Mijn baksteen (voor velen van jullie) aan dit draadje. Ik zal wel weer wat heilige huisjes raken......... Maar daar trek ik mij toch niks van aan, als je het idee hebt dat ik jou huisje ga raken lees dan niet meer verder...........
Welke techniek (electronica) jullie in je kisten bouwen en gebruiken zal mij een rotzorg zijn. Als jij denkt dat je dat nodig hebt moet je dat doen, echter probeer dat niet bij iedereen aan te praten en zo te brengen dat die manier de enigste manier is. Ik zal het ook gebruiken als ik dat nodig acht.
Let op, Ik zeg niet dat dit hier nu gebeurd, maar bemerk wel dat er mensen zijn die dit regelmatig doen.
Mijn ervaring met de huidge techniek is dat de opleidingen en leerkrachten vaak niet eens meer in staat zijn om de leerlingen iets aan te leren. En ze zelf soms niet meer weten hoe het wel moet.
Voorbeeld:
We zijn met een groep modelvliegers bezig op een VMBO school met een vliegtuig project. Op een gegeven moment moeten de leerlingen gaan figuurzagen, maar ze hebben maar een electrische figuurzaag. Dat is dus best lastig met 15 leerlingen. Gelukkig hebben ze ook nog de ouderwetse figuurzaag beugel en die kregen ze dan ook uitgereikt. De eerste die ik in handen kreeg had het zaagblad verkeerd om zitten met de tanden omhoog. En nee, dit was geen uitzondering want alle 10 de figuurzagen hadden dit. De zaagbladen waren door de TOA of de leerkracht houtbewerken aangeleverd en ingespannen. Ook heb ik daar enkele houten dakconstructies gezien die Volgens de opleiding die ik kreeg van mijn Pa niet in orde waren (Lees niet sterk genoeg voor hun doel).
Mijn voorstel in deze aan de regering is dan ook zoek bij de "afgekeurde" bouwvakkers en handwerkers de goede mensen uit die hun kennis en ervaring goed kunnen overbrengen op de jeugd en zet die voor de pratijk lessen voor de klas.
Nu terug naar de modelbouw (voor mij het vliegen).
Ik heb het al eerder met Richard gehad over die vermaledijde charter of easystar als trainer en ondanks al zijn argumenten blijf ik erbij dat dit nog steeds de beste trainers zijn, echter ben ik ook van mening dat je met de techniek soms mee moet gaan.
Het is bij mij als instructeur geen verplichting om met zoiets aan te komen, komt de leerling met een rolroertrainer dan krijgt hij er gewoon les mee. Als een leerling eerst komt vragen wat het beste is dan krijgt hij een heel uitgebreid antwoord, maar dat komt pas nadat ik precies gevraagd heb wat hij wil.
Het standaard antwoord van mij is zelf bouwen dan de ouderwetse charter en Puma, niet veel bouwen en snel willen vliegen de easystar of gelijken, en als ik weet dat hij die stappen niet wil nemen dan komt de Calmato als eerste kist ter sprake. Dit hangt ook veel af van de leeftijd van de persoon en hoe ik hem/haar inschat met het oppakken van de leerstof. Tot nu toe zat ik pas een keer fout........... en deze meneer heeft mij dat gelukkig niet kwalijk genomen.
Wel merk ik in de opleiding en het latere vliegwerk dat de mensen die het vliegen geleerd hebben met een rolroertrainer soms dingen niet goed doen terwijl de charter of easystar leerling dit wel direct door heeft.
Ook het smoesje van de wind zie ik niet in. Velen die met lichte kistjes hebben geleerd om te gaan met wind doen het later met de zwaardere kisten ook veel beter. Ze leren veel beter en sneller sturen, maar ook dat ze niet op iedere beweging moeten reageren met een stuurcorrectie maar eerst te kijken naar het hoe en wat.
Zelf vlieg ik heel graag met kleine kistjes en harde wind. Het is soms een genot lekker in de wind stil te hangen alsof je een vlieger in de lucht hebt staan. En met stil staan bedoel ik ook echt stil hangen. Met richting en rollen proberen de kist stil te houden nog voordat hij al door de wind een hoek op wordt geduwd......... Ik sta dan ook vaak nog te vliegen als anderen het allang niet meer durven vanwege de wind.
Welke techniek (electronica) jullie in je kisten bouwen en gebruiken zal mij een rotzorg zijn. Als jij denkt dat je dat nodig hebt moet je dat doen, echter probeer dat niet bij iedereen aan te praten en zo te brengen dat die manier de enigste manier is. Ik zal het ook gebruiken als ik dat nodig acht.
Let op, Ik zeg niet dat dit hier nu gebeurd, maar bemerk wel dat er mensen zijn die dit regelmatig doen.
Mijn ervaring met de huidge techniek is dat de opleidingen en leerkrachten vaak niet eens meer in staat zijn om de leerlingen iets aan te leren. En ze zelf soms niet meer weten hoe het wel moet.
Voorbeeld:
We zijn met een groep modelvliegers bezig op een VMBO school met een vliegtuig project. Op een gegeven moment moeten de leerlingen gaan figuurzagen, maar ze hebben maar een electrische figuurzaag. Dat is dus best lastig met 15 leerlingen. Gelukkig hebben ze ook nog de ouderwetse figuurzaag beugel en die kregen ze dan ook uitgereikt. De eerste die ik in handen kreeg had het zaagblad verkeerd om zitten met de tanden omhoog. En nee, dit was geen uitzondering want alle 10 de figuurzagen hadden dit. De zaagbladen waren door de TOA of de leerkracht houtbewerken aangeleverd en ingespannen. Ook heb ik daar enkele houten dakconstructies gezien die Volgens de opleiding die ik kreeg van mijn Pa niet in orde waren (Lees niet sterk genoeg voor hun doel).
Mijn voorstel in deze aan de regering is dan ook zoek bij de "afgekeurde" bouwvakkers en handwerkers de goede mensen uit die hun kennis en ervaring goed kunnen overbrengen op de jeugd en zet die voor de pratijk lessen voor de klas.
Nu terug naar de modelbouw (voor mij het vliegen).
Ik heb het al eerder met Richard gehad over die vermaledijde charter of easystar als trainer en ondanks al zijn argumenten blijf ik erbij dat dit nog steeds de beste trainers zijn, echter ben ik ook van mening dat je met de techniek soms mee moet gaan.
Het is bij mij als instructeur geen verplichting om met zoiets aan te komen, komt de leerling met een rolroertrainer dan krijgt hij er gewoon les mee. Als een leerling eerst komt vragen wat het beste is dan krijgt hij een heel uitgebreid antwoord, maar dat komt pas nadat ik precies gevraagd heb wat hij wil.
Het standaard antwoord van mij is zelf bouwen dan de ouderwetse charter en Puma, niet veel bouwen en snel willen vliegen de easystar of gelijken, en als ik weet dat hij die stappen niet wil nemen dan komt de Calmato als eerste kist ter sprake. Dit hangt ook veel af van de leeftijd van de persoon en hoe ik hem/haar inschat met het oppakken van de leerstof. Tot nu toe zat ik pas een keer fout........... en deze meneer heeft mij dat gelukkig niet kwalijk genomen.
Wel merk ik in de opleiding en het latere vliegwerk dat de mensen die het vliegen geleerd hebben met een rolroertrainer soms dingen niet goed doen terwijl de charter of easystar leerling dit wel direct door heeft.
Ook het smoesje van de wind zie ik niet in. Velen die met lichte kistjes hebben geleerd om te gaan met wind doen het later met de zwaardere kisten ook veel beter. Ze leren veel beter en sneller sturen, maar ook dat ze niet op iedere beweging moeten reageren met een stuurcorrectie maar eerst te kijken naar het hoe en wat.
Zelf vlieg ik heel graag met kleine kistjes en harde wind. Het is soms een genot lekker in de wind stil te hangen alsof je een vlieger in de lucht hebt staan. En met stil staan bedoel ik ook echt stil hangen. Met richting en rollen proberen de kist stil te houden nog voordat hij al door de wind een hoek op wordt geduwd......... Ik sta dan ook vaak nog te vliegen als anderen het allang niet meer durven vanwege de wind.
Laatst bewerkt: