Te veel toeren..

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 11 mrt 2020.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo is het inderdaad.
    Als je het spelletje begrijpt stelt het niets voor.
    Het is net als toen ik mijn eerste lipo wilde kopen en opladen begreep ik er ook niets van.
    Later deed je dat met ogen dicht.
     
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Kreeg deze reactie van een zwager van me, op zijn zachtst gezegd als ontwerper en bouwer van robotica en andere professionele automatiseringszaken, geen onbekende met elektronica.

    Ik hoor je vertellen over een shunt om de stroom te meten, lees dat ook in de link die je stuurt. Ik meet zoiets met mijn fluke ampere tang. Wel duur (250 euro) maar dan hoef je niets los te maken. Groot voordeel is ook dat de meting de werking niet beïnvloed. Een shut heeft weerstand, en de weerstand van de motoren waar we het over hebben is erg laag (0,6 ohm of zo) Iedere weerstand extra in de lijn heeft dus invloed op de werking!

    Fluke 325 heb ik zelf. Als je zoiets zoekt, let dan op DC current. Bijna alle ampere tangen zijn alleen AC (alternating current=wisselstroom)

    De 325 kan spanning, weerstand, frequentie, stroom en temperatuur meten (zit een temp voeler bij)

    Als je zoiets gebruikt kun je of ac meten op de draden tussen de regelaar en de motor of dc aan de voedings kant. (dat is wat steeds gedaan en genoemd wordt op het forum)
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Shunts voor hoge stroomsterkten hebben een heel veel lager weerstand als 0,6 ohm. Zal in het milliOhm gebied zitten. Zie bij voorbeeld https://www.conrad.nl/p/weigel-60-m...nningsverval-num-60-mv-din-shunt-100-a-120921

    De stroom wordt met een stroomtang gemeten over een kabel tussen accu en ESC . Daar meet je een gelijkstroom. Eenvoudig gezegd verdeelt de ESC de stroom over de drie motordraden. Daan kan je de stroom niet betrouwbaar meten.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb een omgebouwde Evo-9 met Jeti Hack en een Jeti Box mini...
    En diverse SM Dataloggers en een trosje sensoren. Kost je de kop niet, maar je kan werkelijk alles meten. Voor het meten van de stroom is een aparte sensor, daar zit een shunt in.
    De staat tussen accu en regelaar. Torenmeting via een van de drie motordraden.

    Dat kunnen meten is interessant...
    Dus zit er telemetrie zowel in een modelboot (schaalvermogen getoetst, en kunnen toetsen, dat was voorheen vrijwel ondenkbaar, en het klopte ook nog eens, in de 70er jaren ondenkbaar)
    GPS, toeren stroom en spanning etc
    Alles live te zien, of later via DataExplorer na te zien via een geheugenkaartje...

    GJVO en Gerben vlogen geavanceerd en zeer scherp, duivels goed op de hoogte van aandrijvingen op de grens gezet.
    Schreven software voor regelaars, en lieten producenten het aanpassen en stapten op de motorproducenten af. Vroegen door.
    Eigenlijk sinds dat F5B vliegen... de enorme inzet van die twee heren... kennis en kunde.
    komst van de telemetrie... ook al vloog ik voor de poedelprijs... een bevroren kip...
    Je wist wat je aan het doen was.

    Mijn zwevertje kon niet meekomen, maar vloog op hoogst mogelijke rendement... op 3S met gear-motor. Ieder geval "iets" aan resultaat...
    Zweer nog steeds bij gearboxen... die verrichten wondertjes... maar eCalc hielp enorm goed in het bepalen wat ik wilde.

    Voor de e-Rascal 40 van mij heb ik bijna 120 opzetjes bijeen getikt en opgeslagen als PDF...
    Hackers, AXI, HET-RC, Hyperion... t/m 6 kilogram trekkracht... uiteindelijke een keuze gemaakt. Geen sleper, maar vlucht duur.

    eCalc was in het begin vrij simpel. Thans tik je veel meer in.
    Had graag ook nog de oude calculator er naast gezien.

    Bij brandstof heb ik het gevoel er minder grip op te hebben.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig, ik heb het juist andersom :D

    bij brandstof weet je wat het ding doet. hij loopt gewoon slecht of zoiets.
    problemen zijn in de regel goed tastbaar of hoorbaar.
    problemen kun je met een avond knutselen oplossen. tenzij carb problemen.

    electro doet maar wat.
    warmlopende motoren, ploffende regelaars, rokende bec's.. minder waarschuwing vooraf dan brandstof
    timing in de regelaar, diverse instellingen.. allemaal voor het voelen en horen doen ze weinig.

    begrijp me niet verkeerd..
    het is toekomst..
    alleen "voelt" het zo anders..

    Maar ach.
    zal wel een ervaringsdingetje zijn
    des te meer je het doet.. des te simpeler wordt het..
    en des te beter het gevoel erbij :D
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Even voor extra info.
    Ik hield voor sleepvliegtuigen altijd 120 km/U prop wind aan.
    Dat zal voor alle normale modellen een aardige richtlijn zijn denk ik.
    Misschien een tip om mee te nemen.

    Ja ik vond de telemetrie ook een geweldige uitkomst.
    Vooral de Ampere meting maar ook de verbruikte miliamperes vond ik goud om te weten.
    Je wist precies hoe vol/leeg je accu is.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina