Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Ik denk dat het verstandigeste is om gewoon Tamiya te gebruiken, spur's van verschillende fabrikanten zijn meestal niet universeel.
Robitronic en Xenon spur's willen nog wel eens universeel zijn, probeer het eens.

Groet Robert

TA0521A.jpg

Iemand dit al geprobeerd ?

Product ID TA05-21A
Product Name Center Bulk Pulley Gear 16T, 17T and 18T For Tamiya TA-05
Price USD 4.17
Status AVAILABLE
Weight Nil
Net Weight 0.00 g
User Menu No user manual provided
Assembly Moive No moives
Suitable For Tamiya TA-05,

Er zit heel veel speling in de kogel kopjes van de stuur inrichting van de Ta-05 weet iemand hier een oplossing voor, ik heb al de alu\carbon stuur inrichting.

Je zou de plastic ball-grippa's kunnen vervangen, maar in iedere stuurinrichting van iedere auto (en zeker tamiya) zit speling, dus ik denk dat je je er geen zorgen over moet maken, zonder speling rijdt je auto ook niet!

Groet Robert

Oscar zei:
TA0521A.jpg

Iemand dit al geprobeerd ?

Product ID TA05-21A
Product Name Center Bulk Pulley Gear 16T, 17T and 18T For Tamiya TA-05
Price USD 4.17
Status AVAILABLE
Weight Nil
Net Weight 0.00 g
User Menu No user manual provided
Assembly Moive No moives
Suitable For Tamiya TA-05,

Waar te koop?

zondag voor de eerste maal buiten gereden met mij ta-05(clubwedstrijd),na alles te hebben geprobeerd bleef ik wat last heben bij het ingaan van de bocht dat mijn achterste uitbrak.
ik zat met wit van veren voor en geel achter 40 en 30 van olie.droop 5 voor 4 achter en toe in langs achter 2 graden en voor 0 graden wat zou de oorzaak zijn denken jullie
mvg

toe-in achter naar 2.5 (of 3) proberen te zetten
Rondom 30WT olie
Droop achter wat verhogen, droop voor wat verlagen (2/5 ofzo)
Harder veertje steken voor.
Caster blok vergroten.

Succes

Groet Robert

als ik het goed heb verstaan,droop voor 5 en achter 2
dus het best is rondom geel gaan met de tamiya veren.
wat bedoel je juist met je caster blok vergroten
wat moet ik dan gebr van toe in bblokje van tamiya denk origine dat de blokken langs achter 2 graden zijn wat moet ik dan bij steken van tamiya a b of c blok.
zondag tamiya cup in rumst ik ga rijden met tamiya banden a blauwe inserts moter tamiya 23t rode moter
dus hopelijk gaat het goed bedankt robert voor je goede uitleg
mvg

Probeer bij het afstellen steeds maar 1 ding tegelijk te veranderen, dan weetje precies of het goed of slecht is gegaan, anders wordt je helemaal dol.

Je droop klopt zoals je het zegt (gemeten op een Droop Gauge)

Verder hebben je voorwielen nog "caster blokken" standaart 4 graden als ik me niet vergis, je kunt proberen om eens met 6 graden caster te rijden.

Toe in: XC en dan achter B of C (B=2.5 graden C= 3 graden)

Groet Robert

Je setup is prima :) de standaart toe-in achter = prima

Ik zou eerst kijken of je banden goed geplakt zijn en anders andere banden gebruiken.

Mischien rij je wel met de verkeerde en dan kun je setupen tot je een ons weegt :)

Anders kan je nog een stabi voor proberen

Balkie, Je setup zou echt bakken met grip achter moeten geven, zeker gezien de veren combi die je rijdt. Ik zou even een ander setje banden proberen en de volgende setup voor buiten:

Voor:

Blauwe veer
4deg castor block
Droop 6 ( op uiteinde onderkant draagarm gemeten )
Binnenste ( voorste gaatje ) op je stuurblokje je turnbuckle zetten
A-B blokken voor ( 0,5 deg toe out ) mocht je de blokken niet hebben, gewoon de std blokken uit de doos rijden
Op de shocktower ena buitenste gaatje voor je dempers
Op je draagarm het buitenste gaatje voor je dempers
40wt olie

Achter:

Gele veer
Droop 4
Shocks ena buitenste gaatje op de shocktower
Shocks buitenste gaatje op je draagarm
De langste optie op je Rearhub kiezen voor je turnbuckle
40wt olie

Dan moet de auto goed gaan, mocht hij dan nog niet goed zijn zou ik het diff even opnieuw bouwen en zorgen dat die weer soepel loopt. ( zorg ook dat het diff niet slipt )

Ook je overbrenging is belangrijk, als je de motor te licht vertand, zeker met de Orion Element remt de auto te veel af op de motor en rolt de auto niet lekker en gaat hij ook met zijn achterkant gooien. Ook even je eindverplaatsing goed controleren dus

Succes

Ik zeg, koop eerst goede banden. Ga naar je modelbouwshop voor advies welke het beste zijn of vraag het op een forum. (Take-off 27Cs voor asfalt)

Je banden zijn de enigste onderdelen van je auto die in aanraking staan met het asfalt, dus als die onderdelen oud/versleten/smerig zijn heb je minder grip en dus zal je auto lang niet zo strak rijden....

hmm ik zou naar vasco luisteren...
hij heeft er veel verstand van, en heeft ook mij al veel geholpen, waardoor ik nu steeds beter ga rijden.
maarjah, dat zou ik doen

De setup die ik gegeven heb gaat vrijwel overal goed buiten met de Tamiya.

Ook ik had al aangekaart om eens een ander ( nieuw ) setje CS-27's te proberen..

Extreme dingen zoals je droop helemaal omgooien, of ineens 6 graden caster gaan rijden om de auto goed te krijgen geeft aan dat er wellicht iets fout zit in de auto, buiten de setup om... Met de setup die ik je gegeven heb zou de auto echt goed moeten gaan. Ook 3 graden toe in rijden lijkt me vrij overdreven, de Tamiya is een hele rustige auto die erg veel grip achter heeft. Vaak kan ik het met 1.5/2.0 graden toe in prima af.

ja hoor ik smeer mijn banden en waren met nieuwe voorgeplakte cs 27, ik rij met die buiten omdat ik die ook nodig heb voor het bk waar ik rij met de yokomo bd.vasco kan wel eens gelijk hebben hoor was met een orion element.de de dempers van de trf op welke lengte zetten jullie deze.
bedankt voor jullie hulp
mvg

@balkie: is je auto ongeveer waterpas als je hem op een vlakke waterpas ondergrond zet?!

Volgens mij wil je vol gas door een haakse bocht :)

Nieuwe banden en smeren met wit om gele veren volgens mij moet je bijna grip roll hebben ??

Banden smeren is opzich goed, maar moet je het wel op de juiste manier doen..met welk smeermiddel smeer je de banden? en maak je de banden circa 5 min voor dat je gaat rijden echt GOED droog?

Mijn TRF dempers hebben een lengte van 62mm van boven tot onderkant gemeten

Back