Marcel, als je je motor te hoog vertand (kortom ergens in de 8 eindoverbrenging) moet je ESC continu een hooge stroom leveren en vindt dat niet leuk. Zoals jij zegt, ook te laag gearen vindt hij niet leuk.
Alwin. Een Vrijloop voor en een fixxxed pulley is géén spool. Dit is een configuratie die in de meeste auto's voor komt. (T2, T1, MSX, RDX enz.)
Een vrijloop heeft als voordeel dat de "roll" in je auto blijft bij het afremmen voor een bocht. Daardoor zul je meer grip op je voorwielen behouden ten aan zien van een differentieel.
Wel krijgen je aandrijfassen meer "torsie-krachten" dan bij een differentieel.
Een differentieel voor wordt vrij weinig gebruikt. Dit omdat er minder voordelen aan zitten ten aan zien van een spool of een one-way.
Een spool, is gewoonweg een starre as voor. Zoals jaap zegt kun je mensen "er-uit remmen". Maar rijden met een spool is wel lastig. Je hebt namelijk stukken minder stuur "bocht in" ten aanzien van een vrijloopt. Een spool maakt de auto wat minder listig. Zeker als je nog al zenuwachtig bent bij een wedstrijd zul je minder snel de bocht "voorbij" sturen.
Ook bij een spool komen er veel torsie krachten op je aandrijf assen te staan. Het is dus ook aan te raden bij de TA05 om andere (sterkere) aandrijfassen aan te schaffen voorin.
kun je dan niet beter een kogeldiff nemen, kun je remmen en er ontstaat geen wrijving bij het sturen. of snap ik het nu niet
.
Niet zo zeer. Je auto remd dus danig af dat de "roll" uit je auto is, en je krijgt tevens zoveel wrijving dat je minder makkelijk de bocht in gaat ten aanzien van een one-way.
Tevens zijn een vrijloop en spool "stabilier" bij het uit acceleren van een bocht, dan een ball differentieel. Kortom meer negatieve punten ten aan zien van een vrijloop.
Kan een vrijloop dan een voordeel zijn op hoge snelheids circuits tov een bochtiger circuit?
Alwin.
Alwin. Ik denk dat het "voordeel" ook veel aan de rijder ligt of op een lang circuit nu een one-way of een spool heeft. En het ligt ook ontzettend aan het circuit. Als jij een hairpin na een mega lang recht stuk hebt win je er ook niks mee. Puur theoreties gezien zou een spool "beter" zijn. Maar ik ken ook rijders die zweren bij de spool.
Eventjes een duidelijke quote van een andere site:
Without one-way, or tighter setting
You can brake much later and harder.
If you brake hard enough to lock the front wheels up, or almost lock them up, the front end slides. (You lose steering.)
The car could be slower in tight turns if traction is decent.
Much easier to drive on slippery tracks.
With One-way, or looser setting With a one-way,
the car can take corners faster. It rolls through them more easily and freely.
Braking can be tricky, and it can result in the rear end sliding out.
A one-way *diff* feels very nice coming out of turns: it's very stable while accellerating, and it gives more on-power steering.
Groet Robert