Taxi Cup II Elektro

Hoi Bas,

als je een eigen draadje opent mag je hier de link wel plaatsen. Vind ik ook leuk om te volgen. Je mag dit draadje ook gebruiken hoor!!

De Taxi cup II weegt inmiddels vliegklaar 2838 gram.

Verder ben ik nog op zoek naar langere breekbouten. De breekbouten die er in zitten zijn 4,5 cm lang. Ze zijn 6 mm dik maar met een afwijkende draad. Dus geen m6. Ik heb wel gezocht onder graupner maar kon niet iets geschiktst vinden. Ik zoek dus 6mm breekbouten met "graupner draad" 5 cm lang.

De onderste is de "graupner versie"

Frank.

Langere bouten? Hmmm... richting Lasulec en dergelijk soort bedrijven.
Anders even kijken of er iets te vinden is op de site van Kavan.
(Dat zijn meen ik ook de zakjes die ik van Hobby-In toegestuurd krijg)

Het is eigenlijk wel zaak, als het voor de vleugelbevestiging is, de bouten ook weer niet te lang te laten zijn.
Het plankje in de romp zo hoog mogelijk, en dicht tegen de vleugel aan. Ik versterk het plankje altijd met hardhouten hoekstukken verlijmd met epoxy.
Dan breken de bouten ook echt, neemt het geen verwoest hout mee.
Is wel de redding van m'n kist geweest als het niet helemaal liep zoals het hoorde. Zo ook bij het onderstel.

Zeg maar niet rekken maar breken bij afschuiven on impact.

Het gewicht lijkt me totaal niet dramatisch. Ik hoop ook onder de 3kg te blijven.
Ik mik ook op rond de 2850 gram.

Hier nog even een aardig linkje dat je een hart onder riem zal steken. Het staat al een eeuwigheid op het net.
Voor de TCII wat makkelijker, omdat je geen parabolische vleugeltips hebt.
Je kan er de slall speed inschatten.
Lees je dat de propeller tipspeed zo'n 2,5 de stall speed zal moeten hebben.

Ik heb daar de data in getikt en dat gaf de burger moed.
Trainer Design

Het is nu wachten op pakketje van Lindinger en het motortje van HK. Scorpion of Hyperion doe ik later als de HK niet geschikt blijkt.
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy L5055A-400 Brushless Outrunner 400kv
Gewoon maar eens testen. Magneetjes tevoren nog even nalopen met 2K lijm.
Hoewel deze niet echt overbelast zal worden. Thermisch zeker niet. Ik mik op props van 14 x 8 en 14 x 10, 15 x 8 en later wellicht ng een 16" testen. Verder heb ik twee propmeenemers besteld 0 graad en +2,5 graad. Die daarmee kan ik de spoed van 8 iets opvoeren. Met 15 x 8 heb ik al een aardige sleepkracht. Met 14 x 8 een aardige vliegduur.
To be tested.. natuurlijk :)

De accu's heb ik bij Gens Ace weggehaald. Twee stuks. Tegen een acceptabel nette prijs of eindejaarskorting? 6S 5300mAh 25C tegen een gewicht van 750 gr. 3C oplaadbaar... vermits lader dat aan kan slepen. (dat kan de Ultramat 16 niet)

Wel... een fractie hogere efficiëntie van het Freudenthaler Aero-Naut CamCarbon ontwerp (F5B gedachte)? Geen Mirov of RFM prop hoor?

De prop laat je niet klappen, maar zet je stroef op de boutjes leer ik... waarbij ik hoop de bladen dan 'recht' te houden dmv een 'device'... een veerplaatje...?
De kist wordt met klapprop geklemd gevlogen en beschreven in het RC-Retwork draadje... t/m drieblads aan toe.
Het maakt me gewoon nieuwsgierig. Op een slank ogende Rascal staat het bepaaldelijk niet lelijk...

Ga het nu proberen met een 42 mm Mittelstück. Proof of the pudding is in the eating... zullen we maar zeggen.
Nog mooier zou een Ramoser tweeblads zijn. Dan is de spoed volledig tunen op de aandrijving.

Ik probeer de theoretische stall-speed op 36 km/h aan te houden. Max snelheid op 2,5 tot 3x de stall-speed.

De kist is ook ultralicht te bouwen. Heb ik ook doorgerekend in theoriemodel eCalc.ch.
Is er ook een alleraardigste vliegtijd te genereren. Gearbox van Reiseauer 3:1 en 3S. Zit je op iets van 2300 gram. Bij een span van 1840 mm. Bijna een zwever... als ik me niet vergis, een stall-speed van 32,5 km/h... zo iets.

Naar mijn gevoelen heeft een zwaardere kist iets meer Durchzug? Zal de glijhoek vast wat steiler zijn? Maar voor een hogere landingssnelheid ben ik niet bang. Het kan niet erger zijn dan m'n huidige alledaagse kist... De ailerons nodigen zich uit om als spoileron in te zetten.

Als een Taxi Cub nog goed vliegt met 3000 gram... what's me worrie...

Zo maar weer?

Laatst bewerkt:
Frank,
Nog geen eigen draadje... ben dat wel aan het voorbereiden. Kan zijn dat ik dat in een weblog fix. Het wordt wellicht een achteraf referentie bouwdraadje.

Heb edoch niet stil gezeten... Ik heb in december alle spulletjes binnen gekregen. Ook de nieuwe L5050A 400kv motor
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy L5055A-400 Brushless Outrunner 400kv
Een zeer net blokje. Magneten netjes gelijmd en in slots gestoken. Nu heb ik niet zoveel referentie. Maar het leek me een uitgekiend geheel. Ik hoop dat het dus doet wat HK beloofd via de eCalculatoren...

Regelaar een Jeti Master Basic 70 SB, Servo's 4 x DES 657 BB (servo's net een december aanbieding van Lindinger) en het keurige Gens Ace 6S 5000mAh 30C pakket, dat vrij licht uitpakt (750 gr).

De motormount heb ik rond de kerst en dit weekend aangepakt. Eerst meet en tekenwerk. Daarvoor de neus iets gedemonteerd, nieuw motorspantensectie uitgezaagd, vervolgens ingelijmd met juiste domping en instelhoek.
Houten motorbok moest daarvoor deels weg geslepen worden, nieuwe versterking aangebracht, verlijmd met het motorspant om een goed torsievast verband in te bouwen. Dat is alles vrij netjes gelukt.

Daarmee kon het toestel eens even semi opgebouwd op de CG-waag. Was ik wel nieuwsgierig naar hoe dat zou uitpakken. Het Gens-Ace is ondanks het lichte gewicht nogal ruim bemeten door de nogal dikke cellen.
Ik had de angst dat ik het vooronder zou moeten uitbreken (tankspant) om de accu flink naar voren te kunnen schuiven. Het bleek (nog) niet nodig. Met alle componenten provisorisch op z'n plaats komt het CG thans prachtig uit. De accu in de 'çabine'.

Totaalgewicht op het moment 2665 gram... Daar moet nog de Jeti ontvanger bij... wat servodraden en een 2S Lipo ontvangeraccupakketje. Moet nog het een en ander aangepast worden aan het montagepunt van het landingsgestel. Dat is ARF onderbemeten. Maar het gewicht geeft vooralsnog de burger moed.

Verder zat ik naar de instelhoeken van de vleugels te staren... Hmmm... vleugel is Clarke Y zo op het oog ingesteld om zich semi-symetrisch te gedragen (achterlijst iets omhoog tov de datumlijn/instelhoek stabilo.

Zo maar weer?

Laatst bewerkt:
Lijkt of is echt zo?
Centerlijn van een Clark-Y ligt niet zo vlak als je denkt. Niet vanaf bodem/onderkant profiel gezien in ieder geval.

Linkje met centerlijn.
http://www.worldofkrauss.com/foils/1103

Kleinere versie van de motortje inmiddels op mijn Tricopter zitten. Loopt mooi. Had gehoopt op meer vermogen maar er kan ook nog wel iets meer uit gehaald worden. Maatje meer prop. Doet nu á 700 gram thrust (61gr 900kv op 3s 10x6 China GWS prop)
Terug gerekend ongeveer gemiddeld 4,5A voor 350gram thrust. Heb je niet veel aan om te weten maar toch :D

Laatst bewerkt:
Idd Dennis. Het ligt er niet zo plat op als bij een Svenson Westerly. :)
Iets meer nuance. Ik zal als ik zover ben de instelhoeken nog gaan nameten.
Kijken of ik even een scannetje van het profiel kan flansen.

Heb even wat plaatjes geschoten van de Turnigy L5055A-400kv elektromotor. Die past al prachtig in de gemodificeerde Rascal 40 snuit (zie verder fotoforumbakkie). Huis diameter motor is 50 mm, as diameter is 6 mm.
Tussen beide lagers in is enige ruimte om een beetje vet of olie te spuiten... Dat zou wat smeerreserve aan de lagers kunnen geven... hmmmm...

full

full

full

Het kerfje rechts zou handig kunnen uitpakken als ooit een lager vervangen moet worden. De buitenste ring kan daar dan doorgedremeld worden mocht dat nodig zijn.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het heeft even geduurd maar de Taxi cup II heeft vandaag gevlogen. Het was de bedoeling dat een mede clublid hem zou invliegen echter door wat drukte mijnerzijds de laatste tijd is dat er niet van gekomen.

Vandaag was ik om negen uur op het veldje en helemaal alleen. Eerst maar wat getaxied en daarna gas erop. Alles ging prima, beetje de rolroeren getrimd. Ondanks de stevige wind gingen de landingen ook goed.

Hij reageert behoorlijk op de roeren, wou eerst de uitslagen wat minder maken. Echter na een paar starts was ik er al aan gewend.

Ongeveer 10 minuten gevlogen en ongeveer 8 landingen gemaakt. Nu ligt de accu aan de lader, straks maar eens kijken hoeveel ik bij kan laden.

Frank.

Je hebt 2000mAh (lading = stroom gedurende one hour = hoeveelheid elektronen) bijgeladen Frank niet 2000mA (stroom).

Of was het gewoon een type/snelheids-vaudtje?

Back