Ja, ben het met Arjan eens dat het een beperkte groep zal zijn die zoiets koopt. De werkelijk geïnteresseerden hebben er toch al een.
Vwb de vario: daar wil ik van mening verschillen van je.
Op lage hoogte is een bel goed te merken/zien, op grotere hoogte wordt het lastiger.
Maar bij "nieuwe" techniek zie je karaktertrekken naar boven komen.
Vergelijk:
Er zijn vliegers die een bloedhekel hebben om rudder te koppelen aan ailerons.
Er zijn heli vliegers die hekel hebben aan elektronisch gestabiliseerde rotoren.
Er zijn heli vliegers die zelfs een rudder gyro al niet nodig vinden.
Er zijn vliegers die een of meerdere gyro's in een vleugelmodel belachelijk vinden.
Mijn mening hierover is:
Laat ik voorop stellen dat iedereen moet het zelf weten wat hij aan hulpmiddelen er in stopt.
Als er technische hulpmiddelen zijn kun je daar
tegen zijn omdat:
- Je bewust dit niet wilt, mogelijk omdat je het "puur" wil houden.
- Je qua karakter erg archaïsch ingesteld bent en nooit iets nieuws wilt proberen.
- Je er eigenlijk niks van snapt (is vaak met de gyro haters zo, die vinden dat een "autopilot".)
Je kunt er
voor zijn:
- Omdat je iemand bent die graag experimenteert met nieuwe dingen.
- Je niet laat leiden door meningen van de oude garde.
- Je een complex model hebt waarbij bvb een rolroer stabilisatie je veel werk uit de handen neemt (zoals bij jets) en het dus (mogelijk)VEILIGER maakt.
Mijn eigen insteek in het koppelen van rudder aan de ailerons:
Bij de meeste kisten (behalve bij jets op hoge snelheid) moet je weinig of véél rudder geven als je de ailerons uitslaat. Dat hangt af van het type model, de vliegsnelheid en de mate van aileron uitslag.
Ik vlieg al mijn kisten dus met die koppeling, weliswaar over een schakelaar zodat ik het kan afzetten, als je bvb met een F3A-X kist acro wilt doen. Maar met de start en de landing staat het bij.
Klassieke zwevers vlieg je met véél rudder uitslag, ze "haken" als de pest. Mijn mixer staat bij dat soort kisten op 100% rudder mee. Ik heb de Baby vroeger 1/1 gevlogen en zonder rudder draaide de neus gewoon de verkeerde kant op.
Ik zeg wel eens gekscherend dat als je dan écht "puur" wil vliegen, zet er een stick op je zender bij, zodat je beide ailerons apart kunt bedienen.

Van alle vliegers die claimen dat ze keurig rudder bijsturen...Ik ken er slechts een handvol die dat consequent doen/kunnen, ook bij paniek.
Hoogst zelden zie ik dus een mooie nadering bij turbulentie, het model komt slippend en schuivend aangevlogen. Vanwege de simpele reden dat als je brein het te druk gaat krijgen, je zaken laat vallen. Het rudder bijsturen is dan de eerste functie die komt te vervallen.
Mijn advies is dan ook altijd, zet het gewoon bij, het model vliegt makkelijker en dus veiliger. Extra rudder bijgeven of verminderen kun je dan altijd nog.
In de instructie zien we ook behoudende instellingen. Gewoon omdat men het zelf 40 jaar geleden ook zo geleerd heeft.
Er zijn dus nog steeds mensen die vinden dat je beter leert vliegen met een rudder-only trainer. Van mij mag je die gelijk in een rolstoel zetten en afvoeren. Het is volledig achterhaald en absoluut niet meer van deze tijd.
Schieten maar!