hoi piet,
12,8 geld vaak voor de amerikanen. de europese trucks benaderen weer wel meer de 1/14.
het probleem is dat er in elk model wel dingen worden aangepast om het beter te produceren / goedkoper/ realistischer te maken.
alles in de computer? welke gegevens heb je vergeleken? want zoals ik en anderen ook al aangeven zitten er verschillende schalen tussen de modellen.
Hallo Alwin,
Wat ik gedaan heb, is van de modelmerken : Bruder, Scale-Art Wedico, Robbe en Tamiya, de losse onderdelen van de merken , (Volvo, Scania Merecedes, Daf en MAN, de meest gangbare merken van de Europese merken) opgemeten en in de computer in Excel ingevoerd. (de Amerikaanse merken heb ik niet opgemeten, omdat ik daar niet zo ingeintersseerd ben en bovendien heb ik geen tekeningen van de 1:1 modellen.
Daarna de maten van de tekeningen van de bovengenoemde merken in de 1:1 in de computer in Excel ingevoerd en laten berekenen in de div. schalen.
Zo kwam ik dus uit op een gemiddelde van de schaalberekening voor de div. modelmerken.
Eerst laten berekenen in de schaal die de fabrikant opgaf, nou daar klopte dus niets van, net zolang gezocht en laten rekenen todat ik de juiste gemiddlede maat had.
Waarom een gemiddelde ?? Nou, omdat niet alle onderdelen van de div. modelmerken niet helemaal precies op schaal zijn nagebouwd, soms toch behoorlijk grote afwijkingen.
Tja, en daar kan je dus over discuseren of ik het wel goed heb gedaan.
Ik vind dat ik het voor mezelf goed heb gedaan, maar hier kunnen dus, zolas blijkt de meningen over verschillen.
Maar zoals ik nu bouw in de Wedico schaal 1:14.8 en de eigen gemaakte onderdelen in de schaal 1:14.8 opmeet en ik ga deze maten weer laten berekenen naar de maat 1:1, dan kom ik op de goede maat uit in de schaal 1:14.8
Ook als ik uit ga van de Wedico onderdelen die is dus verwerk/samenbouw met mijn eigen gemaakte onderdelen kom ik tot redelijk natuurgtrouwe onderdelen/modellen in de schaal 1:14.8
Maar natuurlijk moet ik soms ook consessies doen om toch zo dicht mogelijk bij de juiste schaal uit te komen, betreffende hele kleine bestaande onderdelen, zoals : schroefjes, boutjes, materiaal diktes, lagers, achterlichten, banden, enz.
Maar dat is modelbouw hé !!
Tja,Robbe maakt er nu helemaal een potje van, want de oude modellen waren 1:16, de nieuwe modellen zijn nu 1:14.5
De verhouding van Carson en Tamiya is ook niet helemaal 100%
Terwijl deze 2 merken toch bij de zelfde fabrikant worden gemaakt ???, of heb ik dat mis !! (ik ben niet zo goed thuis in Tamiya en Carson)
Ik vind het wel jammer dan er geen standaard is de div. modelbouwmwerken.
Het bovenstaande is dus wel mijn mening/bevinding, men hoeft het hier natuurlijk niet mee eens te zijn hé !!!
Ieder moet natuurlijk naar zijn eigen idee en goeddunken bouwen !