Tamiya TB evo 5

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
mooi en handig verslagje, robert.. nu nnog afstellen he ;)

F1mechanic zei:
Goed om te horen :D .

Deze week moet de auto nog wel afkomen. Ik zal nog wat foto's van het bouwen plaatsen.

Volgende week eens kijken hoe de auto rijdt. Zaterdag gewoon alles checken en Zondag een wedstrijd in Eindhoven in de 19T klasse.

Ik ben erg benieuwd.

Alwin.
ik ben vandaag ook in ehv geweest mar kheb geen evo 5 gezien.. :|

ga je ermee op de clubwedstrijd bij hfcc rijden op 13 aug.

zoja dan kom ik hem even goed bekijken

Het is zeker wel de planning om de 13de de auto te "ontmaagden" :mrgreen:
Moet alleen nog wel set-up vinden voor die baan, dus het zal nog niet super gaan, we zullen zien. Ik ben in ieder geval reuze benieuwd!

Groet Robert

Mooi verslag!! Maare.. adviesprijs van 499???? Dat is net zoveel als mijn MSX Marc Rheinard Edition....

Mooi verslag Robert. Dat van die turnbuckles is inderdaad echt zonde.

Mijn plan was om zaterdag in Eindhoven de baan en auto te leren kennen. Maar door zenderproblemen is dat niet gelukt. Ik heb wel een andere zender op de kop getikt, maar er was geen tijd meer om naar Eindhoven te gaan.

Dus kwam het allemaal aan op Zondag ochtend :cry: , en dat is niet te doen (heb ik gemerkt). Na een paar zeer voorzichtige rondjes durfde ik de auto er niet aan te wagen (en die van anderen).

De eerste indruk is dat de auto veel stuur heeft. Maar met een vrijloop voor, op een technisch cq. krap circuit, versterkt dat de overstuur neiging alleen nog maar meer. Al met al heb ik het gevoel dat de eerste setupwijzigingen vergelijkbaar zullen zijn als met de TA05. Daarmee had ik in het begin een vergelijkbaar gedrag en dat heb ik ook iets van kunnen maken.

Dat laatste is het enige positieve van het afgelopen weekend. Deze week ga ik maar weer gewoon verder :lol: .

Alwin.

Pasqual zei:
Roger zei:
Mooi verslag!! Maare.. adviesprijs van 499???? Dat is net zoveel als mijn MSX Marc Rheinard Edition....

Advies prijs is wat anders als de verkoop prijs. (Vaak dan)

Klopt, maar de adviesprijs voor de MSX MRE is ook 499... en die dan ook gelijk aan de verkoopprijs.. :D

F1 Mechanic. Let op dat de standaart gele veren rondom vrij zacht voor zijn wat je nog meer stuur geeft, ik heb die veren ook niet op mijn auto geplaastst, maar meteen andere. Blauwe achter en witte voor (LBS moet ik nog ff opzoeken) Dat maakt de auto een stuk rustiger in zijn achterkant.

Even een blauw geanodiseerd turnbuckeltje gekocht voor 9,95 (iemand moest dat weten :mrgreen: ) en daarmee schraap je gelukkig niet dat mooie blauwe kleurtje van je auto.

Verder nog even zitetn voelen en kijken, en er zit toch nog behoorlijk veel "flex" in de auto. Dat viel mij op, ben reuze beneiuwd hoe hij gaat rijden. Donderdag en vrijdag ga ik testen en zondag meteen de CW er mee rijden! Jullie horen het!

Verder de advies prijs, sja.. Ik heb er dat in ieder geval niet voor betaald. Maar ik denk ook wel dat de prijs nog iets zal zakken in de winkels.

Binnenkort even een Evo 4 spool op de kop tikken en deze laten afdraaien zodat hij ook in de Evo 5 past (of mijn eigen spool ontwerpen).

Groet Robert

Proficiat, Robert :wink: veel plezier ermee, ik was wal enigzins verbaasd om je terug naar een shaft-driven auto te zien gaan. Ben dan ook erg benieuwd hoe het verder zal verlopen.

Bij het na meten bleek dat de Evo 5 standaard met 0.5 graden toe-in achter geleverd wordt. Dat is in mijn ogen erg weinig en heb ik dus direct aangepast en op 2 graden gezet.

Dit snap ik niet. Volgens de handleiding heeft de achterwiel ophanging heeft blokje XA binnen en E buiten (voor-achter mag ook). Tussen de letters zit een halve graad. XA is smaller dan A.

Dit houd in dat de achterwiel ophanging standaard een Toe-in van zeker 2,5 graden moet geven :| . Had je tijdens het meten niet een verkeerd blokje gemonteerd?

Ik heb nu de voorste veren geel gelaten maar met meer spanning dan achter. En achter zachtere veren met standaard lengte.

Zondag had ik beide veren geel en minder Toe-in achter :oops: . Werkt niet dus.

Ik heb de opening bij de stofkapjes opgelost met een paar laagjes tape (3laagjes). De kapjes schuiven er nu perfect tussen. Ik wil de dikte nog even meten en dan een klein stripje kunstof op de zijkant van de kapjes plakken.

Alwin.

F1mechanic zei:
Bij het na meten bleek dat de Evo 5 standaard met 0.5 graden toe-in achter geleverd wordt. Dat is in mijn ogen erg weinig en heb ik dus direct aangepast en op 2 graden gezet.

Dit snap ik niet. Volgens de handleiding heeft de achterwiel ophanging heeft blokje XA binnen en E buiten (voor-achter mag ook). Tussen de letters zit een halve graad. XA is smaller dan A.

Klopt, ik heb ze perongelijk omgedraaid. Foutje :lol: Inmiddels is het allang gecorrigeerd en heb ik netjes 3 graden toe-in achter zoals het hoort.

F1mechanic zei:
Ik heb de opening bij de stofkapjes opgelost met een paar laagjes tape (3laagjes). De kapjes schuiven er nu perfect tussen. Ik wil de dikte nog even meten en dan een klein stripje kunstof op de zijkant van de kapjes plakken.

Heb je hier een foto van? Heb zelf nog geen kieren of iets dergelijks gezien.

Groet Robert

De kieren zitten links en rechts tussen de alu bulkhead en cover. Je kan hiertussen de lager of het diff zien. Ik zal er morgen een foto van proberen te maken.

Met het tape sluit die cover strak aan tot de bulkhead en kan je het zilver van de lager of diff niet meer zien.

Alwin.

Nog even ter info:

De evo 5 heeft met de standaard setup een Toe-in op de achterwielen van 3 graden. De blokjes in de kit zijn XA en E.

Elk blokje heeft andere maat.
53811 - TRF415 Suspension Mount (XD)
53810 - TRF415 Suspension Mount (XC)
53809 - TRF415 Suspension Mount (XB)
53808 - TRF415 Suspension Mount (XA)
51069 - TRF415 Suspension Mount (X)
51065 - TRF415 Suspension Mount (A)
51066 - TRF415 Suspension Mount (B)
51067 - TRF415 Suspension Mount (C)
51068 - TRF415 Suspension Mount (D)
(XD = Narrowest, D = Widest and please search with above item numbers)

Alwin.

Nog even wat mooier:

Alle graden met alle combinaties (uitgaand van een 0 graden rear hub, wat van toepassing is op de Evo 5)

toe-in.JPG

Groet Robert

Da's inderdaad lekker overzichtelijk. Wat is de reden dat je de E 'vakjes' een afwijkende kleur hebt gegeven?

Zoals belooft de foto's met ruimte naast de covers.
evo%205%2022.jpg
evo%205%2023.jpg

Links zie je licht tussen de bulkhead en cover. Rechts is het 'lichte' de witte tape dat zichtbaar is door de flits.

Aan weerszijde zit een 0,4mm laagje tape.

Alwin.

Back