Tandwielverhouding Brushed tov brushless RDX onroad

Hallo mensen,

Ik ben mijn via MBF aangekochte corally 13T delta brushless regelaar en motor (dank aan slashie:-D) aan het plaatsen op mijn Corally RDX 1:10 onroad :cool:.
Nu vraag ik mij zo een beetje af of ik met de de vertanding 22-78 voorheen met 17 T brushed motor een redlijke setup heb ?
Daar mijn corally Lipo's nog niet binnen zijn wil ik nu in ieder geval de wagen zover mogelijk klaar maken en kan dan pas zien wat ie doet met de lipo's en het BL setje..........:rolleyes:

Als je ervaring of een mening hier over hebt, laat het maar weten.

Greetzzsssss,

Theo.

Er zijn allerlei mogelijkheden, afhankelijk van de configuratie:

Reed je de 17T op 5 of 6 cellen? Dit scheelt namelijk al 15-20% in je overbrenging.

groet,

Eric

Eric,

dat is inderdaad waar:confused:, sorry helemaal vergeten.
Ik reed altijd op 6 cellen (7,4 V ),

en wat heet rijden......?
Voor de fun reed ik mijn rondjes mee bij de LIMAC, de zogenaamde wintercompetitie,alweer twee winters geleden.
Ik was al heel blij als wat rondjes achter elkaar met ongeveer dezelfde ronde tijden haalde. Mijn ronde tijden zaten ergens rond de 18 sec, later rond de 16. Zelf vondt ik dat niet slecht, de top 3 reed zo'n 14 á 15 sec maar dan wel constant.......
Afgelopen winter, met brushles en lipo's ging het tegen de 10 seconden....
Helaas had ik de tijd niet om meer te rijden of zelfs om aan de wedstrijden deel te nemen, meer dan de heft was ik verhindert. En om daarvoor nu een duur combosetje met dito lipo's aan te schaffen had ik geen zin in.
Nu heb ik mijn bigscale's verkocht en wil weer meer electro gaan rijden,
Just for Fun :mrgreen: :mrgreen:
Of ik nu ook weer (kan) gaan deelnemen bij de lIMAC weet ik nog niet, de eerste wedstrijd van het buiten seizoen kan ik (alweer) niet....
Ik zie wel, eerst maar eens de wagen lekker aan het lopen krijgen.

btw ik heb toch de intellect lipo's 5000mAh 2S 7,4V besteld, niet de coraaly's. Kom niet weg met de stekker verbinding.(zie ander topic welke-lipo-accu-intelect-corally )

Theo.

Laatst bewerkt door een moderator:
Theo,

Lekker weer geluidloos rijden;-) Beterrrr...

Check dit even:

http://www.arroyoc.com/index.cfm?fu...ut=No&ChartType=Gear Ratio&Type=Gear&Plot=mid

Je reed 7.09 met een 17T brushed (als je een gewone RDX hebt;-)). Mijn ervaring is dat je met een vergelijkbare brushless (9.5T) ongeveer 0,8 lichter moet vertanden. Aangezien je een 13T hebt (volgens mij delta gewonden...dus vergelijkbaar met +/- 11T sterwikkeling) zou je wel wat zwaarder kunnen vertanden dan 7.89.

De enige manier om het zeker te weten is beginnen op 8.00 en met een temperatuurmeter de motor tempen. Ideaal is na 4-5 minuten rijden tussen 60 en 70 graden. Is de temp lager dan kan je iets zwaarder vertanden (meer topsnelheid) zit je boven de 80 graden dan moet je lichter vertanden (geeft minder top maar meer snelheid bocht uit)

Er is nu niet meer een vuistregel te geven met brushless aangezien veel afhankelijk is van je regelaar en accu's.

Veel proberen....

succes,

Eric

Laatst bewerkt:
Inderdaad ik had even naar de interne gearratio kunnen kijken :sleepy::sleepy:

De corally is inderdaad een delta geschakelde versie.
Ik dacht met brushless dat je zwaarder kon vertandedn.......zo zie je maar weer waar een forum goed voor is :cool: :mrgreen:

Was van plan om met dezefde vertanding te proberen, toch beter om met een lichtere vertanden te beginnen.

Zo gauw de accu's binnen zijn wat gaan spelen met de vertanding.
Gisteren besteld en helaas word de verzending pas dinsdag behandeld, de verzending zal pas later zijn ben ik bang..........

Hoe meer ik met de onroad bezig ben hoe leuker het weer wordt, niet meer dat gezever met schoon maken als bij de off-road's.

Groeten,
Theo.

Tsjonge jonge.....laatste tijd errug druk.......
Gisteren toch even de kans gezien om wat met de RDX te stoeiien :D ( de verkoop loopt niet, dusssss lekker zelf houden )
Pinion van 22 naar 20T en wat een acceleratie :onweer: rechte stuk was maar 15 meter en kon niet op tpsnelheid rijden :cool: Dat belooft wat op eenlanger stuk.
Ongeveer 8 minuutjes rond gedraaid en motor niet warm en regelaar handwarm.
Bandjes die er nog op zaten waren voor op het tapijt maar buiten op de stenen kon je er aardig mee driften, haha.........
Het blijft leuk dat lipo spul

Back