te lange accudraden vernielen regelaars / too long battery wires kill controllers

Het zal door de korte lengte een te verwaarlozen effect hebben op de totale kabellengte en dus de regelaar, maar door de parallel-aansluitdraden loopt volgens mij wel degelijk stroom. Anders zou je maar één accu ontladen ....
 
Laatst bewerkt:
Het is betere een paar kleinere elco's te plaatsten i.p.v. één enkele grote elco. Kleinere elco's kunnen warmte beter kwijt EN de totale weerstand en zelfinductie van die kudde kleine elco's is een stuk kleiner t.g.v. de parallelschakeling.
 
Ron van Sommeren zei:
... ... All capacitors as close as possible to ESC board, direct across plus and minus terminals.
Not distributed along the battery wires!
.
(noise_suppression_101)
Capacitors near/on battery are useless, the battery itself already is a huge capacitor.
By distributing them along the wires between battery and ESC they will be less efficient, or even useless. This would only add extra weight, and extra points of failure.
Ron van Sommeren zei:
Explanation, water hammer/knock analogy, theory
First a watery analogy: water running in a pipe and through a tap. Now turn off the tap quickly. You'll hear a loud knock/shock sound (voltage spike) in the pipe (wire). The water (current) wants to continu flowing but it can't, for a moment the water pressure (voltage) is much higher than the static water pressure (voltage). It's the same for a current that's switched off, because of the inductance it wants to keep on flowing, voltage gets higher. This is also what causes sparks (brush fire) in a brushed motor.
See also
wikipedia...Water_hammer
Ron van Sommeren zei:
The controller is like a watertap that's switched on and off very fast (8,16, 32kHz PWM voltage chopping) to get the desired current. Turning off the current, in combination with the battery wire inductance, causes voltage spikes because the current wants to continue on its course (ref. inertia of the moving watercolumn). These voltage spikes are higher!!! than the battery voltage. The input capacitors (cylindrical aluminium 'barrels') take care of these spikes (they reduce the wire inductance). The longer the wires, the higher the voltage spikes induced in the wires, the harder on the input capacitors. They will get warmer, heat up and explode and the rest of the controller will feel the full brunt of the voltage spikes. This is caused by the wire inductance, not by wire resistance.
Ron van Sommeren zei:
Therefore, using thicker wire will not help much, it's not a bad idea either, but extra capacitors are the solution, thus reducing/compensating the wire inductance. Or longer motor wires instead of long battery wires.
More on voltage spike and switched inductive load
PWM chopping - Wikipedia
Lenz's law - Wikipedia
Flyback diode - Wikipedia ...
I like the instantly-stopping-a-moving-freight-train-at-the-front analogy in this video.
Also notice the location of the anti-surge device.

 
Laatst bewerkt:
even terug naar storingen door bundelen van kabels, begrijp ik het goed als ik denk dat je kabels naar verlichting (naar leds), servo's en motoren als groepen kunt zien waarbij die naar de motoren het meeste storen op ontvangst en die naar de leds als minst storend?

En dus die drie groepen als aparte kabelbomen kunt maken.

Kun je die naar de motoren dan ook nog beter afschermen? Bijv. als je ze in een mantel legt (lege coax kabel, metalen buis) bijvoorbeeld?

ik geef meteen toe: ik heb niet alle genoemde links nagelezen, mijn accu-regelaar-motoren lengtes zijn niet erg lang. Maar ik werk ze toch weg in kabelgoten dus als het helpt als ik die van metaal ipv kunstof maak bijv. dan kan dat best.
 
Frank, Meestal heb je de meeste storing bij 27 en 40 Mhz door motoren met koolborstels. Bij 2,4 Ghz is dat aanmerkelijk minder.
Had laatst op 40 Mhz met een borstelloos motortje toch wat storing/slecht bereik. Leek of het door de "klok" in de regelaar werd veroorzaakt. Om het te verminderen de draad tussen ontvanger een regelaar een paar slagen door een ferriet ring gehaald. Toen ging het beter. De theorie achter het verhaal gaat mijn pet te boven, maar dat kunnen anderen misschien wel uitleggen. Er wordt wel aangeraden om stuurdraden en voedingsdraden niet naast elkaar te leggen. Vlechten van stuurdraden wel ook wel eens helpen. Rechte draden schijnen zich als een antenne te gedragen. Gr. Klaas.
 
Extend brushless motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller(s) close to battery(s).

Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
Contents

  • Solution I & II, rules of thumb
  • Problem
  • Capacitor type & polarity (orientation!)
  • How & where (not) to add extra capacitors
  • DIY capacitor pack pictures
  • Capacitor & pack suppliers
  • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
  • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
 
Back
Top