Tantalus goes molded

weer iets verder

Eindelijk weer iets verder.

Een nieuw kielvlak is klaar, deze is stukken beter dan de vorige. Het gewicht zoals hij er nu bijligt is 6.42 gram, dus zonder de rafels rond de 6 gram.

DSC04979.jpg

Een aantal kleine veranderingen ten opzichte van het vorige kielvlak.
- geen koolstof meer waar het kielvlak in de romp wordt vastgeplakt, was overbodig
- een kleurtje
- een ander losmiddel (Formula 5). Dit was echt een stuk makkelijker dan de vorige keer
- het oppervlak is echt spekglad, geen pinholes

DSC04981.jpg

Ben benieuwd hoever HAN en bart gevorderd zijn met de rompmal.

perfect

Loet,

Ik heb vanochted de mallen gelost voordat ik naar mijn werk ging....
het ging super eenvoudig en wat ik dacht dat een nadeel was bleek een voordeel (die strip in het midden)....aan beide kanten een schroevendraaier er tussen, met een hamer aan tikken, en ze sprongen min of meer los van de mal...:D

Biresin G36 is echt veel beter dan de formenharz P, geen pinholes, niets te zien, de mallen zijn werkelijk perfect....(behalve dan het linker kielvlak)

Deze week ze nog voorzichtig verder proberen af te werken en dan om een vlakke bovenkant te krijgen deze ook nog afgieten met Biresin G36.

Ik heb nog niet naar de sluiting van de mallen kunnen kijken....dus dat zou
nog iets kunnen zijn waar we wat aan moeten doen (naast het boren van gaten voor de M6 bouten voor het dicht maken van de mallen)

Ik dacht ik deel dit even met je...:D

Cheers

Bart

Laatst bewerkt:
@Loet,

erg mooi!!
Is het volgens jou mogelijk/zinvol om een vleugel op een soortgelijke manier te bouwen?
Ik schat in dat het gewicht ongeveer gelijk is met een schalen vleugel. Wel lijkt een dergelijke vleugel veel minder gevoelig voor midairs en paaltjes.

@Bart,

kun je wat foto's plaatsen van de mallen?

Bas

Laatst bewerkt:
Mooi Bart, misschien wordt het nog eens wat met ons 2-en:D, uh, sorry met ons 3-en (HAN).

Wij, de lezers, nemen aan dat er vanavond foto's gepost worden.

Loet,

erg mooi!!
Is het volgens jou mogelijk/zinvol om een vleugel op een soortgelijke manier te bouwen?
Ik schat in dat het gewicht ongeveer gelijk is met een schalen vleugel. Wel lijkt een dergelijke vleugel veel minder gevoelig voor midairs en paaltjes.

Bas

Ik denk dat dat zeker mogelijk is. Ik weet dat ze het bij Stobel gaan proberen, maar die vliegen dan ook vaak op het veld waar jij tegen dat bewuste paaltje aanvloog.

Helle motiveert mij om vleugels te frezen uit Rohacell en ze dan te baggen. Persen zou ook kunnen maar dan staat mijn CNC weken lang mallen te frezen.
Ik wil niet vastzitten aan 1 vleugelontwerp dus baggen lijkt dan de beste oplossing.

Na afwerken weegt het kielvlak 6.15 gram, er kan minder verf op en ik moet toegeven dat ik met de epoxy niet zuinig geweest ben. Dit ga ik langzaam terugbrengen bij de volgende kielvlakken en stabilo's.
De torsiestijfheid is door het stripje glas op de voorlijst beter dan zonder dit stripje glas maar het stripje glas kan wel wat smaller worden. Nu ga ik uit van een stripje dat 8 mm breed is. Dit kan makkelijk naar 5 mm.

De torsiestijfheid is door het stripje glas op de voorlijst beter dan zonder dit stripje glas maar het stripje glas kan wel wat smaller worden. Nu ga ik uit van een stripje dat 8 mm breed is. Dit kan makkelijk naar 5 mm.

Loet,

uiteraard is er ook nog een zeer groot gewichtsvoordeel te behalen als je 25 grams glas i.p.v. 58 grams glas op de voorlijst gebruikt.

Bas

loet,

knap , en het gewicht zit redelijk goed denk ik , het oppervlak van jou kielvlak is groter dan gemiddeld dacht ik?

gebruik je geen pva in de mal?

is de mal geairbrushed of spuitbus?

knap werk

-kristof-

loet,

knap , en het gewicht zit redelijk goed denk ik , het oppervlak van jou kielvlak is groter dan gemiddeld dacht ik?

Dat klopt.

gebruik je geen pva in de mal?
Ja wel maar het was waarschijnlijk heel erg weinig. Een paar milliliter op zo'n speciale vochtige spons. Ik kon niet zien dat er iets op de mal zat. Ik denk dat ik een potje maak met een verdunde PVA-oplossing. Hoe doe jij dat?

is de mal geairbrushed of spuitbus?
Airbrush maar met een heel eenvoudig malletje, stelt niets voor.

Het is een malletje dat ik op de negatiefmal leg.

DSC04983.jpg

knap werk

-kristof-
Bedankt, we doen ons best.

Mooi ruddertje loet!
Leuk gedaan met die kleurtjes.
En loet leuke dame op de achtergrond van de spuitmal!

jasper

(zo goed jorn:p ?)

Laatst bewerkt:
loet,

ik heb onlangs ook zo'n sponsje aangeschaft , werkt heel makkelijk moet ik zeggen, ervoor gebruikte ik een airbrush (met redelijk grote naald en een reservoir dat eronder hangt) om de pva erop te zetten , ik verdun met zo'n 20% water .
ik heb wel gemerkt dat de verf op de pva zetten ietwat lastig is , je moet enkele heel dunne laagjes zetten.

ik gebruik dit ook voor de romp , daar is het sponsje wat onhandig.

zit er nog een ligger onder de spread-tow band bij je kielvlak?

-kristof-

Snap niet waarom dat malletje net zo negatief keek.
Nu veel vrolijker

full

Mooi werk, die romp mal...

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
rompmal

Kwijl kwijl.

Dat ziet er wel heel errug mooi uit die rompmal.

Complimenten, Han en de anderen hebben goed werk geleverd.

Groeten,

Hans

Back