Tangent Kult Mini

Bij de maiden is de romp gescheurd precies op de plek waar ruimte is gemaakt voor de servohoorns....
Het uitschuren op die plek heeft dus een zwakke plek veroorzaakt...
Niet getreurd, de binnenzijde van de romp vervolgens verstevigd met 1 laag carbon en 1 laag glas. Op die plaats gaat 'ie niet meer kapot denk ik zo. De beschadiging aan de gelcoat heb ik gerepareerd met Wilson Epoxy Fijnplamuur. Waterproof uitgevlakt en gepolijst. Vervolgens gelakt en de lak gematteerd met Scotchbrite om het oppervlak gelijk te krijgen aan de gelcoat. Nu nog één laag lakken en matteren en dan zie je er niets meer van. Foto's vóór en na volgen nog.

Bij het programmeren van de rolroeren als spoilers stuit ik overigens op een klein probeem: rolroeren heb ik op de rechter knuppel. De throttle (ook rechts) wil ik gebruiken om de rolroeren omhoog te kunnen stellen.
Bij mijn ASH 26 die is uitgerust met remkleppen heb ik één en ander zo ingesteld dat "gas dicht" remkleppen dicht is en "gas open" remkleppen open is. Vraag niet waarom, zo ben ik eraan gewend.

Bij de Kult Mini wil ik de programering zo uitvoeren dat ik géén uitslag van de rolroeren naar beneden heb in de spoiler functie en dus alleen omhoog.
Liefst gebruik ik dan de hele uitslag van de rechter knuppel om de rolroeren omhoog te kunnen stellen. Mijn zender is een FX-18. Heeft er iemand ideeën of adviezen??

hee maarten, mooie kist man! heb hem ff met jou mogen zien in de winkel, zag er strak uit. netjes gebouwd ook!
wel jammer van je zwakke punt, maar dat heb je alweer bijna opgelost volgens mij;)
binnekort keertje filmen?;)

vincent.

Hey Vincent,

Thanx. Tja die dingen horen erbij. Ik ben er weer iets wijzer van geworden en wellicht hebben anderen er iets aan. Al met al valt het reuze mee.
Als de omstandigheden goed zijn gaat hij weer de lucht in, het is zeker de bedoeling dat er een filmpje komt!.

Groeten, Maarten

Zo zag de romp eruit vóór de reparatie:

full

Niet echt om vrolijk van te worden...:(

Laatst bewerkt door een moderator:
En zo na de reparatie

full

:D

De wind zit de hele week in de zuidwesthoek, hopen dat 'ie naar noordwest draait voor LVS, anders later deze week naar de Slufter

Groeten, Maarten

Hey Vincent bedankt. Die shockflyer van je zag er ook niet slecht uit:mrgreen:.
Ja en als je zo af en toe eens wat breekt dan leer je het ook repararen:D

Groeten, Maarten

Ziet er netjes uit Maarten!! Nog bedankt voor die tip van die Wilson fijnplamuur. Moet het nog even halen en hopelijk krijg ik de B4 dan ook weer zo netjes.

Groeten,

Johan

hee maarten, dank je wwel, die vliegt ook heel goed en gelukkig heel gehouden;)

crash je zoveel dan, dat je zo goed kan reparenen??:rolling:

Vincent: eigenlijk crash ik zelden (klop het af). Wel eens lichte schade maar altijd goed repareerbaar. Dit was voor mijn doen al fors... De laatste keer dat ik een kist echt aan gort heb gevlogen is ruim 20 jaar geleden en dat was een Gentle Lady waarvan de ontvanger accu waarschijnlijk leeg was...

Johan: de instelling van de spoilers is nu tiptop

inderdaad afkloppen maarten, doe ik ook, maar is nog beetje moeilijk aangezien ik pas 2 kistjes 2 maandjes vlieg;):rolling:

Op dit moment ligt het project rond de Kult Mini even stil.
De vliegeigenschappen bij de maiden waren niet goed: geen doortrek. Mede naar aanleiding hiervan heb ik alles nog eens nagemeten. Op zich was alles in orde inclusief het zwaartepunt (op de milimeter volgens opgave 85mm van de neuslijst). Wat blijkt echter : de instelhoek bedraagt maar liefst 2,6 graden!
Die zou 1 graad moeten zijn. Met een instelhoek van 2,6 graden vliegt 'ie niet zoal ik heb ervaren.

Idealiter pas je de instelhoek aan door de instelhoek van de staart aan te passen omdat kleine veranderingen in de hoek van de staart de instelhoek snel veranderen. Probleem is dat ik de V-staart verlijmd heb en die niet zonder meer los te krijgen is zonder de staart te beschadigen / verzwakken.

Dan zou ik het proleem bij de vleugel moeten aanpassen. Dit zou echter betekenen dat ik de achterlijst van de vleugel omhoog moet brengen. Om de instelhoek terug te brengen naar 1 graad moet er dan dan 5,7 mm onder de achterlijst!! Dit is optisch lelijk en zal de stabiliteit van de verbinding tussen romp en vleugel niet ten goede komen.

De staart zal eraf moeten om dit probleem op te lossen. Mogelijk moet er dan een nieuwe staart op,.

Op zich allemaal oplosbare problemen zou je zeggen en dat is ook zo. Ik ben echter van mening dat je in de prijsklasse van dit model mag verwachten dat de romp is gemaakt volgens aanvaardbare toleranties. Een afwijking van de instelhoek van grosso modo 0,5 tot 1 graad is dan aanvaardbaar. 2,6 graden is echt te veel. Ook bij de aanpassing van de staart moet er dan aanzienlijk wat materiaal tussen hetgeen de stabiliteit van de verbinding daar ook niet ten goede komt.

De romp is dus niet goed op dit punt.

Verder ben ik tegen een ander probleem aangelopen bij de afstelling van de rolroeren. De zeer fraaie meegeleverde servohoorns van GFK zijn van een klein formaat, zie foto's. Vanwege de kleine afstand van het gat in de roerhoorn tot het vleugeloppervlak moet je de stuurstang in de servo ook inhangen in een kleine afstand tot het draaipunt om te grote uitslagen te voorkomen. De stuurstang loopt dan echter vast op het vleugeloppervlak. Je wordt dus gedwongen om een gaatje verder op de servo te gebruiken waardoor de uitslagen elektronisch begrenst moeten worden. Mechanisch gezien is dat onwenselijk. Je zou het nog op kunnen lossen door een hoek in de stuurstang te maken maar dat wil je ook niet.

Eigenlijk moeten er dus gewoon langere roerhoorns op de rolroeren. Aangezien de huidige GFK exemplaren zijn ingeharsd wordt het lastig om die te verwijderen zonder één en ander te beschadigen.

Een derde probleem betreft de vorm van de romp bij de staart.
Zoals je op de foto's kan zien rust het model op de bodem op de metalen servohoorns. Dit betekent dat deze bij een landing over de grond slepen.
Er moet dus een soort skid onder de staart om dit onwenselijke neveneffect te voorkomen.

Ook dit is weer oplosbaar door daar iets te maken.

De optelsom van onvolkomenheden maakt voor mijn dat ik niet tevreden ben over de kwaliteit zover. De afzonderlijke componenten zijn prima in orde maar passen gewoon niet goed op elkaar.
Er moet dan te veel zelf bedacht worden om op te lossen en dan had ik net zo goed voor een goedkopere kist kunnen kiezen en niet voor een High End model.

Zoals ik het nu zie moet de staart eraf en als die dan teveel beschadigd zal ik een nieuwe staart moeten maken. Dat gaat dan wel ten koste van het Design, mede waarom ik deze uitvoering heb gekozen. De folie op de staart kan uiteraard niet hergebruikt worden.

Bij elk model moet er wel iets aangepast of bedacht worden. Dit heb ik echter nog niet in deze mate meegemaakt. Al met al ben ik erg ontevreden en ik heb contact opgenomen met de dealer. Mijn opmerkingen heb ik samengevat in een brief naar Graupner / Tangent. Ik ben benieuwd.

Groeten, Maarten X

Maarten, ik kan me voorstellen dat je hier niet blij mee bent. De Tangent modellen zijn niet de goedkoopste en worden aangeprezen als zijnde "Deutsche grundlichkeit". Dan valt dit inderdaad tegen.
Ik ben benieuwd wat je als antwoord gaat krijgen.

maarten, dat is zeker balen!!

ik hoop dat je eruit komt met graupner/tangent, zodat je znel weer kan vliegen!

Aanpassingen

De afgelopen periode lag het even stil rond de Kult Mini vanwege de kwaliteitsproblemen die ik heb ervaren. Mede na overleg met Justus over de oplossingsrichting toch maar weer aan de slag gegaan. Duidelijk was dat voor aanpassing van de instelhoek de staart eraf moest :nosmile:. Aanpassing aan de vleugel is geen optie omdat dit de stabiliteit van de vleugel-romp verbinding teveel zou verzwakken. De staart heb ik heel voorzichtig met een los afbreekmes verwijderd, een aardig klusje:

full

ik weet niet waarom maar dit vliegtuig heeft een aantrekkings kracht op me
vind het echt een super mooi model
maja eerst maar ff leren zweven voor mij :)

grtz lip

Instelhoek

Gelukt!
De staart is verwijderd met minimale schade aan de onderzijde waar deze op de romp aansluit. Voor de zekerheid een laagje glasvezel/ epoxy met enige overlap over de aansluiting van de beide staartdelen gelegd.

Conform de berekeningen met betrekking tot de instelhoek moest de instelhoek / decalage van de staart aangepast worden waarbij 1 mm onder de neuslijst van de staart 0,5 graden aanpassing van de instelhoek / decalage geeft. Aangezien de instelhoek voorheen 2,6 graden bedroeg moest er anderhalve graad af en dus 3 mm onder de neuslijst van de staart!

Dit is als volgt opgelost:

full

De staart is nu afneembaar gemaakt waarbij de bevestiging met een schroef van onderen verloopt.

Na deze aanpassingen even naar een nabijgelegen voetbalveld gefietst voor een paar handstarts. Perfecte omstandigheden, licht windje en zonnetje erbij: hij doet het!

De kist vliegt nu strak door. Goede glijhoek ook, rustig gooien en hij vliegt driekwart van het veld in de lengte door.

Omdat de hele voorzijde van de staart omhoog is gekomen moest er ook een stuk van de bovenrand van het verloopstuk tussen de staartdelen worden afgeslepen om deze goed op de romp te laten aansluiten. Daar moet nog een likje verf overheen. Verder moeten de roerhoorns van de rolroeren eraf en vervangen worden door grotere exemplaren maar dat kan wachten.

In wezen is de kist nu klaar voor actie. Laat de wind maar komen.

Groeten, Maarten

Back