te lange accudraden vernielen regelaars / too long battery wires kill controllers

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ron van sommeren, 5 apr 2009.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Graag, dan kan ik ze bij mijn RCGroups bericht plaatsen, ter leringhe ende vermaek.
     
  2. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat is inderdaad knullig-fout getekend.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Ron,

    Even een concrete vraag. Ik heb een duikboot met brushles motor (zie avatar), regelaar ernaast, en de accu (je raad het al) in de boeg bijna 1 meter verderop. Die motor trekt 2 ampere volgas bij normaal gebruik, het spul loopt op 12 volt. De motor loopt dan ongeveer 1200 rpm. Is een extra condensator(en) dan ook nodig? Ik heb nog geen warme elco's aan de regelaar kunnen ontdekken. (Roxxy 16 ampere apparaat) Als ik jou berichten / links doorlees zou er per 10cm 220uF bij gezet moeten worden, en dan kom ik op 2200uF. Volgens mij geeft dat ook al een hele klap op de aan-uit schakelaar als ik het model dan inschakel met nog ontladen elco('s).
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat voor stroom kan de regelaar maximaal verwerken?
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Het is een Roxxy Bl Control 918, kan volgens Robbe 18 amp lang, en 22 amp kortdurend aan. Daar komt hij dus bij lange na niet aan.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bovendien ben ik bij de Roxxy 918 nog nooit afgefikte condensatoren tegengekomen, dus bij deze lage belasting is er geen enkel probleem te verwachten.
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ron, Jan,

    Mijn dank, kan ik weer rustig slapen ... ;)
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    het is niet dat je geluk hebt met deze regelaar hahahaha
    het is gewoon een goed ontworpen regelaar waar er niet op bezuinigd is geweest op componenten zoals meestal het geval is

    groetjes raf
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb aan het RCGroups bericht nog twee opmerkingen kunnen toevoegen.

    "The main spec you need is low impedance and low ESR(equivalent series resistance). I think the only thing you will find at radio shack will be general purpose caps, not low ESR. The ESR of a cap won't be printed on it, you will have to look up the manufacturers spec sheet. The Rubicon ZL series mentioned in the Schulze instructions is a good one and is available from newark/farnell. The Panasonic FM series is another good low impedance cap and is available from digikey
    http://www.farnell.com/datasheets/2161.pdf
    http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf/ABA0000/ABA0000CE108.pdf
    PS You would want the voltage rating on the caps to be significantly higher than the battery voltage. Same voltage rating is the installed caps. Higher rating is no problem. (thanks jeffs555, from this thread)"

    "At less than full throttle settings, the ESC pulses the current to the motor and consequently draws current from the battery in pulses. Wire however has inductance, and inductance resists the rapid change in current. Because of this, the supply voltage at the ESC wants to pulse up and down. The longer the wires, the more inductance, and the higher and lower the supply voltage at the esc goes. The pulsing supply voltage can cause operational instability in the esc, and can damage components on the esc.
    The function of the capacitor is to supply current when the supply voltage goes down and sink current when the supply voltage goes up smoothing out the voltage. The ESR limits the current the capacitor can source and sink, keeping it from doing its job.
    If you try it with longer wires and no extra low esr caps it may work for a while, but the longer wires put an extra load on the original cap. The extra load shortens the life of the original cap and it will eventually fail, probably catastrophically. If you try it with longer wires and no extra low esr caps it may work for a while, but the longer wires put an extra load on the original cap. The extra load shortens the life of the original cap and it will eventually fail, probably catastrophically. (thanks jeffs555, from this thread)"
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2009
  12. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hoi Ron,

    ik vind het nog steeds moeilijk om te bepalen wat nou lang is. Ik heb nu accudraden van ongeveer 30-40 cm lang aan mijn turnigy 80A ESC. Ik zit op het maximale voltage en trek ongeveer 50-70A. Nog geen warmte geconstateerd aan de condensators.

    Je zegt ook: voor elke 10 cm een 220 Ohm condensator ertussen. Als je dan 20 cm teveel hebt, is één 440 Ohm condensator ook goed, of moeten het er echt twee zijn.

    Maar is het nadeel van zoveel condensators niet dat je een enorme pets krijgt bij je accuaansluiting? (6S)
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Beter twee aparte kleintjes. Die kunnen hun warmte beter kwijt dan één grote en hun zelfinductie is lager.

    Laat motor eens pak leegtrekken op half-gas, hoe voelen de condensatoren dan aan? Als je veel/alleen op volgas vliegt, zijn lange accudraden niet zo'n probleem, bij volgas schakelt (chopping, PWM) de regelaar nauwelijks.

    Meer condensator is inderdaad meer :eek:nweer: maar ook daar is een oplossing voor: vonk-vermijden-bij-aansluiten-accus-met-hoge-spanning. Anderzijds, :eek:nweer: is wel een goede indicatie betreffende de goede werking van de condensatoren. Ik neig er intussen naar om die pets te accepteren zodat ik (nou ja, 'je') altijd weet of condensatoren goed zijn. Dan maar vaker stekker vervangen. Je kunt natuurlijk goedkoop parallelstekkertje gebruiken en die opofferen.

    Kijk nog maar eens in die RCGroups link, ik heb inmiddels ook wat dhz foto's van Han Witteveen toegevoegd aan eerste bericht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  14. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ja, ik zag het! Maar weet je, volgens mij valt het wel mee bij mij. Er is denk ik 20 cm draad bij de originele lengte gezet. Ik heb de accudraden over de hele lengte getwist en aan elkaar gebonden enzo (wat volgens je linkje 4 keer minder inductiespanning oplevert). Ik ga geen volgas vliegen. Maar als ze niet warm worden, dan zullen ze op de lange duur ook niet slijten?

    Ik zie trouwens dat ik een paar eenheden door elkaar heb gehaalt. Het moest natuurlijk 220 micro Farad zijn. :)
     
  15. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Dan valt de lengte van mijn accudraad nog wel mee. En ik denk dat ik wel een stukje onder de specs van mijn ESC zit qua stroom. Dus ik denk dat ik voor de meest practische oplossing ga. Gewoon vliegen en dan voelen hoe heet ze zijn. Zijn ze heet, dan ga er wat condensators -en ook meteen een vonkvermijder op)

    Ludo
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    440 Ohm condensatoren? Dat heeft Ron vast niet gezien. Weerstand wordt uitgedrukt in Ohm. De capacitteit van condensatoren in Farad!
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad. Ik las 220 en 440 microFarad (μF)
     
  18. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Dit had ik ook al opgemerkt, zie post 34... Dom van mijzelf natuurlijk.
     
  19. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zag dit draadje toevallig.

    Nu ben ik wat bezig met lipo,s parallel en en serie zetten.
    Als je dit doet Met je er een extra stukje kabel tussen zetten.

    Stel je zet 2 lipo,s parallel.
    Dit met 10cm extra draad.

    Wordt dit dan meteen een probleem?

    Nee toch?
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee, inderdaad geen probleem, want door die parallelschakelende draad loopt geen stroom.
     

Deel Deze Pagina