Tamiya type 540 motor specs

• Topicstarter Topicstarter P@rickR
  • Startdatum Startdatum
P

P@rickR

Guest
Ik heb een Tamiya Hound Gravel (DF-02). Hier zit een type 540 motor(tje) :sad: bijgeleverd. Weet iemand de specs (omw/min belast. onbelast., turns, koppel e.d.) van deze motor? Ik kan er nergens iets over vinden.

27 turns,

onbelast: 11.600 1,1A
max belast: 9800 6,6A 2,5cNm 2,5W, 64% 161g

waarvoor wil je dit eigenlijk weten want dit is dan een redelijk gemiddelde 540 moter,, wat de moters die tamiya bijlevert hebben durf ik niet te zeggen,,

P@trick,

Eventjes met Google gezocht en heel snel de site van Mabuchi gevonden. Dit is de fabrikant van deze motoren. HIER vindt je de site met alle info over de RS540 motor.
Succes.

Bedankt voor de info, Cheeta en Ernst. Ik wist niet dat deze van het merk Mabuchi was, anders had ik wel wat gevonden...denk ik :lol:

Het koppel en de omw/min wou ik graag weten omdat m'n RCtje maar 20KM/h loopt. ik wil eigenlijk naar de 50Km/h.

Ik kan nu twee dingen doen (m'n ESC is 23T):

-1- Een niewe motor van 24T (of meer) nemen. Ik heb er een gevonden met 20.000 a 25.000 omw/min. Goedkope oplossing. :D

-2- Een nog snellere motor nemen, maar die zijn meestal minder dan 24T, dus ook nieuwe ESC nodig. Duurdere oplossing. :(

hoeveel A kan je regelaar aan dat is waar je naar moet kijken,, die turns is achterhaald

P@rickR zei:
Ik wist niet dat deze van het merk Mabuchi was, anders had ik wel wat gevonden...denk ik :lol:

Vele motoren zijn Mabuchi motoren maar je hebt natuurlijk ook zoals Team Orion en Corraly

Maar volgens mij un je Mabuchi motoren herkennen aan hun saaie grijze/silveren kleur (net als bij de 540 motor) :?

Cheeta zei:
hoeveel A kan je regelaar aan dat is waar je naar moet kijken,, die turns is achterhaald

Ja??? Dat wist ik niet. Ik ben namelijk een newbie en wat ik overal lees is turns, turns en turns.

M'n ESC gaat tot 60A. Is deze motor een optie?:
Team Orion ORBITAL 2 PRO
Turns 10 x 3
Onbelast toerental (omw/min) 42.600 - 47.200
Rendement in % 78,9
Stroomsterkte in 40,6 A

60A continue of piek? als er staat tot 24 turns,, en 60A continue lijkt me dat erg stug,,

welke regelaar heb je?

Cheeta zei:
60A continue of piek? als er staat tot 24 turns,, en 60A continue lijkt me dat erg stug,,

welke regelaar heb je?

Dit zijn de specs:
Tamiya TEU-101BK
Max. continuous current: 60A (vooruit en achteruit)
Compattable motor: Electric motor for R/C cars (Sport-Tuned Motor)
Driving frequence: 1KHz

Er staat niks over Turns, maar dat heb ik ergens op internet gelezen...maar weet niet meer waar :?

Maaaruh, het is dus wel een 60A continue 8)

dan zou die team oribital idd gaan,, ik sta zelf nog beetje verontwaardigd over die 60A,, wist niet dat tamiya die had,, maar als ik de specs lees klopt het idd,, helemaal voor die prijst 39dollar,,

het zou moeten kunnen tenminste als ze egt de current bedoelen en niet de piek vermogen,,

Cheeta zei:
dan zou die team oribital idd gaan,, ik sta zelf nog beetje verontwaardigd over die 60A,, wist niet dat tamiya die had,, maar als ik de specs lees klopt het idd,, helemaal voor die prijst 39dollar,,

het zou moeten kunnen tenminste als ze egt de current bedoelen en niet de piek vermogen,,

Van die 60A sta ik ook te kijken en zeker voor continue, maar het staat er echt.

Er staat echter niks vermeld over Turns, is dit omdat het niet van belang is? Hij kan dus alles aan, zolang de continue stroom maar klopt?

ik zou gaan tot 60*0,8 = +/- 45A moters zwaarder zou ik niet gaan puur uit veiligheids overwegingen,,

Cheeta zei:
ik zou gaan tot 60*0,8 = +/- 45A moters zwaarder zou ik niet gaan puur uit veiligheids overwegingen,,

Cheeta, vet bedankt voor het meedenken en alle info :thumbsup: toppie.

...en nu een vette motor zoeken :wink:

:evil: Damnmn :evil: Na veel gezoek, lees ik nu dat m'n ESC alleen geschikt is voor een "Tamiya 540" (deze heb ik nu) en een "Tamiya 540 Sport Tuned" motor. Maar waar 'm dat nu in zit is mij een raadsel :idea:

Iemand een Idee :idea:

Vraagje, waarom staat er bij elke ESC de motor limiet in Turns gespecificeerd. Turns zijn de windingen in een motor, maar je kan een motor met 12 Turns hebben die 30A trekt en eentje die 40A trekt. Een ESC moet dan toch gewoon dat amperage kunnen leveren?

Zie ik iets over het hoofd met m'n elektro/elektronica achtergrond :roll:

Zie ik iets over het hoofd met m'n elektro/elektronica achtergrond
Je elektro logica klopt je race achtergrond is wat beperkt.

een auto gaat optrekken en remmen waardoor je amperage regelmatig over de 60A gaat gaan. in gras gaat rijden zal ook meer verbruiken. Daarom is het moeilijk te bepalen hoeveel een motor verbruikt. Daarom dat men vaak XXturn gebruikt omdat dat aangeeft wat kan met een bepaalde regelaar. Maar dit betekend niet dat je een 12T regelaar niet kan opsmoren met een 17T motor. Maar onder normaal tot zwaar gebruik moet het gaan. Ikzelf het 2 jaar met een 14Tregelaar (LRP )gereden en een 12x5 motor. Uiteindelijk is hij op een zomderdag opgesmoord tijden een wedstrijd. Het is belangrijk dat de goede spur/pion verhouding er is.

mestdaght zei:
Zie ik iets over het hoofd met m'n elektro/elektronica achtergrond
Je elektro logica klopt je race achtergrond is wat beperkt.

een auto gaat optrekken en remmen waardoor je amperage regelmatig over de 60A gaat gaan. in gras gaat rijden zal ook meer verbruiken. Daarom is het moeilijk te bepalen hoeveel een motor verbruikt. Daarom dat men vaak XXturn gebruikt omdat dat aangeeft wat kan met een bepaalde regelaar. Maar dit betekend niet dat je een 12T regelaar niet kan opsmoren met een 17T motor. Maar onder normaal tot zwaar gebruik moet het gaan. Ikzelf het 2 jaar met een 14Tregelaar (LRP )gereden en een 12x5 motor. Uiteindelijk is hij op een zomderdag opgesmoord tijden een wedstrijd. Het is belangrijk dat de goede spur/pion verhouding er is.

Ik ga er vanuit dat m'n Tamiya ESC een motorlimiet van 20 (of hoger) Turns heeft. M'n oog is gevallen op een 11T motor, dus dat wordt dan toch een nieuwe ESC :( .

Het is me helemaal duidelijk, maar wat mij in verwarring bracht, is dat ik bij iedere motor het aantal Turns in de specs terugvindt, en bij ESC's een motorlimiet in Turns. Echter bij de Tamiya motoren en ESC's wordt hier niet over gesproken (niet in manual en niet op de site).

Ik heb m'n Tamiya Gravel Hound nu 3 dagen running en intussen een hele berg aan info meer. Thanx

@mestdaght

zoals ik al eerder vermelde de turns logica is achterhaald,, het is veel belangrijker om te kijken naar het amperage van de moter bij max belasting en vast,, je kan een regelaar hebben zoals die van mij,, no limit regelaar,, 50A continue maar ik zou er egt niet lager op willen gaan dan 12 turns, en ik kan egt niet alle moters erop aan sluiten,

ik kijk zelf altijd naar het amperage van de moter en regelaar liefst hou ik meer dan 20% marge,, liever een moter van 50 euro die affikt dan een regelaar van 100 ;)

Back