Tangent Kult Mini

Mijn nieuwste aanwinst is een Tangent Kult Mini Expert zwever. Deze stond al langer op mijn verlanglijstje, het is een model welke ik in Nederland nog niet ben tegengekomen. Het gaat om een tweemeter zwever met een zeer stijve vleugel (ik heb gekozen voor de ééndelige versie vanwege gewicht en breukvastheid). De romp is eveneens zeer stijf. Ik ga deze gebruiken op de helling en aan de lier. Volgens de fabrikant is de vleugel sterk genoeg voor een F3J lierstart. Je kan er ook mee DSen. Zelf vindt ik het een überkist. De collega's op het Duitse forum waren er ook al enthousiast over. Zo gaat hij eruit zien:

full

In dit bouwverslag zal ik verder ingaan op de bouw en vliegeigenschappen.
Eerst maar beginnen met de romp:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben begonnen met het monteren van de V-staart.
Zoals je ziet is de romp iets te lang dus dat heb ik schuin naar voren afgezaagd om ruimte te maken voor de aansturing van de staartvlakken.

full

Voor dit model bestaat de mogelijkheid om een afneembaar stabilo te monteren om het transport makkelijker te maken. Aangezien ik een ééndelige vleugel heb vond ik dat niet erg zinvol. Bovendien heb ik graag dat de V-staart echt vast zit dus ik heb alles met UHU endfest verlijmd op advies van Chrispuma. Omdat het verloopstuk voor bovenop de staart te kort is ziet het er met een passtuk dan als volgt uit:

full

De V-staart wordt aangestuurd met metalen roerhoorns die 90 graden gebogen in de vliegrichting in de staartvlakken wordt gelijmd na uitboren van een gat daarvoor. Verlijmd met endfest.

full

Na bevestigen van de roeren met scharniertape is de staart klaar:

full

Over naar de vleugel. Het gaat om een tweekleppenvleugel. Servo's ingepakt in krimpkous en verlijmd op de servo afdekplaatjes.

full

Servosnoeren gesoldeerd aan de ingelegde snoeren en een opname van de ruimte waar ze in moeten:

full

Inbouw van de servo's en roerhoorns. Deze laatste zijn van GFK en worden ingeharsd met UHU endfest. Met ingedikte hars heb ik een overgang naar de vleugel gemaakt. Op de servo zit een z-bocht, aan de roerhoorn is de metalen kwiklink gezekerd met een contramoer. Eén en ander geeft een spelingvrije aansturing:

full

En dit is dan de bovenkant van de vleugel. Zelf vindt ik dit een mooie print. Tangent drukt dit direct op de folie zodat je een perfect oppervlak hebt. De kwaliteit is overigens om te zoenen, zeer strak afgewerkt zonder een foutje. Ook de stijfheid van de vleugel is fenomenaal in relatie tot het gewicht.

full

Terug naar de romp. Zo'n triplex plaatje staat zo saai dus de servo inbouw maar een kleurtje gegeven. Ik heb de servo's zo ver mogelijk naar voren ingebouwd om later zo min mogelijk gewicht in de neus te hoeven plaatsen:

full

Bij de aansturing van de V-staart ontstaan de eerste problemen. De hoek van de roerhoorns van de V-staart ten opzichte van de vliegrichting veranderd bij het down- of up- geven. De door de fabrikant aanbevolen aansluiting met metalen kwiklinks werkt niet omdat dit wringt en buigt en daardoor zeer zwaar loopt. Zie ook de opmerkingen van de collega's op het Duitse forum:

KULT MINI - Seite 36 - RC-Network

In de eerste instantie dacht ik aan met monteren van ball links. Gelet op de beperkte ruimte in de staat heb ik het met nylon kwiklinks geprobeerd. Deze kunnen meebuigen en geven een spelingvrije aansturing van de V-staart ( en je bespaart 2 gram in de staart :mrgreen:)

Met het probleem van de aansturing van de V-staart opgelost ziet dit er dan zo uit:

full

Door de smalle romp heb ik ruimte moeten maken voor de roerhoorns door de romp uit te schuren. De aansturing van de roeren geschiedt door polystaal:

full

Een tweede probleem ontstond bij de vleugel bevestiging. De gebruiksaanwijzing zegt daar niets over. Grappig is dat er rompen met en zonder voorgeboorde gaten in omloop zijn. Maar we zijn immers modelbouwers dus dat probleem is ook oplosbaar. Eerst een lijn in het midden van de romp uitgezet met potlood. Vleugel (die is wel voorgeboord) erop gezet en afgetekend. Eerst voorboren uit de hand met 1 mm, steeds verder opgeboord tot 7,5 mm, de buitendiameter van de inslagmoeren die aan de binnenkant komen. Vervolgens de vleugel er op gezet en met een touwtje van de vleugeltip tot de staart uitgemeten of alles recht is. Wel een tricky klusje want als je niet goed boort bent je zoals onze zuiderburen zeggen: "fameus in de patatten" of zoals onze oosterburen zeggen "im arsch" :mrgreen:. De romp heeft aan de binnenzijde twee ingeharste stukjes triplex. De inslagmoeren heb ik met een 6mm draadeind en een vleugelmoer (enkele ringen tussen vleugelmoer en romp) het triplex ingetrokken. Zit muurvast. Nagemeten met het bekende touwtje en alles zit kaarsrecht.

full

Hier nog even de bevestiging van de cockpit in "carbonlook" jammer dat het geen full carbon is. De bevestiging geeft een goed bruikbare en vaste afsluiting van de cockpit. Er is over nagedacht!:)

full

Nu nog uitwegen, instelhoek controleren en één en ander programmeren

Mooi Maarten, leuk om al die foto's te zien. Ik kijk er naar uit om dat mooie kistje te zien vliegen.

Groeten,

Johan

Jammer dat je een stukje rompzijkant weg hebt moeten schuren voor de servoarmen. Zo te zien was er best ruimte geweest om de servo's wat dichter op elkaar te plaatsen.

Ik ben erg benieuwd naar je kist. Die zal het best goed gaan doen aan het duin.

Klopt. Achteraf bezien hadden de servo's dichter bij elkaar gekund. Dat is dan een goede raad voor volgende bouwer. Ik heb mij laten (mis)leiden door de bouwbeschrijving waar men ook een stukje uit de zijkant van de romp schuurde.

Groeten, Maarten

Back