te lange accudraden vernielen regelaars / too long battery wires kill controllers

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ron van sommeren, 5 apr 2009.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Het zal door de korte lengte een te verwaarlozen effect hebben op de totale kabellengte en dus de regelaar, maar door de parallel-aansluitdraden loopt volgens mij wel degelijk stroom. Anders zou je maar één accu ontladen ....
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2010
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hebt gelijk Lex, suf van mij. Ik had de 2 'middelste' paralleldraadjes in gedachten die je hier krijgt bij bijvoorbeeld de 3s3p keuze: Battery pack wiring diagrams
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is betere een paar kleinere elco's te plaatsten i.p.v. één enkele grote elco. Kleinere elco's kunnen warmte beter kwijt EN de totale weerstand en zelfinductie van die kudde kleine elco's is een stuk kleiner t.g.v. de parallelschakeling.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 12 jun 2011
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    I like the instantly-stopping-a-moving-freight-train-at-the-front analogy in this video.
    Also notice the location of the anti-surge device.

     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2017
  6. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    even terug naar storingen door bundelen van kabels, begrijp ik het goed als ik denk dat je kabels naar verlichting (naar leds), servo's en motoren als groepen kunt zien waarbij die naar de motoren het meeste storen op ontvangst en die naar de leds als minst storend?

    En dus die drie groepen als aparte kabelbomen kunt maken.

    Kun je die naar de motoren dan ook nog beter afschermen? Bijv. als je ze in een mantel legt (lege coax kabel, metalen buis) bijvoorbeeld?

    ik geef meteen toe: ik heb niet alle genoemde links nagelezen, mijn accu-regelaar-motoren lengtes zijn niet erg lang. Maar ik werk ze toch weg in kabelgoten dus als het helpt als ik die van metaal ipv kunstof maak bijv. dan kan dat best.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Meestal heb je de meeste storing bij 27 en 40 Mhz door motoren met koolborstels. Bij 2,4 Ghz is dat aanmerkelijk minder.
    Had laatst op 40 Mhz met een borstelloos motortje toch wat storing/slecht bereik. Leek of het door de "klok" in de regelaar werd veroorzaakt. Om het te verminderen de draad tussen ontvanger een regelaar een paar slagen door een ferriet ring gehaald. Toen ging het beter. De theorie achter het verhaal gaat mijn pet te boven, maar dat kunnen anderen misschien wel uitleggen. Er wordt wel aangeraden om stuurdraden en voedingsdraden niet naast elkaar te leggen. Vlechten van stuurdraden wel ook wel eens helpen. Rechte draden schijnen zich als een antenne te gedragen. Gr. Klaas.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Extend brushless motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller(s) close to battery(s).

    Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
    Contents

    • Solution I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina