Team Associated SC10 4X4

Zelfde als de castle die Murky eerder had steken, hij heeft dus of een omvormer of pinions met een doorsnede van 1/8ste inch.
 
Ik heb alleen maar pinions voor een as van 5mm omdat ik ook diverse motoren heb met een as van 5mm.
ik gebruik voor motoren met een 3mm as een adapter. ik heb altijd wel een paar adapters in mijn kist zitten..
 
Laatst bewerkt:
vandaag mijn auto gewogen rijklaar inclusief de extra binnenbody 2862 gram

links voor en rechts achter zijn 100gram uit balans. mwah, met kunnen lijkt me. je moet best veel lood plakken in beide hoeken om het goed te krijgen.

2a671fl.jpg
 
Laatst bewerkt:
Snap trouwens je opmerking niet van hogere kv / kleinere lipo's niet :$
Warmte kan je opmeten en in de hand werken aan de hand van gearing / instellingen etc... Dat is zoals Murky zegt even zoeken.

Had deze post niet meer gezien sorry
Maar zoals ik al aangaf ik ben echt geen deskundige met motoren maar zo heb ik het altijd begrepen, post van mij was wel wat kort door de bocht..

Volgens mij is dit een topic van een shortcourse rijder met deze vraag:
High Kv Low Volts vs Low Kv High Volts - R/C Tech Forums

Dit las ik net nog uit een 1/8e buggy thread:
The higher voltages run cooler with lower kv motors. A 1512 1.5d on 3s spins at about 36,000 rpms which is a tad faster than an nitro. A 1512 1y on 5s spins about 34,000 rpms which is similar to the above setup. However, it will run significantly longer and cooler as less amps for the same amount of power.

EDIT: Dit stond er trouwens ook nog: I doubt 3S is enough to work well in anything over 3Kg.
En daar komen sommig van deze wagens toch bij in de buurt dus..
Na 6 min de boel gloeiend heet zou ik als basher echt bagger vinden ^^

Maar de limiet is dus 2s begrijp ik ondertussen bij deze races
 
Laatst bewerkt:
Met het goede weer van vandzag nog eens gaan rijden met de asso.
Na wat zwaarder gaan in shockolie (40 voor en 35 achter) helt de auto niet meer zo hard over. Er moet wel nog iets gedaan worden aan de wegligging, maar weet nog niet goed wat...

Nu, ik kom vooral topsnelheid te kort en wou het oplossen door de pinion een tand hoger te nemen. Maar een 15T past niet door dat gat? Of heb ik niet hard genoeg geprobeerd?

Heb wel nog een kleinere spur, had ik even niet aan gedacht, deze is 58T geloof ik, maar zou toch ook graag een grotere pinion steken...

De buggy's schieten mij om de oren op het rechte stuk, om daarna in de weg te rijden van mijn ubercoole shortcourse :rolleyes:.

Iemand een oplossing?
 
Kleine spur zou dus efficienter zijn, minder roterende massa staat ook in het linkje van mijn post hierboven, maar als dat niet kan is het niet anders natuurlijk
 
Maar de limiet is dus 2s begrijp ik ondertussen bij deze races

daarom wordt het bij gebruik van een combo op 2S ook zo belangrijk om een goede efficiente motor te hebben. Ieder % dat de motor niet omzet in energie wordt omgezet in warmte.
Dus als je een motor hebt die een efficiency heeft van 89% (zoals een Castle b.v.) dan word 11% omgezet in warmte.
Dus: motor levert b.v. 900W (zoals een gem. 550 motor) en moet dat dus halen uit 2S (7,4V)
dan moet de lipo dus 122 A leveren (dat is dus een 5000 mah 24,4C)
Daarvan wordt dus 11% omgezet in warmte, dat is dus 99 watt bij 13,4 A.
Dat is dus een kacheltje van bijna 100W wat dus gekoeld moet worden door een koelvin, een ventilatortje en rijwind.
Stel dat je nu een motor hebt van 93% (Lehner, Neu) Dan heb je dus een kacheltje van maar 63W dat is al een stuk makkeliker koel te houden.
Als je nu deze zelfde motoren op 4 S gaat laten lopen. Dan kan de motor dezelfde prestatie leveren met maar 63 A. Bij de 89% gaat er dan 7A verloren aan warmte en bij de 93% maar 4,5A. Omdat de warmte onstaat bij stroom die loopt is deze setup dus een heel stuk koeler dan de 2S setup.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze uitleg Leonardo, je weet er duidelijk meer van af en hebt de cijfertjes erbij.
Zo had ik het dus in grove lijnen ook al begrepen.

Als ik bijv zo terug lees bij de eerste 1/8e buggys en reacties daar op zie je ook dat de meesten die er toen al mee bezig waren en in zaten eigenlijk vrij pissed reageren dat fabrikanten afkwamen met vrij hoge kv motoren in de wagentjes en ze voor 4s maakten.
Wat je ook nog wel ziet zijn setups met bijv 6s 1400kv of mogelijk nog lager in buggys, en deze kunnen gewoon makkelijk in 20+ minuten nitro races mee rijden, en daar vervolgens waarschijnlijk nog koeler uitkomen als normale 4s buggys uit normale kortere 4s electro races

Ik heb jou auto topic enzo al eens doorgezien en ik zie dat je ook altijd deze goede motoren gebruikt.
Maar het grootste stuk 'efficiency' valt dus eigenlijk te behalen door gewoon dus lagere kv hogere voltage te gebruiken..
Grts
 
Laatst bewerkt:
Alleen gelden deze cijfertjes voor minder dan laten we zeggen 15%? van de rijtijd. 24,4c zou betekenen binnen 60/24,4= minder dan 3 minuten en de acccu is leeg. Dat is mij nog nooit gelukt :-). Enne, wedstrijden 1:10 duren nog steeds maar 5 minuten (helaas).

Maar de theorie klopt wel. Hoe hoger de spanning, des te lager de stroomsterkte, drs te minder warmte ontwikkeling. Alleen hoe hoger de spanning, des te zwaarder heeft de electronica het om dit te beteugelen.
 
Met het goede weer van vandzag nog eens gaan rijden met de asso.
Na wat zwaarder gaan in shockolie (40 voor en 35 achter) helt de auto niet meer zo hard over. Er moet wel nog iets gedaan worden aan de wegligging, maar weet nog niet goed wat...

Nu, ik kom vooral topsnelheid te kort en wou het oplossen door de pinion een tand hoger te nemen. Maar een 15T past niet door dat gat? Of heb ik niet hard genoeg geprobeerd?

Heb wel nog een kleinere spur, had ik even niet aan gedacht, deze is 58T geloof ik, maar zou toch ook graag een grotere pinion steken...

De buggy's schieten mij om de oren op het rechte stuk, om daarna in de weg te rijden van mijn ubercoole shortcourse :rolleyes:.

Iemand een oplossing?

15T pas idd niet door het gat. je moet eerst je motor door het gat steken en daarna je pinion erop. het lukt wel. ik rijd ook met 15T op de motor met 62 spur
betreft de wegligging. heb je al een 2mm swaybar aan de voorkant gemonteerd? dat is een enorme verbetering voor de wegligging
zelf heb ik voor geen dikkere olie genomen maar de gele veren

voorkant: gele veren met 30 olie
achterkant : blauwe veren met 20 olie
voor+achter standaard pistons
 
Hmm, in de week dan nog eens prutsen om te kijken of ik hem aangedraaid krijg... Wou de motorsteun al een beetje bijfrezen :rolleyes:.

De swaybar vooraan heb ik idd ook de 2mm erop zitten. Heb nooit zonder gereden volgens mij, kan dus niet het verschil zeggen.

Andere veren heb ik idd ook al aan gedacht en mss de achterste swaybar set.

Grote verschil tss ons is dat ik offroad uitsluitend op astro rij (behalve met de slash) en dus te maken heb met zeer hoge grip, zeker icm met de fastrax king kourse band. Op zand of klei is dit toch wat minder als ik zie hoe ik de slash kan smijten in de bocht.

Mss moet ik de band ook nog wat bijknippen, de wagen moet eerder de neiging tot schuiven dan tot rollen krijgen om hem nog harder door de bocht te kunnen pushen...

Met een beetje meer topsnelheid en minder neiging om te rollen heb je een top wagen in uw handen :cool:.

Ohja, heb na 10 packs ofzo dus de spur eens bekeken en er is hoegenaamd geen slijtage te zien, echt top dus.
 
tja, astro is inderdaad veel meer grip dan op klei. dus wat dat betreft kan ik je weinig nuttigs vertellen,
zelf heb ik nog nooit met deze auto op astro gereden.

maar met heel veel grip en als de baan niet te hobbelig is, zou ik zeker eens proberen de auto stijver laten veren en zwaarder in de demping gaan, rijhoogte zo laag mogelijk en dempers op de towers naar binnen zetten en op de armen naar buiten ofzo..
 
Shocks zo schuin mogelijk zetten is al redelijk standaard geworden bij mijn auto's. Kan alleen nog stijvere veren gebruiken,,achterste swaybar en dan beginnen knippen aan de banden :D.

Mss wil ik teveel een buggygedrag en is dat ook helemaal niet mogelijk. Als je de rijstijl aanpast lukt het wel hoor, maar zou nog graag wat harder gaan.
Hogere top is 1, maar de meeste tijd maak/verlies je in de bochten.

Het zal in elk gevql nog veel beterr kunnen dan wat ik nu heb, dat is iets wat zeker is. Blijven zoeken, dat is juist het plezante :banana:.
 
Wat je ook nog wel ziet zijn setups met bijv 6s 1400kv of mogelijk nog lager in buggys,
....
Maar het grootste stuk 'efficiency' valt dus eigenlijk te behalen door gewoon dus lagere kv hogere voltage te gebruiken..
Grts

Ja, maar ik vind dat hoge spannings lipo's ook nadelen meebrengen: gewicht of vermogensgebrek.
Als je een continu vermogen van rond de 150A zoekt (voor een beetje 1/8 auto) dan wordt de lipo snel te zwaar (een 6S 5000mah is al ruim over de halve kilo ) of ze worden te zwak. Een 6S 3000 mah is dan wel lichter maar levert meestal maar ternauwernood de gevraagde stroom. Ik heb toevallig net eindelijk een relatief lichte 6S gevonden, een turnigy nanotech die 3300 mah bij 45C levert (continu) wat dus maar net 150A levert.
Zo heb ik een 4000mah 4S 40c en een 3000mah 5s 40C. Ze zijn beiden ongeveer even zwaar (de 5S is ietsje lichter) maar de 4S levert 160A en de 5S maar 120. En dat merk je heel goed bij acceleratie. Zelfs de topsnelheid wordt er door beinvloed. Mijn SC conversies halen met de 5S een niet heel erg hogere top dan met de 4S omdat de Lipo het gewoon niet trekt. Die 5S zou dus beter tot z'n recht komen in een onroad 1/10 ofzo

sorry voor de off topic, misschien kan een mod het even verplaatsen, gooi maar in m'n eigen topic ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Maar Leonardo ga je hier niet eigenlijk ook weer tegen het vorige verhaal in?
Je hoeft toch geen 150A constant accu te hebben, omdat de amp draw veel lager zal zijn? ^^
Volgens mij hoef je namelijk gewoon al die amps dan niet meer te hebben
Maar er blijft natuurlijk altijd wat, dat wel

Uit die ene link van eerder zit zelfs een gast met 2300mah ofzo, en je ziet eigenlijk juist eerder voorbeelden van mensen die gewicht besparen..
Tis opzich al te ver off topic voor dit maar, gezien mensen zelfs hun shortcourses zwaarder maken soms hoeft dit ook niet perse een probleem te zijn, als het al een probleem is..
Maar ik zit er ook niet super helder meer bij op dit tijdstip weltrusten xD
Grts
 
Goh ik zat toch nog stiekem even op RCtech te kijken :P
Goed topic: Why is 6s easier on an esc compared to 4s - R/C Tech Forums
Meteen de eerste post:

2100kv motor with 4s(14.8v) battery = 31080rpm

or

1400kv motor with 6s(22.2v) battery = 31080rpm

"So with the car and the gearing being equal, top speed should be the same. In the above examples the 6s system will pull roughly half the amps of the 4s system, which is easier on the ESC. It also allows you to run a lighter, low Mah battery and still achieve roughly the same run times. The two different setups will also drive differently, because of the different torque and power curves of the motors. These are just examples of what's possible, so don't flame me for missing something. "

BTW ook nog soz van de verder offtopic van mijn kant ik denk het nu te snappen, dus tis klaar xD
 
klopt allemaal. Maar wat ik zei over 5S die niet heel veel meer top geeft dan de 4S gaat over dezelfde motor en vertanding. Dit zou dus niet moeten. Maar we vergelijken dan piekstroom terwijl de besproken waardes betreffende de warmte ontwikkeling om continu waardes ging. De 5S levert dus meer spanning en er onstaat dus minder warmte bij continu rijden. Echter op het moment dat er een grote spanningsvraag is zakt de spanning blijkbaar harder in dan bij de 4S omdat het een kleinere pack is. Ook het max. vermogen van het pack (dat je alleen aantikt bij piekvraag) is dus lager. Het zijn 40-50 packs dus de piek is 50C. 200A in geval van de 4S en 150 ingeval van de 5S. De motor was een Neu1515 die dus max 2500W kan consumeren. De moter levert bij 4S dus max: 14,4V x 200A= 2960W * 93% = 2752W.
De 5S levert max 2581W. Dit is allemaal theoretisch zonder spanningverlies dus de waardes komen in praktijk een stuk lager uit.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de verduidelijking nog Leonardo..
En Gies we zijn klaar hier hoor :)

Maar er zit nog wel een foutje in jou post, hoger voltage lipos passen natuurlijk wel. Dat hangt natuurlijk niet aleen van het aantal cellen af hoe groot een lipo is.
Zoals in de discussie naar voren komt: je hoeft op zon lagere kv hoger voltage die hoge MAHS niet meer te hebben ;)
Maar we we waren al zo ver offtopic dat het daar ook niet meer over ging ^^
Ik heb hier trouwens zelfs een 4s liggen die zowieso in deze wagen zou passen.

Denk toch wel dat er nog meer zijn buiten mij die hiervan toch wel iets op kunnen steken, hoewel het dus niet op de juiste plaats staat. Helaas kunnen de racers hier geen gebruik van maken gezien de limiet :p
Grts
 
Laatst bewerkt:
nu na enkele maanden zijn er hier en daar wat berichten dat men last heeft van de riem die vast loopt tussen de front pully en de riemspanner.

dit heeft heel vaak als onderligende oorzaak een slechte landing op de neus, maar dat gebeurt ons allemaal.

ook de saddlepack opstelling waar veel asso rijders nu mee expirimenteren is deels oorzaak.
want je haalt de lipobrace weg die langs de lengte-as van de wagen ligt en voor wat stijfheid in het chassis zorgt.

bij een landing op de neus of een frontale botsing word de omkasting van de riem ( met name het midden gedeelte ) naar rechts geduwd. dit heeft als gevolg dat de riem die daar binnenin zit ook naar rechts gaat en zo klem loopt tussen spanner en pully.

zie hier een simpele oplossing. ikzelf heb nog niet het probleem gehad dat de riem er af liep, maar voorkomen is beter dan genezen.

een klein L-vormig stukje carbon en 2 boutjes houd de boel nu op zijn plek.

2l7611.jpg

2airgqw.jpg

nozps4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top