Tantalus 8C met ThinSkin vleugels

Een goedendag!

Eindelijk heb ik wat tijd gevonden om aan een F3K kist te beginnen. De basis zijn T8C kernen die Loet gefreesd heeft (erg mooi!).
Zojuist de eerste vleugel in de zak gestopt. Deze is gemaakt door voor geharde ThinSkin prepreg huiden (2x 19gsm) op de kernen te lamineren. Het maken van de vleugel was echt een eitje: een beetje hars op de huiden smeren en samen met een mylar onder vacuüm tegen de kern drukken.
Voorlijst is met de standaard transfer tape methode gedaan. Verder is er driemaal een webbing in de vleugel geplaatst: tussen de ligger, voor de flap en achter de flap, dus alle dozen zijn netjes gesloten. De nodige versterkingen rond de servo en tip zijn gemaakt van ouderwets ingesopt spreadtow weefsel. Idealiter zou ik ook deze versterkingen van prepreg maken en in één stap met de huiden mee uitharden, maar daar heb ik uit gemak even niet voor gekozen. Als laatste ligt er ook nog een roving in de achterlijst om deze wat harder te maken.

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Het is nog een beetje gissen maar ik gok rond de 55 gram uit te komen. Ook de stijfheid ben ik nieuwsgierig naar. Deze zou behoorlijk goed moeten zijn, ook in vergelijking met het Vladimir kool. Doordat de vezels veel rechter lopen zal de initiële stijfheid hoger zijn omdat de vezels zich niet eerst hoeven te zetten.

Ik houd jullie op de hoogte, bijgevoegd alvast wat fotootjes! Heeft trouwens iemand een suggestie voor een romp?

Groetjes,
Kevin

Kern met webbing:
nzk8yw.jpg

Kern met alle versterkingen en ligger:
f4k803.jpg

Kant en klare huid, ingesmeerd met hars:
243hkwj.jpg

Alles netjes in de vacuüm zak:
2zivr5e.jpg

ziet er goed uit , als romp lijkt me een originele tantalusromp van 35 a 40 gram perfect. Ik weet nog wel een nieuwe te koop, laat me maar weten als je interesse hebt;)

Ik vind het een interessant matteriaal dat thinskin, enkel dat het 200 euro kost per m2 tegen 80 per m2 van vladimir is een beetje wat me tegenstaat voor de vleugels. Denk dat ik er eens een setje staartdelen van ga proberen te maken omdat het ook per 10cm2 te koop is :)

De 24 uur zijn voorbij!
Ik ben blij :) Oordeel zelf. Gewicht in huidige staat: 54 gram. Mega-megastijf! Hoewel ik als non-F3K vlieger geen goed referentiekader heb natuurlijk. Ik zal Loet de vleugels laten voelen wanneer ik de onderbedden bij hem terug breng.

Hier wat fotootjes, let wel, er moet nog afgewerkt worden.

mimdr5.jpg

1nzi4j.jpg

2qw1jyt.jpg

2qdu72e.jpg

20a2xw6.jpg

Klopt, het materiaal is duur. Maar er zijn veel duurdere materialen op de markt, ik denk dat je krijgt waar je voor betaald.

Groetjes,
Kevin

@Jorn:
Wel aardig, had wat problemen met het gebruikte materiaal. Ik had namelijk alleen 100gsm Textreme hier, en dat is eigenlijk veel te stijf om zich om de voorlijst te laten vormen. Met veel te veel moeite is het gelukt en ik denk dat de voorlijst strak is als ik klaar ben met afwerken. Maar volgende keer graag een normaal weefsel gebruiken :)

@Planck_Franck:
Dank je! Nu zorgen dat vleugelhelft 2 net zo mooi wordt.

@Erik:
Danke! Daar heb ik over na zitten denken, uiteindelijk toch de bovenkant van de vleugel met de gladde kant naar buiten gemaakt (ThinSkin heeft een ruwe en gladde kant). Dit vooral omdat ik de vleugel achteraf makkelijker ruw kan maken met tape dan andersom.

Nog wat vraagjes trouwens:

Bij het hoogte- en richtingsroer, gebruiken jullie daar alleen de 25 grams glas huid als scharnier (blijft dat lang heel), of voegen jullie daar ook aramide weefsel aan toe?

Wat voor accu kan ik het beste gebruiken? En is het een goed idee om 4 maal de KST DS245H te gebruiken?

Groetjes,
Kevin

Mooie vleugel!!

Heb je het weefsel op de voorlijst wel gebruikt onder een hoek van 45 graden?

Laatst bewerkt door een moderator:
ontzettend gaaf project, ziet er superstrak uit. behalve te melden dat er kevlar strookjes worden gebruikt als scharnieren op de staartvlakken, rest mij alleen nog het volgende;
TANTALUS FOREVER!!!;)

Kleine update, zonder foto's helaas:

Vleugelhelft nummer 2 zit in de zak voor de eerste huid. Morgen de tweede huid. Mogelijk dit weekend de vleugelhelften tegen elkaar plakken. Of moet ik eerst de flaps opensnijden? Hoe kan ik het opensnijden en schuren van de flaps het beste doen eigenlijk?

Stabilo is ook af, weegt 5.5 gram. Geen flauw idee of dat licht of zwaar is :-p

Excel sheetje zegt nog steeds dat de kist 215 gram gaat wegen.

Groetjes,
Kevin

Mooi werk hoor! Lichte vleugel, gewicht van je stabilo is ook prima.

Vwb de scharnierlijn, is handig om te doen voordat de vleugels aan elkaar zitten.

Neem 2 spelden, prik die op de hoekpunten van je aileron door de vleugel. Leg hier een lineaal tegenaan, tape deze vast op de vleugel. Aan de kant waar je scharnier zit de huid inschuren met een driehoekig vijltje totdat je op het kevlar zit. Aan de andere kant vd vleugel door de huid en kern heensnijden met een nieuw mesje, pas op dat je niet door het kevlar snijdt.

De ailerons aan de zijkanten lossnijden, schuurpapier door de naad halen om ea vrij te laten bewegen. Dan de aileron omvouwen, dit zal wat lastig gaan in het begin. Met een schuurblokje de omgevouwen flap schuren zodat deze omhoog kan.

Succes

Het inschuren van je scharnier gaat altijd erg goed met een dremel slijpschijfje. Liefst de grovere versie want dat gaat wat sneller en gewoon langs een lineaal halen zonder dremel.

Bedankt voor alle tips! Het is me duidelijk nu :-)

Deze week kom ik ook in het bezit van een echte Tantulus romp, dus dat gaat helemaal goed komen. Verder is alle elektronica ook al in huis. Deze week maak ik de vleugel af, volgende week kan ik alles inbouwen. Zin in!

Groetjes,
Kevin

Nice!
En dan hop! trainen op Veronica!
Maak je ook een mooie ballastkamer.
Is wel nodig bij die 215 gram ;)

Back