Tangent Kult Mini

Dat een romp zo'n grote afwijking heeft is niet gebruikelijk. Mischien is de romp vervormd. Je zou kunnen proberen of door verwarmen van de romp en onder voorspanning laten afkoelen deze weer in een positie kan brengen dat de instelhoeken weer kloppen.

LIP: die aantrekkingskracht had deze kist ook direct op mij, één van de redenen waarom ik deze heb gekocht. Verder zijn zo ongeveer alle gebruikers lyrisch over de vliegeigenschappen. Op het Duitse forum staat een draadje (meer een kabel) met ruim 40 pagina's KULT MINI - RC-Network. Zoals ik eerder heb aangegeven zijn de gebruikte materialen eersteklas maar kom je bij de bouw soms voor verrassingen te staan omdat één en ander niet altijd evengoed past. Ik hoop met dit verslag anderen voor verrassingen te kunnen behoeden.

Punten die je in de gaten moet houden zijn de volgende:
1 staart afneembaar maken zodat je achteraf de instelhoek kan aanpassen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden, zie het Duitse Forum.
2 romp in het gedeelte vóór de vleugel extra versterken
3 servo's dichter naast elkaar plaatsen en de romp niet uitvijlen
4 de meegeleverde roerhoorns voor de rolroeren niet gebruiken maar langere exemplaren monteren
5 skid onder de staart maken om te voorkomen dat de roerhoorns van de staart over de grond slepen bij de landing.
6 ABSOLUUT de instelhoek goed nameten en dit niet nalaten zoals ik in de eerste instantie deed. 1 graad instelhoek is prima.

Als je deze punten opvolgt kom je bij de bouw niet voor verrassingen te staan.

Maarten

Laatst bewerkt:
Romp verwarmen

N.P.S bedankt voor je reactie. De optie met betrekking tot het verwarmen van de romp onder spanning heb ik overwogen. Je zou deze dan langer onder spanning moeten houden en dan nameten. Deze mogelijkheid wordt ook wel beschreven in de DVD's van Carbon Art Radio maar dan vooral voor het corrigeren van torsie. Ik heb geen ervaring met de mate van blijvendheid (is dat Nederlands?) van deze methode. Op dit moment wacht ik de reactie van Tangent af :confused:. Als deze niet over de brug komen met een goede romp zal ik dit zeker proberen.

Video's volgen bij geschikte omstandigheden aan de helling.

Gelet op de goede ervaringen van vandaag verwacht ik goede resultaten:mrgreen:

Beste groeten, MaartenX

Afgelopen donderdag de Kult Mini op de fietsheuvel in Nieuwegein aan de elastieklier gehangen om de nieuwe instelhoek beter uit te proberen. De zuidenwind stond recht op de helling en hoewel een beetje turbulent was er goed te vliegen. Omstandigheden vanwege de beperkte lift nog niet ideaal maar goed genoeg om alles uit te proberen. De kist gaat aan de lier als op rails omhoog, haak staat dus perfect:). Doortrek is nu goed, de kist kan op tempo gevlogen worden maar kan ook langzaam gevlogen worden zonder de neiging om over een vleugel weg te vallen. Bij het landen halen de omhoog gestelde rolroeren de snelheid er goed uit. Ik ben nog niet tevreden over de instellingen van de rolroeren, dat gaan we corrigeren na het verwijderen en vervangen van de roerhoorns. Nu maar hopen op een dag met goede wind voor LVS.

mooi maarten, dat ie nu wel goed vliegt! jammer dat je er toch wat aan hebt moeten doen, maar je hebt er wel wat voor terug gekregen!;)

vincent

Vandaag de Kult Mini echt kunnen uitproberen op Langevelderslag. Wind 24 tot 28 knopen dus bij vlagen windkracht 7. Fotor heeft hem ingegooid wat bij deze omstandigheden wel prettig is. Ik moet zeggen dat de Kult Mini uitstekend vliegt met de juiste instelhoek!! Plenty snelheid en goede doortrek. Met 40% expo op hoogte en rolroeren een zeer rustig vlieggedrag voor een tweemeter zwever bij deze omstandigheden.
Met andere woorden, een echte allrounder dus die je bij weinig wind op vlakland aan de lier kan hangen (tot F3J start aan toe) tot harde wind op de helling.

Wanneer je mijn eerdere opmerkingen in de gaten houdt zal de bouw weinig problemen opleveren en heb je hier een prima kist aan.

Ik heb nog geen reactie van Graupner gehad naar aanleiding van mijn opmerkingen

Overigens heb ik het nog niet gehad over de mogelijkheden om de Kult te elektrifiseren, dat kan natuurlijk ook van soft tot hotliner. Vanwege de goede vliegeigenschappen overweeg ik zelf om een tweede romp te kopen en daar een elektro versie voor erbij te maken. Wellicht daarover later meer.

Groeten, Maarten

Ik heb de vleugel even goed door mijn handen laten gaan, en hij is inderdaad loei-stijf. Ongelofelijk voor zo'n lichte vleugel. De Kult (toch echt geen zware kist) kon de forse wind van vandaag prima aan en de doortrek is inderdaad goed. Ik denk dat het toevoegen van ballast het nog een stuk beter gaat maken, nu had je toch al een aardige nose-down attitude. Tot windkracht 5 zal ballast niet nodig zijn.

Het is vreemd dat Graupner/Tangent nog niet gereageerd heeft, zeker omdat ze op de Duitse fora zo snel zijn met reacties. Dat doet vermoeden dat ze niet echt weten wat ze hiermee moeten.

Back