Tamiya Scania 111 neus in Melkweg Zwolle uitvoering.

Dank je wel Peter:koud::friends:

Ik ben begonnen met het mechanisme om de poten omhoog/omlaag te kunnen draaien.
En nee het wordt niet functioneel, ben ja Opa Wil niet.:rofl::rofl::rofl::rofl:

30613549zx.jpg

Een dik stuk uit de rommeldoos opgevist.

30613550kv.jpg

En maar weer beeldhouwen.

30613551iq.jpg

Een 1 mm plaatje erachter.

30613552pg.jpg

Links was een 3 mm staf waar ik een 2 mm gaatje in heb geboord. ( je kan niet alles op voorraad hebben, soms even creatief zijn :) )
Rechts een 4 mm buisje ( binnenwerk 3 mm, later zal ik die nog opboren naar 3,2 mm )

30613553ok.jpg


30613554dh.jpg

Een 12 mm rondje voor achter het draaikastje.

30613555na.jpg

Lastig om te zien maar dit is een Raboesch 2 mm zeskantprofiel, ik ga proberen om mijn eigen boutjes en schroefjes te maken. :hammer:
De boutjes en moertjes ( 9 ) komen om de draaimechanismekast.


30613556qj.jpg

In het zeskant profiel een 1 mm gaatje geboord en kleine stukjes afgesneden en daarna een 1 mm staf erin.
Ik had er 18 kopjes nodig maar heb er ondertussen wel 30 moeten maken want ze vlogen alle kanten op. :mad:
Rechts bovenin liggen 4 boutjes die klaar zijn.
 
Hallo Luchard

Nee,je bent Opa Wil niet dat klopt. Ik kan bij lange na niet in de schaduw staan van jou en Peter als het op kunststof bewerken aankomt.Vandaar dat ik het motorblok voor de Scania van aluminium maak. Wat ik ook zo bewonder aan jullie is de vindingrijkheid. Elke keer weer verbaas je mij met de oplossingen die je vind om een bepaald onderdeel te maken. Hierdoor wordt de trailer weer echt een plaatje dat weet ik zeker.
Toch heb ik even een vraag. Je hebt nu een prachtig rechthoekig chassis met drie,niet gestuurde assen,eronder. Bedenk wel dat deze assen in een bocht vreselijk wringen. Als de truck in een bocht aan de kingpin trekt willen de drie assen niet zomaar meegaan. Gevolg het chassis gaat krom staan zeker een kunststof chassis. Ondanks de dwarsbalken. In het echt hebben ze dat opgelost door kruizen in het chassis te plaatsen op de plek waar de assen zitten. Zelfs bij mijn Lesu chassis,van dik aluminium hebben ze dat gedaan:

360.jpg


Misschien toch even een puntje van aandacht om teleurstelling in de toekomst te voorkomen. Verder hoop ik dat je op deze weg gewoon doorgaat dan hebben wij met z'n allen nog veel (kijk) plezier in het verschiet

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Bedankt voor de complimenten en waarschuwing Opa Wil :friends::friends:


In eerste instantie wilde ik alleen nog maar van de chassis balken een I profiel maken
door boven en onder de balken een 5 x 1,5 mm strip te plakken over de hele lengte maar naar aanleiding
van je waarschuwing zal ik toch maar versterking gaan maken.

Zou dit ook kunnen werken? , volgens mij heb ik zoiets in het eggie ook wel gezien in
een chassis in plaats van een X ( X = lastiger om exact symmetrisch te maken :rolleyes: )


30618419kb.jpg



En nu weer verder met de poten.

30618267wx.jpg

1 mm gaatjes geboord voor de m1 "boutjes" en daarna de moertjes erop.


30618270db.jpg

De achterkant, de boutjes zijn eerst afgeknipt en daarna op een plat stuk schuurpapier allemaal op dezelfde lengte gemaakt.


30618271ef.jpg

Poten vastgeplakt op de montageplaat, 2 mm gaatjes in de plaat.


30618279fp.jpg

En daarna vastgeplakt tegen het chassis.
Toen de lijm goed droog was heb ik de 2 mm gaatjes doorgeboord in het chassis.

30618280pq.jpg

Deze kant wordt de bout kant, eerst laten drogen , afknippen en daarna alles glad vijlen.


30618282uk.jpg

Een 3 mm staf door de poten en daarna het draaimachanisme vastgezet.


30618283zp.jpg



30618285nz.jpg

De boutjes van de rechterpoot moeten nog afgewerkt worden. :stout:

En zo zijn de steunpoten geworden, de slinger maak ik pas veel later ivm breekbaarheid.
 
Hallo Luchard

Ja hoor,de constructie die jij hierboven aangeeft wordt ook vaak toegepast. Het is maar dat je de driehoeken krijgt. Zoals je weet is de driehoek constructie de sterkste constructie,kijk maar naar vakwerk kranen,bruggen enz.
Hier nog een foto:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Bedankt allemaal voor de prachtige complimenten.:friends::friends::friends:

Nogmaals bedankt Opa Wil, ik heb de verstevigingen aangebracht en vooral het stukje tussen assenstel en poten is ongelooflijk starrer geworden.:yes:
Achteraf had ik daar zelf ook rekening mee moeten houden omdat de tank zelfdragend is.
Er komt dus geen chassis tussen de kingpen en het stuk chassis waar assen en poten aan vast zitten.
Ook op de plek waar de poten zitten zal er veel kracht uitgeoefend gaan worden op de hele constructie.

De kachelpijp ligt ondertussen bij mij thuis maar nu eerst de 7 tanksteunen maken.


30639734fv.jpg
 
Dank je Charlotte:friends:

De kachelpijp is op lengte gemaakt met de slijptol uit de losse hand en in perfecte strakke lijn :hammer::hammer::hammer::hammer:
Harstikke bedankt @bernardo :friends::friends: Dat was mij nevernooit gelukt.

De lengte van de pijp is 68 cm geworden, de ronde eindkappen zullen de totale lengte van de tank op 71 cm brengen.
Het stuk wat overgebleven is wordt gebruikt als maat voor de ronde eindkappen en als schuurhulp voor de bevestigingspunten tussen tank en chassis.




30730667zq.jpg

In het extra stuk pijp 5 stroken van 0,5 mm x 6 cm polystyreen aan elkaar geplakt en daarna op een vel schuurpapier mooi strak gemaakt.


30730669rf.jpg

en daarna een 2 mm plaat eraan geplakt.
Uiteindelijk het begin van de 2 eind kappen en een extra "ton" gemaakt met die aan beide kanten een 2 mm plaat heeft gekregen.
deze ton wordt later gebruikt als hulpje bij het boren in de pijp zodat deze niet vervormt.

30762673uy.jpg

even een voorbeeld foto.

30730668ue.jpg

Van de hak op de tak....
Het begin van de bevestigingspunten.

30730670gi.jpg

Met dubbelzijdig plakband een stuk schuurpapier op de afval pijp geplakt

30730671ko.jpg

bijna

30730672fp.jpg

1 klaar nog 9 te gaan

30762675kf.jpg

en maar weer eens de tank op het chassis gelegd, gewoon om te kijken of de verhoudingen kloppen:yes:



30762678sq.jpg


30762676wf.jpg
 
Hallo,

Ongeveer op dezelfde manier de plaat met tanksteunen gemaakt waar de kingpin bevestigd wordt.
30795949au.jpg


30795950lu.jpg


30795951vl.jpg


30795952be.jpg


30795953pw.jpg


30795955sq.jpg

Omdat de oplegger niet veel hoger mag worden heb ik zoveel mogelijk materiaal weggeschuurd.
De plaat is 1,5 mm dik.

30795954ax.jpg


30795956yy.jpg


Dit was weer een lastig klusje maar gelukkig goed gelukt.
Tot de volgende ronde. :)
 
Back
Top