Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
o ja andere aandrijfassen voor de ta05
die std slijten hard.
een one way is dat je voorwielen kunnen draaien voorwaarts .
een center one way is dat je gehele aandrijflijn aan de voorzijde vrij kan draaien maar met een dif
voor .
een spool is dat alles vast zit op de voorwielen.
ik hoop dat ik t goed heb uitgelegt .
ander zie ik wel wie mij verbetert

Even voor het overzicht:

De front one-way:
header_53833.jpg

De spool:
header_53877.jpg

De spool (front direct coupling) is dus iets totaal anders dan een vrijloop.

Ieder heeft zo zijn voorkeur.

Alwin.

maar wat is nu het voordeel van een spool?
het linker en rechter voorwiel zijn nu direkt met elkaar verbonden, dan krijg je toch meer wrijving (dus weerstand) omdat de wielen niet met verschillende snelheid kunnen draaien.
de auto zal dan toch rechtuit willen rijden als je stuurt

kun je dan niet beter een kogeldiff nemen, kun je remmen en er ontstaat geen wrijving bij het sturen. of snap ik het nu niet.

Kan een vrijloop dan een voordeel zijn op hoge snelheids circuits tov een bochtiger circuit?

Alwin.

Marcel, als je je motor te hoog vertand (kortom ergens in de 8 eindoverbrenging) moet je ESC continu een hooge stroom leveren en vindt dat niet leuk. Zoals jij zegt, ook te laag gearen vindt hij niet leuk.

Alwin. Een Vrijloop voor en een fixxxed pulley is géén spool. Dit is een configuratie die in de meeste auto's voor komt. (T2, T1, MSX, RDX enz.)

Een vrijloop heeft als voordeel dat de "roll" in je auto blijft bij het afremmen voor een bocht. Daardoor zul je meer grip op je voorwielen behouden ten aan zien van een differentieel.
Wel krijgen je aandrijfassen meer "torsie-krachten" dan bij een differentieel.

Een differentieel voor wordt vrij weinig gebruikt. Dit omdat er minder voordelen aan zitten ten aan zien van een spool of een one-way.

Een spool, is gewoonweg een starre as voor. Zoals jaap zegt kun je mensen "er-uit remmen". Maar rijden met een spool is wel lastig. Je hebt namelijk stukken minder stuur "bocht in" ten aanzien van een vrijloopt. Een spool maakt de auto wat minder listig. Zeker als je nog al zenuwachtig bent bij een wedstrijd zul je minder snel de bocht "voorbij" sturen.
Ook bij een spool komen er veel torsie krachten op je aandrijf assen te staan. Het is dus ook aan te raden bij de TA05 om andere (sterkere) aandrijfassen aan te schaffen voorin.

kun je dan niet beter een kogeldiff nemen, kun je remmen en er ontstaat geen wrijving bij het sturen. of snap ik het nu niet
.

Niet zo zeer. Je auto remd dus danig af dat de "roll" uit je auto is, en je krijgt tevens zoveel wrijving dat je minder makkelijk de bocht in gaat ten aanzien van een one-way.
Tevens zijn een vrijloop en spool "stabilier" bij het uit acceleren van een bocht, dan een ball differentieel. Kortom meer negatieve punten ten aan zien van een vrijloop.

Kan een vrijloop dan een voordeel zijn op hoge snelheids circuits tov een bochtiger circuit?

Alwin.

Alwin. Ik denk dat het "voordeel" ook veel aan de rijder ligt of op een lang circuit nu een one-way of een spool heeft. En het ligt ook ontzettend aan het circuit. Als jij een hairpin na een mega lang recht stuk hebt win je er ook niks mee. Puur theoreties gezien zou een spool "beter" zijn. Maar ik ken ook rijders die zweren bij de spool.

Eventjes een duidelijke quote van een andere site:

Without one-way, or tighter setting
You can brake much later and harder.
If you brake hard enough to lock the front wheels up, or almost lock them up, the front end slides. (You lose steering.)
The car could be slower in tight turns if traction is decent.
Much easier to drive on slippery tracks.

With One-way, or looser setting With a one-way,
the car can take corners faster. It rolls through them more easily and freely.
Braking can be tricky, and it can result in the rear end sliding out.
A one-way *diff* feels very nice coming out of turns: it's very stable while accellerating, and it gives more on-power steering.

Groet Robert

dank je voor deze uitleg.

een vraag nog: waarom krijgen je aandrijfassen meer torsiekrachten bij een vrijloop, ze lopen toch vrij dan. en hebben dan toch geen aandrijfkrachten te verwerken?

onno

- diff
- one-way
- pully
- spool
-...

Ok, Ik begin het te leren :wink: .

Alwin.

onno w zei:
dank je voor deze uitleg.

een vraag nog: waarom krijgen je aandrijfassen meer torsiekrachten bij een vrijloop, ze lopen toch vrij dan. en hebben dan toch geen aandrijfkrachten te verwerken?

onno

Als je auto opgelicht wordt (door een Cerbstone, door een andere auto, door een stuur fout, enz) krijgen je aandrijfassen zo'n kracht bij het neerkomen dat (zeker plasticen) assen torderen.
Voorbeeld, de Schumacher mission 2 heeft plastic assen, deze torderen de eerste keer dat je rijdt met een one-way. (MI2 wordt standaart geleverd met diff)

Groet Robert

De TA05 heeft standaard stalen assen en opties met aluminium assen.

Rij zelf me alu voor en achter. Zelfs op de baan in Ede heb ik daar geen problemen mee (houten wanden zijn best hard).

Alwin.

\"Robert K\" zei:
Marcel, als je je motor te hoog vertand (kortom ergens in de 8 eindoverbrenging) moet je ESC continu een hooge stroom leveren en vindt dat niet leuk. Zoals jij zegt, ook te laag gearen vindt hij niet leuk.

maar als je motor minder arbeid hoeft te leveren
en dat doet ie volgens mij als je rond de 8 zit
gebruik je toch ook minder stroom.
immers als we te snel leeg zijn gaan we de verplaatsing toch hoger vertanden.
of mis ik nu iets :lol:

Klopt wat je zegt marcel, maar de regel is niet zo, dat als je motor te heet wordt, dat je per definitie hoger moet gaan vertanden, als je ergens op 8 zit, moet je niet nog hoger gaan. Daar doel ik op.
Je hebt wel degelijk gelijk.

Groet Robert

Op dit moment 115 EURO (incl. verzenden 1wk) vanuit Hong Kong.

In Europa zijn nog niet echt aanbiedingen te vinden, dus kom je rond de 150-160 EURO uit.

Maar ik zou meer de prijsverschillen van de opties gebruiken om vanuit buitenland te bestellen. Dat levert al gauw meer dan 50% op.

Alwin.

Da's niet incl. verzendkosten, toch?

En hoe heb je betaald? Met Paypal rekent hij een extra percentage en via de bank kost meestal ook extra voor internationale betaling.

Wat heb je in Euro's per stuk betaald?

Alwin.

Back