Tamiya Volkswagen Beetle M-04L

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Catweazle(c), 11 jan 2008.

  1. rc-rob

    rc-rob

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Haaksbergen
    Wat super gaaf! egt een gaaf ding hoor!
    Mooiste project op dit moment ;)
    ik blijf je volgen kerel!
    ik wil ook wel zo'n kever aanschaffen..heb eerder al veel electro gedaan..en nu alleen maar bigscale..maar wel leuk voor erbij ( vooral het bouwen )
    waar heb jij je kever vandaan en wat kost zoiets?

    Greetz Rob
     
  2. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Rob.

    Ik heb de Kever bij Stella Models gekocht. Koste mij toen +/- 86 dollar exclusief verzendkosten. Heb net nog even gekeken, maar kwam op dit moment niet meer in hun lijst voor:sad:

    Heb ff verder gezocht en bij RC Station nog een gevonden.:D
    Deze is ook incl. speedcontrol. Net als bij mij.
    Hier is het linkje:
    TAMIYA (#58383) RC VOLKSWAGEN BEETLE-M04L [58383] - US$83.00 : RC Station

    De kosten incl. verzending komen dan op $117,13 dat is ruw weg 75 euro.
    Nog geen invoerrechten door berekend, maar heb dat bij Stella ook niet gehad.
    Bij de bestelling even vermelden dat ze een pakket waarde van rond de 40 a 45 dollar vermelden. Gaat alles goed en heb je de zaak met twee en een halve week in huis.

    Je kan ook even in Google zoeken naar "Tamiya Volkswagen Beetle" en dan kom je er ook legio tegen. Dan is het even prijsvergelijken en de goedkoopste kiezen.
    Als je in Europa besteld, ben je denk ik wel enkele tiental euro's duurder uit.

    Naast de Kever heb je dan ook nog nodig, een servo en accu. Deze zijn niet bijgeleverd.

    Het lichtsetje heb ik voor $29,60 op eBay gekocht. Is ongeveer 18,75 euro.
    De koplampen heb ik bij Muco vandaan gehaald en hebben me ongeveer 10 euro gekost.

    Al met al heeft me de Kever, zonder accu en servo dus:
    Kever 80 euro
    Lichtset 19 euro
    Koplampen 10 euro
    Magneten +/- euro
    Totaal +/- 110 euro gekost en een heeeele boel plezier:D

    Is dus nog een keer te doen.

    :bye: Ruud
     
  3. rc-rob

    rc-rob

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Haaksbergen
    ok bedankt voor de info!
    maar ik heb nog een spektrum ontvanger over en ik kan meerdere modellen in me zender zetten dus dat is al geen probleem..
    ik heb ook nog wel een brushless motor + regelaar

    kever heb ik al gevonden..maar die lager set van de m-04l kan ik niet ergens compleet vinden in NL?
    ik wil hem deze week denk ik even bestellen..+ lagers!
    ik ga denk ik meer de ratlook kant op maar ook wel met imperial! erg mooi ;)

    Greetz Rob
     
  4. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Spannend, ben heel nieuwsgierig.:)

    Laat je, als je bezig bent, ook je ervaringen weten over je project.
    Kan ik mss weer wat van gebruiken.

    Heb nog even gezocht naar de lagertjes. Heb een zelfde setje gevonden als ik heb gebruikt.
    Je hebt dan alleen wel 6 grote lagertjes over, maar de twee kleintje zitten er wel in, weet niet of dat een bezwaar is.

    Het linkje staat hier onder.
    eBay.be: Bearing Set Tamiya M03 M04 FF02 58211 58295 58240 14pcs (object 380007937958 eindtijd 25-mrt-08 10:22:57 CET)

    Dacht dat de prijs zeer acceptabel was.

    :bye: een nieuwsgierige Ruud
     
  5. rc-rob

    rc-rob

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Haaksbergen
    ceker een mooi prijsje..maar ik heb geen idee hoe dat gaat met ebay..nooit gedaan..
    liefste gewoon via een webshop in nl ofzo..maar zie daar weinig hop ups staan voor dit model!
    uiteraard post ik dat project hier wel op het forum zodat jij hem ook kan volgen;)
    heb nog genoeg plannen ermee!

    Groeten Rob
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Heeft het M-o4 chassis maar 8 lagers? verbaast me een beetje, de M-03 zou ze allemaal gebruiken. :) (waar heeft de M-04 de lagers zitten? jaja, nu ben ik nieuwsgierig! :D )
     
  7. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    De M-04 heeft 4 kunststof lagers en 2 bronzen lagers in de Gearbox die vervangen worden door 4 lagers van hettype 1050 en 2 lagers van het type 850.
    Totaal zitten er 14 lagers in het chassis, incl de wiellagers, 2 per wiel.

    Gearbox
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit zijn alle lagers in de gearbox.
    De 1050 zitten aan de voorkant in de tandwielen, en de 850 zitten aan de achterkant van de tandwielen.
    Daarnaast zitten er nog twee 1050 in het differentiaalhuis.

    That all:)

    :bye: Ruud
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    hmm.. hetzelfde als het M-03 (echt exact hetzelfde), maar, dan klopt dat setje op ebay toch ook precies? of zie ik hier nu iets over het hoofd? (12 'grote' en 2 'kleine' lagers)

    Zijn die lagers nog een beetje vuil bestendig? ik bedoel, zouden ze het nog goed doen als ze met zand in aanraking komen, of zou dat er relatief makkelijk in kunnen gaan zitten?
     
  9. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Denk dat je iets over het hoofd ziet en dat ik het niet helemaal duidelijk heb weergegeven.
    Bij het Tamiya Kever pakket zitten al 8 1050 lagertjes;)
    Ik had dus nog maar 4 1050 lagertjes nodig om de 4 plasic (MA9) lagertje te vervangen en 2 850 lagertjes om de 2 bronze (MA10) lagertjes te vervangen.



    Het totaal wat jij opgeeft klopt dus als een bus.:)

    Denk dat de 1050 lagertjes zeer goed tegen vuil kunnen. Ze zijn helemaal afgesloten. Dus een zandkorrel zal voor 99% zeker niet makkelijk in het lager kunnen komen.

    1050 lagertje
    [​IMG]

    Als ik de 850 lagertjes bekijk, is het al helemaal niet mogelijk om daar zand in te krijgen. Deze zijn op de zelfde wijze als de 1050 lagertjes afgesloten.
    Maar omdat ze bijna een keer zo klein zijn, kan een zandkorrel al met moeite tegen de afsluitring komen.

    :bye: Ruud
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  10. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    aha, de M-04L komt dus al origineel met een paar kogellagers :eek: weer wat erbij geleerd ^^ Ik ben er nog niet zeker van of ik lagers moet halen met rubber of met een metalen zijkant (als afscherming) maar het lijkt dat beide idd goed zouden zijn. bedankt voor de info!
     
  11. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Denk dat lagers met een metalen zijkant iets beter bestand zijn tegen zand en scherpvuil. Vandaar dat ik voor de metaaluitvoering heb gekozen.
    Denk dat mijn auto nl meer op parkeerplaatsen en straten zal rijden dan op een baan.


    Ben ondertussen ook nog weer even met het bagagerekje aan het puzzellen geweest.:idea:
    Heb drie optie's om het rek met magneten te bevestigen.

    1e optie.
    Drie magneten onder het rekje.

    [​IMG]

    Aan de binnen kant van de kap zitten 3 staafmagneetjes.
    Onder het rekje 3 kubusmagneetjes.
    [​IMG]

    2e optie.
    Vier kubusmagneetjes onder staande pootjes.
    Weer staafmagneetjes in de kap.
    [​IMG]

    Pootjes moeten wel ingekort worden. Vind het rekje zo te hoog boven het dak staan.

    [​IMG]

    3e optie.
    Vier kubusmagneetjes waar de pootjes op de magneten liggen.
    Ook hier weer staafmagneetjes in de kap.
    [​IMG]

    Moet ook hier weer de pootjes iets inkorten omdat ze anders te veel uitsteken.
    De hoogte van het rekje boven het dak is hier goed.
    [​IMG]

    Heb zelf het idee dat de 3e optie het mooiste is.
    Als ik dan ook nog de pootjes boven de magneetjes schuin afslijp, moet het geheel dacht ik mooi in elkaar overlopen.

    Zonder tegengas van jullie, denk ik dat ik daar met de Paasdagen maar eens me aan de gang ga.:p

    Tot zover dit updateje.

    :bye: Ruud
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  12. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    waarom maak je eigenlijk geen gaatjes in je body, zodat ze erdoor heen kunnen?

    lijkt me een stuk mooier!

    behalfe als je hem er ook af wil halen oid.
     
  13. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik moet eerlijk zeggen, ik vind geen van de 3 mooi :x ik weet niet, die magneten zien er zo lomp uit. (ik meld me wel als ik een idee heb tough :p )
     
  14. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Vind het eigenlijk zonde om weer gaten in de kap te maken en het is inderdaad de bedoeling dat ik het rekje er ook af kan halen.

    De antenne moet ook op een manier aan het rekje worden gemaakt dat deze los te koppellen is en eventueel in de oorspronkelijke staat kan worden gebracht.
    De antennedraad wordt dan gewoon in de kap opgerold als het rekje op de auto zit.

    Hoe ik de antenne aan het rekje ga maken......, weet ik op dit moment nog niet precies.

    Maar, waar om makkelijk doen als het moeilijk kan:)

    :bye: Ruud
     
  15. rc-rob

    rc-rob

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Haaksbergen
    Tja...ik zal er is over na denken..vind het zo niet echt geslaagt...
    als ik wat weet hoor je het wel ;)

    Greetz Rob
     
  16. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    ik denk ook dat je best 4 gaatjes maakt in je body, dit lost tergelijkertijd het probleem van je antenne ook op.

    en wil je ooit het rekje afnemen, achja, eens je auto 2 meter van jezelf verwijderd is, zie je het niet meer.

    greetz
     
  17. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Ben blij met jullie inbreng:-D. Op deze wijze krijg ik toch net weer even een andere kijk op de auto.
    Was zelf eerst wel tevreden over het resultaat, maar na nog eens wat beter te hebben gekeken na jullie opbouwende kritiek:thumbsup: zie ik dat het inderdaad beter en mooier moet kunnen.

    Heb vandaag dus nieuwe magneten besteld voor het bagagerekje.
    Denk dat deze beter staan en weg te werken zijn.

    De eerste set is 3mm rond en 1 mm dik.
    De houdkracht is +/- 210 gram per magneet.
    Het koperdraad van de pootjes is bijna net zo dik als de diameter van de magneetjes dus hoop de magneetjes beter in de pootjes te kunnen laten overgaan.


    3 x 1 schijfmagneetjes.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Om wat te kunnen experimenteren heb ik ook nog een 2 andere setje besteld.
    1 setje van 3 mm rond en 3 mm dik.
    De houdkracht van deze magneetjes zijn +/ 290 gram per magneet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als laatste van 5 mm rond en 2 mm dik. De houdkracht van deze magneetjes is +-/ 650 gram per magneet. Weet niet of de laatste wel bruikbaar zijn van wege de grotere diameter.
    Maaaar wie niet probeert, weet het ook niet;)

    Zodra ik het spul binnen heb laat ik de resultaten weer even zien.

    :bye: Ruud
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  18. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    hmm.. ben benieuwt of het werkt. ik neem aan dat je grotere, sterkere magneten onder de kap plaatst? ik weet niet wat de krachten zulen zijn die bij het rijden op de dakdrager zullen zijn.
     
  19. B.A.

    B.A. Guest

    Woow! Echt een heel gave kever zeg! :D Leuke details, en mooi afgewerkt.

    Ik heb ook een electro kever in het blauw (zie electro auto's) maar is wel iets anders ;)

    Super!
     
  20. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi B.A., heb net even een kijkje bij jou Kevers genomen,.
    Echte Kever fanaat als ik het zo bekijk:) Je compliment wordt dan ook zeer op prijs gestelt.

    Ze zijn inderdaad iets anders dan die van mij.
    Maar verschil moet er wezen;) Zou niet leuk zijn als iedereen de zelfde type zou tonen. Ben je snel uitgekeken.

    Wanneer komt de echte Kever bij jou voor de deur te staan?
    Je ziet de Kevers van jou echt in formaat groeien. Dus je ontkomt er al bijna niet meer aan om een 1 op 1 aan te schaffen.

    :bye: Ruud
     

Deel Deze Pagina