Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Ronald, bij een center one way, zul je geen rem werking hebben op je voor wielen. Een center one way is dat de pulley waarover de snaar naar voren een one way werking krijgt. Enkel behoud je dan nog een Diff. Dus zul je een ander stuur gedrag hebben ten aanzien van een One Way Diff. "Rem werking" (om het zo maar even te noemen) Zal het zelfde zijn. De voor wielen "remmen" niet.

Groet Robert

Joris zei:
@Sander: De 'zwarte' veren die ik heb zijn 24,4 mm. Ze zitten zeg maar tussen het wal en het schip ;)

Ik kan verder geen andere versie van de zwarte veren vinden...

Maar het zou toch wel vreemd zijn. Dat je wel super sterke veren kan kopen, maar dat je daarmee de hele grondspeling vernaggeld..Moet toch iets anders zijn.. Kan het zijn dat de olie te dik is??

Nogmaals, door gebruik van andere veerschoteltjes is het probleem opgelost.
Tamiya Aluminum Damper Retainer (1mm down type) #53876

Kom eens naar de Tamiya track days dan kunnen leden van het Tamiya Racing team eens naar je afstelling kijken en je voorzien van handige tips.

faldo zei:
Oke, dat is allemaal duidelijk. Echter hoe werkt dan een TA05 Center One Way Set ?

Deze kan ook maar 1 kant op? of niet? Want dan zou je helemaal geen rem meer hebben? (Zowel voor als achter niet?)

Ik heb nog niet door hoe het werkt dit ding?

Graag uitleg hierover van iemand die het wel weet!

Groeten Ronald

Ik gebruik meestal het volgende:
tapijt: one way diff + one way center
asfalt (met rem): spool
asfalt (zonder rem): one way diff

hey chris, Thanks daar was ik naar op zoek :)

Ik kom helaas de eerste race waarschijnlijk niet. Balen, want dat is echt een vet circuit. Misschien kom ik naar Rucphen, ik ga sowieso naar de MACH (bijna om de hoek)

Vind je het trouwens geen nadeel dat je niet kan remmen op t tapijt?? Juist daar heb je nog wel eens je rem nodig omdat t vaak krap en bochtig is??

Ik dacht eigenlijk altijd dat het alleen gold voor grote lange circuits. Dat rollen. Persoonlijk vind ik het binnen ook zeer moeilijk rijden met een one way diff, omdat je vaak uit moet wijken voor anderen (mijn ervaring) en dan red je het lang niet altijd met sturen, als je dan even zou moeten remmen sta je meteen scheef en kost dat je veel tijd..maja das mijn ervaring :P ;) Kan ook wat zeggen over de rijder

Zo als Steven zegt, altijd die auto laten rollen, dat is altijd sneller dan remmen en weer optrekken. Trouwens ook beter voor je motor. Er wordt ook weinig een spool gebruikt, deze gebruikt men om vaak wat stabieler te rijden als ze zenuwachtig zijn voor ene wedstrijd. De auto wordt er wat minder listig op dan bij een One Way, en je kunt in noodgevallen remmen met een Spool, met een One Way niet. Solid One Way (zo als de Xray's hebben, een Starre as die een oneway werking heeft) heb ik nog nooit geprobeerd, ben ik wel benieuwd naar. (als of er al niet genoeg keus was in diff's :mrgreen: )

Groet Robert

idd, laten rollen is vaak veel beter.
Maar er zijn zeker circuits waar je echt sneller bent als je remt, anders moet je zo vroeg je gas los laten.

Rob

Ja dat snap ik, laten rollen. Dat doe ik ook als ik voor een bocht aankom. Maar dan blijft een one way nog altijd tricky. Als je dan toch even moet 'bij'remmen om welke reden dan ook ga je om. Maar ik weet ook dat het te maken heeft met dat ik een beginnend rijder ben. Dat zal ik niet ontkennen. Ik vind wel dat het voor de overige beginnende rijders bekend moet zijn, dat het in het begin echt niet makkelijker rijdt met een one way. Natuurlijk is het wel zo dat als je eenmaal gewend bent, je er ook meteen goed mee overweg kan.. maja dat is een andere zaak ;)

Joris zei:

Dat doe je pas met een 12 turn's motor binne, niet met een 23T motor. als jij je droop goed insteld kan je nog net geen haarspeld bochten maken op volle snelheid zonder gas te geven...

Ik heb t ook helemaal niet gehad over remmen voor bochten enzo. Maar t wil nog wel eens gebeuren dat je perongeluk de verkeerde lijn pakt, of je uit moet wijken voor iemand. Daar ging het remmen om ;) Dit was voor sjors bedoeld :P

Zo net nog even lopen 'beunen' En ik heb ineens een mm minder grondspeling :D! Ik kon de ball cups een de onderkant nog een mini stukje aandraaien, en de demper ringen aan de bovenkant ook nog iets. Ik heb nu rond de 5,5/6 mm grondspeling. Aardig mooi vind ik zelf. Ik heb m achter op dezelfde waarde staan. Nu even de droop weer netjes zetten en dan de camber even opnieuw afstellen en we kunnen 'knallen' komende zondag. Ben wel benieuwd hoe het gaat worden op de Rc motorsport dag.

Wie komen er eigenlijk nog meer van jullie??
Sjoerd, Sander, oscar?

kan helaas niet,
geen accu's, wagen nog niet compleet enz.
ben wel van plan volgend seizoen met wedstrijden mee te gaan doen (beginnersklasse)

Sander

Volgend seizoen? Of komend seizoen ;)
Je kan van de zomer ook lekker meerijden op de MACH anders. Dan kun je voor een paar euro een hele avond vrij rijden. Vaak ontstaat er vanzelf beetje competitie tussen paar rijders. Is altijd wel geinig, en bovendien erg gezellig.

Kom je trouwens wel kijken naar de challenge? Zal leuke wedstrijd worden. Hebben zich 52 mensen ingeschreven :o

[edit] zat even te googlen op TA05, kwam ik deze site tegen
http://www.rc-square.com/parts003.htm , best vette optie parts daaro: Alu diffhuis, carbon afdekkapje van je spur gear, etc! Vrij tof vind ik! :P [/edit]

In ieder geval niet van Micheal, want die heeft een Tamiy Pittowel.

Begint dat ding eindelijk op een echte auto te lijken :mrgreen:

Groet Robert

Hij lijkt nu vet veel op de Kyosho

IMG_2853.jpg

Tamiya

Kyosho%20prototype.JPG

Kyosho

maar dat even ter zijde nu weer :ontopic:

Back