Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Maurits zei:
Ik ga ook misschien aan de Tamiya Track days mee doen, maar daar mag je alleen met Tamiya type A of B slicks rijden. Mijn vraag: welke heeft meer grip? 8) En uit dit verhaal van de tandwielverhoudingen kan ik dus opmaken dat ik het ongeveer tussen de 5 en 5.5 moet zoeken? 8) Dan heb ik nog een vraag over de Tamiya motoren, ik heb zelf thuis een Corally 23T motor liggen met een NIET-vertimebare endbell, zou ik deze ook mogen gebruiken?

Maurits

Kijk naar het reglement op www.rez.nl, daar staat welke motoren je mag gebruiken.

Met A-slicks moet je met de huidige temperatuur goed uit te voeten kunnen komen. Ik zou groene (medium) inserts aanraden. Banden gaan een heel seizoen mee, maar zijn als ze nieuw zijn ongeveer 0.2 sec per rondje (groot circuit) sneller dan gebruikte.

Dan weet je ook welke motor je mag gebruiken :P haha! Bandjes gaan inderdaad vrij lang mee.

Welke vertanding ik nu heb voor de mach:
100/43*2.25=5.23
Maar heb nu een Torque motor, omdat ik toch bijna alleenmaar buiten rijd. Dus mag ik de motor dan een tandje zwaarder vertanden?

Mzzl,

Dus ik mag... De baan is de beste maatstaaf, ik kan je zeggen dat je tandwieltje X moet steken. Het ziet er goed uit, maar probeer het op de baan, wordt de motor te heet, of heb je te weinig koppel kun je het voelen en aanpassen.

Groet Robert

voila, hier zit nog een nieuwe tamiya ta-05'er.
ik ga hem maandag of dinsdag bij conrad bestellen.
er komt in:
- Acoms AT-7 regelaar (15t limiet) (heb ik nog liggen)
- 3300 mAh team orion pack (heb ik van mijn losi)
- team optimaal 16x3 motor
- futaba servootje, voorlopig nog standaard (heb ik nog liggen)

wat denk je van de setup en zou de regelaar deze aankunnen, is nogal kantje boordje. Je moet wel weten dat deze puur voor de fun is.

Robert K zei:
Dus ik mag... De baan is de beste maatstaaf, ik kan je zeggen dat je tandwieltje X moet steken.

Ik snap hem, maar dan heb ik "ongeveer" een maatstaf. Want dan zal je net zien dat ik dan net niet dat tandwieletje bij me heb..

Thnx,

Persoonlijk zou ik niet heel veel zwaarder gaan, kijk even dit aan, (het klinkt al aardig zwaar voor de motor) en pas het daarna desgewenst aan.

Groet Robert

Owkey, ik zal ff kijken wat de motor doet op dat circuit.

Heb ik nog een vraag over die Open club electro wedstrijd op 2e Paasdag, wat is daar nu het (technisch) regelement van? Want op mijn computer kan ik die internetpagina niet openen.

Mischien ben ik er een beeeeetje laat mee 8)

zou iemand die pagina (als hij het uberhaupt doet) in dit topic kunnen copieeren?

Thnx,

hey sjors: even over dat regelement, je moet een 19T orion of een 19T corally niet vertimebaar.
Banden zijn vrij. De rest van t regelement kun je vinden op www.nomac.nl . Ze hanteren deze regels (heeft barbara naar mij gemaild)

zie je morgen.

Ik heb nu een Corally fabrieks modified 17x2, maar kan in dit motorhuis ook een Black series Competitie 19T anker? Dus dat ik er een los anker in zet...

Ja dat kan, let wel even op dat je hem goed Uitshimed (uitleg daar over op de PK site) en anders schoom niet, leg ik het je uit :)

Verder moet je ook even de koolbrostels laten inlopen, op een lage spanning (2 cellen van een accu) een paar minutjes de koolborstels de vorm van de Collector aan te laten nemen, zodat hij minder rap slijt.

Groet Robert

Gister paasrace gehad op de MACH in heemstede. Was erg leuk en gezellig! auto lag lekker op de weg, nu moet ik alleen nog goed leren sturen ;) haha! Sjors deed ook mee, en heeft nog behoorlijk hoge ogen gegooid met de ta05. Uiteindelijk stond hij in de A finale van de stock. Als enige met een plastic chassis :mrgreen: De concurrentie was toch wat sterk, maar mocht de pret niet drukken. de TA05's hebben zich weer goed geplaatst ;)

Oke ik kan hem mooi inlopen op 2 nieuwe celletjes die ik nog heb. Maar hoe lang moet dit dan inlopen?

@Joris: Leuk om te horen dat gezellig en leuk was, ik ga heel misschien aan de wedstrijd van 5 mei mee doen van de Baanbrekers 8)

Motoren inlopen:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=38327&start=15

Ik laat laydown motoren niet langer dan 5 min inlopen anders slijtenn ze te veel. ook op 0 graden als ze fixxed zijn natuurlijk op 24.

Standup laat ik meetstal tussen de 7/8 min lopen

V2 motoren laat ik op 0 graden 15 minuten inlopen.

Verder heb ik altijd een klein ventilatortje op mijn motor as, en voed de motoren met een spanning van 1,8 Volt. zonder vennetje mag dat 2 volt zijn.

Ook laat ik wel eens mijn motoren cyclen op mijn motor master. Maar dat verschilt erg per motor.

Groet Robert

Ik zou wel 2 oude cellen nemen!! neem je een "goed" pakket dan sloop je hem intern en kun je hem weg pleuren...

Groet Robert

Zodra ik mijn nieuwe zender heb kom ik ook een keertje kijken op mach. Zal dan denk ik aanstaande vrijdag ofzo worden. Weet niet of er dan veel ta05 rijders zijn?

Er zijn sowieso weinig TA05 rijders bij de MACH. Afgelopen maandag waren alleen Erik, Sjors en ik TA05 rijders. De rest rijdt daar met carbonnen chassis.. Maar het maakt echt niets uit. Als je hem een beetje goed afstelt kom je behoorlijk goed mee met de snelle rijders..

Even wat anders: ik had maandag mijn center one way er in zitten, maar ik vond al dat hij niet echt goed was gemonteerd. Het blijkt dus dat ik speling heb tussen mijn lager van de as en one way unit. Heeft iemand een foto van een goed gebouwde center one way unit. Ben al internet wezen snuffelen maar kon niets vinden.

Back