

Eerst maar beginnen met een foto van de geplaatste tussen balken.

30490439aa.jpg

30490438zt.jpg

Tja en dan nu schade herstel:stout:

De gebogen delen zijn iets gaan werken, de totale dikte van 1,5 mm heeft niet zijn gebogen vorm kunnen houden.
De radius is groter geworden dus de plaat die ik berekend had voor tussen de gebogen delen was ineens 5 mm te lang.
Dus de zaag erin, daar ging mijn naadloze bovenplaat:mad:

30490440uf.jpg

Nadat de 2 delen weer aan elkaar waren gelijmd heb ik 0,5 mm strips geplaatst.

30490441uu.jpg

En daarna een 0,5 mm plaat.

30490442jm.jpg

Overtollig materiaal met de Dremel en schaar verwijderd.

Graag was ik gelijk begonnen met de vijl om alles strak te maken maar....Ik ben eerder door Peter 55 op de vingers getikt omdat
ik te snel begon met vijlen en schuren terwijl de lijm nog niet volledig was uitgehard. ( gevolg; geen strak geschuurde naden :rolleyes: )

Morgen weer een dag.

Hallo,

Bedankt voor de mooie woorden collegamodelbouwers.:koud::koud::koud::koud:

Na de bekende stift lijntjes zetten maar eens begonnen met strak maken.

30496671lh.jpg

Op deze foto zie je dat al het overtollig polystyreen aan de bovenkant is verwijderd.

30496664vt.jpg

en hier is de scherpe rand rond gevijld.

30496665df.jpg

Met speciaal gereedschap is de perfecte ronding in het spatbord te maken.:)

30496666yd.jpg

Zie hier het verschil tussen de 2 spatborden na 2,5 uur schuren en slijpen.
Nee, je maakt niet ff een paar spatborden:rofl::rofl:

30496667ei.jpg

30496668ya.jpg

Heel mooi Luchard en de techniek om rondingen spatborden te maken, ga ik zeker onthouden voor een nieuw project.
Blijf je volgen.

Hallo,

Ik heb lang nagedacht over de bevestiging van de spatborden, het principe van de Scania 11 neus leek
me de beste optie maar hoe plaats je zo'n lang spatbord precies op de juiste plek?
Een soort mal was de oplossing. Een foto van de "mal' volgt nog. ( mislukt )

30562278ne.jpg

Een 5 mm en een 2 mm strip op elkaar geplakt.

30562277uk.jpg

30562279yx.jpg

De onderdelen van de ophanging.

30562280am.jpg

30562281ko.jpg

Waar de rode verfstip op zit is de "mal".
Ik heb de beugels vastgelijmd en tegelijk met rode verf op het uiteinde van het draadeind tegen de mal gedrukt, daarna een 3 mm gat in de mal geboord en
toen de mal op de juiste plek op het chassis gelegd en opnieuw een 3 mm gat door de mal en in het chassis geboord.
Hopelijk klopt de theorie maar dat moet helaas tot morgen wachten ivm lijm drogen.

30562282ma.jpg

30562283ex.jpg

Voorzichtig de buitenste moertjes losgemaakt en daarna het draadeind naar de andere kant gedraaid.

30562284vx.jpg

tot morgen:bye:

Hallo,

Eerst de aanvulling van gisteren, foto van de mal en ik was een stapje vergeten in de vorige update :stout:
Nadat ik een gaatje in de mal had geboord heb ik de stangen van de spatborden iets verder richting chassis gedraaid.
Door de mal te verschuiven tov het chassis kon ik de goede plek bepalen voor de definitieve gaten.
Eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat het tweede spatbord beter gelukt is dan de eerste.( al doende leert men )
Op de 3e foto is te zien dat het eerste (achterste ) spatbord nog iets aangepast moet worden.

30567224bv.jpg

30567225mg.jpg

Hier de stang een beetje naar binnen gedraaid zodat hij in de mal viel.

30567354rk.jpg

Dit is een detailfoto van het eerste spatbord als voorbeeld voor de uiteindelijke positie.

30567226fc.jpg

voorste precies parallel met het chassis, achterste beetje oplopend :(

30567228ao.jpg

maar wel dezelfde afstand tussen de banden en de spatbordranden :yes::yes::yes:
30567227un.jpg

Dank je wel Piet voor de complimenten:friends::friends:

De steunpoten zijn aan de beurt.
Ik zal proberen uitvoerig te beschrijven hoe ik ze ga maken.
Bij het verslag van de Texaco oplegger is het er een beetje
bij ingeschoten dus nu iets betere uitleg.

30581911bu.jpg

Ik had nog wat rest stukken van 5 x 10 mm liggen, voor elke poot 2 op elkaar geplakt waardoor 1 poot 10 x 10 mm is geworden.

30581912av.jpg

Om het stuk van de poot dat ik uiteindelijk ga gebruiken heb ik 0,5 mm plaat geplakt.
het overtollige materiaal is makkelijk met een schaar weg te knippen.

30581913pm.jpg

Na het knippen even de rest wegschuren. De poten zijn nu 11 x 11mm. ( Boven stuk waar geen plaat omzit gaat er nog af )

30581967xq.jpg

Het uitschuif gedeelte blijft de 11 x 11 mm , om de rest van de poten gaat nog een keer 1 mm plaat.

30581968bq.jpg

En daar zijn de zwarte lijntjes weer:rofl::rofl:
Het overtollige materiaal van de iets te grote platen die verlijmd zijn zal uiteindelijk dezelfde hoogte moeten
krijgen als de rest van de poot. Daarom markeer je het materiaal wat moet blijven met een zwarte stiftlijn.
Het overtollige materiaal blijven weg vijlen tot je bij de zwarte lijntjes komt.
Het zwarte lijntje word uiteindelijk wel weggeschuurd/weggevijld maar als je voorzichtig bent zal je geen hoogte verschil zien.

30582048sl.jpg

Met een kleine vijl bijna plat op het werkstuk een schuivende beweging maken van foto 1 naar foto 2 en deze beweging
blijven herhalen met enige druk net zolang tot je zwart ziet verdwijnen, daarna op plekken waar het zwart weg is minder
druk uitoefenen en langzaam maar zeker al het zwart wegvijlen.
Nooit teveel op 1 plek vijlen want dan ga je zeker golvende lijnen of flinke happen krijgen.
30582049nq.jpg

Als je secuur gewerkt hebt met plaat snijden, lijmen, vijlen en een beetje naschuren met schuurpapier zal je
geen plamuur nodig hebben om een nagenoeg naadloos resultaat te krijgen.

30581971er.jpg

Bij de rechter poot zijn de hoeken iets rond geschuurd.

30581972gq.jpg

Op deze foto zijn beide poten na behandeld, Links onder bij de linker poot zie je nog een klein beetje zwart.
In dit geval kon ik met de nagel geen onregelmatigheden meer ontdekken dus het hoogte verschil is daar nihil tot niets.
( die kant kan natuurlijk aan de binnenzijde worden geplaatst. :rofl::rofl::rofl: )

Laatst bewerkt:
Hallo,

30600851ur.jpg

3 mm plaat

30600852rs.jpg

Met behulp van powervijl, Dremel, vijltjes en schuurpapier de juiste vorm gegeven aan de voetjes.
Uiteindelijk is de voet 2,2 mm dik geworden.

30600855tu.jpg

De poten zijn ondertussen op dezelfde lengte gemaakt.

30600859ww.jpg

Met 2 seconden lijm de messing busjes vast gezet .
De busjes zijn 3 mm en zaten bij een servo verpakt. Het zijn "lagers" voor de servo arm.

30600860tu.jpg

De 2 seconden lijm doe ik altijd in een oud leverpastei bakje en als "kwarst" gebruik ik een afgeschreven schroevendraaiertje.

30600863og.jpg

De gaatjes in de poten zijn 3,2 mm gemaakt zodat de voet vrij kan bewegen.

30600862sr.jpg

Back