Tantalus goes molded

Bas dat ontwerp is er al en heet de XXlite :-) Verder wat is een relatief dik profiel? Mijn A2s zitten bij de wortel op 6.7% en deze vliegen bij een lager Re getal (de vleugels zijn wel geturbuleerd) ook is bij A2s de huidige trend om naar dikkere profielen te gaan (> 7%). Ik denk zelf dus dat de aerodynamische nadelen niet al te groot zullen zijn en in my view zijn er constructieve voordelen om de servos in de vleugel te plaatsen en niet in de romp maar zoals ik schreef we zullen wel zien of dit een goede keuze is :-)
Cheers

Bart
 
Laatst bewerkt:
Model wordt idd wat zwaarder maar ik denk dat dat vrij weinig is... De servos zullen nu rond het zwaartepunt komen en als ze in de romp zitten schat ik 80 mm er voor dus 12 (6 gram per servo) x 80 gedeeld door 210 (lengte van de neus + 50 mm locatie zwp tov de voorlijst vleugel) is 4 - 5 gram extra lood in de neus...
Cheers

Bart
 
Model wordt idd wat zwaarder maar ik denk dat dat vrij weinig is... De servos zullen nu rond het zwaartepunt komen en als ze in de romp zitten schat ik 80 mm er voor dus 12 (6 gram per servo) x 80 gedeeld door 210 (lengte van de neus + 50 mm locatie zwp tov de voorlijst vleugel) is 4 - 5 gram extra lood in de neus...
Cheers

Bart

bart,

over dat gewicht zou ik niet wakker liggen , de stuurstangen zijn langer en je hebt "zware" hevels nodig bij de plaatsing in de romp(bij de xxlite wegen de koperen stukjes zo'n 3-4gram ,kunnen er misschien 2 gr lichter maar daar wil ik niet aan stijfheid verliezen.)

bij de servoplaatsing in de vleugel dient de vleugelhuid zelf erg versterkt te worden rondom de servo , kortom het gehele middenstuk van de vleugel , dat zijn ook enkel grammen.

heb getwijfeld een lichte helios voor mezelf te bouwen met de servo's in de romp , na wat erover te lopen nadenken heb ik dit plan afgewezen , ik zie geen winst ...

-kristof-
 
Kristof,

Op zich valt het versterken volgens mij ook nog wel mee maar idd dit is een aandachtspunt. Ik zal eens in detail laten zien hoe ik de aansturing in gedachten heb...als ik tijd / zin heb om met SW aan de gang te gaan :)
Cheers

Bart
 
Bart/Loet,

op wat voor procentuele dikte denk je uit te komen om de servo in de vleugel kwijt te kunnen en wat voor profiel ga je gebruiken? Om laminaire blazen te voorkomen lijkt het zinvol om op het verdikte deel turbulatoren te plaatsen, mogelijk ontketen je een nieuwe rage, de root-turbulator :-). Wel zou ik het verdikte deel zo klein mogelijk houden (kun je de servo’s niet boven de romp plaatsen met hiertussen een multiplex spant o.i.d), dat geeft ook de kleinst mogelijke massa traagheid om de rol-as)?

Het gewichtsnadeel lijkt inderdaad mee te vallen, ik wist niet dat de koperen delen van de XXlite 3-4 gram wegen (Kristof wanneer kom je met een koolstof versie? :-)).

Bas
 
Bart/Loet,

op wat voor procentuele dikte denk je uit te komen om de servo in de vleugel kwijt te kunnen en wat voor profiel ga je gebruiken? Om laminaire blazen te voorkomen lijkt het zinvol om op het verdikte deel turbulatoren te plaatsen, mogelijk ontketen je een nieuwe rage, de root-turbulator :-). Wel zou ik het verdikte deel zo klein mogelijk houden (kun je de servo’s niet boven de romp plaatsen met hiertussen een multiplex spant o.i.d), dat geeft ook de kleinst mogelijke massa traagheid om de rol-as)?

Het gewichtsnadeel lijkt inderdaad mee te vallen, ik wist niet dat de koperen delen van de XXlite 3-4 gram wegen (Kristof wanneer kom je met een koolstof versie? :-)).

Bas


bas , ik hou het bij koper, heb eerst met holle buisjes geprobeerd zoals de flow maar dat vond ik maar niks , brak snel bij het buigen ervan.

een minimum aan extra gewicht rond het zp boeit me niet erg...
 
bart dat zijn toch wel enkele grammen hoor 4-5 zeker , je wil niet dat de vleugel breekt bij een iets minder zuivere landing of mid-air , het zijn 2 behoorlijke gaten die gemaakt worden.

ben je van plan het profiel zo dik te maken dat de servo's erin passen? dat is bijna niet mogelijk, het zullen eerder bulten worden denk ik...
 
bas , ik hou het bij koper, heb eerst met holle buisjes geprobeerd zoals de flow maar dat vond ik maar niks , brak snel bij het buigen ervan.

een minimum aan extra gewicht rond het zp boeit me niet erg...

Kristof,

ik heb ooit een keer een artikel gelezen over hoe ze dit soort vormen van koolstof maakten. Er werden geimpregneerde koolstof rovings door een alumunimum buis getrokken en dit werd in de juiste vorm gebogen. Na uitharding werd het aluminimum verwijderd (zuur?).
VEEL te VEEL werk voor een kleine gewichts besparing, dus niet zinvol voor massa produktie.

Edit: Voor deze methode wordt ook gebruik gemaakt van een siliconen slang die na uitharding wotdt weggesneden.


Bas
 
Laatst bewerkt:
Hey Bart,
Nog een andere kist met laffe koordes is de JS1-Revelation.
1:1 zwever waarin Ronald Termaat rondsjeest en veel wint!
Misschien kun je daar nog een truukje van 'lenen':

Grotere vleugel-instelhoek bij de wortel.

http://www.sebastiankawa.pl/wp-content/uploads/2011/03/js1-112.jpg

De neuslijst loopt ietsje op bij de romp. En ergens op =hun site vermelden ze het ook als 'feature'.
Ik snap niet wat 't doet, maar het ziet er wel tof uit!

Ow en volgens mij verdikt het profiel oko bij de romp (voor constructieve, buigtechnische redenen geloof ik)
 
Kristof,

ik heb ooit een keer een artikel gelezen over hoe ze dit soort vormen van koolstof maakten. Er werden geimpregneerde koolstof rovings door een alumunimum buis getrokken en dit werd in de juiste vorm gebogen. Na uitharding werd het aluminimum verwijderd (zuur?).
VEEL te VEEL werk voor een kleine gewichts besparing, dus niet zinvol voor massa produktie.

Bas

hier een voorbeeld:
pic_5.jpg

Bron: Pixelito
 
bas,

zoals gezegd te veel werk en een roving alleen zou ik nooit betrouwen, barsten, en is ook niet stijf wanneer er bochten aan te pas komen, en kous erond zou helpen maarja...

Kristof,

mee eens dat het te veel werk is en ook mee eens dat je een kous zou moeten gebruiken om delaminatie in de bochten te voorkomen.

Bas
 
Maar ja, het is wel verdomde sexy zo'n voorgevormde carbon staaf! Mischien kan er dan toch een nieuwe foto op Loet's frontpage: De Laftalus met losse handen!
 
Tante Alus

HD - I pad, You pad, He pads, We pad...

To increase performance, add lightness. Try EPO, HGH en Testogel, Hydrocortisone etc... just ask your neighbour bike racer - he knows

Hope for the best and prepare for the worst. (Bas, welke worst eigenlijk ?)

No guts no glory - perfect example of a "no brainer":p

The slowest way down is up! - even better example of a no brainer :cool:

Veel Tantalus en een beetje van Stobel maar toch weer net niet genoeg - Just buy the new Stobel V4 (Email : ehrenthraut@gmx.de)

Help Joost www.joostandfriends.nl [URL="
Swan I Can Help - YouTube[/URL]

Wie niet in staat is om fouten te maken, is nergens toe instaat !Voorbeelden genoeg : René Rutten, Carlos Sarkozy, Benedikt Merkel, Jan Papandreo en alle andere popstars - masters of disasters.

Mooie dingen groeien langzaam. (nou...hangt ervan af hoe ze eruit ziet);)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brandstofvliegers : een taai ras

en die van mij dan heb je daar niet voor kunnen bedenken ;-)

Sorry Bob, dit is onvergeeflijk en ik biedt jou hiervoor dan ook mijn oprechte verontschuldigingen aan : aQZ8ANnqj1c[/media] - I APOLOGISE - YouTube

Hier in Lyon worstel (*) ik niet tegen brandstofvliegers maar tegen modelhelikopterpiloten - bijzonder lawaaierige dingen met poluerende rookpluimen zoals een oude Boeing 707.

Bovendien vindt ik dit is een ongelijke strijd (*) want die helikoptergasten hebben een ego dat nog groter is dan het mijne. Een taai ras dus.

Af en toe (gemiddeld één per dag) vliegen ze er ééntje kompleet te pletter. Dus er is nog hoop :thumbsup: Another one bites the dust :rolleyes:

Alles kits in de Ritz,

Yves
Guitar Slinger
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top