Tamiya Street Devil

• Topicstarter Topicstarter Debakel
  • Startdatum Startdatum
D

Debakel

Guest
Hallo,

Na jaren stof happen op zolder vond ik m'n enigszins gehavende Street Devil weer. Ik wil hem weer in nette conditie krijgen. Weet iemand wat meer van het chassis en waar ik onderdelen zou kunnen bestellen?

Alvast bedankt.

Een chassis uit 1990 -1992, met nog enkele gelimiteerde heruitgaves in 2005, dus onderdelen zullen niet zeer makkelijk worden.

Tamiya Street Devil (Ltd. Ed.), Vintage Tamiya Radio Control Cars through to Modern Tamiya R/C - Street Devil (Ltd. Ed.)

Vintage Tamiya Radio Control Cars through to Modern Tamiya R/C - Home Page (doorklikken naar de verschillende rubrieken)

Er zijn wel meerdere modellen op dit chassis uitgegeven, waaronder de Mercedes c11 nr 58351, Ferrari f40 nr 58098, en enkele andere le mans wagens.

Hier een lijst met alle modellen op dit chassis:
http://www.ultimatetamiya.com/cars/gr-c/

enkele onderdelen bijvoorbeeld op:
Modellbau-Seidel - Tamiya - 0335109 Chassis-Rahmen Mercedes C11 (58351)

Bedankt voor je reactie! Heb wat onderdelen gevonden op eBay dus dat gaat goed.

Nu wilde ik een nieuwe snelheidsregelaar voor de originele motor (540). Waar zou ik aan kunnen denken?

Mocht er ooit een mechanische regelaar ingezeten hebben i.c.m. een servo, zou ik daar helemaal van afstappen, we zijn 2014, dus een esc (electronic speed control) is een must... proportioneel bereik, geen ontvangeraccu nodig, en geen 2e servo nodig.

Van het goedkoopste op de markt: link

tot iets origineels van Tamiya: link

(links zijn louter ter info, ik heb er geen aandeel in, noch ervaring met verkopers/shops)

tot iets waar je later eventueel kan nog zwaardere motoren op kan aansluiten.
Er zijn regelaars met een groter bereik aan motoren, alsook accu's (regelaars met ingebouwd lipo-acu alarm) ... het hangt er wat vanaf, budget zal ook meespelen, 20€ in vgl met €100, of misschien is een brushless setje (motor + regelaar) wel een nuttige optie, sneller, onderhoudsvriendelijker, ...

Dus wat zijn de plannen met de auto: in originele rijdende staat terugbrengen voor een zondagsritje uit nostalgie, of toch eerder de heropbouw om er (intensief) mee te rijden?

Hoe origineel hou je de auto verder, heb je al kogellagers, heb je de originele body nog?

Idd was er nog een mechanische regelaar en tweede servo aanwezig. Dit wil ik vervangen door iets moderners.

Er zit een tamiya 540 sport tuned motor in. Mijn voorkeur gaat er naar uit deze te blijven gebruiken en een lipo accu aan te schaffen. Gaat dat werken of kan de motor dat niet aan?

Het is m'n bedoeling hier met m'n zoontje mee te gaan rijden, wie weet vind hij het ook erg leuk.

Body ben ik nog naar op zoek, wellicht vind ik die nog. Zo niet, waar kan ik body's vinden die passen?

Wat zou er gekogellagerd moeten worden?

Een 2S lipo accu geeft een verhoging van 7,2V naar 7,4V dacht ik, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Enkel moeten lipo's beveiligd worden tegen te ver ontladen, ofwel met een apart lipo-alarmpje, ofwel via een lipo-ready regelaar, die een ingebouwd alarmpje heeft op je te vertellen wanneer je accu onder een bepaald voltage ligt.

Een standaard elektro touringcar is 190mm breed, een standaard nitro 200mm, ik vrees dat dit chassis wat afwijkend is?

De meest nuttige optie (na een mechanische regelaar vervangen) is de auto voorzien van kogellagers (voorwielen en achteras), waar nu witte kunststof 'bushings' te vinden zijn. Dit zorgt voor beter rollen, minder weerstand, minder slijtage, ... het moet niet, maar het is het overwegen zeker waard.

En waar zou zo'n beveiliging tegen te ver ontladen zich moeten bevinden? Op de snelheidsregelaar?

Ik heb even de breedte bij de achterwielen gemeten, die is 190 mm dus dat is vrij standaard.

Ik heb het diff even uit elkaar gehaald, daar vond ik idd 2 bushings. Tevens een minuscuul lagertje dat stuk was. Dat wordt dus wat nieuws bestellen.

Deze bevalt mij ook erg goed als vervanger voor de mechanische regelaars: HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC

Regelt erg soepel, vaak is het bij goedkope regelaars dat tussen 0 en een beetje gas meteen een flinke stap zit, deze loopt heel mooi op in toeren als je meer gas geeft. Heeft wel een onderspanningsherkenning, maar die staat wat laag voor lipo. Dus dan of een losse lipo-saver erbij nemen, kost een paar euro, of een regelaar nemen die dat al ingebouwd heeft.

Is wel wat duurder maar je kunt alle kanten op
Brushed, Brushless met of zonder sensor en echt alles is in te stellen.

GM Genius RACE 80R II Ook toevallig de eerste link uit Nederland die naar boven kwam.

Heb zelf deze regelaar al weer jaren in mijn bezit en doe deze voorlopig niet weg :D

Kan ik niet zeggen van alle andere regelaars die ik heb bezit/versleten :onweer:

Andre

Lijkt wel een LRP regelaar met een andere sticker. Die kunnen ook vaak brushed aan, moet je gewoon maar 2 van de 3 draden gebruiken.

Dat dacht ik niet !
Heb zelf ook de LRP Sphere Competition TC gehad maar de GM en LRP regelaars zijn compleet verschillende producten.

Er was trouwens ook een 40A variant !

Andre

Is inderdaad toch anders. Op het kleine plaatje, en vergeleken met hoe ik dacht dat mijn LRP regelaar eruit ziet, leken ze wel gelijk, maar de behuizing van de LRP en koellichaam zijn duidelijk anders.

Ik kwam de F40 volgens mij ook tegen op Marktplaats. Erg mooi! Alleen had ik persoonlijk voor de originele velgen gekozen. Verder is het onderhuids dezelfde wagen.

Ik heb een goedkope regelaar op eBay gevonden die ik eerst even op m'n standaard motor ga proberen. Verder is het chassis niet geschikt voor lipo, tenzij ik ga zagen. Dus daar moet ik nog even over nadenken.

traxxas heeft ook regelaars met lipocutoff...
zjijn wel wat prijzig. maar dan heb je denk ik wat aan

Laatst bewerkt door een moderator:
Traxxas niet alleen, maar idd die van traxxas zijn simpel en gewoon deftig. Gebruik er eentje in mijn kyosho boot van 1987 aangezien deze Waterproof zijn.

traxxas heeft ook regelaars met lipocutoff...
zjijn wel wat prijzig. maar dan heb je denk ik wat aan

En die moet je juist niet hebben, zeer onnauwkeurige LVC of geen werkende LVC , beter voor 5 euro een lipobuzzer kopen, die zijn wat betrouwbaarder dan die Traxxas shit

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat om een brushed regelaar dacht ik? Geen velinion. Heb nog geen ervaring met die lvc ervan aangezien ik altijd mijn lipo buzzer gebruik.

Traxxas heeft brushed (XL-5) en brushless (VXL)esc's, voor beide geldt dat de LVC vrij onnauwkeurig zijn, lipobuzzer is betrouwbaarder.......

suc6 met het chassis ...

Back