tamiya scania r620 eerste testrit gemaakt met de city oplegger

ik heb nog veel meer fotos maar post niet alles anders word het een foto album met een beetje tekst :D ga je je dieplader ook sturend maken dan?

Hallo,

Hoe het in het echt zit weet ik wel.
Dit werkt nl. ook altijd met 2 kabels.
Anders zou de as maar 1 kant kunne sturen (waar de kabel aan trekt)
Maar komt de as nooit meer in de 0 positie.
En stangen worden alleen op trekken belast.
Zou een stang van deze lengte gaan duwen duw je hem na verloop van tijd krom want vergis je niet wat een kracht er op komt te staan om de as te sturen.

Ik kan je helaas niet aan foto's helpen van onder de trailer waar ik mee werk zijn anders gestuurd.
We hebben wel 1 oplegger die kabel gestuurd is maar dit zijn echt 2 staalkabels.

Ik wil je alleen maar helpen zie het niet als comentaar.

Mvg. Mitchell

Zit er wel aan te denken mijn dieplader ook gestuurd te maken. Maar ga nog een trailer helemaal vanuit niets bouwen. En die wil ik denk ik sowieso sturend maken.

@ kraanbouwer k zie het niet als comentaar ik ben juist blij met dat soort mensen die met je mee denken het zijn namelijk wel wat dingen om over na te denken.
foto van onder een trailer kan ik eigelijk wel dromen sleutel er dagelijks aan in de 1 op 1
de stang zelf krijgt nog een versteviging en op een paar plaatsen geleider blokken zo als bij
een echten. en bij een stang heb je niet alleen een trekkende beweging als je de andere
kant opstuur duwt hij de as naar achter.
als ik eerdaags weer zon trailer met tridec besturing heb probeer ik het wel even vast te
leggen op foto hoe ze het doen

@sander ja dat is wel het leukste om helemaal vanaf niks iets te maken dit word ook niet de enigste trailer die ik ga maken maak er meerderen

heb hier toevallig een schematies plaatje van de tridec besturing gevonde die ik aan het maken ben

td-1.gif

Idd zo gaat ie ongeveer worden mijnkingpin staat wel veel verder
Naar achter ivn mijn 3 assige trekker anders had ik zoveel ruimte tussen
De cabine en bak en dat vind ik niet mooi

het is een mooi stukje techniek maar de overbrenging van de kingpen naar achter moet wel goed zijn anders draaien de wielen te snel of langzaam
en er ok mee bezig geweest maar werd niet mooi gaa wel binnen kort opnieuw proberen

gr fer

Dankje fer
Ik heb bij een orginele gemeten en om gezet in schaal en ga daar
Een testje mee maken heb vandaag op mijn werk de schotelplaat
Gemaakt dus hoop van het weekend het eerste rondje te rijden ben
Benieuwd

Heej vraagje je kan je kan het ook aansturen doormiddel van een servo tester geloof ik weet iemand hoe dat in zijn werk gaat ?

Gr rick

@ rick ja dat is ook een optie maar dan als je om koppel met een andere truck moet je
het ook voor bereiden op de andere truck. eigenlijk is dit of met kabel besturing de makkelijkste methode en het minst storing gevoelig. je moet het je zelf niet te moelijk gaan
maken door allemaal extra dingen er op te zetten die niet nodig zijn

@model trucker ziet er goed uit is netjes gedaan maar word net als sander al zegt niet echt veel prijs gegeven

ben vandaag bezig geweest met de schotel plaat en de meenemer die in de schotel
past morgen weer verder met in elkaar zetten

IMAG0355.jpg

IMAG0354.jpg

@rick Je bevestigd de kingpin aan de servotester. Deze zit uiteraard aangesloten aan een accu (op de trailer) en aan een servo. Dus als de kingpin draait, draait de servo ook. Werkt dus achter iedere truck zonder extra's.
Dit is wat je in het filmpje ziet.

Bij Conrad verkopen ze een tester welke nog geen 3cm groot is. Enige probleem wat ik met dit systeem heb is dat je dus weer een accu nodig hebt. Is deze leeg dan werkt het sturen ook niet meer.

En ik vraag me alleen nog steeds af hoe je de kingpin aan de potmeter (servo tester) vastzet aangezien de hele trailer getrokken wordt aan de kingpin!?

@rick Je bevestigd de kingpin aan de servotester. Deze zit uiteraard aangesloten aan een accu (op de trailer) en aan een servo. Dus als de kingpin draait, draait de servo ook. Werkt dus achter iedere truck zonder extra's.
Dit is wat je in het filmpje ziet.

Bij Conrad verkopen ze een tester welke nog geen 3cm groot is. Enige probleem wat ik met dit systeem heb is dat je dus weer een accu nodig hebt. Is deze leeg dan werkt het sturen ook niet meer.

En ik vraag me alleen nog steeds af hoe je de kingpin aan de potmeter (servo tester) vastzet aangezien de hele trailer getrokken wordt aan de kingpin!?

Oke alvast bedank collega truckers

Maar stel ik zou dt willen heb ik dan een servo tester nodig en een accu en uiteraard een stuursysteem. Dat zou alles moeten zijn dan ?Ik ben namelijk me trailer aan ht voorzien van een sturend achteras nu heb ik gewoon een stuuras. Van een tamiya trekker gepakt alleen nu nog werkend maken als ik het op dezelfde manier als jeroen maak dan stuurt heel mijn , maar ik wil dat alleen mijn wielen draaien. Dus vandaar dt ik met een servo tester wil werken.

Gr rick

Maar stel ik zou dt willen heb ik dan een servo tester nodig en een accu en uiteraard een stuursysteem.

En een servo natuurlijk ;)

Ik wil ook kijken om een stuuras te gebruiken, alleen komt de "draaischijf" achter bij/voor de stuuras ipv eronder en zal een stangetje de stuuras in beweging brengen... Weet alleen nog niet hoe ik de stuuruitslag juist kan beïnvloeden.

Jeroen,

ik ben het met je eens dat het wel eens de simpelste oplossing kan zijn, maar daarnaast ben ik eigenlijk benieuwd hoe nauwkeurig jij je systeem denkt te (moeten) maken. Kortom: denk je dat er speling op de stuuras komt en verwacht je dat je oplegger recht achter je truck zal rijden.

Rick,

Bij de bouw van mijn steenoplegger heb ik me ook verdiept in de aansturing van de stuurassen. Ik zie de opties, die ik ook heb overwogen terugkomen. Misschien ook leuk om even een korte samenvatting te laten zien

Hierbij een foto van de servotester oplossing. Gevonden in het topic van Alicon:

DSC01428.jpg

Omdat ik een compactere oplossing nodig had voor mijn steenoplegger, heb ik ook voor een servo-oplossing gekozen. Niet de servotester in de kingpin, want met een steenoplegger was de inbouwhoogte te groot. Robert-Geveke kwam met een leuke oplossing. Een stang stuurt een schuifpotentiometer aan. Deze schuifpotentiometer stuurt de servo aan.

IMAG0053.jpg

Alicon heeft deze laatste oplossing nog wat luxer gemaakt door een zelfgeprogrammeerde stuurunit tussen potmeter en servo te plaatsen. De laatste oplossing heb ik mogen kopieren voor mijn steenoplegger.

~IMG_3103.jpg

Het een en ander is terug te lezen in het topic van Alicon rondom pagina 13/14: scania-r620-6x4-lzv-met-zelfbouw-licht-en-geluid-14

groeten,
Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi erik,

Dankje voor je uitleg ,ik zie eigelijk wel iets in de 2e uitvoering met de schuifpotmeter ik heb ook de carson trailer net als jou. Maar dan heb ik servo tester nodig een schuifpotmeter en voeding en een servo ? Nog een vraagje. Op de tweede foto ligt een blauw kastje aand linkerkant dit is ook een servo tester tog ?

Verder ben ik niet echt een techneut dus de luxe versie ga ikdenk ik nooit werkend krijgen.

Gr rick

Back