tamiya scania bakwagen-aanhanger

hier een nieuw topic van mijn projecten!
de robbe scania is nog lang niet klaar maar heb tog alvast een volgend project bedacht.
het zal een tamiya scania worden met koel-opbouw en een kort gekoppelde 3-as aanhanger zoals op onderstaande foto.

a>


de scania met kogellagers heb ik besteld bij Stellamodels en is op dit moment onderweg vanuit hong-kong. ik heb nog een volvo staan van tamiya welke voorlopig als donor word gebruikt. de vooras van de volvo gaat diens doen als gestuurde achteras van de scania. eigenlijk wil ik er een liftbare stuuras van maken maar kan vooralsnog geen insiratie vinden hoe dit op te lossen. in andere topics hier op t forum is het "probleem" ook al besproken en zonder succes afgerond...

hoe de cabine verder zal worden aangekleed weet ik nog niet. eens op het gemak kijken welke onderdelen te koop zijn of welke relatief eenvoedig zijn te maken.(heb geen draai/freesbank en geen kennis van metaal bewerken)

chassisbalken zijn al binnen. dit zijn alu-profielen.
voorlopig begin ik met het maken van de bakwagen. de aanhanger volgt vanzelf:p

zoals je op de foto ziet zijn de wielen van de aanhanger een stuk kleiner dan die van de bakwagen. daarom zal de aanhanger op robbe wielen/assen komen te staan.

ik heb na het lezen van de test-uitslagen van marten z'n "duurtest"met de nieuwe bühler motor ook 2 stuks besteld op Hobbieplaza.nl

wanneer ik met hulp van elektro-techneuten weet dat ik zonder problemen led's kan aansluiten op de robbe-lichtset zal die ook in deze scania worden toegepast. dit omdat mijn zender al is uitgerust met de module en ik mede daardoor een overstap op een ander systeem niet zie zitten.(zonde van de investering in deze module)

wanneer de onderdelen binnen zijn kan de bouw beginnen. bijna vakantie dus dat moet lukken!

overigens heb ik hier het aanmeld-formulier liggen voor "modelbouw vereniging woubrugge" dus die hebben er binnekort een nieuw lid bij!

update volgt!
 
Laatst bewerkt:
Mooie combi.
En liftas inderdaad nog niet verholpen :(

Heb ik nog een vraagje, die chassis balken, waar heb je die vandaan getoverd ?
 
hallo frank(als ik me niet vergis)

die chassisbalken komen bij de metaalwinkel.nl vandaan. er staat ergens in een topic een maatvoering met link naar die site;)!

was die andere lzv ook niet van jou? oostenrijkse style? daar heb je het volgens mij ook al geprobeerd op de trekker. daar heb je helemaal weinig ruimte!

misschien is het iets om met 2 miniservo's en een staalkabeltje aan iedere kant van de as een opstelling te maken en dan dus wel ff die 2 servo's koppelen. deze constructie zou dan wel in de bak moeten komen.... t is een kleine ingeving die ik nu ter plekke en helemaal live zit te bedenken.

ik weet niet of de truck ook daadwerkelijk in deze kleuren gaar komen. de foto is meer voor het idee van de combi.

m.v.g. jordi
 
Ja ik ben Frank :P

2 mini servo's.. hummm dat is een goed idee ja.
Die andere LZV is ook van mij ja, daar wilden ik het ook doen, maar dat gaat niet goed ( cardanas zit er ook boven natuurlijk ).

Bij metaalwinkel.nl ben ik 2x geweest.
En had het nog gevraagt maar dat hadden ze niet :S
 
wellicht gaat het met de liftas bij mij wel lukken omdat het een slaapas is. dus na de aangedreven as.

wat hadden ze niet bij de mataalwinkel? ik heb nu het 20-10-20-2 profiel. hadden ze gewoon liggen. heb t zaterdag opgehaald....

m.v.g. jordi
 
mooie wagen

toch nog iemand die durft een truck met 'echte' aanhanger durft te maken

vind het wel jammer dat je over het algemeen alleen maar trekkers en oplegger ziet, combi's vind ik mooier
 
Schots en Scheef,

Helemaal mee eens.
Daarom heb ik de 2e LZV van mij als bakwagen + trailer gemaakt.

Ik heb hier nog een scania in de doos liggen + tautliner.
Wanneer de 2 LZV's klaar zijn wil ik gaan beginnen met jawel, een Scania bakwagen ( tautliner ) + trailer tautliner.
 
dit vind ik de mooieste combi's. een wipkar is ook mooi als het een lange bak is met een wide-spred as-stel.

@ frank
je bent nog al wat van plan met al die lzv's! die tautliner, kunnen de zeilen open schuiven of is het dan geen tautliner?

scania is nog steeds onderweg. vandaag is dag 14. ligt nogsteeds bij de douane....

m.v.g. jordi
 
De LZV's, tja ik vindt ze PRACHTIG.
Wat mij betreft mogen er nog een stau trailer / aanhanger er achter.

De zeilen kunnen niet schuiven, maar die gaan omhoog.
Is niet zo ''leuk'', en verbouwen naar schuif is wel mogelijk maar weet niet hoe ik dit zou moeten doen, en ik vindt het eigelijk wel best zo..
Ik rij er bijna nooit mee.
1x per XX maanden.


Jordi, Normaal is stella op de 10e dag na met paypal te betaald te hebben in huis.
Je hebt 1 geluk, stella zet er een lagere prijs op dan wat hij echt waard is.
Dus inplaats 1000 euro maakt hij er 300 euro van ( is dus een voorbeeld ).
Daardoor betaal je minder invoerrechten.

Je hebt dus de pech dat de jouwe er tussen uit is gevist.
Heb ik zelf ook 1 keer gehad.

Kosten bedragen dacht ik 20% en ik had een rekening van ik dacht 26 euro's...

Maar 14 dagen is wel lang ja, dit zou met de 11 dag zijn dat je hem moet krijgen.
Succes..
DAF power heeft het ook gehad ( dat bleef meer dan 1 week daar rondhangen ).
 
Ik wilden het zeil / zijl vervangen voor vliegerstof / doek.
Heb een stuk gekocht ( kost geen drol ).

Ben er aanbegonnen maar toen kwam ik op het idee om er een koeltrailer van te maken.
Met de LZV tautliner die na de 2 volvo's komt wil ik het inderdaad zelf gaan maken.
maar of dit nouw ook echt goed werkt..
 
Ja ik ben Frank :P

2 mini servo's.. hummm dat is een goed idee ja.
Die andere LZV is ook van mij ja, daar wilden ik het ook doen, maar dat gaat niet goed ( cardanas zit er ook boven natuurlijk ).

Bij metaalwinkel.nl ben ik 2x geweest.
En had het nog gevraagt maar dat hadden ze niet :S

frank, kijk even bij www. mastertruck.de

m vr gr jan
 
ik heb net even contact gehad met de douane. die vertelde me dat er normaal gesproken nooit pakjes bij hun liggen. alleen wanneer ze getipt zijn of wanneer ze steekproeven houden. meestal is het een kwestie van uren wanneer het paket word ingeklaard. hij verwees me naar de afhandelaar van de post in nederland. in dit geval tnt.

ik kreeg van tnt het nederlandse track and trace nummer. ook vertelde de persoon aan de telefoon dat het zinds januari een rommeltje is bij hun. in z'n computer stond dat het paket onder normale omstandigheden de 23e(afgelopen maandag) voor de eerste keer zou worden aangeboden. dit klopt ook wel met wat stella opgeeft. hij verwacht nu dat het hooguit nog een week mag duren. anders moest ik weer even contact opnemen want dan is er iets anders aan de hand.
nog een week wachten dus....
 
hallo allemaal!

zo. de bouw van de scania is gestart!

afgelopen maandag de tnt aan de deur gehad. scania is dus binnen!
verder waren de chassis balken al binnen en een extra stuuras komt voorlopig even onder de volvo vandaan.

de vooras, versnellingsbak en achter as zitten ondertussen in elkaar. ik heb nu 3 weken vrij dus kan er een heleboel gaan gebeuren! woensdag begin ik met het boren van de gaten in het chassis. en kunnen gelijk de voor en achteras eronder.

op de scania site heb ik een tekening gevonden met maatvoering erbij van een 6x2*4. hierop staat ook de wielbasis en afstand van aangedreven as tot hart naloop as.

mijn idee is om de naloper ook te kunnen liften. ik denk dat ik hier wel een manier voor heb gevonden!

wanneer het de moeite is zal ik foto's maken en hier plaatsen natuurlijk. dat zal waarschijnlijk woensdag/donderdag zijn!
 
Laatst bewerkt:
ik moest 24,65 euro betalen aan de postbode.
op het factuur stond 86 euro. "speelgoed vervaardigd uit metaal"

foto's komen in de loop van de week!
 
hier dan de beloofde update van het project.

vandaag heb ik het chassis gemaakt en de assen geplaatst. ik heb het voorste gedeelte van het standaard chassis gebruikt omdat hier nogal veel gaten in zitten die behoorlijk precies zijn. nu weet ik zeker dat mijn motor en cabine goed op hun plek zitten.

Foto-CGLEI7V7-D.jpg


hier zie je het chassis zoals het er nu bij staat.

Foto-A3RJXMOB-D.jpg


dit is de naloop-stuuras. de schokbrekers moet ik nog vast zetten maar moet de hoek nog bepalen. het is namelijk de bedoeling dat de schokbrekers helemaal in geschoven zijn wanneer de as gelift is, maar hij moet ook ver genoeg kunnen zakken zodat wanneer er een oneffenheid word genomen. de as moet dus ook naar beneden kunnen veren.

tot zover heb ik het model nu gebouwd. het eerst volgende wat ik ga doen is de versnellings bak plaatsen en de servo's om te kunnen sturen en schakelen. de servo voor de lift as komt in de bakopbouw te zitten.

op/aanmerkingen en tips zijn altijd welkom! volgende update volgt spoedig!
 
Laatst bewerkt:
chassis

ziet er goed uit,enkel je spoorstang aan de achterzijde monteren,
en ook bij je vooras de spoorstang aan de achterzijde monteren voor een grotere wieluitslag qua sturen,
het staat fout in de bouwtekening van tamiya,
probeer het maar eens met je 2 assen,
de een voor en de ander de stang er achter,
er staat op t forum wel een uitgebreid verslag van,
mvg markioo
 
ziet er goed uit,enkel je spoorstang aan de achterzijde monteren,
en ook bij je vooras de spoorstang aan de achterzijde monteren voor een grotere wieluitslag qua sturen,
het staat fout in de bouwtekening van tamiya,
probeer het maar eens met je 2 assen,
de een voor en de ander de stang er achter,
er staat op t forum wel een uitgebreid verslag van,
mvg markioo


Hey Markioo,

Alle gestuurde assen die achter een starre of aandrijfas zitten...
daar moet juist wel de spoorstang aan de voorkant !!!
Gezien het hier precies tegenovergesteld werkt ;)

Van de voorkant weet Jordi al van, dat komt wel goed :)
 
Back
Top