Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Vanmorgen toch nog de bestelling van Roal binnengekregen.

Vanmiddag de body gespoten en gestikkerd en het resultaat mag er zijn vind ik zelf.
Nu blijft de orginele Tamiya body nieuw als showkap.

Ik heb ook 2 nieuwe spurs erbij ontvangen.

Hey, er is gisteren iets tussen de tandwielen gekomen van me TA05, tussen het tandwiel op de motor en de spur, ze doen het nog wel maar er zitten hier en daar wat butsen enzo. Hij rijd nog goed, geen getik OID, moet ik de tandwielen nu vervangen of niet? Ik heb hier nog een 23T tandwieletje liggen van tamiya, kan ik deze gewoon gebruiken op het standaard spurgear van de TA05? Als het de zelfde diameter heeft tenmisnte, daar ben ik niet zeker van.

Als het spur niet dusdanig beschadigd is dat het herrie maakt, lekker op door rijden. Voor het mooie kun je het vervangen, maar niets moet.

Nee, je kunt niet zo maar ieder tandwiel er op zetten. let hier gewoon verschrikkelijk goed op. Combineer 48DP enkel met 48, en 64 enkel met 64.....

Groet Robert

Ik snap het niet helemaal, maar volgens mij heb je het over de spur gear, die heb ik niet spare, ik heb het over het tandwiel voor op de motor, zat bij een setje wat ik bij me TT01 kreeg, dus ook als de diameter het zelfde zou zijn is een 23T niet geschikt? (standaard is 22t)

De afstand tussen de tanden van een tandwiel wordt Pitch genoemd. Pitch duid men onderandere aan met DP. Er bestaan in grove lijnen 4 verschillende Pitch versies. 0.6DP, 64DP, 04DP, 48DP. De 0.6 en 0.4 DP zijn van tamiya, en gebruikt alleen tamiya. Deze maten komen bijvoorbeeld voor op de TT-01.

Geen van de Pitch maten zijn uitwisselbaar. Zit er dus tandwiel "A" op je auto, kun je die niet combineren met "B". Als jij een tandwiel van een TT-01 er op wil zetten wens ik je veel succes, die vertanding is veel te grof. Of je moet een zelfde Pitch op je TA-05 zitten, wat me sterk lijkt.

Je kunt ook niet zomaar een tandwiel met 22 tanden en een diameter van 5 mm, vervangen voor een tandwiel met 23 tanden en de zelfde diameter. Dan kun je dus zeker weten dat de pitch anders is!

Kortom gebruik het goede spul anders sloop je het!

Groet Robert

okee bedankt, ik snap het, ik zal zo wel even kijken, maar volgens mij heb ik het etiketje van de tandwielen niet meer :P, maar volgens mij paste dat tandwiel niet op mijn TT01 en daarom heb ik hem over, het is wel tamiya. Maar hoe kan ik er achter komen of het een goed tandwiel is? :P

Na een hele leuke dag op de baan bij AMCC :lol: is mijn diff joint aan de voorzijde overleden. :cry:
Ik had hier nog een paar vraagjes over.

Nu zag ik het volgende: TA05 High Precision Diff Joint. Ik zie op de foto een aantal ringen 6x. Wie weet waar deze voor zijn??
En is dit ook een goed alternatief wat langer heel blijft?

Ook zag ik: Tamiya Hop Hup part TA05 Aluminum Diff Joint. Hier zie ik op de foto een aantal clip. Wie weet waar deze voor dienen??

Wat is nu de beste keuze: aluminum is bijna 2x zo duur als de High Precision. Gaan deze ook echt langer mee???

Bij de high precision diff joint zitten idd 6 shims, da's voor het uitshimmen van het diff binnen de lagers... Bij de alu diff joint, die clips die jij noemt die gaan over de pennen op de uiteinden van de aandrijfassen zodat niet het stalen pennetje de boel aandrijft maar een hard kunststof clip. Dit geeft dus minder frictie en minder invreten van de dogbones in de outdrives en daarom zou ik zeggen, neem de alu diff joint. Wel iets duurder maar zeker ook beter... Hier ga je veel plezier van hebben... Als je toch bezig bent om je diff te upgraden, plaats dan meteen een setje ceramische diff kogels (3mm). Deze zijn moeilijk te krijgen in NL maar op Ebay had ik een setje voor nog geen 10eu (12 st.) incl verzenden. Kijk eens op Ebay bij ceramic diff balls en dan Walawalastore zoeken, deze gast heeft heel veel kogels en lagers met ceramische binnenwerken en daar gaat je diff absoluut op vooruit. Alleen zal je dan de diff ringen iets vaker moeten vervangen maar die zijn gelukkig niet zo heel duur dus...

Succes...

hoi Marco

ga je die ceramische kogels nog bestellen of heb je dat al gedaan, lijkt mij ook wel wat.
misschien samen?

hoor van je

gr. Sander

lance03 zei:
hoi Marco

ga je die ceramische kogels nog bestellen of heb je dat al gedaan, lijkt mij ook wel wat.
misschien samen?

hoor van je

gr. Sander

Hallo Sander

Ik zag in het topic van de keramische diff kogels het volgende bericht:

goukcher
10+ berichten geplaatst

Leeftijd: 29

Onderscheidingen: Geen

Geplaatst: Ma Januari 15, 2007 12:41 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,

Voor diegene die interesse hebben:

Voor EUR 8,- kan ik je ze ook leveren per 12 stuks. Komen van dezelfde winkel.
Dat is dan inclusief verzendkosten!

Of voor EUR 0,70 per stuk! vanaf 12 stuks! ook inclusief verzendkosten.

Stuur me maar een PB als je interesse hebt!

MvGr,

Teun D.

PS ik had toevallig een aantal kogellagers bij Walawala besteld en ik heb meteen maar wat ceramische diff kogels mee besteld.

Ik heb deze meneer een berichtje gestuurd, maar nog niets terug ontvangen.
Berichtje pas vanmiddag gestuurd hoor.
Als hij ze nog heeft bestel ik ook een zakje voor jouw.
PB me anders ff jouw GSM nummer (doe ik ook even)

gr Marco

Hallo allemaal.

Ik was benieuwd of er onderdelen bij de ta05 zijn die regelmatig stuk gaan (slijtage)?????????
Dan kan ik zorgen dat ik deze verbeterd heb of op vooraad heb.
Ik ben al bezig met alu diff joints en keramische kogels.

imprezapino zei:
Hallo allemaal.

Ik was benieuwd of er onderdelen bij de ta05 zijn die regelmatig stuk gaan (slijtage)?????????
Dan kan ik zorgen dat ik deze verbeterd heb of op vooraad heb.
Ik ben al bezig met alu diff joints en keramische kogels.

Oranje kussentjes verwijderen,
overal ( ook in je wielas ) 1 rubber ringetje
in je diff linksvoor en rechtsachter 2 rubber o ringetjes.

Casterblok ( waar de as van je onderste draagarm in gaat )
gaat nog wel eens stuk ( bij een aanrijding )
De alu tamiya of 3Racing versie blijft heel.

Reserve snaar en reserve tandwielsetje kan nooit kwaad .

Idd zoals Oscar ook al noemde... Casterblokken, stuurblokken (fusees), draagarmen, tandwielen en klein materiaal wat wel eens van de wagen af valt tijdens die beruchte aanrijdingen (spacers, shims, schroefjes e.d.)

Dit laatste krijg je vanzelf een voorraadje van als je regelmatig nieuwe onderdelen haalt van Tamiya, daar zit meestal altijd wel wat spare bij namelijk. Ook wil het helpen, bij AMCC iig, als je 's middags helpt met de baan opruimen. :P Dan kom je ook genoeg tegen. Afgelopen zondag ook weer met 6 extra bodypins, één flathead inbus schroef en wat plastic spacers richting huis gegaan...

Hey hallo,

Stomme vraag misschien, maar de diff's van de TA05 zijn zowel voor als achter toch hetzelfde??

Ik vraag dit omdat ik de aluminium versies wil hebben en ik dit in een advertentie zag staan: "3Racing Aluminium voor differentieel-TA05"

Deze kan ik toch ook gewoon voor de achterkant gebruiken??

Groeten

3Racing Aluminium voor differentieel-TA05"

Ik zag net ook een advertentie op ebay staan voor 3racing diffs, maar dit waren alu front ONE-WAY differentieels. Ik weet niet of dit degenen zijn die jij hebt gezien maar one way differentieels kunnen alleen maar voor gebruikt worden.
Even goed opletten dus als je iets besteld.

Hey Onno,

nee ik bedoel niet de one way, die kan idd alleen maar voor. Ik bedoel echt de aluminium diffs van 3racing, de imitatie van de 53919. Alleen de versie van 3Racing is dan weer completer en goedkoper. nummer van 3Racing alu. diff. is: TA05-20/LB Alleen daar staat dan weer bij Front diff. Vandaar ook mijn eerdere vraag, wist toch echt zeker dat de diff's voor en achter gelijk waren

groetjes

Dan heb ik niks gezegd.

En inderdaad, de voor en achter differentielen zijn het zelfde bij de ta05

Back